Урок за повістю австрійської письменниці Крістіни Нестлінгер «Конрад, або Дитина із бляшанки» (6 клас)
Мета:
-
розпочати знайомство дітей з сучасною дитячою літературою;
-
у ході аналізу твору прослідкувати за змінами у характерах героїв;
-
визначити роль символічних деталей;
-
учити дітей читати та розуміти великий прозовий твір, виділяти ключові епізоди, тримати у пам’яті великий за обсягом текст;
-
удосконалювати вміння складати узагальнюючі схеми.
Основний зміст заняття
Сьогодні ми з вами вирушаємо у довгу і незвичайну мандрівку у світ сучасної дитячої літератури. Кожного року ми будемо поводити декілька занять, на яких учитимемося розуміти твори письменників, які живуть у світі поряд з нами. Дихають з нам одним повітрям. Вирішують такі самі проблеми, радіють тим самим удачам, що і ми.
-
Чи читаєте ви твори сучасних письменників?
-
Кого з авторів ви знаєте?
-
Чим вони вам подобаються?
Вдома ви прочитали дещо незвичайну повість австрійської письменниці Крістіни Нестлінгер «Конрад, або Дитина із бляшанки».
-
Яке враження справив на вас твір?
-
Як ви думаєте, про що він?
-
Хто його головний герой?
-
Чому саме Конрад, а не люди, які його оточують?
-
Перед головним героєм завжди ставиться якесь завдання. Що ж повинен зробити Конрад? (Знайти своє місце у світі, навчитися у ньому жити).
Запис теми на дошці та у зошити
На цьому шляху чекає багато випробувань. А вони, у свою чергу, приносять радість, викликають посмішку чи сльози. Тому пропоную символом пошуків героя обрати смайлик. Але вираз обличчя будемо малювати самі, залежно від зроблених нами висновків.
Отже, наше завдання прослідкувати шлях, с який пройшов Конрад у новому для нього світі і визначити, що допомагало йому і що заважало. Окрім того, на нас чекає дещо незвичний фінал повісті. Але про це потім.
-
Які епізоди повісті ви вважаєте найголовнішими у житті Конрада?
-
Хто з героїв найважливіший у цьому творі і чому ви так вважаєте?
-
Конрад
-
пані Бартолотті
-
Пан Егон
-
Кіті Рузіка
-
фабрика
-
Хто чи що найсильніше впливає на Конрада на початку твору? (Розташовуємо разом)
Фабрика
(Почуття провини, покора)
Дала життя, сім’ю Може усе забрати
Пані Барлотті Пан Егон
Повна свобода такий, як усі
Самотність Самотність
Пані Бартолотті
-
Яке враження справила на вас ця жінка?
-
Як ставилася до оточуючих?
-
До сусідів?
-
Як ставилися до неї?
-
Чому вона доволі самотньою?
-
Чи були у неї друзі?
-
Як ви думаєте, хто у цьому винен: сама пані Бартолотті чи сусіди?
-
Який символ життя пана Бартолотті можна назвати? Чому?
-
Візьміть олівці, намалюйте коло і розфарбуйте його у кольори пані Бартолотті.
-
Що є у цьому світі?
-
Де відбувається дія початку повісті?
-
Як дім характеризує пані Бартолотті?
-
Сама пані Бартолотті звертається до себе! «Дитино моя». Про що свідчить таке звертання?
-
Чи дійсно пані Бартолотті нагадує дитину? Чим? (безлад у домі, макіяж, одяг, безвідповідальність).
Пан Егон
-
Хто цей герой?
-
Як він живе?
-
Який у нього будинок?
-
Як ставиться він до людей?
-
Як ставляться до нього люди?
-
Що може стати символом його світу і які кольори виберимо для нього?
-
Чому пан Егон також самотній?
-
Чи можемо ми назвати його та пані Бартолотті друзями?
-
Чому це не дружба?
-
Чи можна сказати, що вони закохані?
-
Що ж тоді їх об’єднує?
-
Що заважає їм по-справжньому подружитися?
Конрад
-
Коли починається дія повісті?
-
Чи випадково це ранок? (Ні. Ранок символ початку нового життя.)
-
Як змінилося життя пані Бартолотті того ранку! Чому вона не здивувалася, коли отримала дивну посилку?
Фабрика
-
Що ви думаєте про фабрику, яка створила Конрада?
-
Що вона дала хорошого хлопчику?
Лист 1
Зачитати
«Вельмишановна пані Бартолотті! Посилаємо Вам замовлений товар. Дуже шкодуємо, що надсилаємо його з таким запізненням, але у зв’язку з перебудовою нашого підприємства, у нас несподівано виникли труднощі, які ми аж тепер змогли подолати. Якщо Вам, хоч ми цього не думаємо, вже не потрібен наш товар, то Ви, звичайно, можете повернути його нам поштою за свій кошт. Але ми змушені попередити Вас, що із міркувань гігієни, приймаємо, певна річ, тільки невідкриті бляшанки».
«Гунберт», чи «Гонберт», чи «Монберт».
«ТОВАР У БЕЗДОГАННОМУ СТАНІ, НАШЕ ПІДПРИЄМСТВО КІЛЬКА РАЗІВ ПЕРЕВІРЯЛО ЙОГО, ПЕРШ НІЖ ВИСЛАТИ ЗАМОВНИКОВІ».
-
Коли ви прочитали листа, які думки виникли щодо вмісту посилки?
-
Чому ви так подумали? (Попередні замовлення, стиль мовлення.)
-
Яке слово найчастіше повторюється у листі? (Товар)
-
Що таке товар?
-
Яким було ваше перше враження про фабрику?
-
Чому воно хороше?
-
Чи піклується фабрика про свій товар?
-
Чому написано «верх», «низ»?
-
Чи немає у цій посилці чогось дивного?
-
Чому товар не підписаний?
-
Що було б, якби хтось недбалий перевернув пакунок?
-
Чому ж не підписали, що там дитина?
-
Чому приховують, що виготовляють дітей?
-
Чиї інтереси таким чином захищають? (Свої, але не самої дитини і її батьків)
Лист 2
Зачитати
Дорогі батьки! От і здійснилося ваше палке бажання. Ми, виробники, зичимо вам великого щастя й великої , втіхи від вашого нащадка. Хай він завжди дає вам радість і справджує ті сподівання, які ви покладали на нього й на нашу фірму. Наша фірма зробила все, щоб забезпечити вас радісним, ласкавим і здібним нащадком.
Тепер зробіть те, що залежить від вас! У вас, напевне, не виникне великих труднощів, з нашими виробами дуже легко поводитися й легко доглядати їх, тим більше що в нашому технічно досконалому кінцевому продукті немає природних вад.
Наостанок ще одне прохання! Ваш нащадок так сконструйований, що, крім звичайного догляду й піклування, потребує також прихильності.
Просимо про це не забувати!
Радощів і щастя в майбутньому бажає вам!
І знов той самий підпис: «Гунберт», чи «Гонберт», чи «Монберт».
-
Чи змінився за цей час Конрад? (Зовнішня зміна, отримав папери, громадянство, батьків. У нього є мама.)
-
Як його називають у листі? (Виріб, сконструйований)
-
Що можна сказати про людей, які написали цього листа? (Для них Конрад так і не став людиною)
-
Навіщо цей лист написаний? (Ще одна інструкція.)
Мама
-
Яке враження справило на неї те, що вона побачила?
-
Чи вмотивований її страх?
-
Як змінюється її ставлення до дивної істоти? (КАРЛИК ХЛОПЧИК МИЛИЙ)
-
Чому воно змінилося?
-
Чи можемо сказати, що пані Бартолотті прихильна до Конрада тільки дякуючи листу? (Порівнює з сусідами. «Йому треба...», «хлопчик їй справді сподобався».
-
У чому виявляється її прихильність до хлопчика? («Помчала за покупками»)
-
Пані Бартолотті витратила на Конрада всі свої гроші. Але не догодила хлопчику. Чому?
Одяг
-
Чому не радий Конрад? (Так не одягаються семирічні хлопчики)
-
Чому пані Бартолотті купила саме такі речі? (Треба виділятися)
-
Чому Конрад не тільки погодився носити дивні речі, а й не захотів, щоб йому купили інші? (Навіщо марнувати гроші)
-
Звідки такі дивні для семирічного хлопчика слова? (Навчили на фабриці)
Іграшки
-
Які іграшки пані Бартолотті купила Конраду?
-
Що символізують вони собою? (Ведмедик дитинство, лялька мрії самої пані Бартолотті, Кубики, пістолет для хлопчика)
-
Чому не взяв пістолет? (Знову фабричне виховання не можна битися)
-
Чому серед іграшок виявилася маріонетка? (Конрадом усі керують)
-
Чи може бути ця маріонетка Конрадом?
-
Хто ним смикає за ниточки?
-
Чий вплив найсильніший?
Батько
-
Як пан Егон спочатку поставився до Конрада і потім змінив свою думку?
-
Чим йому сподобався хлопчик?
-
Конрад має батьків, які його люблять. Чому ж він часто плаче, коли вони разом?
-
Чому ніяк не можуть порозумітися нові мати й батько?
-
Як ви думаєте, у цих людей більше спільно чи відмінного?
-
Що може об’єднати їх? Чому ж цього не відбувається?
-
Вони обоє симпатизують хлопчику, але ця симпатія лише віддаляє їх один від одного. Чому?
-
Пані Бартолотті має повне право вигнати пана Егона з дому і заборонити бачитися з Конрадом. Чому ж вона цього не робить? (Починає рахуватися з думкою дитини той прийняв нового батька і полюбив його).
-
Чому суперечку про те, у кого має жити Конрад, пан Егон програв, хоча у нього більше можливостей дати сину кращу освіту? (Він не рахується з думкою Конрада щодо Кіті.)
Діти
-
Конрад має документи, сім’ю. Він ходить до школи. Чи подобається він вам?
-
А чи можна його назвати у повній мірі людиною? Чому такого хорошого хлопчика не люблять у школі?
-
Згадайте, які помилки допускає Конрад? (Сумний смайлик у школі) і виписати помилки (на дошці)
-
Кіті, нова подружка, всіляко намагається допомогти Конраду. Що саме вона намагається донести до друга?
-
Чи розумні її поради? Чи у всьому вона права.
-
Чи довіряє Конрад Кіті?
-
Чому, у такому разі, він не слухає дівчинку?
-
Що заважає йому стати таким, як усі? (Відділ остаточної обробки відчуття провини. Без цього не випускали з фабрики.
І знову фабрика
Лист 3
Зачитати «Вельмишановна пані Бартолотті! Як виявилося під час перевірки нашого відділу збуту, сталася прикра помилка. Через неточність у роботі нашого комп’ютера Ви отримали семирічного хлопця, який Вам зовсім не належить. Тому просимо Вас негайно повернути його.
Свого часу Ви надіслали замовлення на два блоки пам’яті марки «Меморіа», виробництво яких ми давно припинили, отже, задовольнити замовлення не можемо.
Просимо Вас негайно підготувати хлопця, щоб наш відділ обслуговування якнайшвидше забрав його й передав справжні батькам.
Звертаємо Вашу увагу на те, що фабричні діти в усіх випадках довіку залишаються власністю підприємства, і воно надає їх батькам тільки в позику, як телефонні апарати, щоб вони вирощували їх і користувалися ними.
Тому будь-які Ваші протести будуть даремні, і про звернення до суду не може бути й мови.
Ми дуже шкодуємо, що так сталося.
З глибокою повагою...»
-
Чи змінюється зараз ставлення до фабрики?
-
Чи порушує фабрика закон?
-
А пані Бартолотті?
-
Чому ж тоді симпатії на стороні пані Бартолотті, Конрада, пана Егона?
-
Чи можна було знайти прийнятний усім вихід з ситуації, що склалася? (Так, дати парі іншу дитину)
-
Чому ж така проста думка нікому не спадає?
-
Хто, з точки зору фабрики, «справжні батьки»?
-
Фабрика не хоче понести збитки. І її позиція зрозуміла. А що стосовно тих батьків, які замовили Конрада і тепер прийшли його забирати?
-
Чому фабрика виготовляє саме ідеальних дітей? (Вони повинні стати бездушними іграшками байдужих людей)
-
Чому ж Конрад не став таким, якими ставали інші діти, з котрими не було проблем у фабрики?
Узагальнення роботи на занятті
Фінал
-
Як протягом твору змінилися герої?
-
Що нового додалося до їхніх світів?
-
Давайте на схемі позначимо нові зв’язки, між людьми.
-
Чому все ж вдалося об’єднатися таким різним людям.
-
Які почуття борються в душі Конрада?
-
Якого лише почуття немає? (Почуття провини)
-
Чому його немає? (Бо немає вини.)
-
Чому нікому й на думку не спадає винити дітей за безлад, за жахливу поведінку і слова?
-
Від чого так стомився Конрад? Чим незвичайний фінал цієї повісті?
-
Чому саме Кіті говорить останні слова?
Фінал відкритий. Ми не знаємо, як складуться долі героїв. Відомо лише те, що Конрад звільнився від влади фабрики і сам обиратиме, яким шляхом іти.
Д/з. Скласти формулу за повістю:
ЛЮДИНА = ______ +_______ _______ …