Урок за повістю Хемінгуея "Старий і море"

Про матеріал
Урок сприяє донесенню до учнів філософського змісту повісті, допомагає учням з"ясувати алегоричний зміст твору
Перегляд файлу

Тема: Довершенiсть прологу, роль пiд-тексту

(«Принцип айсбергу у творi «Старий i море»»)

Мета: Допомогти учням глибше усвiдомити притчевий характер твору ; особливостi стилю письменника; розвивати навички характеризування героїв, особливостi стилю, умiння висловлювати особисте ставлення до проблем, висвiтлених у творi; виховувати гуманiстичне i оптимiстичне свiтобачення, прагнення до гармонiчного життя.

Обладнання: портрет письменника; мульти-медiа.

                                                                                                       Епiграф

                                                                             Людина створена не для поразки

                                                                  Людину можна знищити, а здолат немлжливо

                                                                                                                       Ернест Хемінгуей

                                                       Хiд уроку

Вчитель: Сьогоднi ми продовжуемо говорити про твiр глибокого фiлософського змiсту.

Про що цей твiр?

В чому головна iдея твору?

Мы спробуємо дати вiдповiдь на головне питання:

Що означає бути людиною у високому значеннi цього слова.

Повiсть «Старий i море» про справжню мужнiсть людини, його волю i силу духу, повiсть про вмiння достойно iти по своєму часто тернистому i незавжди радiсному життєвому шляху; твiр про вiчне прагнення людини подвигу, здолання самого себе.

У життi(морi) в кожного своя Риба(мета), яку потрiбно досягти, є свої Акули(вороги, перешкоди), i слава Богу, є свiй хлопчик(надiя на майбутнє, на своє продовження), своi Леви(все прекрасне, спогади у похилому вiцi i мрії у молодому), що допомогають жити.

Вчитель: Почати розмову я пропоную дещо незвичайно, не з початку повiстi, а з кiнця.

Ми доручили взяти iнтерв`ю у старого, пiсля того, як вiн повернувся додому.

                                     Виступи учнів 

Завдання №2

- Р.м. Пiдготувати репортаж з мiсця події (5-6 хвилин)

Вчитель: Я нагадаю, що повiсть-притча була удостоїна найвищої лiт. нагороди Нобелiвської премії i має глибокий пiдтекст, який сам Хемiнгуей назвав «принцип айсбергу»

Iтак – Реальний сюжет.Скласти сюжетний ланцюжок

-Перевірка 2-3 учні

- Лiтературний диктант:

1. Cкiльки днiв поверт. Старий рибалка без вилову (84)

2. Ким був Манолiно для Сантьяго (учнем, другом)

3. Яку спортивну гру любили Сантьяго iз хлопчиком i вболiвали за її лiдерiв? (бейсбол)

4. Як називали ресторанчик, у якому обiдали рибалки, а Манолiно носив iз нього старому їжу («Тераса»)

5. Де жив старий рибалка? (У бiднiй халупцi з пальмового листя)

6. Яку рибу викор. рибалки для приманювання великих риб? (Сардини)

7. Який сон часто снився старому? (Африка, леви)

8. Скiльки днiв тривав двобiй iз рибою? (Три)

9. Iз ким розмовляв старий в човнi? (Iз самим собою, iз птахами, рибою, акулами)

10. Що їв рибалка в морi? (Сиру рибу)

11. Хто постiйно переслiдував човен. Як реагував старий? (Акули, бився, вiдганяв)

12. Що пообiцяв Манолiно старому? (Що вийде iз ним у море, щоб багато чого навчити)

 

Вчитель: «Менi нiколи не доводилося вибирати героїв, скорiше герої вибирали мене. Як i багато моїх попередникiв, я захоплювався людьми сильними, якi пiдкорюють собi обставини; - писав Ернест Хемiнгуей

Доведiть, що Сантьяго сам такий герой – людина непереможна, що здатна вистояти й подолати всi перешкоди.

(-двобiй з рибиною

- битва з акулами)

Вчитель: Отже, сюжет твору є досить «життєподiбним». Але за «теорiєю айсбергу» Хемiнгуея основний фiлософський змiст твору прихований «пiд водою».

Спробуйте пояснити, чи переконуючий змiст повiстi, про що цей твiр?

Учень: Цей твiр про людину, яка шукає себе у цьому життi, бореться зi

життєвими негараздами. В образi рибалки розкривається сила духу людини, спроможної протистояти реалiям життя. Це заклик до людини: у скрутну хвилину мобiлiзувати свої сили, свої резерви i перемоги.

Учениця: А ще ц ей твiр про справжню людину, якiй притаманнi простота i людська гiднiсть мудрiсть i розсудливiсть, вiра в себе i вiра в людей, сила духу i мужнiсть, доброта i безкiнечна любов до життя.

Вчитель: Старий привезе до берега тiльки кiстяк великої риби. Чи можна сказати, що вiн повернувся додому нi з чим, зазнав повної поразки?

 

4

(Відповіді учнів про життєвий досвід, про вміння, які він застосував, про переборений біль, пізнання  - на що ти здатний)

Так,  це дуже важливо.

Вчитель: Ви на порозі дорослого життя. І все, про що  сьогодні ми говорили і говоримо вкрай вам знадобиться, бо у кожного з ва с своє море, своя Рибина, свої акули, слава Богу свій Хлопчик і свої Леви

Презентації проектів: «Я і моє Море» .

Звучить шум моря

Вчитель: Хемінгуей мав свій власний моральний кодекс, свої певні правила життя. Вони своєрідні, і ще декілька років я би навіть не наважилась їх прочитати випускникам, але ви живете зовсім в інших реаліях  і мені дуже хочеться, щоб ви ніколи не були переможеними. Тому я їх зачитаю: «Будь дужим, навіть жорстоким, умій відповісти ударом на удар. Не чекай від когось співчуття, не нарікай на долю, мовчи, бо найнебезпечніше – показувати себе невпевненим і смішним ; тоді тебе зневажатимуть і перестануть боятися

Не віддавайся почуттям: краще холодність, ніж душевна розхристаність, краще самостійність, ніж беззахисність.

Тільки так ти, можливо, уцілієш фізично в страшному, кривавому, беззаконного святі…  - якщо щомиті будеш готовий до двобію з ним…

Але будь мужнім, чесним, справедливим. Не нападай – обороняйся.

Не користуйся недосконалістю, підлістю навколишнього світу. Урешті – решт, відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підступів.

Залишайся навіть шляхетнішим щодо нього, не заради нього – заради себе. Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не дозволити іншим розтягти, зруйнувати твоюособистість людську гідність – єдине, що в тебе ще залишилося, без чого неможливо, та й немає сенсу жити .  »

Д/З підготуватися до (К/Р, П/Р ? )

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку