Тема: Покриви тіла тварин, їхня різноманітність та функції.
Клас: 7
Мета уроку:
Освітня – ознайомити учнів із загальними принципами будови й різноманіттям покривів тіла тварин, показати зв’язок між особливостями будови покривів і фізичними процесами, які спостерігаються в процесі функціонування покривів.
Розвивальна – розвивати вміння порівнювати об’єкти та процеси, формувати навички дослідницької діяльності.
Виховна – сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук, формування цілісного світогляду про навколишній світ.
Обладнання і матеріали: таблиці, схеми, ілюстрації із зображенням покривів різних груп тварин.
Вид уроку: інтегрований (біологія + фізика).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Складання кластеру «Функції покривів» (за допомогою вчителя).
Ми пам’ятаємо, що функції завжди пов’язані з будовою. А це означає, що шкіра повинна мати таку будову, щоб змогла виконувати названі нами функції. Тому ми повернемося назад і пригадаємо тварин, яких вже вчили й дізнаємося які покриви вони мають.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Пригадати особливості будови покривів типів Кишковопорожнинні, Кільчасті черви, Членистоногі. Використовуючи кластер, встановити функції, які виконують покриви цих тварин.
Усі хребетні тварини вкриті шкірою, що складається з епідермісу, який утворений багатошаровим епітелієм, дерми, або власне шкіри, яка утворена сполучною тканиною. В дермі розташовані кровоносні судини, нервові закінчення, залози, фолікули волосся, м’язові волокна. Під дермою розташована підшкірно-жирова клітковина, утворена пухкою сполучною тканиною з великою кількістю жирових клітин. До похідних шкіри відносять: щитки, рогові луски, кігті, копита, роги, голки тощо. Тож пропоную розглянути будову й функції шкіри хребетних тварин.
Тіло риби вкрито ___________, яка у більшості кісткових риб накладається ___________________ одна на одну. У хрящових риб луска утворена з ____________________. У шкірі риб є _______________, які виробляють ____________. Вона допомагає _______________ у воді, зменшує силу _______________. А також захищає від _____________________________.
У шкірі та лусці містяться ____________________, що надають рибам різноманітного ___________________________________.
Доповнення вчителя до матеріалу про покриви риб (Фізика 7 кл. Тертя. Сили тертя)
Ви сказали, що слиз на поверхні луски полегшує плавання. Отже, зменшується сила тертя. Силу, яка перешкоджає рухові одного тіла по поверхні іншого й спрямована проти напрямку руху, називають силою тертя. Сила рідкого тертя (сила опору) виникає під час руху тіла в рідині або газі. Вона залежить від напряму руху і від значення швидкості тіла. Сила опору також залежить від властивостей середовища, в якому рухається тіло: у воді, наприклад, опір рухові набагато більший, ніж у повітрі. Зменшує силу рідкого тертя (силу опору) обтічна форма й слизька поверхня. Тому шкірні залози риб виділяють слиз, яка полегшує рух.
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. Перший рядок – слово, що позначає тему, це буде іменник. Другий рядок – два прикметники, які описують тему. Третій – три дієслова, що пов’язані з темою. Четвертий – ставлення до теми, може крилатий вислів з чотирьох слів. П’ятий – слово-узагальнення, ніби підсумок.
Доповнення вчителя до матеріалу про покриви земноводних.(Фізика 7 кл. Дифузія.
Покрови земноводних, що функціонують як додатковий орган дихання, відрізняються в зв'язку з цим рядом особливостей. Шкіра у земноводних гола, що сприяє вільному газообміну в кровоносних судинах, що утворюють в ній густу мережу. Так як обмін газами між організмом і середовищем йде тільки через водну плівку, шкіра земноводних постійно зволожується слизом, що виробляється численними залозами. Газообмін через шкіру відбувається шляхом дифузії. Взаємне проникнення частинок однієї речовини в іншу, обумовлене рухом молекул, називають дифузією (від латинського «дифузії» - поширення, розтікання). Шкіра земноводних проникна для молекул води, кисню й вуглекислого газу.
3. Особливості покривів плазунів, птахів та ссавців.
3.1. Лабораторне дослідження.
Обладнання: колекція пір'я птахів, малюнки, таблиці.
Хід роботи:
3.2. Заповнення таблиці, використовуючи матеріал у підручнику ( § 35). Обговорити інформацію.
Тварини |
Характерні особливості покривів тіла |
Функції |
Плазуни |
|
|
Птахи |
|
|
Ссавці |
|
|
Доповнення вчителя до матеріалу про покриви птахів.(Фізика 8 кл. Теплопровідність.)
Покрив птахів, як ми вже знаємо, бере участь у терморегуляції: дозволяє зберігати тепло під час морозів, не нагріватися в жарку погоду. У фізиці є таке поняття, як теплопровідність. Що ми про це знаємо? Теплопровідність - це фізичний процес, при якому теплова енергія передається від частини тіла, що має вищу температуру, до частини, що має меншу температуру. Звертали увагу, що у морозний день птахи настовбурчують пір'я? Між пір’ям є повітря. А теплопровідність повітря мала, що дозволяє птахам зберігати тепло свого тіла.
Доповнення вчителя після розгляду матеріалу про покриви ссавців.(Фізика 8 кл. Випаровування.)
Хочу звернути вашу увагу на те, що ссавці мають потові залози. Які функції шкіри пов’язані з ними? Отже, через потові залози виділяється піт. Фізичний процес, який пов’язаний з цим явищем — випаровування. Випаровування — це перехід речовини з рідкого або твердого стану в газоподібний стан (пару). Піт випаровується з поверхні шкіри, що призводить до втрати тепла. Таким чином організм охолоджується.
ІІІ. Закріплення. Підсумок.
Цікаві питання.
- Чому в спекотну погоду собака висовує язика?
- Як можна пояснити те, що дельфіни, бегемоти, слони не мають волосяного покриву?
- Поясніть з біологічної точки зору фразеологізм «Як з гуски вода».
- Земноводні під час линяння відкидають тоненький шар шкіри, який не можна потім ніде знайти. Куди ж дівається ця плівка?
IV. Домашнє завдання.
Опрацювати § 35, підготувати повідомлення про органи чуття тварин.
Список використаної літератури
Байдаченко Т.С. – Тернопіль, 2018.