Вихованість.
Гідність.
(Година спілкування)
Пулберь А.В.,
вчитель вищої категорії,
вчитель – методист
Чернівецького НВК «Лідер»
Тема: Вихованість. Гідність.
Дидактична мета: ознайомити учнів із поняттям «людська гідність»; учити давати об’єктивну оцінку різним вчинкам; учити поводитись гідно у різних ситуаціях.
Розвивальна мета: формувати навички вихованої людини; розвивати уміння виявляти негідні вчинки, знаходити причиново – наслідкові зв’язки, доводити правильність певного судження та власної думки.
Виховна мета: виховувати повагу до людини, людяність, уміння вчасно прийти на допомогу.
Обладнання: «Конституція України», тлумачний словник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форми і методи роботи: метод проектування, фронтальна, індивідуальна, робота в парах, в групах, інтерактивні ( «Довідкове бюро», « побудова асоціативного куща» ).
Хід уроку:
1.Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності. Обговорення ситуацій.
/Робота в групах./
Якою повинна бути вихована людина.
І група:
Миколка дуже любить жарти, веселі оповідання, мультфільми. Любить пожартувати із товаришами. Ось, наприклад, учора йде він шкільним коридором і бачить: його однокласник Вітя послизнувся і упав. І, видно, дуже боляче вдарився. Миколка, звичайно, засміявся та запитав: «Ну, як пройшла посадка?» але Вітя чомусь образився та пішов.
ІІ група:
Двері у тролейбусі відчинилися. І поки пасажири входили, один хлопчик прошмигнув у тролейбус і плюхнувся на вільне місце.
-Мамо!- прокричав він до молодої ще жінки, яка зайшла слідом, - швидше іди сідай!
-Це ж треба, молодець який, як він про маму турбується. Правильно, синку, так і треба. Щастя такого сина мати, - сказала жінка, яка сиділа поруч.
Мама хлопчика відповіла ввічливою посмішкою. А хлопчик під поглядами дорослих злегка почервонів. Але не всі дивилися схвально жінка похилого віку з важкою сумкою у руках, за яку син щасливої матері виявився спритнішим, зі смутком дивилася у бік.
ІІІ група:
Під час шкільного концерту зал був переповнений літня жінка запізнилась і стала біля дітей. Якась дівчинка встала, щоб дати їй місце, але невдоволено надула губи, вираз обличчя її був таким сердитим, що жінка подякувала і відмовилася сісти. А інша дівчинка сказала: « Ходімте , будь ласка, вперед, вам буде там зручно».
Йдучи з концерту, перша дівчинка сміялася з подруги, якій довелося стояти цілий вечір.
Якою повинна бути вихована людина? ( відповіді дітей)
3.Повідомлення .
- На сьогоднішньому заході ми продовжимо розмову про те, якою повинна бути культурна, вихована людина. Сьогодні ми дізнаємося, що означають поняття
« честь» і «гідність».
4. робота над притчею.
4.1. Розповідь притчі «Честь» вчителем.
Честь
Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.
Вогонь сказав: « Якщо загубите мене і захочете знайти, ідіть у той бік, де відчуваєте тепло».
«А коли загубите мій слід, - промовила Вода, - то шукайте разом із тими, хто хоче вгамувати спрагу».
Честь стояла мовчки і слухала своїх друзів.
«А тебе як знайти, коли загубимо?» - запитали Вогонь і Вода.
«Той, хто загубив мене, - тихо промовила Честь, - знайти уже ніколи не зможе, я буваю тільки з тими, хто мене не втрачає».
4.2. Бесіда з елементами розповіді.
- Як ви розумієте цю притчу?
- Що значить слово «честь»?
«Довідкове бюро»: /робота з тлумачним словником/.
Честь – 1. Гідні поваги і гордості моральні якості й етичні принципи особистості. 2. Добре ім’я. 3. Пошана, повага.
«Побудова асоціативного куща»:
- Отже, честь пов’язане зі словами поважати, шанувати. Зі словом честь пов’язане і слово чесний, що означає правдивий, порядний, щирий. Спочатку чесним називали поважану людину, пізніше почали «вбачати честь» у людині, поважати людину, яка вчиняє гідно, відповідно до моральних правил. У житті людина часто стикається з горем і радістю, красою і підлістю, любов’ю і зрадництвом. Можна по – різному визначати мету свого існування, але одне правило життя повинно бути в кожної людини – потрібно прожити своє життя з честю і гідністю. Ми підійшли до такого поняття як гідність.
Гідність– це така риса людина, яка допомагає бути добрим, чуйним,людяним. Вона підкреслює чистоту людської душі. Немає нічого страшнішого, ніж принизити гідність людини.
4.3. Читання вірша Валентина Бичка «Великий і малий».
Великий і малий
Жили собі сусіди Малий, узявши книжку,
На вулиці одній, Дідусеві чита.
Два хлопці – непосиди – Великий тягне кішку
Великий і малий. Із тину за хвоста.
В усім були несхожі Малий дає дорогу
Сусіди – хлопчаки. Малятам з дитсадка,
Один поводивсь гоже, Великий із – за рогу
А другий – навпаки. Їм тиче кулака…
Малий свої уроки Тож, певно, по заслузі
Виконує весь час, Дісталось хлопчакам:
Великий по два роки В малого – всюди друзі,
Даремно ходить в клас. Великий ходить сам.
4.4. Робота в парах.
- Запишіть риси характеру, які притаманні малому і великому хлопчакам.
4.5. Визначення негідних вчинків ( мовчазне читання).
- Щоб бути гідними людьми, треба знати які вчинки негідні, пам’ятати і ніколи не попадати в такі ситуації, щоб ніхто не зміг сказати, що це негідно.
4.6. Слухання вірша Марії Пригари «Тихенька дівчинка»
Тихенька дівчинка
Чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала – така в мене звичка,
Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар’янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм… І що тут такого?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі – невідомо.
5. Закріплення знань, умінь і навичок.
5.1. Робота з прислів’ями / з’єднати початок і кінець /.
Гляди, не забудь: людиною будь!
Не одежа красить людину, а добрі діла.
Не хвали себе сам, нехай тебе люди похвалять.
Добро довго пам’ятається , а лихо ще довше.
У чужому домі будь привітливий, а не примітливий.
Не копай яму іншому, бо й сам в неї попадеш.
5.2. Хвилинка – міркувань.
- Як ви розумієте слова видатного вченого « Честь, порядність, совість – це якості, які цінувати потрібно так, як ми цінуємо здоров’я, бо без цих якостей і людина – не людина» ? Або: великий англійський поет Вільям Шекспір писав: « Моя честь – моє життя: обоє ростуть з одного кореня. Відніміть у мене честь – і моєму життю прийде кінець».
Пам’ятайте, якщо ви попали в невигідне становище, то повинні подумати, як вийти з нього з гідністю, не загубивши честь.
6. Підсумок заняття.
- Що значить бути гідною людиною?
- Яке місце на сходинках життєвих цінностей займають честь і гідність людини?
- Чи потрібно в наш час бути порядною людиною?
- І на останок я хочу вам побажати:
Будь правдивим, але не жорстоким,
Гідність май та іншого шануй!
Будь людиною і кожним кроком
Це тактовно й скромно демонструй!
7. Творче завдання.
Скласти Кодекс честі порядної людини.
/Якщо є вільна хвилина: аркуш паперу розділити на 2 частини. На одній написати імена людей, яких ви поважаєте, а на другій – імена тих, чию повагу ви хотіли б заслужити /.