Тема. М. де Сервантес. «Дон Кіхот». Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливість реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство»
Мета: формувати навички ідейно-художнього аналізу твору, показати, спираючись на текст твору, що «благі наміри» головного героя розбиваються, наштовхуючись на жорстокість і байдужість світу, на реальність, яка не відповідає уявленням про неї Дон Кіхота, довести, що, прагнучи досягти справедливості, захистити слабких та знедолених, він часто погіршує ситуацію, будучи не в змозі правильно оцінити її; розвивати навички критичного мислення, вміння зв’язно висловлювати свої думки з приводу прочитаного, вчитись їх відстоювати; виховувати толерантне ставлення до людей з різними життєвими позиціями, сприяти вихованню кращих людських якостей та справедливості.
Обладнання: тексти роману «Дон Кіхот», ілюстрації до роману «Дон Кіхот», мультимедійна презентація; роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок пошуку істини
Методи та прийоми: асоціативний кущ, створення проблемної ситуації, евристична бесіда, інсценування, дослідження за текстом роману, хмарка слів, вправа «Обери позицію»; діагностична картка оцінки знань та умінь, здобутих на уроці.
Хід уроку
Вступне слово вчителя. Минають століття, змінюються покоління, а роман славетного іспанця Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» продовжує жити.
У 1605 році, коли книгу перевидавали у Валенсії, на титульному аркуші з’явилася маленька фігурка вершника, що мчить уперед. Його старий меч готовий до вічної боротьби зі злом. Образ Дон Кіхота живий, і кожне нове покоління намагається зрозуміти його, знайти щось цікаве для себе.
Хто каже, що вмер Дон Кіхот?
Цьому ви, будь ласка, не вірте!
Бо він не підвладний ні часу, ні смерті –
В новий вирушає похід.
(Ю. Друніна)
То ж вирушаємо з героєм і ми на пошуки істини й очима людини ХХІ століття спробуємо оцінити його вчинки.
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Асоціативний кущ до слова «Дон Кіхот».
Вступне слово учителя. Образ Дон Кіхота трагікомічний, відображає незвичайну складність боротьби проти зла, що панує у людському суспільстві. Той, хто зважився самотужки вступити у боротьбу за справедливість, сам може стати жертвою. Створений М. де Сервантесом образ відважного рицаря відобразив вічну істину і примусив людей протягом кількох століть сперечатися: хто ж такий Дон Кіхот. Мрійник? Дивак? Мудрий безумець? Шляхетна людина? На сьогоднішньому уроці ми спробуємо знайти відповідь на це проблемне питання.
Учитель. Головною окрасою рицарського роману є образ рицаря.
Учитель. Сповнений благородних намірів, вирушає наш рицар у мандри. Наш герой живе у своєму, вигаданому світі. В очах оточуючих він дивак, людина, якій не вистачає розуму.
Реальний світ |
Уявний світ Дон Кіхота |
Прізвище героя Алонсо Кіхано |
Дон Кіхот Ламанчський Рицар Сумного Образу |
Жалюгідна шкапа |
Рицарський кінь Росинант |
Селянка Альдонса Лоренсо |
Прекрасна дама Дульсінея Тобоська |
Придорожна корчма |
Замок, в якому хоче посвятитися в рицарі |
Мідний таз цирульника |
Чарівний золотий шолом |
Черствий хліб |
Пшенична булка |
Тріска |
Форель |
Вітряки |
Потворні велетні |
Свинопас |
Карлик |
Слово вчителя. Комізм і трагізм Дон Кіхота в тому, що він намагається відродити кращі ідеали рицарства, не рахуючись з реальним життям, його законами і правом.
4.Презентація учнівських досліджень над текстом роману.
Учитель. Прагнення благородного лицаря, яким вважав себе Дон Кіхот, дійсно прекрасні – виправляти зло, захищати знедолених, боротися з безправ’ям та пригнобленням народу. Не встиг наш герой виїхати з корчми, як йому зразу ж трапилась нагода проявити свої рицарські якості, допомогти людині, яку б’ють і принижують.
5.Інсценування уривка із VIII розділу «Бій з вітряками».
Дон Кіхот
- Фортуна сприяє нашим замірам понад усяке сподівання. Поглянь, друже мій Санчо, що там попереду бовваніє: то тридцять, якщо не більше, потворних велетнів, що з ними я наважився воювати і всіх до ноги перебити. Трофеї, що нам дістануться, зложать початки нашому багатству. А війна така справедлива, бо змітати з лиця землі лихе насіння - то річ спасенна і Богові мила.
Санчо Панса
- Та де ж ті велетні?
Дон Кіхот
- Он там, хіба не бачиш?- Глянь, які в них довжелезні руки: у деяких будуть, мабуть, на дві милі завдовжки.
Санчо Панса
- Що-бо ви, пане, кажете?- То ж зовсім не велетні, то вітряки, і не руки то в них, а крила: вони од вітру крутяться і жорна млиновії ворочають.
Дон Кіхот
- Зразу видно, що ти ще рицарських пригод несвідомий,- бо то таки велетні. Як боїшся, то ліпше стань осторонь і помолись, а я тим часом зітнуся з ними в запеклому й нерівному бою.
- Махайте, махайте руками! Хай їх у вас буде більше, ніж у гіганта Бріарея, і тоді не втечете кари!
Санчо Панса
- Ах, Боже ж ти мій, Господи! - Чи не казав я вам, пане, щоб стереглися, бо то вітряки, воно ж усякому видно, хіба тому ні, в кого вітер у голові ганяє.
Дон Кіхот
- Мовчи, друже Санчо,- бойове щастя переходя живе. Я оце думаю, та так воно і є, що то мудрий Фрестон, той самий, що вкрав у мене книжки вкупі з кімнатою, навмисне перетворив тих велетнів на вітряки, щоб не дати мені слави перемоги, бо на мене дуже ворогує. Але кінець кінцем мій доблесний меч розіб'є ті зловорожі чари.
Санчо Панса
- Та дай Боже!
(Дон Кіхот вважає, що у цей момент від нього відвернулося бойове щастя, що це витівки чаклуна Фрестона, який «навмисне перетворив тих велетнів на вітряки. Щоб не дати мені слави перемоги, бо на мене дуже ворогує». Герой не вгаває, він вважає. що його «доблесний меч розіб’є ті зловорожі чари». Дон Кіхот залишається у своєму уявному світі, й немає поки що сили, здатної повернути його у реальне життя.)
6.Словникова робота. Воювати з вітряками – безглуздо витрачати час і сили на подолання неіснуючих перешкод або небезпек.
Як ви думаєте, чи слід було випускати каторжників?
Учитель. Кожна пригода, кожна подробиця подорожі героя є контрастом між його уявним життям та реальною дійсністю. Кожен подвиг Дон Кіхота закінчується невдачею. При всякій можливості Дон Кіхот всі проблеми вирішує силою зброї, як це було колись, за рицарських часів. Але його промови та настанови Санчо Пансі змістовні та мудрі, сповнені вищими ідеями гуманізму епохи Відродження.
7.Робота з ілюстраціями художника Г. Доре.
Повідомлення учня про роботу художника Г. Доре.
Робота з ілюстраціями Г. Доре. Коментар учителя. Французький художник, графік Гюстав Доре вивчив роман «Дон Кіхот» у всіх деталях і подробицях. Він навіть зробив тривалу подорож по дорогах Іспанії, замальовуючи в альбом свої враження. Відомо понад триста його ілюстрацій до роману Сервантеса.
8.Охарактеризуйте героя за допомогою хмарки слів. ( Романтик, відірваний від життя, байдужий до матеріальних благ, нерозважливий, запальна вдача, енергійний, освічений, мрійник, не терпить несправедливості, вболіває за людей, щирий, відкритий, сподівається на краще життя, стійко переносить невдачі).
9.Фізкультхвилинка-руханка.
ІІІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
1. Прийом «Мікрофон»
Сьогодні на уроці ви висловлювали й аргументували свої думки щодо суперечливості образу Дон Кіхота, підводячи підсумок, скажіть: хто ж такий Дон Кіхот.
2. Вправа «Обери позицію»: Дон Кіхот – це… 1. Мрійник..2. Дивак. 3. Мудрий безумець. 4. Шляхетна людина. Аргументуйте свою думку.
Підсумкове слово вчителя. Дон Кіхот засуджує світ, що не зрозумів його щирих намірів. Та своїми людськими достоїнствами й ідеалами Дон Кіхот стоїть вище жорстокої дійсності. Справжній подвиг його полягає в тому, що він боровся за ідею Добра.
3.Поняття «Донкіхотство». Завдяки твору Сервантеса у 19 столітті з’явилося поняття «донкіхотство», що утворено від імені головного героя роману. Різні люди трактують його по-різному, з негативним чи позитивним забарвленням. Цим словом почали називати вчинки людини, яка прагне до якоїсь високої мети, та не усвідомлює неможливості її здійснення. Але цікаво, що поняття «донкіхотства» включає в себе повагу до людини та визнання її високої духовної сили.
4. Виразне читання ученицею вірша.
Дарма, дарма, що злинули віки,
що на кольчузі потьмяніли діаманти —
та знов тебе несе на вітряки
бажання слави, зване Росінантом.
Воюй, воюй із ними і забудь,
що справжні кріпості існують ще на світі.
За подвиги достойну вознесуть
тобі хвалу в двадцятому столітті.
Тут зрозуміють лицарський порив,
тут зрозуміють, звідки ти і хто ти...
Хоч на землі вже мало вітряків,
зате на ній багато донкіхотів!
(Г. Чубай)
Вправа «Коло думок»
Заключне слово вчителя. Благородний Дон Кіхот смішний у вік жорстокості та користолюбства, але він непоодинокий – уже впродовж 400 років цей образ надихає кращих представників людства на самовіддане служіння ідеалам гуманізму та духовного прогресу. Отже, письменник виконав своє завдання – сприяти відродженню і розвитку як своєї вітчизни, так і всієї цивілізації.
Ми довели, що цей образ має і негативну і позитивну сторону. Але, хоч як би там було, нас вражає цей лицар і мудрець безмежною добротою та людяністю. І, можливо, доки існуватимуть такі диваки, готові пожертвувати собою заради ідеї, добро існуватиме на землі. Адже в народі кажуть: «Світ тримається на диваках!»
ІY. Оцінювання та самооцінювання знань учнів.
Діагностична картка оцінки знань та умінь, здобутих на уроці.
Оцініть та запишіть у відсотках (від 0 до 100) здобуті на уроці знання та вміння.
Знаю |
% |
Вмію |
% |
Сюжет твору. |
|
Переказувати ключові епізоди. |
|
Розумію морально-філософські проблеми, підняті у творі. |
|
Аналізувати вчинки героя. |
|
Треба толерантно ставитись до думок інших людей. |
|
Висловлювати власну думку. |
|
Y. Домашнє завдання: дібрати матеріал до характеристики Дон Кіхота та Санчо Панси; виконати одне із творчих завдань:
1)написати твір-роздум на тему «Хто такий Дон Кіхот: благородний рицар чи божевільний?»
2)написати «Лист Дон Кіхоту»
Використані джерела:
1.Зарубіжна література: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів /О.М. Ніколенко, М.О. Зуєнко, Б.В. Стороха. ̶ К.: Грамота, 2016. ̶ С. 199-209
2.Паращич В. В. Зарубіжна література: Плани-конспекти. 8 клас. ̶ Х.: Торсінг, 2003. ̶ 336 с.
3.Столій І.Л., Полулях Н. С.. Зарубіжна література. 8 клас: розробки уроків. ̶ Х.: Ранок, 2016. ̶ 240 с.
4. Чередник Л. А.Вивчення зарубіжної літератури. 8 клас. ̶ Х.: Ранок, 2003. ̶ 192 с.
http://gimnazia7.klasna.com/uk/article/svit-trimaetsya-na-divakakh----literaturne-zasidan.html