В уроці подані різні завдання для закріплення і повторення учнями вивченого матеріалу за темою "Українські землі у складі Російської імперії наприкінці 18 - у першій половині 19 століття"
Тема. «Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття»
Мета. Повторити, узагальнити та систематизувати матеріал з даної теми; Розвивати в учнів критичне мислення, вміння аналізувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору, використовувати набуті знання на практиці; виховувати в учнів інтерес до вивчення історії, наполегливість, працелюбність.
Тип уроку. Повторювально-узагальнюючий
Обладнання. Карта, картки із завданнями, «чарівна скринька», листки самооцінювання, презентація.
Форма проведення. Групова робота.
Хід уроку.
Добрий день, у добрий час,
Рада, друзі, бачить вас,
Вже дзвінок нам пролунав,
всіх за парти поскликав,
тож і ми усі сідаймо
і урок розпочинаймо.
Епіграф: «Учитись – однаково, що гребти проти течії: тільки перестав – і тебе понесло назад» (Китайська мудрість)
І. Організаційний момент.
Учитель: Сьогодні ми будемо працювати в групах. Пригадаємо і повторимо правила роботи в групах. Пригадаємо і повторимо правила роботи в групі.. (Правила на стенді)
Запишіть на листочках від кожної групи, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Озвучте і прикріпіть їх на «Дерево очікувань»
ІІ. Основна частина.
Учитель: Розпочнемо роботу з історичної розминки. У мене в руках «чарівна скринька», в якій знаходяться запитання для кожного з вас. Ви повинні відразу дати короткі точні відповіді.
Завдання1. «Чарівна скринька»
1 група
2 група
3 група.
Учитель. На попередніх уроках ми розглядали соціальні протести. Що ж таке селянські протести? (Селяни були невдоволені збільшенням панщини, фізичними покараннями, безправністю. Тому вони вдавалися до різних форм соціального протесту: псували знаряддя праці, відмовлялися працювати, втікали, підпалювали поміщицькі маєтки тощо)
Завдання 2. Сенкан.
Складіть сенкан до слова «Протест»
Кожна група колективно виконує завдання на окремих листках і озвучує роботу, прикріпивши листки на дошці.
Учитель. Пригадаймо, які повстання селян були поведені? Установіть правильну відповідність між датою і місцем повстання.
Завдання 3. «Лото»
1819, 1829, 1830-1831, 1813-1835, 1856, 1835
Повстання лівобережних козаків, «Похід селян у Таврію за волею», Правобережна Україна, Чугуїв, Шебелинська слобода
(1819- у Чугуєві, 1829 – у Шебелинській слободі, 1830-1831 – на Правобережній Україні, 1835 – повстання лівобережних козаків, 1813-1835 – на Поділлі, 1856 – «похід селян у Таврію за волею»)
Завдання 4. Виправ помилки.
Перед вами знаходяться картки із текстом, у якому є помилки. Їх потрібно виправити.
Картка №1.
Масонські ложі в Україні були відкритими (Таємними) клубами, учасники яких обговорювали на зібраннях перспективи розвитку українського та інших народів. Їхніми членами були бідні селяни. (Службовці, лікарі, вчителі, військові, представники дворянських родин).
Картка №2.
Наприкінці ХVІІІ- п.п. ХІХ ст. в економіці українських земель продовжував переважати аграрний сектор. Багато поміщицьких господарств розорялося через нові(застарілі) методи господарювання.
Вони почали використовувати працю кріпаків(вільнонайманих робітників, сільськогосподарські машини:сіялки, віялки , молотарки; використовувати добрива). Такий спосіб розвитку господарства називається інтенсивним.
Картка №3.
Військовим поселенцям не так допікала справді тяжка експлуатація, як життя, майже як у казармі. Одружуватися військовий поселенець не міг(міг з дозволу начальства). За будь-який непослух поселян, в тому числі і жінок, не карали.(жорстоко карали різками, штрафували).
Завдання5. «Словесний теніс»
Обмін запитаннями з теми між групами. Гру починає перша група, яка ставить по одному запитанню двом іншим групам, потім те саме роблять друга і третя група. Відповідати треба одразу після поставлених запитань. Часу на обмірковування не надається.
Завдання 6. Упізнати історичну постать. (Марія Волконська, Устим Кармелюк, Ганна Барвінок)
Учитель. Портрети відомих постатей в історії ми впізнали. А що ж ми знаємо про них. Свої знання відтворіть на «Ментальній карті». Кожна група обирає із запропонованих одну історичну постать.
Завдання 7. «Ментальна карта».
Життєвий шлях М. Волконської, У. Кармелюка, Г. Барвінок.
Завдання 8. «Вірю, не вірю»
Вам потрібно відповідати «так», якщо судження правильне. І «ні», якщо судження не правильне.
ІІІ. Рефлексія.
У кожного з вас на парті є смайлик.
ІV. Підсумок уроку.
-Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то нехай «листочки» злітають з «дерева очікування», оскільки на вулиці осінь.
-Оцініть свою роботу на картці самооцінювання.
Домашнє завдання.
Повторити матеріал підручника параграф 2-6.
1