Урок за поемою "Мойсей"

Про матеріал
У конспекті уроку запропоновано розгляд проблеми "пророк, відкинутий народом", яка має відображення у поемі "Мойсей" І.Я.Франка.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 10 класі

C:\Users\Саша\Start Menu\Downloads\Video\'Moses'_by_Michelangelo_JBU160.jpgПоема «Мойсей»  - одна з вершин  творчості Івана Франка.

 

 

Іван Франко –український Аватар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Урок української літератури в 10 класі

Тема уроку.   Поема «Мойсей»  - одна з вершин  творчості Івана Франка.

     Мета уроку:   

- допомогти учням усвідомити місце поеми «Мойсей» у творчому доробку Івана Франка, зрозуміти специфіку сюжетної лінії, охарактеризувати алегоричність образу Мойсея через компаративний аналіз з біблійним пророком та головним героєм художнього фільму «Аватар», пояснити біблійну основу поеми; дослідити історію написання твору і прологу до поеми;

-  розвивати критичне мислення через увміння здійснювати компаративний аналіз мистецьких творів, через логічні узагальнення та висновки;

- сприяти вихованню відповідальності перед собою та суспільством, почуття національної гідності.

Тип уроку. урок вивчення нового матеріалу (за Онищуком В.А.); особистісно зорієнтований урок (за Фасолею А.М.) .

     Обладнання: портрет письменника, текст поеми; мультимедійна              презентація до уроку, ілюстрації до твору, картки оцінювання якості знань, картки з тестовими завданнями, карта 40-річного блукання єврейського народу, фотоілюстрація скульпури «Мойсей»                    Б.Мікеланжело, відемонтаж «Мойсей», уривок фільму «Аватар» (монолог Джейка).

Методи та форми роботи: «Мозковий штурм», незакінчене речення, проблемне питання, «Асоціативне ґроно», «Мікрофон», сенкан, компаративний аналіз образів Мойсея (Біблійна оповідь), Мойсея (поема «Мойсей») і Джейка (фільм «Аватар»), рефлексія «Долоньки», вправа «Валіза».

Учні повинні знати: зміст поеми «Мойсей», історію її написання, особливості композиції та сюжету твору, спільні та відмінні риси з біблійною оповіддю про пророка Мойсея.

Учні повинні вміти: розуміти місце поеми в контексті творчості І.Франка, тлумачити алегоричність образу Мойсея, аналізувати зміст поеми, визначати її проблематику, здійснювати компаративний аналіз творів.                                                            

 

 

 

                                                                Все, що мав у житті, він віддав

                            Для одної ідеї,

                             І горів, і яснів, я істраждав,

                             І трудився для неї.

                                                          Іван Франко                                                                            

Хід уроку                                                               

 

  1. Мотваційний етап
  1. Емоційне налаштування на урок.

Аутотренінг «Я успішна особистість»

Я неординарна особистість,

Я знаю, чого хочу від життя,

Я обов’язково досягну успіху,

Я заслуговую на це.

  1. Актуалізація суб’єктного досвіду.

Метод «Гронування».

Кожен із нас іноді перебуває в духовній пустелі. Не знає, куди прямувати. Що ви оберете як допомогу виходу у свій Ханаан (духовне прозріння).

1-Підтримка друзів. 2- Підтримка батьків. 3- Власний досвід. 4- Досвід авторитетної особи.5- Віра у власні сили. 6- Бачення своєї мети, її кінцевого результату.7- Необхідність рухатися вперед. 8- Ваш варіант.(Можна обрати кілька варіантів)

Учитель.У свій час І.Франко усвідомив місію національного поводиря. Цій темі він присвятив чимало творів, а от поема «Мойсей» стала лебединою піснею творчості І.Франка, його філософсько-ідейних пошуків.

  1. Оголошення теми й мети уроку.

ІІ. Цілевиначення та планування

  1. Очікувані результати.

Учні повинні знати:

Учні повинні вміти:

2.Ознайомлення з планом роботи.

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

Калейдоскоп «Це важливо». Учні презентують міні-повідомлення, які їм потрібно було підготувати заздалегідь.

Повідомлення 1. Лебедина пісня – фразеологізм, зміст якого означає останній прояв таланту, синонім «останнє ура». Вислів походить із народного повір’я, яке стверджує, що лебідь співає тільки раз у житті – перед смертю. Його голос нагадує приємне звучання срібного дзвоника, а останній подих дуже мелодійний.

Поема «Мойсей» у певному розумінні — Франкова лебедина пісня. Ось наскільки цей твір був дорогий йому: «Все найкраще, найвище, що знав, я у тебе вкладаю», — писав він. Самого Івана Яковича називають Українським Мойсеєм, який усе життя шукав шляхи виходу із духовного поневолення рідного народу.

Повідомлення 2. Історія написання поеми.

Задум написати поему про біблійного пророка Мойсея Іван Франко виношував більше 20-ти років.

Поштовхом до початку роботи стала поїздка поета до Італії (1904 рік), де мав можливість побачити шедеври живопису та скульптури найвидатніших італійських митців. Особливо вразила поета робота геніального італійця Мікеланджело Буанаротті – скульптура біблійного пророка Мойсея, встановлена над гробницею папи Юлія ІІ у римському соборі Святого Петра на початку ХVI століття.

Наступною причиною написання поеми стали революційні події в Росії 1905 року. І.Франко вірив, що революційні події мають відбутися й в Україні.

Працюючи над поемою, Іван Франко використав багатий історико-культурний матеріал з життя древніх євреїв, досконало простудіював міфологію, релігію, історію, географію Ізраїлю, Палестини, Єгипту.

3 повідомлення.  Біблійна оповідь про Мойсея.

Компаративний аналіз біблійного тексту з текстом поеми І.Франка.

Довести, що поема - оригінальний твір, а не переспів біблійної оповіді.

 Відмінності між біблійною оповіддю та поемою І.Франка:

 Біблійна оповідь:

-         розповідається про народження та життя Мойсея до смерті,

-         ідеться про рабське життя євреїв у Єгипті, їх вихід під проводом Мойсея,

-         сорокарічне блукання народу як покарання за недовіру до Бога.

Поема І.Франка:

-         зображується кінець блукання,

-         уведено притчу про дерева, легенду про Оріона, образ темного демона пустелі Азазазеля,

-         Мойсей побачив обіцяний край, але не увійшов до нього(покарання Єговою за сумнів).

Перегляд відеоколажу «Мойсей». «Асоціативне гронування»(додаток 8).

-         Яким постав образ Мойсея у фільмі?

 Аналіз поеми «Мойсей». Самостійна робота з підручником.

Знати відповіді на питання:

  1. Який жанр поеми?
  2. Яка головна тема поеми?
  3. Яка композиція твору?
  4. Яка ідея твору?

Учитель. Літературознавець А О.Білецький дійшов висновку, що Франків «Мойсей» став підсумком цілого життя та діяльності, своєрідним «заповітом українському народові».

6. Робота над текстом поеми

1. Виразне читання прологу поеми як звернення до українців.

Проблемно-пошукове завдання. Пролог до поеми вважають зверненням до українськогго народу. Знайдіть у тексті рядки, які несуть ідейний зміст прологу.

  1. Аналіз тексту 20 розділів. Бесіда за змістом:

-         Як сприймали Мойсея євреї?

-         А як пророк до них ставився?

-         Хто такі Датан і Авірон?

-         Навіщо Мойсей розказав притчу про дерева?

-         Чому пророк покинув натовп?

-         Що посилило сумніви Мойсея?

-         Завдяки кому євреї потрапили до обіцяної землі?

 

Опрацювавши всі джерела, Франко створює свій образ Мойсея.

Сам же поет наголошував: «Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як Пророка, не признаного своїм народом. Ця поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійній оповіданні».

Чому Франків Мойсей покараний смертю за сумнів? Що стало причиною його зневіри за крок до здійснення омріяної мети.

Компаративний аналіз.

  1. Аналіз останнього монологу Мойсея  у поемі Франка. Читання уривку.

Відповідь на питання: які фактори вплинули на зневіру пророка? «Мозковий штурм» (Зневіра гебреїв, підступність Азазеля, сумнів Мойсея у власній місії поводиря та ін.).

Напередодні Дня Незалежності України телеканал 1+1 транслював фільм режисера Д.Кемерона «Аватар». Як ви думаєте, чому?

(У фільмі йдеться про свідомий народ, який дбає про духовну силу єдності та переможно відстоює власну незалежність і свободу).

  1.  Перегляд уривку фільму «Аватар», зокрема монологу Джейка перед вирішальною битвою.

Що дало сили та мотивації Джейку підняти народ на нерівний бій із ворогом і, зрештою, виграти? «Мозковий штурм» (Підтримка народу, віра у власну місію, просить допомоги у божества Ейви).

C:\Users\Саша\Start Menu\Downloads\Video\images (2).jpg C:\Users\Саша\Start Menu\Downloads\Video\Без названия (5).jpg

Порівняйте образи двох поводирів на картинах; які у вас виникають думки?

Нема страшнішого лиха, ніж безвір'я. Вожді без віри не здатні вести за собою людей. Народ, який не вірить у свою долю, пропащий народ.

Але зі смертю Мойсея не вмерли його ідеї та наміри. Єгошуа, «князь конюхів», продовжує справу пророка і проводить ізраїльтян до обіцяної землі. Вогонь свого серця, віри й надії він передав у надійні руки.

  1. Вільне письмо на основі почутого. «Справжній поводир нації – це…»

Коментар учителя.

 Усі вони вожді, пророки, поводирі, які вказують народові духовні орієнтири проходять через тяжкі випробування, зневіру, мріють про краще життя свого народу.І якщо сам поводир не побачить кінцевого результату, то це зроблять його наступники.

Проблемне питання.

Чи засуджуєте ви Мойсея за зневіру?

Чим цінна поема І.Франка для вивчення сучасному молодому поколінню?

Учитель.  Святий Господній вогонь у серці Мойсея горів аж до його останнього подиху. Тож прислухаймося до пророка і збережімо святе полум'я любові Божої і у своїх серцях, аби бути готовими в будь-яку мить свого життя вчинити подвиг заради Бога, Вітчизни і людини.

Не гасіте ж святого огню,

Щоб, як поклик настане,

Ви могли щиросердно сказать:

«Я готовий, о пане!»

 

V. Рефлексія.

1. «Мікрофон».

Продовжіть речення.

  • «І.Франко відкрився для мене як…»
  • «Поема «Мойсей» справила на мене…»
  • «Мені здалася цікавою думка…»
  • «Я вважаю, що треба читати класиків, щоб…»
  • «На уроці мені сподобались такі форми роботи…»
  • Вправа «Валіза»

VI. Оцінювання. Окремо оцінюються експертами учні, які готували повідомлення, окремо – за роботу на уроці.(За попередньо окресленими критеріями).

VIІ. Домашнє завдання.

1. Обов’язкове: виконати тести у підручнику.

2. За бажанням: написати лист-підтримку Мойсею з одноіменної поеми І.Франка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку