5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок за романом Ф. Достоєвського "Злочин і кара"

Про матеріал
На уроці учна аналізують систему образів роману "Злочин і кара" Достоєвського, характеризують "двійників" та "антиподів" Раскольнікова. В образі Соні Мармеладової показано особливості розуміння письменником християнських цінностей.
Перегляд файлу

 

10 клас

 

Тема: Система персонажів. Образи «двійників» та  «антиподів»  Раскольникова. Втілення християнських цінностей в образі Соні Мармеладової.

 

Мета:продовжити роботу над текстом твору, показати особливості життєвих шляхів «сильної особистості» і «маленької людини» в романі «Злочин і кара»; розвивати  вміння логічно мислити, порівнювати художні образи твору; виховувати в учнів потребу творити добро, додержуватись моральних  настанов Біблії.

 

Записи на дошці:  (центральна)

 

 Мене називають психологом, неправда, я лише реаліст у вищому сенсі, тобто, зображую всі глибини душі людської.

                             Ф.Достоєвський

 

 Бог посилає дише миті, коли я цілком спокійний; і в ці  миті я склав собі символ віри. Цей    символ  віри дуже простий, ось він: вірити, що немає нічого прекраснішого,  глибинного, сипатичнішого, розумнішого, довершенішого за Христа.

                                Ф.Достоєвський

Зліва:

Герої – «двійники» пародіюють «теорію» центрального персонажа, вияскравлюють окремі її елементи, доводячи їх до «хімічної» чистоти» вигляду та логічної  завершеності.

 

Антипод – повна протилежність

Страждання – фізичний або моральний біль

 

                                      Хід уроку       

І.Ознайомлення з  темою і метою уроку.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

 Для творчості   Ф. Достоєвського характерне зображення двоїстості людської вдачі, в якій «добро» бореться зі «злом».

 Герой романів  - носій певної філософської теорії, які він перевіряє ціною власного життя. А ще «герої-двійники», що  пародіюють «теорію центрального персонажа, вияскравлююють окремі її елементи, доводячи їх до «хімічної чистоти», вигляду та логічної завершеності.

 А ще – широке використання християнських сюжетів, зосередженість на питаннях християнської моралі та віри в Бога.

 Все це характерно і для роману  «Злочин і кара».

 Ми продовжуємо працювати над текстом роману, над аналізом художніх  образів твору. Тема сьогоднішнього уроку: «Образи двійників» та «антиподів» Раскольникова. Втілення християнських цінностей в образі Соні Мармеладової.

                         ІІІ.Робота над темою і  метою уроку.

1.Робота з епіграфом.

         Епіграфами  я взяла  слова Достоєвського (читанння епіграфів)

-Чому саме ці слова? До кого ми віднесемо перший епіграф? До кого другий?

 

2.Актуалізація опорних знань учнів.

 

-Хто ж такий   Родіон Раскольников?

-В чому суть його теорії?

-Чому він здійснив злочин?

 

 Цей  роман сам Достоєвський назвав  «Роман про право на кров»

-Чи має людина право  пролити кров іншої людини, не захищаючи своє життя?

-Чому ж проливає кров Родіон?

-Що відчуває герой після вбивства? Чого боїться?

3.Робота з опорною схемою.

Перед вами опорна схема «Герої твору»

 

-Кого з них ми назвемо «двійниками»  Раскольникова?

-Кого «антиподами»?

 

 

Свидригайлов                    Разуміхін                                   слідчий Порфирій

Лужин                                                                                          Петрович

 

 

Мати                                    Раскольников                              лихварка Олена

Сестра Дуня                                                                               Іванівна

                                                                                                    Лизавета

 

                                            Родина Мармеладових

 

                                                  Соня

 

 

    -До кого віднесемо Разуміхіна?

   -Порфирія Петровича ?

 

ІІІ. Робота в групах

 

Підготуйте характеристику героя, якого обрали і заповніть таблицю

«Визначальні риси героїв твору»

 Відповіді учнів

1.Лужин

2.Свидригайлов

3.Соня

Питання для контролю

 

Лужин

-Що спільного у Раскольникова  і Лужина?     

 

 (індивідуалізм – «Возлюби, перш за все,  одного себе «)

 

-Чи була б щаслива за ним Дуня? Чого він в ній шукав?

 

Свидригайлов

 

-А що єднає Родіона з Свидригайловим (переступає закон  моралі, «все дозволено»)

 

-З чого видно, що Свидригайлов не рахується з поняттями «добро» і «зло»

-Чому він покінчив життя самогубством?

 

Соня

 

-Чому саме Соні  Родіон зізнається у злочині?

-В чому сенс її поради?

-Чи можливе для Родіона прощення за Біблією?

-Яку саме історію з Біблії читала Соня? Чому?

 

2.  Робота з текстом.

Давайте послухаємо, як Соня читала цей уривок.

.  Соня читає  про «воскресіння Лазаря».

 

3.Бесіда  з учнями.

-Що таке  «правда Раскольникова і «правда Соні»?

-Чи можна назвати Соню втіленням  християнських моральних   цінностей?

-Яке слово є ключовим для героїні?    (Страждання)

 

Читання запису  на дошці « Страждання - …

 

Слово вчителя

 Саме страждання , як його розумів Достоєвський, відрізняється від усних душевних та фізичних мук, бо, страждаючи, людина очищається, стає кращою. Страждання включає в себе і каяття, і кару, і самовдосконалення.

-Кому з героїв потрібне самовдосконалення?

Слово вчителя

 Кожна людина повинна прагнути   стати кращою   протягом усього життя.

-До якого ідеалу  прагнула Соня?

-Раскольников?

-А до якого ідеалу варто прагнути нам?

-Чи дає Достоєвський відповідь на це запитання?

4.Робота з опорною схемою.

 

 

 

   Совість      Бог

 

                            Любов  самовдосконалення    

 

 

                      Світобудова

 

 

 

 

ІУ.Рефлексія

Бліц-турнір

Кому  належать ці слова?

1.На який бруд, здатне, одак, моє серце.

 

2.Але ж треба, щоб кожній людині хоч куди-небудь можна було піти.

 

3.Возлюби у першу чергу самого себе, бо все на світі на особистому інтересі побудоване.      (Лужин)

 

4.Ну а тим, справді геніальним, отим, кому  різати право дано, тим дозволено і не страждати зовсім, навіть за кров пролиту. (Разуміхін)

 

5.Хіба я ту, нікчемну стару вбив? Я себе вбив, а не її.

 

6.Адже разом  страждати підемо, разом і хрест понесемо. (Соня)

 

7.Священника? Не треба… На мені немає гріхів… Бог і без того мусить простити… Сам знає, як я страждала!... А не простить, то й не треба

                                   (Катерина Іванівна)

 

8.А ви ж он вашій теорії вже більше не вірите, з чим ви втечете?

                      Порфирій Петрович

9.Хіба не можуть її   переконання не бути  тепер і моїми переконаннями?

У. Підведення підсумків уроку.

  • На яких християнських ідеях зосереджується автор?
  • Чи прийняв Раскольников «правду»  Соні?

   -Як ви ставитель до героя твору?

   -За кого ви його вважаєте: за злочинця чи за жертву?

   -Чого більше в романі: злочину чи кари? Чому?

 

УІ. Домашнє завдання.

Дати письмову відповідь на запитання:

1.Чому саме до Бога звернувся автор у творі?

2.Підготувати доповідь  «Місце Достоєвського у світовій літературі»

(за бажанням)

3.Підібрати цитати до наступного уроку «Петербург Достоєвського».

 

 

docx
Додав(-ла)
Загарія Марія
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
1599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку