Година спілкування. Вихованість. Гідність.

Про матеріал
ознайомити учнів із поняттям «людська гідність»; учити давати об’єктивну оцінку різним вчинкам; учити поводитись гідно у різних ситуаціях.
Перегляд файлу

 

 

 

Вихованість.

Гідність.

 

(Година спілкування)

Пулберь А.В.,

вчитель вищої категорії,

вчитель – методист

Чернівецького НВК «Лідер»

 


Тема: Вихованість. Гідність.

Дидактична  мета: ознайомити учнів із поняттям «людська гідність»; учити давати об’єктивну оцінку різним вчинкам; учити поводитись гідно у різних ситуаціях.

Розвивальна мета: формувати навички вихованої людини; розвивати уміння виявляти негідні вчинки, знаходити причиново – наслідкові зв’язки, доводити правильність певного судження та власної думки.

Виховна мета: виховувати повагу до людини, людяність, уміння вчасно прийти на допомогу.

Обладнання: «Конституція України», тлумачний словник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форми  і методи роботи:  метод проектування, фронтальна, індивідуальна, робота в парах,  в групах, інтерактивні ( «Довідкове бюро», « побудова асоціативного куща» ).

Хід уроку:

1.Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності. Обговорення ситуацій.

 /Робота в групах./

Якою повинна бути вихована людина.

  І група:

Миколка дуже любить жарти, веселі оповідання, мультфільми. Любить пожартувати із товаришами. Ось, наприклад, учора йде він шкільним коридором і бачить: його однокласник Вітя послизнувся і упав. І, видно, дуже боляче вдарився. Миколка, звичайно, засміявся та запитав: «Ну, як пройшла посадка?» але Вітя чомусь образився та пішов.

  1. Чому образився Вітя?
  2. Чого не вистачає Миколі?
  3. Як би ви вчинили на місці Миколи?

ІІ група:

Двері  у тролейбусі відчинилися. І поки пасажири входили, один хлопчик прошмигнув у тролейбус і плюхнувся на вільне місце.

-Мамо!- прокричав він до молодої ще жінки, яка зайшла слідом, - швидше іди сідай!

-Це ж треба, молодець який, як він про маму турбується. Правильно, синку, так і треба. Щастя такого сина мати, - сказала жінка, яка сиділа поруч.

Мама хлопчика відповіла ввічливою посмішкою. А хлопчик під поглядами дорослих злегка почервонів. Але не всі дивилися схвально жінка похилого віку з важкою сумкою у руках, за яку син щасливої матері виявився спритнішим, зі смутком дивилася у бік.

  1. Як ви оцінюєте поведінку хлопчика?
  2. Чи могла мама виправити ситуацію і як?

ІІІ група:

Під час шкільного концерту зал був переповнений літня жінка запізнилась і стала біля дітей. Якась дівчинка встала, щоб дати їй місце, але невдоволено надула губи, вираз обличчя її був таким сердитим, що жінка подякувала і відмовилася сісти. А інша дівчинка сказала: « Ходімте , будь ласка, вперед, вам буде там зручно».

Йдучи з концерту, перша дівчинка сміялася з подруги, якій довелося стояти цілий вечір.

  1. Чому жінка відмовилася від послуги першої дівчинки?
  2. Як повелася друга дівчинка?
  3. Хто з дівчат вам більше сподобався і чому?

Якою повинна бути вихована людина? ( відповіді дітей)

3.Повідомлення .

- На сьогоднішньому заході ми продовжимо розмову про те, якою повинна бути культурна, вихована людина. Сьогодні ми дізнаємося, що означають поняття

 « честь» і «гідність».

4. робота над притчею.

 4.1. Розповідь притчі «Честь» вчителем.

Честь

 Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.

Вогонь сказав: « Якщо загубите мене і захочете знайти, ідіть у той бік, де відчуваєте тепло».

«А коли загубите мій слід, - промовила Вода, - то шукайте разом із тими, хто хоче вгамувати спрагу».

Честь стояла мовчки і слухала своїх друзів.

«А тебе як знайти, коли загубимо?» - запитали Вогонь і Вода.

«Той, хто загубив мене, - тихо промовила Честь, - знайти уже ніколи не зможе, я буваю тільки з тими, хто мене не втрачає».

 4.2. Бесіда з елементами  розповіді.

- Як ви розумієте цю притчу?

- Що значить слово «честь»?

 «Довідкове бюро»:  /робота з тлумачним словником/.

 Честь – 1. Гідні поваги і гордості моральні якості й етичні принципи особистості. 2. Добре ім’я. 3. Пошана, повага. 

«Побудова асоціативного куща»:

- Отже, честь пов’язане зі словами поважати, шанувати. Зі словом честь пов’язане і слово чесний, що означає правдивий, порядний, щирий. Спочатку чесним називали поважану людину, пізніше почали «вбачати честь» у людині, поважати людину, яка вчиняє гідно, відповідно до моральних правил. У житті людина часто стикається з горем і радістю, красою і підлістю, любов’ю і зрадництвом. Можна по – різному визначати мету свого існування, але одне правило життя повинно бути в кожної людини – потрібно прожити своє життя з честю і гідністю. Ми підійшли до такого поняття як гідність.

Гідність– це така риса людина, яка допомагає бути добрим, чуйним,людяним. Вона підкреслює чистоту людської душі. Немає нічого страшнішого, ніж принизити гідність людини.

  • Де записані всі права і обов’язки людини? / В Конституції /
  • Вірно, отже в «Конституції України» в статті 28 говориться… ( зачитується стаття 28 ).
  • Де ще можемо знайти захист своїх прав? / В Конвенції про права дитини /

4.3. Читання вірша Валентина Бичка «Великий і малий».

Великий і малий

Жили собі сусіди    Малий, узявши книжку,

На вулиці одній,    Дідусеві чита.

Два хлопці – непосиди –   Великий тягне кішку

Великий і малий.    Із тину за хвоста.

В усім були несхожі    Малий дає дорогу

Сусіди – хлопчаки.    Малятам з дитсадка,

Один поводивсь гоже,    Великий із – за рогу

А другий – навпаки.    Їм тиче кулака…

Малий свої уроки     Тож, певно, по заслузі

 Виконує весь час,    Дісталось хлопчакам:

Великий по два роки    В малого – всюди друзі,

Даремно ходить в клас.   Великий ходить сам.

 4.4. Робота в парах.

- Запишіть риси характеру, які притаманні малому і великому хлопчакам.

 4.5. Визначення негідних вчинків ( мовчазне читання).

  • Злом, яке принижує людську гідність, є лінь, непорядність, безсоромність, нечесність, заздрість, байдужість.
  • Негідно будувати своє благополуччя за рахунок притиснення, засмучування, неспокою інших людей.
  • Негідно залишати товариша у біді, проходити байдуже повз чуже горе.
  • Негідно користуватися результатами чужої праці, ховатися за чужу спину, виявляти боягузтво.
  • Негідно кидатися образливими словами.
  • Негідно давати обіцянки, які не можеш виконати.

 

- Щоб бути гідними людьми, треба знати які вчинки негідні, пам’ятати і ніколи не попадати в такі ситуації, щоб ніхто не зміг сказати, що це негідно.

4.6. Слухання  вірша Марії Пригари «Тихенька дівчинка»

Тихенька дівчинка

Чого це на мене так сердяться в школі?

Та ж я не чіпаю нікого ніколи.

Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

А з цього виходить одне тільки лихо.

Оце я сказала – така в мене звичка,

Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.

Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,

Та ще й черевички на човники схожі.

Що в Тані волосся нечесане досі,

Що очі в Мар’янки маленькі та косі,

Що в зошиті Лесі самі тільки плями:

Напевне, бруднючими пише руками.

Я ж правду кажу їм… І що тут такого?

Та ж я не чіпаю нікого ніколи.

Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,

І чом вони сердяться всі – невідомо.

  • Виберіть, будь ласка, пояснення з переліку негідних вчинків, чому всі в класі сердяться на дівчинку? / робота в парах /
  • Пригадайте з уроків читання вірші, оповідання, де описані негідні вчинки.

5. Закріплення знань, умінь і навичок.

 5.1. Робота з прислів’ями / з’єднати початок і кінець /.

  Гляди, не забудь: людиною будь!

  Не одежа красить людину, а добрі діла.

  Не хвали себе сам, нехай тебе люди похвалять.

  Добро довго пам’ятається , а лихо ще довше.

  У чужому домі будь привітливий, а не примітливий.

  Не копай яму іншому, бо й сам в неї попадеш.

 5.2. Хвилинка – міркувань.

 - Як ви розумієте слова видатного вченого  « Честь, порядність, совість – це якості, які цінувати потрібно так, як ми цінуємо здоров’я, бо без цих якостей і людина – не людина» ? Або: великий англійський поет Вільям Шекспір писав: « Моя честь – моє життя: обоє ростуть з одного кореня. Відніміть у мене честь – і моєму життю прийде кінець».

Пам’ятайте, якщо ви попали в невигідне становище, то повинні подумати, як вийти з нього з гідністю, не загубивши честь.

6. Підсумок заняття.

 - Що значить бути гідною людиною?

 - Яке місце на сходинках життєвих цінностей займають честь і гідність людини?

 - Чи потрібно в наш час бути порядною людиною?

- І на останок я хочу вам побажати:

 Будь правдивим, але не жорстоким,

 Гідність май та іншого шануй!

 Будь людиною і кожним кроком

 Це тактовно й скромно демонструй!

7. Творче  завдання.

 Скласти  Кодекс честі порядної людини.

/Якщо є вільна хвилина: аркуш паперу розділити на 2 частини. На одній написати імена людей, яких ви поважаєте, а на другій – імена тих, чию повагу ви хотіли б заслужити /.

docx
Додано
3 січня 2023
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку