Я досліджую світ 3 клас
Тема. Ґрунт. Склад і утворення.
Обладнання: предмети для демонстрування дослідів: ґрунт, склянка з водою, малюнки (поле, город, сад, ліс ), ( кріт, миша, дощові черв’яки ).
Хід уроку
I. Організація класу.
Щось відоме та нове
Зустрічає скрізь тебе.
Вже уважно розглядай,
Точну відповідь шукай.
Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати,
Гостре око, слух, терпіння –
І тоді прийде уміння.
І про тебе, на кінець,
Люди скажуть: “ Молодець ! ”
II.Повідомлення теми і мети уроку.До нас завітав невідомий герой. Хто його впізнав ? ( Лісовик ).
Слайд 1
- Діти, я вам приніс невеличку коробочку. А що саме в ній ви дізнаєтесь тоді , коли дасте відповідь на мої питання .
- У що треба кинути зернятко, щоб з нього виросла рослина ?
- А куди посадити жолудь ? - Може в асфальт ?
Отже здогадались що саме приніс у коробці Лісовик. ( грудочку землі ).
(Справді,щоб виросла рослина , потрібна родюча земля, або ґрунт .)
Слайд 2 Слайд 3
- Що вирощують люди на городах ? В садках? У полі? Слайд 4, 5 , 6
- Сьогодні ми почнемо вивчати тему “ Ґрунт ”, з’ясуємо основні властивості ґрунту, ознайомимося із значенням ґрунту для життя рослин, тварин і людей.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
Коли навесні чи восени люди перекопують землю, придивіться до верхневого шару. Ви побачите, що він темніший і пухкий. Саме на ньому ростуть рослини.
Цей верхній пухкий чорний шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.
( Асоціативний кущ.)
2. Практична частина. Проведення дослідів.
Так, як Лісовик живе у лісі він нас розповість про те з чого складається ґрунт.
Дослід 1 .
Дослід 2.
- Грудочку землі промочити серветкою. – Що ви помітили? ( Вода.)
Дослід 3.
Роздивіться уважніше, які частини ви бачите в ґрунті ?
Слайд 7 ( Розріз землі . ) ( Дрібні корінці, стебельця, залишки листочків ).
- Про що це свідчить ? ( У ґрунті живуть рослини ). ( Поживні речовини.)
- То з чого складається ґрунт? ( Асоціативний кущ.)
Висновок: До складу ґрунту входять повітря, вода, поживні речовини.
3. Робота з підручником.
-Лісовик приніс нам завдання . ( Конверт.) Слайд 8
-Як ви гадаєте, рослини краще ростуть у твердому чи в пухкому ґрунті ?
- Читання статті “ Грунт .Склад і утворення. Догляд”
Відповіді на питання.
-То в якому ґрунті краще ростуть рослини? - Чому? ( У пухкий ґрунт краще проникає вода і повітря.)
-Що потрібно робити, щоб грунт був пухким ? ( Його треба орати або перекопувати.)
Фізкультхвилинка
Галявина відпочинку. Слайд 9
Встаньте, діти, потягніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
Веретенцем покрутіться.
Відпочили ? Все гаразд.
Лісовичок запропонував вам наступне завдання. Він впевнений, що ви всі вмієте розгадувати загадки. Слайд 10
Де тут двері ? Де кватирка ?
Ще й в оселі темнота.
Це хатинка для ... (крота).
Слайд 11
Слайд 12
Галасує в очереті,
Хоч і плавати мастак,
А не риба і не рак. ( Жаба.)
- А чому саме загадки про цих тварин обрав Лісовик ? ( Ці тварини є мешканцями ґрунту.)
5. Хвилинка – цікавинка.
Серед тварин, які живуть у ґрунті, є корисні. Наприклад, дощові черв’яки роблять у ґрунті отвори, крізь які в нього проходять вода і повітря. Проникаючи в ґрунт, черв’яки затягують частини рослин, які перегнивають і удобрюють його. Слайд 13
6.Робота в парах.
Складання пазлів.
Фізкультхвилинка
Галявина відпочинку. Слайд 14
Про що виспівує струмок
Про сонце золоте.
Про що співає колосок
Про те, як він росте.
Про що виспівує земля
Про неба синь і шир.
Про що співаєш ти і я
Про маму і про мир.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
У нашого Лісовичка є друг – їжачок. Він пропонує своє завдання.
2. Метод “ Займи позицію ”.
А зараз Лісовичок хоче вас перевірити чи ви всі були уважними на уроці.
Тестові завдання Слайди 16-21
1. Дерево може рости : 2. У ґрунті живуть : 3. У ґрунті є :
а) асфальті а) птахи а) вода
б) в саду б) кроти б) повітря
в)у річці в) метелики в) сонце
Y. Підсумок уроку.
- З чого складається ґрунт ?
- Для яких тварин ґрунт є домівкою ?
Слайд 22