На уроці учні поглиблюють уявлення про значення і місцезнаходження повітря на Землі. Шляхом проведення дослідів, школярі досліджують властивості повітря, самостійно роблять висновки.
Стецюк Ніна Василівна,
вчитель Шепетівської гімназії № 6
Хмельницької області
Тема. Повітря навколо нас. Властивості повітря.
Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря, про значення в природі властивостей повітря, формувати вміння виконувати досліди; розвивати спостережливість ( за ходом і результатами дослідів), вміння робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності.
Обладнання: дитячі надувні іграшки, повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації, плакати, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Підсумок спостережень за змінами в природі.
- Наш черговий синоптик дасть нам уявлення про сьогоднішній день.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ВІТРЯПО
Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.
- Так, це повітря. Ось сьогодні на уроці ми й дізнаємося, що таке повітря, які властивості має повітря.
- Чи можна побачити повітря?
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
1)Дослідницька лабораторія.
- Щоб дізнатися, що повітря дійсно існує, проведемо досліди.
Дослід 1
а) - Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям.
- Що ви відчули? ( Ми відчули дотик , що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря).
б) - Візьміть клаптики паперу і покладіть на долоньки. А тепер змахніть зошитом над долоньками.
- Що сталося? (Клаптики злетіли з долоньки).
- Чому? (Та тому, що ми зошитом сколихнули повітря. А повітря , в свою чергу, папірці, і вони злетіли).
- Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо. У повсякденному житті нам не доводиться думати про небо, повітря. Ми просто забуваємо про них. І лише під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше підтверджує існування повітря.
Висновок : повітря прозоре, безбарвне, рухається.
Дослід 2
Дослід3
- Візьмемо грудочку землі(глини, солі, цукру) і зануримо її у склянку з водою.
- Що ви побачили? (Звідти виходять бульбашки).
- Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.
Дослід 4
- Повітря може займати місце, його можна стиснути. – Візьміть і надуйте повітряні кульки.
- Чим вони наповнились? А тепер відпустіть отвір.
Висновок : повітря заповнює всі порожнини
Дослід 5
Дослід 6
- Візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.
- Що ви бачите? (Вони плавають).
Висновок: речі, наповнені повітрям не тонуть, а плавають.
Дослід 7
Дослід 8
- Як ви гадаєте, повітря має запах?
- Повітря не має запаху, але у повітрі легко й швидко поширюється запах духів і аромат квітів. (побризкати освіжувачем повітря). Цілюща ранкова свіжість травня сповнена ароматом квітучої весни. В розпалі літа повітря ніби настояне на травах. Восени, коли небо вкрите свинцевими хмарами, віє свіжістю і прохолодою. А як легко дихається після грози! Ні з чим не зрівняється запах першого снігу, коли свіжий вітерець грайливо змітає перші сніжинки і холодить обличчя. В сонячні березневі дні нас бадьорить особлива свіжість талого снігу.
Висновок : повітря немає запаху
ПОВІТРЯ
Без запаху
Без кольору
Легше від води
Заповнює всі порожнини
Знаходиться у ґрунті, воді
Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаємо –
все ж повітря споживаємо.
Комашка по землі повзе –
І та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка
І вітрила надуває величезного човна.
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев багато росло.
VІ. Осмислення учнями знань.
Повітря і не видно, і не чути,
Але без нього нам не обійтись,
Не можна ні хвилиночки пробути.
Ось ти навколо себе подивись.
Все дихає: листочок і травичка,
Метелик, що над квіткою летить
І дише рибка й рак, і дише качка…
Повітря треба кожному, щоб жить.
заводи, котельні забруднюють повітря (Слайди 10, 11).
VІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1)Створення проблемної ситуації.
Узимку деякі трав'янисті рослини — озима пшениця, жито, суниці, копитняк не відмирають і залишаються зеленими. Але не гинуть вони тільки тоді, коли вкриті товстим пухким шаром снігу.
Ви запитаєте - чому? Якщо сніг пухкий, то між сніжинками багато повітря, яке погано проводить тепло. Тепло зберігається біля рослин і зігріває їх під час морозу.
2) Робота в зошиті (Ст. 16). Творче завдання.
- Намалюйте місцевість із чистим повітрям.
3) Гра «Доповни речення» (Слайд 14).
- Повітря є … .
- Без повітря не можуть жити … .
- Вітер – це рух … .
- Вітер виконує таку корисну роботу … (Слайди 15 - 20). (Остуджує нас у спеку. Допомагає запускати повітряні кулі. Рухає крилами вітряків, які виготовляють електрику.
Розносить насіння багатьох рослин. Допомагає рухатися вітрильникам – кораблям з вітрилами).
VІІІ. Підсумок уроку (Слайд 21).
Повітря, діти, - цінність надзвичайна.
Для нас – це існування джерело.
У ньому вічна сила життєдайна,
Живих істот без нього б не було.