Розробка уроку зарубіжної літератури для 10 класу дозволить вчителям нестандартно та творчо організувати роботу над романом М.Булгакова "Майстер та Маргарита".
Урок зарубіжної літератури в 10 кл.
Тема: “Московські” та “єршалаїмські” розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Світ Біблійної давнини в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”.
Мета:
Методи: наочний, практичний, частково-пошуковий, інтерактивний.
Обладнання: тексти роману, презентація вчителя, проектні роботи учнів, відео.
Тип уроку: комбінований
Урок складено з урахуванням модульної системи.
Тривалість уроку 1 година 30 хвилин (3 міні-модулі)
Таємниця життя незбагненна,
але ми не можемо відмовитися
від спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти.
Й.В. Гете.
Хід уроку:
1 м-м
І. Організаційно-мотиваційний етап уроку. 10 хв
1. Організація класу. 1 хв
2. Мотивація навчальної діяльності. 2 хв
“Таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти” – писав Й.В. Гете.
Як ви розумієте ці слова?
Таємниці життя та художньої творчості М. Булгакова ми й намагаємося пізнати на сьогоднішньому уроці.
3. Актуалізація опорних знань. 6 хв
«Лови помилку»
Правильні відповіді
Інтерактивна вправа «Лови помилку»
4. Повідомлення теми та мети уроку. – 1 хв
Отже, сьогодні ми продовжуємо знайомитися з творчістю М.О. Булгакова та його романом “Майстер і Маргарита” і тема нашого сьогоднішнього уроку “Московські” та “єршалаїмські” розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Світ Біблійної давнини в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита”.
ІІ. Основний етап уроку. – 75 хв
1.Слово вчителя 1 хв
Та перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до роману, я б хотіла надати слово нашим дослідникам, які підготували цікавий матеріал з біографії автора. Будьте уважні, хлопці підготували для вас питання.
2. Захист проектних робіт 18 хв (кожному по 6 хв)
3. Слово вчителя 1 хв
Молодці хлопці, гарно підготувалися. Я сподіваюсь, що кожен з вас дізнався для себе щось нове. Дійсно М. Булгаков був ерудованою та цікавою особистістю. І я думаю ви це зрозуміли, прочитавши його роман.
2 м-м
4. Гра “Знавці роману “Майстер і Маргарита” 11 хв
А зараз ми перевіримо, як ви знаєте зміст роману і зіграємо у вже знайому вам гру.
5. Відео 2 хв
Сьогодні ми з вами зупинемося на двох світах у романі Булгакова: московському та єршалаїмському. Подумайте, як у романі представлені ці світи?
6. Кросворд – 3 хв
Давайте з вами розгадаємо кросворд і випишемо в зошит імена персонажів.
Кросворд
7. Таблиця 2 хв
Розподіліть виписаних героїв на 2 групи і заповніть табличку в зошиті
Герої Єршаламіївського світу |
Реальні герої Москви 30-х рр. ХХ ст. |
|
|
8. Проблемні питання 5 хв
Люди зайняті сьогохвилинними проблемами. Вчинками людей рухають одні й ті ж мотиви на протязі всієї історії людства.
Якщо в описах московського побуту нас не покидає відчуття несерйозності, ірреальності, то перші ж слова про Єшуа і Понтія Пилаті звучать карбовано, вагомо, ритмічно.
Визначте засоби художнього зв’язку «московських» та «єршалаїмських» розділів.
9. Робота з текстом 7 хв
Чи відомо вам ім’я Понтій Пілат з історії? (відповіді учнів)
Давайте звернемося до історичної довідки.
Понтій Пілат – це римський правитель Іудеї c 26 по 36 роки.
Згідно з Новим Заповітом, Понтій Пілат засудив до розп'яття Ісуса Христа, у смерті якого був зацікавлений синедріон на чолі з первосвящеником Кайяфою.
Давайте зачитаємо початок 2 розділу “Понтій Пілат”.
Як описує М. Булгаков Понтія Пілата?
3 м-м
10. Групова робота (портрет героя) – 17 хв
Завдання для І групи. П’ятий прокуратор Іудеї Понтій Пілат. Виразне читання тексту діалогу Понтія Пілата і Єшуа. Як поводить себе Понтій Пілат під час допиту? Чому прийняте рішення про страту Єшуа? Хто винен у загибелі Єшуа?
|
Завдання для ІІ групи. Хто він, Єшуа? Ісус Христос? Портрет Ієшуа. Виразне читання сцени допиту. У чому ж істина за Єшуа? Єшуа і Ісус Христос; співставлення образів.
|
Кожна група презентує свого героя.
11. Проблемні питання - 3 хв
Хто такий Понтій Пілат? Що ми про нього дізналися?
Що ми знаємо про Ієшуа?
Що зображує Булгаков через образ Понтія Пілата та Єшуа?
(відповіді учнів)
12.Гронування - 2 хв
Які важливі філософські проблеми розв'язуються в суперечці Єшуа з Понтієм Пілатом?
13. Мозковий штурм 3 хв
З якою метою Булгаков в своєму романі переплітає “московські” та “єршалаїмські” розділи?
ІІІ. Заключний етап уроку.5 хв
1. Підведення підсумків уроку2 хв
«Мікрофон»
2. Домашнє завдання 1 хв
1 группа – виписати цитати для характеристики Майстра
2 группа – виписати цитати для характеристики Маргарити
Підготувати презентацію «Суспільно-історичні проблеми 30-х рр. ХХ ст.»
3. Оцінювання з мотивацією 1 хв
4. Рефлексія 1 хв