Урок за темою: "Повітря навколо нас".

Про матеріал

На уроці учні поглиблюють уявлення про значення і місцезнаходження повітря на Землі. Шляхом проведення дослідів, школярі досліджують властивості повітря, самостійно роблять висновки.

Перегляд файлу

Стецюк Ніна Василівна,

вчитель Шепетівської  гімназії  № 6

Хмельницької області

 

Тема. Повітря навколо нас. Властивості повітря.

Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря, про значення в природі властивостей повітря, формувати вміння виконувати досліди; розвивати спостережливість ( за ходом і результатами дослідів), вміння робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності.

Обладнання: дитячі надувні іграшки, повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації, плакати, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                         Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Підсумок спостережень за змінами в природі.

- Наш черговий синоптик дасть нам уявлення про сьогоднішній день.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Створення проблемної ситуації.
  •    Який буває вітер?
  •    Як  утворюється  вітер?
  •    Що таке вітер?

ІV.  Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  •    Щоб  дізнатися, про що буде іти мова на нашому уроці, потрібно  розшифрувати  слово (Слайд 2):

ВІТРЯПО

  •    А тепер, будь ласка, відгадайте загадку (Слайд 3):

Куди ступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш.

- Так, це повітря. Ось сьогодні на уроці ми  й дізнаємося, що таке повітря, які  властивості має повітря.

- Чи можна побачити повітря?

V. Сприймання і усвідомлення учнями  нового навчального  матеріалу.

1)Дослідницька лабораторія.

- Щоб  дізнатися, що повітря дійсно існує, проведемо досліди. 

Дослід 1

а) -  Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям.

- Що ви  відчули?  ( Ми відчули дотик , що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря).

б) - Візьміть клаптики паперу і покладіть на долоньки.  А тепер змахніть зошитом над долоньками.

- Що сталося? (Клаптики злетіли з долоньки).

- Чому? (Та тому, що ми зошитом сколихнули повітря. А повітря , в свою чергу, папірці, і вони злетіли).

- Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо. У повсякденному житті нам не доводиться думати про небо, повітря. Ми просто забуваємо про них. І лише під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше підтверджує існування повітря.

Висновок : повітря прозоре, безбарвне, рухається.

Дослід 2

  •    Якщо ми візьмемо медичний шприц без голки, закриємо отвір рукою і спробуємо натиснути на поршень. Він не зможе рухатися, йому буде заважати повітря, яке вміщене у нього.

      Дослід3

- Візьмемо грудочку землі(глини, солі, цукру)  і зануримо її у склянку з водою.

- Що ви побачили? (Звідти виходять бульбашки).

- Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.

Дослід 4

- Повітря може займати місце, його можна стиснути. – Візьміть і надуйте  повітряні кульки.

- Чим вони наповнились? А тепер відпустіть отвір.

  •    Що ви почули? Так, шипіння. Отже, у ній містилося повітря. Воно  всередині усіх порожнистих предметів на Землі.

Висновок : повітря заповнює всі порожнини

Дослід 5

  •    Спробуємо втопити порожню пляшечку у склянці води. З отвору пляшечки побіжать бульбашки.
  •    Що це за Невидимка там сидить? Це - повітря. Порожня пляшечка не тоне у воді. Значить, повітря легше за воду.

Дослід 6

-  Візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.

- Що ви бачите? (Вони плавають).

Висновок: речі, наповнені повітрям не тонуть, а  плавають.  

  •    Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.
  •    Що знаходиться в надувних кругах?

Дослід 7

  •    На партах у вас є склянки з водою. Подуйте в них через соломинку.
  •    Що ви помітили? Що це означає? (Людина, (тварини  також) дихає повітрям)

Дослід 8

- Як ви гадаєте, повітря має запах?

-  Повітря не має запаху, але у повітрі легко й швидко поширюється запах духів і аромат квітів.  (побризкати освіжувачем повітря).  Цілюща ранкова свіжість травня сповнена ароматом квітучої весни. В розпалі літа повітря ніби настояне на травах. Восени, коли небо вкрите свинцевими хмарами, віє свіжістю і прохолодою. А як легко дихається після грози! Ні з чим не зрівняється запах першого снігу, коли свіжий вітерець грайливо змітає перші сніжинки і холодить обличчя. В сонячні березневі дні нас бадьорить особлива свіжість талого снігу.

Висновок : повітря немає запаху

  1. Складання таблиці «Властивості повітря» (Слайд 4).
  •    Отже, повітря має такі властивості: воно прозоре, без кольору, без запаху. легше від води, заповнює всі порожнини, знаходиться у ґрунті, воді.

ПОВІТРЯ

Без запаху

Без кольору

Легше від води

Заповнює всі порожнини

Знаходиться у ґрунті, воді

  1. Фізкультхвилинка

Повітря нам потрібне всім:

І дорослим, і малим.

Мені, тобі, звірятку, пташці,

Листочку, квіточці, комашці.

Чи під воду ми пірнаємо –

все ж повітря споживаємо.

Комашка по землі повзе –

І та повітрям дихає.

Вітер крила обертає молодого вітряка

І вітрила надуває величезного човна.

А щоб повітря чистим було,

Потрібно, щоб дерев багато росло.

VІ. Осмислення учнями знань.

  1. Робота з підручником с. 40.
  •     Ми переконалися, що повітря необхідне всім живим організмам. Повітря потрібне для життя рослин, тварин,  людей. (Слайди 5 - 7).

Повітря і не видно, і не чути,

Але без нього нам не обійтись,

Не можна ні хвилиночки пробути.

Ось ти навколо себе подивись.

Все дихає: листочок і травичка,

Метелик, що над квіткою летить

І дише рибка й рак, і дише качка…

Повітря треба кожному, щоб жить.

  •     Розгляньте малюнки і розкажіть, як люди використовують повітря (Слайди 8,9) (Для виконання даного завдання можна використати зошит – ст. 16).
  •    На жаль, в сучасному світі повітря часто забруднюється, що шкідливо для життя та здоров’я.    
  •     Розгляньте малюнки і скажіть, яким чином забруднюється повітря. Автомобілі, фабрики,

заводи, котельні забруднюють повітря (Слайди 10, 11).

  •    Що повинна робити людина, що дихати чистим повітрям? (Відкривати кватирку і провітрювати кімнати, насаджувати дерева, вирощувати кімнатні рослини). (Слайд 12)

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

1)Створення проблемної ситуації.

  •    Розгляньте фотоетюди, розміщені на слайдах. (Слайд 13)
  •    Яка пора року зображена? (Зима)
  •    Чого більше бояться птахи та звіті – холоду чи голоду?
  •    Що допомагає їм зберігати біля тіла тепло?
  •    Я вам відкрию секрет: повітря погано пропускає тепло.   Цю властивість повітря можна часто спостерігати в природі. На зиму у звірів відростає густа шерсть, а в птахів з'являється пух. Між густими шерстинками і пушинками є багато повітря. Воно зберігає тепло тіла тварин.

   Узимку деякі трав'янисті рослини — озима пшениця, жито, суниці, копитняк не відмирають і залишаються зеленими. Але не гинуть вони тільки тоді, коли вкриті товстим пухким шаром снігу.

Ви запитаєте -  чому? Якщо сніг пухкий, то між сніжинками багато повітря, яке погано проводить тепло. Тепло зберігається біля рослин і зігріває їх під час морозу.

2) Робота в зошиті (Ст. 16). Творче завдання.

 - Намалюйте місцевість із чистим повітрям.

3) Гра «Доповни речення» (Слайд 14).

- Повітря є  … .

- Без повітря не можуть жити … .

- Вітер – це рух … .

- Вітер виконує таку корисну роботу … (Слайди 15 - 20). (Остуджує нас у спеку. Допомагає запускати повітряні кулі. Рухає крилами вітряків, які виготовляють електрику.

Розносить насіння багатьох рослин. Допомагає рухатися вітрильникам – кораблям з вітрилами).

VІІІ. Підсумок уроку (Слайд 21).

Повітря, діти, - цінність надзвичайна.

Для нас – це існування джерело.

У ньому вічна сила життєдайна,

Живих істот без нього б не було.

 

doc
Додав(-ла)
Стецюк Ніна
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку