Урок за темою "Московські” та “єршалаїмські” розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Світ Біблійної давнини в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”.

Про матеріал

Розробка уроку зарубіжної літератури для 10 класу дозволить вчителям нестандартно та творчо організувати роботу над романом М.Булгакова "Майстер та Маргарита".

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 10 кл.

Тема:   “Московські” та “єршалаїмські” розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Світ Біблійної давнини в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”.

Мета: 

  • продовжити  знайомити учнів з біографією Булгакова та його романом «Майстері Маргарита»,  проаналізувати особливості «московських» та «єршалаїмських»  розділів роману та визначити засоби їх зв’язку,  охарактеризувати світ Біблійної давнини в романі через образі Понтія Пілата та Єшуа;
  • розвивати пам'ять, увагу, мислення, мовлення, творчі здібності, вміння працювати з інформацією, визначати головну ідею прочитаного, формувати навички самостійної роботи;
  • виховувати гуманістичні ідеали та любов до літератури.

Методи: наочний, практичний, частково-пошуковий, інтерактивний.

Обладнання: тексти роману, презентація вчителя, проектні роботи учнів, відео.

Тип уроку: комбінований

Урок складено з урахуванням модульної системи.

Тривалість уроку 1 година 30 хвилин (3 міні-модулі)

Таємниця життя незбагненна,

але ми не можемо відмовитися

від спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти.

                                                 Й.В. Гете.

 

Хід  уроку:

1 м-м

І. Організаційно-мотиваційний  етап уроку. 10 хв

1. Організація класу. 1 хв

2. Мотивація навчальної діяльності. 2 хв

“Таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти” – писав Й.В. Гете.

Як ви розумієте ці слова?

Таємниці життя та художньої творчості М. Булгакова ми й намагаємося пізнати на сьогоднішньому уроці.

3. Актуалізація опорних знань.  6 хв

«Лови помилку»

  • Михайло Опанасович Булгаков народився 17 травня 1891 р. у Києві.
  • М.О. Булгаков  навчався у Першій московській  гімназії.
  • М.О. Булгаков за фахом був вчителем
  • М.О. Булгаков у складі білої армії вирушив на Урал.
  • Плоди самовідданої письменницької праці почали виноситися на суд читачів з середини 30-х років.
  • Письменник прожив 50 років.

Правильні відповіді

Інтерактивна вправа «Лови помилку»

  • Михайло Опанасович Булгаков народився 15 травня 1891 р. у Києві.
  • М.О. Булгаков  навчався у Першій київській гімназії.
  • М.О. Булгаков за фахом був лікарем.
  • М.О. Булгаков у складі білої армії вирушив на Кавказ.
  • Плоди самовідданої письменницької праці почали виноситися на суд читачів з середини 20-х років.
  • Письменник прожив 49 років.

4. Повідомлення теми та мети  уроку. – 1 хв

Отже,  сьогодні ми продовжуємо знайомитися з творчістю  М.О. Булгакова та його романом “Майстер і Маргарита” і тема нашого сьогоднішнього уроку “Московські” та “єршалаїмські” розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Світ Біблійної давнини в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”.

 

ІІ. Основний етап уроку. – 75 хв

1.Слово вчителя 1 хв

Та перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до роману,  я б хотіла надати слово нашим дослідникам, які підготували цікавий  матеріал з біографії автора. Будьте уважні, хлопці підготували для вас питання.

2. Захист проектних робіт 18 хв (кожному по 6 хв)

3. Слово вчителя 1 хв

Молодці хлопці, гарно підготувалися. Я сподіваюсь, що кожен з вас дізнався для себе щось нове. Дійсно  М. Булгаков був ерудованою та цікавою особистістю. І я думаю ви це зрозуміли, прочитавши його роман. 

2 м-м

4. Гра “Знавці роману “Майстер і Маргарита” 11 хв

А зараз ми перевіримо, як ви знаєте зміст роману і зіграємо у вже знайому вам гру.

 

 

 

 

5. Відео 2 хв

Сьогодні ми з вами зупинемося на двох світах у романі Булгакова: московському та єршалаїмському.   Подумайте, як у романі представлені ці світи?

6. Кросворд – 3 хв

Давайте з вами розгадаємо кросворд і випишемо в зошит імена персонажів.

Кросворд

7. Таблиця  2 хв

Розподіліть виписаних героїв на 2 групи і заповніть табличку в зошиті

Герої Єршаламіївського світу

Реальні герої Москви 30-х рр. ХХ ст.

 

 

 

 

 

 

8. Проблемні питання 5 хв

  • Яким нам показаний московський світ?

Люди зайняті сьогохвилинними проблемами. Вчинками людей рухають одні й ті ж мотиви на протязі всієї історії людства.

  • Чим Євангельські глави відрізняються від московських?

Якщо в описах московського побуту нас не покидає відчуття несерйозності, ірреальності, то перші ж слова про Єшуа і Понтія Пилаті звучать карбовано, вагомо, ритмічно.

Визначте засоби художнього зв’язку  «московських» та «єршалаїмських» розділів.

9.  Робота з текстом  7 хв

Чи відомо вам ім’я Понтій Пілат з історії? (відповіді учнів)

Давайте звернемося до історичної довідки.

Понтій Пілат – це римський правитель Іудеї c 26 по 36 роки.

Згідно з Новим Заповітом, Понтій Пілат засудив до розп'яття Ісуса Христа, у смерті якого був зацікавлений синедріон на чолі з первосвящеником Кайяфою.

Давайте зачитаємо початок 2 розділу “Понтій Пілат”.

Як  описує  М. Булгаков Понтія Пілата?

3 м-м

10. Групова робота (портрет героя) – 17 хв

 

Завдання для І групи.

Пятий прокуратор Іудеї Понтій Пілат.

Виразне читання тексту діалогу Понтія Пілата і Єшуа.

Як поводить себе Понтій Пілат під час допиту?

Чому прийняте рішення про страту Єшуа?

Хто винен у загибелі Єшуа?

 

Завдання для ІІ групи.

Хто він, Єшуа? Ісус Христос?

Портрет Ієшуа.

Виразне читання сцени допиту.

У чому ж істина за Єшуа?

Єшуа і Ісус Христос; співставлення образів.

 

 

Кожна група презентує свого героя.

11. Проблемні питання - 3 хв

Хто такий Понтій Пілат? Що ми про нього дізналися?

Що ми знаємо про Ієшуа?

Що зображує Булгаков через образ Понтія Пілата та Єшуа?

(відповіді учнів)

12.Гронування - 2 хв
Які важливі філософські проблеми розв'язуються в суперечці Єшуа з Понтієм Пілатом?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Мозковий штурм 3 хв

З якою метою Булгаков в своєму романі переплітає “московські” та  “єршалаїмські” розділи?

 

ІІІ. Заключний етап уроку.5 хв

1. Підведення підсумків уроку2 хв

«Мікрофон»

  • Сьогодні на уроці я зрозуміла…
  • Мені сподобалось …..
  • У  мене виникли труднощі з …
  • Мені б хотілося дізнатися …

2. Домашнє завдання 1 хв

1 группа – виписати цитати для характеристики Майстра

2 группа – виписати цитати для характеристики Маргарити

Підготувати презентацію «Суспільно-історичні проблеми 30-х рр. ХХ ст.»

3. Оцінювання з мотивацією 1 хв

4. Рефлексія 1 хв

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мукан Наталя Михайлівна
    Цікавий урок! Дякую за творчість!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 травня 2018
Переглядів
4815
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку