Урок за романом Ф. Достоєвського "Злочин і кара"

Про матеріал
На уроці учна аналізують систему образів роману "Злочин і кара" Достоєвського, характеризують "двійників" та "антиподів" Раскольнікова. В образі Соні Мармеладової показано особливості розуміння письменником християнських цінностей.
Перегляд файлу

 

10 клас

 

Тема: Система персонажів. Образи «двійників» та  «антиподів»  Раскольникова. Втілення християнських цінностей в образі Соні Мармеладової.

 

Мета:продовжити роботу над текстом твору, показати особливості життєвих шляхів «сильної особистості» і «маленької людини» в романі «Злочин і кара»; розвивати  вміння логічно мислити, порівнювати художні образи твору; виховувати в учнів потребу творити добро, додержуватись моральних  настанов Біблії.

 

Записи на дошці:  (центральна)

 

 Мене називають психологом, неправда, я лише реаліст у вищому сенсі, тобто, зображую всі глибини душі людської.

                             Ф.Достоєвський

 

 Бог посилає дише миті, коли я цілком спокійний; і в ці  миті я склав собі символ віри. Цей    символ  віри дуже простий, ось він: вірити, що немає нічого прекраснішого,  глибинного, сипатичнішого, розумнішого, довершенішого за Христа.

                                Ф.Достоєвський

Зліва:

Герої – «двійники» пародіюють «теорію» центрального персонажа, вияскравлюють окремі її елементи, доводячи їх до «хімічної» чистоти» вигляду та логічної  завершеності.

 

Антипод – повна протилежність

Страждання – фізичний або моральний біль

 

                                      Хід уроку       

І.Ознайомлення з  темою і метою уроку.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

 Для творчості   Ф. Достоєвського характерне зображення двоїстості людської вдачі, в якій «добро» бореться зі «злом».

 Герой романів  - носій певної філософської теорії, які він перевіряє ціною власного життя. А ще «герої-двійники», що  пародіюють «теорію центрального персонажа, вияскравлююють окремі її елементи, доводячи їх до «хімічної чистоти», вигляду та логічної завершеності.

 А ще – широке використання християнських сюжетів, зосередженість на питаннях християнської моралі та віри в Бога.

 Все це характерно і для роману  «Злочин і кара».

 Ми продовжуємо працювати над текстом роману, над аналізом художніх  образів твору. Тема сьогоднішнього уроку: «Образи двійників» та «антиподів» Раскольникова. Втілення християнських цінностей в образі Соні Мармеладової.

                         ІІІ.Робота над темою і  метою уроку.

1.Робота з епіграфом.

         Епіграфами  я взяла  слова Достоєвського (читанння епіграфів)

-Чому саме ці слова? До кого ми віднесемо перший епіграф? До кого другий?

 

2.Актуалізація опорних знань учнів.

 

-Хто ж такий   Родіон Раскольников?

-В чому суть його теорії?

-Чому він здійснив злочин?

 

 Цей  роман сам Достоєвський назвав  «Роман про право на кров»

-Чи має людина право  пролити кров іншої людини, не захищаючи своє життя?

-Чому ж проливає кров Родіон?

-Що відчуває герой після вбивства? Чого боїться?

3.Робота з опорною схемою.

Перед вами опорна схема «Герої твору»

 

-Кого з них ми назвемо «двійниками»  Раскольникова?

-Кого «антиподами»?

 

 

Свидригайлов                    Разуміхін                                   слідчий Порфирій

Лужин                                                                                          Петрович

 

 

Мати                                    Раскольников                              лихварка Олена

Сестра Дуня                                                                               Іванівна

                                                                                                    Лизавета

 

                                            Родина Мармеладових

 

                                                  Соня

 

 

    -До кого віднесемо Разуміхіна?

   -Порфирія Петровича ?

 

ІІІ. Робота в групах

 

Підготуйте характеристику героя, якого обрали і заповніть таблицю

«Визначальні риси героїв твору»

 Відповіді учнів

1.Лужин

2.Свидригайлов

3.Соня

Питання для контролю

 

Лужин

-Що спільного у Раскольникова  і Лужина?     

 

 (індивідуалізм – «Возлюби, перш за все,  одного себе «)

 

-Чи була б щаслива за ним Дуня? Чого він в ній шукав?

 

Свидригайлов

 

-А що єднає Родіона з Свидригайловим (переступає закон  моралі, «все дозволено»)

 

-З чого видно, що Свидригайлов не рахується з поняттями «добро» і «зло»

-Чому він покінчив життя самогубством?

 

Соня

 

-Чому саме Соні  Родіон зізнається у злочині?

-В чому сенс її поради?

-Чи можливе для Родіона прощення за Біблією?

-Яку саме історію з Біблії читала Соня? Чому?

 

2.  Робота з текстом.

Давайте послухаємо, як Соня читала цей уривок.

.  Соня читає  про «воскресіння Лазаря».

 

3.Бесіда  з учнями.

-Що таке  «правда Раскольникова і «правда Соні»?

-Чи можна назвати Соню втіленням  християнських моральних   цінностей?

-Яке слово є ключовим для героїні?    (Страждання)

 

Читання запису  на дошці « Страждання - …

 

Слово вчителя

 Саме страждання , як його розумів Достоєвський, відрізняється від усних душевних та фізичних мук, бо, страждаючи, людина очищається, стає кращою. Страждання включає в себе і каяття, і кару, і самовдосконалення.

-Кому з героїв потрібне самовдосконалення?

Слово вчителя

 Кожна людина повинна прагнути   стати кращою   протягом усього життя.

-До якого ідеалу  прагнула Соня?

-Раскольников?

-А до якого ідеалу варто прагнути нам?

-Чи дає Достоєвський відповідь на це запитання?

4.Робота з опорною схемою.

 

 

 

   Совість      Бог

 

                            Любов  самовдосконалення    

 

 

                      Світобудова

 

 

 

 

ІУ.Рефлексія

Бліц-турнір

Кому  належать ці слова?

1.На який бруд, здатне, одак, моє серце.

 

2.Але ж треба, щоб кожній людині хоч куди-небудь можна було піти.

 

3.Возлюби у першу чергу самого себе, бо все на світі на особистому інтересі побудоване.      (Лужин)

 

4.Ну а тим, справді геніальним, отим, кому  різати право дано, тим дозволено і не страждати зовсім, навіть за кров пролиту. (Разуміхін)

 

5.Хіба я ту, нікчемну стару вбив? Я себе вбив, а не її.

 

6.Адже разом  страждати підемо, разом і хрест понесемо. (Соня)

 

7.Священника? Не треба… На мені немає гріхів… Бог і без того мусить простити… Сам знає, як я страждала!... А не простить, то й не треба

                                   (Катерина Іванівна)

 

8.А ви ж он вашій теорії вже більше не вірите, з чим ви втечете?

                      Порфирій Петрович

9.Хіба не можуть її   переконання не бути  тепер і моїми переконаннями?

У. Підведення підсумків уроку.

  • На яких християнських ідеях зосереджується автор?
  • Чи прийняв Раскольников «правду»  Соні?

   -Як ви ставитель до героя твору?

   -За кого ви його вважаєте: за злочинця чи за жертву?

   -Чого більше в романі: злочину чи кари? Чому?

 

УІ. Домашнє завдання.

Дати письмову відповідь на запитання:

1.Чому саме до Бога звернувся автор у творі?

2.Підготувати доповідь  «Місце Достоєвського у світовій літературі»

(за бажанням)

3.Підібрати цитати до наступного уроку «Петербург Достоєвського».

 

 

docx
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
6282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку