ТЕМА.Заселення людиною землі. Чисельність населення землі, її зміна.Уявлення про раси.
Мета: розповісти учням про чисельність населення світу й України, про причини, які вплинули на розселення людей; дати інформацію про людські раси;
розвивати мовлення, мислення;
виховувати інтерес до географічних знань, толерантність та повагу до людей різних рас.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Міжгалактичний космольот, на якому екіпаж з представників позаземної цивілізації, наближається до голубої планети, яка зацікавила їх своїм привабливим виглядом. Ось вона, ця планета! Чи впізнаєте ви її? Так, це наша Земля! Повільно космольот опустився на поверхню і що ж побачили члени екіпажу? Неймовірна краса захопила їх, розмаїття кольорів та пейзажів.( Слайд1-4) Обговорення того, що побачили прибульці та міркуємо над тим, що найбільше могло зацікавити їх.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, скільки людей мешкає на Землі, як
вони нею розселилися,чи змінюється кількість населення,коли з”явилась перша людина,які умови потрібні людині для зручного та комфортного проживання.( слайд 5)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Сьогодні люди заселяють майже всю територію планети. Неосвоєних земель на ній майже не залишилося. Проте так було не завжди.
Деякі вчені вважають, що це сталося одночасно в різних кінцях земної кулі, інші (і це переважна версія) — що в одному місці, а потім люди поступово заселили Землю. Цих людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, називають кроманьйонцями та вважають предками європейців.
У них була пряма хода, рука придбала можливість здійснювати точні і спритні рухи, виготовляти складні знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.
Людина навчилася не просто носити шкури тварин, але шити з них одяг, захищаючись від холоду і паразитів.
До цього виду людей належимо і ми з вами, і наша видова назва Homo sapiens, тобто людина розумна. Коли ж з’явилися перші люди? Останні археологічні знахідки говорять, що перші предки людини виникли близько 2,6 млн років тому. Порівняно з віком нашої планети, це зовсім малий відрізок часу. Якщо всю історію Землі вкласти в один рік, людина виникла наприкінці останньої доби цього року. Людина сучасного типу з’явилася ще пізніше: лише 40–50 тис. років тому.
Через суворі умови життя чисельність населення спочатку зростала дуже повільно. Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років. Основною причиною цього була значна залежність первісної людини від природних негараздів. Лютували голод, епідемії хвороб, стихійні лиха, небезпеку становили хижі тварини. Крім того численні війни забирали життя людей.
Як визначають, скільки нині людей на Землі? Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Станом на 1 січня 2014 року на земній кулі чисельність населення досягла 7,2 млрд осіб., зокрема чисельність населення України станом на 1 січня 2014 р. складала 45 млн 426,2 тис. осіб. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному. Таким чином, близько 15–10 тис. років тому людина розселилася по всім
освоєним нині територіям, але дуже нерівномірно.(Слайд6-9)
Розгляньте слайди від10 по 13, що ви можете сказати про заселення цих районів? Чому так виріили? Слайд 14 говорить про те, що в длеяких місцях нашої планети неможливе життя. Давайте з”ясуємо, чому ж.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Читання статті по темі.
Прочитайте статтю, яка є в кожного роздрукована. Після читання відмітьте прямо на аркуші, що для вас було новим , невідомим, що сподобалось найбільше.
2.Робота в парах
Поміркуйте і обговоріть в парах! Дитина з ООП
Чому люди в давнину селилися на рівнинах Працює із завданням, де
або в долинах великих річок? Запишіть це. потрібно обрати зручне
та комфортне місце для
проживання людини
3.Гра «Так— Ні»
1. Людство розміщується на планеті нерівномірно. Так
2. Найбільш заселеною є Австралія.Ні
3. Первісна людина дуже залежала від природніх негараздів.Так
4. Люди оселялись в долинах річок, де були родючі грунти та сприятливі погодні умови. Так
5. На материку Антарктида є постійне населення.Ні
6.Найменше людей проживає у Азії.Ні
Запишіть свої відповіді в табличку у відповідну графу. Питання для дитини з ООП записані окремо, щоб при потребі до них можна було повернутися і повторно прочитати.
VI Знайомство з поняттям”Раси”
— Величезні групи людей зі спільною історією та мовою складають народ
чи етнічну групу. Іноді в одній країні живуть різні народи.Населення нашої планети настільки різноманітне, що залишається лише дивуватися. Яких тільки національностей, народностей не зустрінеш! У всіх своя віра, звичаї, традиції, порядки. Своя красива і незвичайна культура. Проте всі ці відмінності сформовані лише самими людьми в процесі соціального історичного розвитку. А що лежить в основі відмінностей, які виявляються зовні? Адже всі ми дуже різні
Що таке раса? Це не нація, не народ, не культура. Ці всі поняття плутати не варто. Адже представники різних народностей і культур вільно можуть належати до однієї раси. Людські раси — це великі групи людей, які пов'язані спільністю походження і мають однакові зовнішні ознаки.
зростання (зріст);
-Робота в групах
Прочитайте інформацію з підручника і заповніть табличку про особливі ознаки кожної з рас:
1 група-європеоїдна раса Дитина з ООП розфарбовує обличчя
2 група-монголоїдна раса представників кожної з рас
3 група- негроїдна раса.
-Розподіл людей на раси. На дошці прикріплені фото людей, представники кожної з груп виходять до дошки та обирають представників вказаної раси.
Дитина з ООП працює з планшетками та картинками. Потрібно розподілити картинки людей за расами та прикріпити на відповідну планшетку.
VII.Розгляд питання про рівність рас на Землі
VII Підсумок роботи
Пропоную учням по колу висловити свої враження про урок використовуючи для початку фрази зображені на екрані:
- Сьогодні я довідався ...
- Було цікаво ...
- Я зрозумів, що...
- Я навчився ...
- Мене здивувало …