Матеріали уроку складаються з плану-конспекту уроку з покликаннями на електронні освітні ресурси та презентацію до уроку.
Основи здоров’я
9 клас
Психічна і духовна складова здоров’я.
Тема: Емоційне благополуччя. Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція. Методи самоконтролю.
Мета: Ознайомити з поняттям «емоційна саморегуляція», базовими емоція ми, загальною стратегією та прийомами самоконтролю;
формування ключових компетенцій:
здоров’язберігаючої – виховувати почуття відповідальності за своє здоров’я; вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
предметних компетенцій: розширювати в учнів поняття про психічне й духовне здоров’я; закріпити поняття «самооцінка» та «самовизначення»; ознайомитися з поняттям «природа і види емоцій», поняттям «емоційної зрілості, саморегуляції»; вивчити основні методи самоконтролю; розвивати навички позитивної самооцінки.
Наприкінці заняття учні:
називають ознаки емоційної компетентності;
пояснюють значення емоційної саморегуляції для здоров’я людини;
розпізнають базові емоції;
демонструють уміння застосовувати загальну стратегію і окремі прийоми самоконтролю.
Обладнання: комп’ютер, підключення до мережі інтернет.
Базові поняття і терміни, здоров’я, психологічна, соціальна складові здоров’я, емоції, емоційна зрілість, методи контролю емоціями.
Форма проведення: дистанційна.
Електронні освітні ресурси (ЕОР): youtube; canva; learningapps; shkola.in.ua; Кahoot; HUMAN ШКОЛА.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
На минулому занятті ми з вами вивчали складові життєвого самовизначення, ви розмірковували, яку професію обрати.
Перевірка домашнього завдання та ступеню засвоєння навчального матеріалу:
Вправа «Так -ні».
Вчитель зачитує питання. Учні в ZOOM ставлять реакції:
- так
- ні
Питання:
1. Самовизначення передбачає ваш усвідомлений вибір свого місця в системі соціальних відносин. (Так).
2. Самовизначення НЕ передбачає опанування підлітком різних міжособистісних і соціальних ролей. (Ні).
3. Профорієнтація — це процес виявлення в людини схильностей до певного виду діяльності. (Так).
4. Є зовнішні й внутрішні мотиви вибору професії. Головні з-поміж них: престиж, високий рівень зарплати, кар’єрне зростання, інтерес до професії, умови роботи, можливості подальшої освіти. (Так).
Оголошення теми уроку: перегляд фрагменту мультфільму за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=kbIIBm-SY8M
Учням пропонують висловити свої припущення щодо назви та завдань уроку.
ІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів. Мотивація навчальної діяльності
Учням пропонують розібрати життєву ситуацію та звернутися до власного досвіду.
Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Мама попросила дев’ятикласницю Оксану купити хліба якраз тоді, коли та була захоплена іншою справою. Оксана образилася на маму. Вона сходила в магазин, але потім до кінця дня була в поганому настрої, нічого не робила, пізно лягла спати й довго не могла заснути. У чому її проблема? Що б ви порадили Оксані?
Життєва ситуація виводиться на екран за допомогою презентації.
Фізкультхвилинка для очей. Перегляд відео на YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=ppJMxREw5-I
Учні разом з вчителем виконують вправи на зняття навантаження з органу зору, що виникає протягом тривалих занять роботи за комп’ютером.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу та його первинне осмислення.
Інформаційне повідомлення.
Слово вчителя: «Усе, що відбувається в нашому житті, ми спочатку оцінюємо емоційно, а вже потім раціонально. Іноді наша реакція випереджає думку, і ми діємо майже рефлекторно, зокрема коли виникає не-сподівана загроза життю. У таких випадках швидка реакція корисна — може навіть врятувати. Однак часто вона неадекватна, і ми розуміємо, що так не слід було чини- ти («Це був необдуманий вчинок, я діяв під впливом емоцій».) Такі дії можуть мати небажані наслідки — конфлікт, зіпсовані стосунки, підірвана репутація.
Бесіда та пояснення вчителем матеріалу (5-7 хв.) за допомогою інтерактивної презентації за покликанням: https://www.canva.com/design/DAFYljuYS9w/nUedC90lyrt7Wa9pyy-2Lg/edit?utm_content=DAFYljuYS9w&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Гра «Вгадай емоцію».
Мета: навчити учнів розрізняти емоції.
Учням демонструють фото людини, яка переживає певну емоцію, а вони дають відповідь що це за емоція.
https://learningapps.org/watch?v=pf2mm0bxt16
Фізкультхвилинка: Перегляд відео на каналі Тьотя PANDA: "ЧІКУ-РІКУ" РУХАНКА Наталія Мієдінова. Учні виконують рухи разом вчителем під відео за покликанням:
https://www.youtube.com/watch?v=CSZYQToNbhc
Прийом: «Дружня порада». Учні дають поради щодо можливих способів саморегуляції.
Мета прийому: стимулювати аналіз життєвого досвіду та вміння висловлювати свою точку зору.
Учнів ділять випадковим чином на три сесійні зали у ZOOM-конференції. Одна команда обговорює прийом самопереконання, а друга – самопідбадьорювання, третя – самонавіювання.
Завдання для учнів: Змоделюйте ситуацію, у якій той чи інший прийом допоможе вам володіти собою.
Самопереконання. Пригадайте життєву ситуацію, що трапилася з кимось із вас, і знайдіть аргументи, за допомогою яких спробуйте переконати себе в тому, правильно чи неправильно ви вчинили.
Змоделюйте конфліктну ситуацію та спробуйте переключити думки на інші теми й справи, які б відвернули вас від конфлікту, заспокоїли.
Самонавіювання. Змоделюйте ситуацію, коли необхідно подолати в собі страх перед труднощами, невпевненість у власних силах, нерішучість. Подумки або вголос повторюйте певні судження. Наприклад, щоб подолати нерішучість, можна запропонувати таке судження: «Ненавиджу в собі нерішучість. Я повинен (повинна) і можу її позбутися».
Самопідбадьорювання. Пригадайте складну ситуацію з вашого життя, коли ви розгубилися, зневірилися у власних силах і можливостях. Знайдіть аргументи та судження, які допоможуть повернути впевненість у собі (наприклад: «Я зможу це зробити, для мене не повинно бути перешкод, я маю сили та можливості, щоб гідно вийти з цієї ситуації»).
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа: «Правда чи брехня» - за допомогою сервісу Кahoot (https://kahoot.it/).
Питання з готовими відповідями для учнів транслюються на екрані і учні голосують на своєму гаджеті з якого вони зайшли на ZOOM-конференцію.
ІІV. Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія.
Учні по черзі розкручують колесо фортуни та відповідають на питання стосовно знань, які вони отримали на уроці.
ІІІV. Домашнє завдання.
Оголошення домашнього завдання.
Видача домашнього завдання та усіх матеріалів до уроку у HUMAN ШКОЛА (https://www.human.ua/schools).
Вправа 1. У вільні хвилини опановуйте послідовне розслаблення різних груп м’язів, дотримуючись таких правил:
• кожна вправа складається з трьох фаз: напружити — відчути — розслабити;
• напруженню відповідає вдих, розслабленню — видих. Можна працювати з такими групами м’язів: обличчя (лоб, очі, губи, зуби); потилиці, грудної клітки; стегон і живота.
Вправа 2. Уявіть, що перед вами на відстані 10-15 см висить пушинка. Дихайте тільки носом і так повільно, щоб вона не коливалася.
Вправа 3. Оскільки в ситуації роздратування, гніву ми забуваємо робити нормальний видих, — глибоко видихніть; затримайте дихання так довго, як зможете; зробіть кілька глибоких вдихів; знову затримайте дихання.
Вправа 4. Способи, пов’язані з використанням образів.
На центральну нервову систему впливають почуття та уявлення. З цим пов’язане використання образів. Щоб використати образи для саморегуляції, спеціально запам’ятовуйте ситуації, події, у яких ви відчували себе комфортно й розслаблено, спокійно, — це ваші ресурсні ситуації. Для цього запам’ятовуйте:
• зорові образи події (що ви бачите: хмари, квіти, ліс);
• слухові образи (які звуки ви чуєте: спів птахів, дзюрчання струмка, шум дощу, музику);
• відчуття в тілі (що ви відчуваєте: тепло сонячних променів на своєму обличчі, бризки води, запах квітучих яблунь, смак полуниці).
Якщо ви відчуваєте напруженість або втому:
• сядьте зручно, закрийте очі;
• дихайте повільно й глибоко;
• згадайте одну з ваших ресурсних ситуацій;
• проживіть ситуацію заново, згадуючи все, що її супроводжувало: зорові, слухові й тілесні відчуття;
• побудьте всередині цієї ситуації кілька хвилин;
• відкрийте очі й поверніться до роботи.
ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ (ЗА БАЖАННЯМ УЧНІВ)
Прощання з учнями.