Тема. Яке значення має вода для природи та для життя людей?
Очікувані результати. Має уявлення про водну оболонку Землі й Світовий океан та його вплив на всі природні процеси на нашій планеті; називає чотири океани і окремі моря та моря, що омивають береги України; визнає, що більшість організмів на Землі – водні; розуміє цінність води для природи; висловлює оцінне судження про значення води для неживої й живої природи нашої планети; має уявлення про використання води людьми в побуті та для виробництва; встановлює, які водойми є в Україні й у своєму рідному краї; називає шляхи надходження води в оселі людей в місті і селі; показує на карті моря, річки й інші водойми України;визначає способи економного використання води.
Завдання уроку. Формувати уявлення учнів про значення води для природи й у різних сферах життя людини, поглиблювати переконання, що вода є запорукою існування життя на нашій планеті; розвивати вміння висловлювати власні судження про значення води, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі; виховувати прагнення висловлювати власну критичну думку й доводити її правильність, сприяти усвідомленню естетичного й оздоровчого значення водойм і подальшому зростанню значення води й водойм у житті людей.
Тип уроку. Комбінований.
Оснащення уроку. Зображення мальовничих краєвидів з водоймами; малюнки побутового використання води: приготування їжі, миття, прибирання, догляд за рослинами і тваринами, гасіння пожеж, виготовлення паперу, висаджування лісів — оберегів водойм; розгорнута фізична карта світу; фізична карта України; колова діаграма, що поділена на п’ять частин: чотири — морські організми (медуза, креветка, акула, кит), одна частина — наземні (яблуня, сойка, їжак).
Література
1.Ірина Грущинська, Зоя Хитра Конспекти уроків з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» для 3 класу. Календарно-тематичне планування. Методичні поради. Методичний посібник для вчителів
2.Природознавство : конспекти уроків : 3 клас : до підручни-ка І.В. Грущинської / Н.О. Будна, Т.В. Гладюк, М.М. Гладюк. — Тернопіль: На-вчальна книга — Богдан, 2015. — 304 с. — (Бібліотека вчителя).
План викладення нового матеріалу на уроці.
1. Показ на карті світу й України водойм: океанів, морів, найбільших річок.
2. Вплив Світового океану на процеси, що відбуваються на Землі (клімат і погода).
3. Значення води, зокрема прісної, для природи.
4. Використання води в побуті.
5.Значення водойм для виникнення: а) давніх поселень людей; б) шляхів сполучення; в) торгівлі й рибальства.
6. Естетичне й оздоровче значення водойм.
7. Подальше зростання значення води й водойм у житті людей.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
ІІ. Підсумки спостережень за природою і працею людей ( до 5 хв).
За неживою природою
За живою природою
За працею людей
Висновок
ІІІ. Перевірка раніше засвоєного матеріалу (8хв).
Пригадайте, яку речовину ми досліджували минулого тижня?
Робота з картками: доповнити схему «Стани води»
Робота у парах:
Учні об’єднані по двоє. Кожна група одержує набір карток – ілюстрацій води в різних станах.
Завдання:
1 – відібрати ілюстрації, на яких вода в рідкому стані;
2 – в твердому стані;
3– у газоподібному.
Самооцінювання: перед вами аркуші, поділені на дві частини. Зліва напишіть де на Землі міститься вода.(перевірка за презентацією https://naurok.com.ua/prezentaciya-znachennya-vodi-v-prirodi-ta-zhitti-lyudini-111127.html )
Фронтальна бесіда: (використати карту і діаграму)
Що зображено на діаграмі? Які океани входять до складу Світового океан? В якому стані перебуває вода в хмарах? Чому воду називають мандрівницею? Що спричиняє рухи води на Землі? З яких основних ланок складається колообіг води в природі? Що таке випаровування? Чому без випаровування розірвався б неперервний рух води в природі? Що є основною рушійною силою колообігу води в природі?
ІV.Актуалізація опорних знань (3 хв).
Яка речовина — найпоширеніша на Землі? Якої води на Землі більше: солоної чи прісної? Якої речовини найбільше в тілах живих організмів?
V. Повідомлення теми, мети й мотивації навчальної діяльності.
Проблемне запитання для активізації розумової діяльності учнів.
Уявіть, що відбулось би на Землі, коли б зникли океани. А якби не стало прісної води? Чи можливим було б життя?
• Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яке значення має вода для природи й життя людей. Дослідження розраховане на два уроки
VІ. Пальчикова гра
https://www.youtube.com/watch?v=F6yLsYcyuNI
VІІ. Етап засвоєння нових знань, умінь і навичок учнів (сприймання, усвідомлення, осмислення знань) .
1. Орієнтовна розповідь з елементами бесіди про те, де на нашій планеті міститься найбільше води.
Роздивившись карту, ви переконалися, що на нашій планеті переважають океанічні простори, які називають Світовим океаном. Площа Світового океану майже у два з половиною рази перевищує площу суходолу на Землі. Найбільшими річками на материках (материк — велика ділянка суходолу, що омивається водами Світового океану) є Амазонка, Ніл, Янцзи, Міссісіпі, Дунай. Найбільшою річкою в Україні є Дніпро. Два моря нашої Батьківщини — Чорне та Азовське — також входять до «родини» великого, єдиного і цілісного Світового океану.
А як ви думаєте, чи впливає Світовий океан (такий величезний) на життя на планеті Земля?
• Немає на нашій планеті природних процесів, на які б не впливав Світовий океан. Життя на Землі залежить від нього. В океані утворюється більше половини всього кисню, необхідного живим істотам для дихання. Його виробляють морські водорості. Від взаємодії Світового океану з повітряною оболонкою залежить формування клімату та погоди на Землі. Довідайтеся значення слова.
Клімат — це стан погоди, який упродовж тривалого часу існує на певній значній частині Землі. (Це багаторічний стан погоди.)
• Клімат буває холодним, помірним і спекотним. Україна розташована в зоні помірного клімату. На клімат і погоду Землі значний вплив здійснює Світовий океан і хмари, що формуються в повітрі завдяки випаровуванню води з його поверхні. Хмари зберігають на Землі тепло, ніби тепла пухнаста «шуба». Космічний холод давно б заморозив нашу планету, якби не ця водяна «шуба» із хмар у повітрі. Завдяки воді клімат майже скрізь на нашій планеті придатний для життя. Через те, що Світовий океан займає більшу площу, ніж суходіл, то й організмів, життя яких відбувається у воді, більше, ніж наземних. З кожних десяти живих істот вісім населяють океани, і лише два — материки. Іншими словами: чотири п’ятих усіх живих організмів планети — океанічні або морські.
• Учені довели, що життя зародилося у воді, а не на суходолі. Доказом є те, що вода входить до складу всіх живих організмів.
Фізкультхвилинка для очей https://www.youtube.com/watch?v=9znAKmoG9tg
2. Орієнтовна бесіда за змістом розповіді вчителя/вчительки.
• Порівняйте площу Світового океану й суходолу. Назвіть і покажіть на карті світу океани. Наведіть приклади 2—3 морів і покажіть їх на карті. Яких організмів більше живе на нашій планеті — водних чи наземних? Наведіть приклади відомих вам морських тварин. Де виникло життя? Від чого залежать клімат і погода? Чи доречно воду назвати безцінним «скарбом» природи?
3. Перегляд відеоуроку : https://www.youtube.com/watch?v=bCf3qkZ6_d8
4. Асоціативний кущ «Вода для природи»
Яке значення має вода для природи?
VІІ. Завдання додому: а для нас, людей, чи важлива вода? Чи може ми обійдемося і без неї? (створити асоціативний кущ «Вода для людей»)
VІІІ. Підведення підсумків, рефлексія.
Додаток
Роздатковий матеріал
Стани води
Т_______________ Р_____________ Г_____________
наприклад наприклад наприклад
______________ ______________ _____________
______________ ______________ _____________
______________ ______________ _____________
Де міститься вода у природі?