Урок за темою "Українські землі у складі російської імперії наприкінці ХVІІІ - у першій половині ХІХ століття"

Про матеріал

В уроці подані різні завдання для закріплення і повторення учнями вивченого матеріалу за темою "Українські землі у складі Російської імперії наприкінці 18 - у першій половині 19 століття"

Перегляд файлу

Тема.  «Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ століття»

Мета. Повторити, узагальнити та систематизувати матеріал з даної теми; Розвивати в учнів критичне мислення, вміння аналізувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору, використовувати набуті знання на практиці; виховувати в учнів  інтерес до вивчення історії, наполегливість, працелюбність.

Тип уроку. Повторювально-узагальнюючий

Обладнання. Карта, картки із завданнями, «чарівна скринька», листки самооцінювання, презентація.

 

Форма проведення. Групова робота.

 

Хід уроку.

Добрий день, у добрий час,

Рада, друзі, бачить вас,

Вже дзвінок нам пролунав,

всіх за парти поскликав,

 тож і ми усі сідаймо

і урок розпочинаймо.

Епіграф: «Учитись – однаково, що гребти проти течії: тільки перестав – і тебе понесло назад» (Китайська мудрість)

І. Організаційний момент.

 Учитель: Сьогодні ми будемо працювати в групах. Пригадаємо і повторимо правила роботи в групах. Пригадаємо і повторимо правила роботи в групі.. (Правила на стенді)

 Запишіть на листочках від кожної групи, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Озвучте і прикріпіть їх на «Дерево очікувань»

ІІ. Основна частина.

 Учитель: Розпочнемо роботу з історичної розминки. У мене в руках «чарівна скринька», в якій знаходяться запитання для кожного з вас. Ви повинні відразу дати короткі точні відповіді.

 Завдання1.  «Чарівна скринька»

 1 група

  1. Коли був підписаний Бухарестський мирний договір? (1812 р.)
  2. Коли було зруйновано Нову Січ? (1775р.)
  3. Як називали щоденну панщину за місячну норму харчів для селянина, котрий втратив землю?(Місячина)
  4. У якому році був виданий указ про «вільних хліборобів»? (1803р.)
  5. Перший поетичний твір Котляревського, написаний живою народною мовою…(«Енеїда»)
  6. Термін «масони» дослівно означав…(«Вільні каменярі»)
  7. Про кого ці слова: «Ось найдивовижніша жінка, яку я знав» ( Марія Волконська)
  8. Хто очолив наймасовіший  селянський опір на Поділлі? ( Устим Кармелюк)
  9. Один із перших осередків формування національної інтелігенції в Україні…( Харківський університет)

 

2 група

  1. Коли було відкрито університет Святого Володимира? (1834 р.)
  2.  Дворяни-революціонери, які в грудні 1825 року підняли повстання проти самодержавства?  (Декабристи)
  3. Лідер Південного товариства… (Павло Пестель)
  4. Коли було створене Північне товариство? (1822р.)
  5. Назвіть кількість етапів українського національного відродження. (3 етапи)
  6. Як називалась граматика Олексія Павловського? ( «Граматика малороссийского наречия»)
  7. Нащадок українських козаків із Черкащини, який досліджував український фольклор? (Михайло Максимович)
  8. Коли  було прийнято «Положення про зобов’язаних селян»? (1842 р.)
  9. За яким поділом Польщі до Росії відійшли Київщина, Брацлавщина, частина Волині? ( другим)

  3 група.

  1. Де відбулася «битва народів»? (Під Лейпцігом)
  2. На базі якого війська було утворенеубанське козацьке військо? ( На базі Чорноморського козацького війська)
  3. Спосіб господарювання, у ході якого поміщики намагались підвищити податки, відбирали у селян землю…(Екстенсивний)
  4. Назвіть гасло поляків, яке закликало українців до повстання (За нашу і вашу свободу)
  5. Коли було створене Південне товариство? (1821 р.)
  6. Хто заборонив масонські ложі й товариства? (Імператор Олександр І)
  7. Спосіб господарювання, у ході якого поміщики використовували вільнонайманих робітників? (Інтенсивний)
  8. В якому році був збудований перший в Україні цукровий завод? (1822 р.)
  9. У яких роках Одеса була відкритим вільним портом? (1819-1859)

Учитель. На попередніх уроках ми розглядали соціальні протести. Що ж таке  селянські протести? (Селяни були невдоволені збільшенням панщини, фізичними покараннями, безправністю. Тому вони вдавалися до різних форм соціального протесту: псували знаряддя праці, відмовлялися працювати, втікали, підпалювали поміщицькі маєтки тощо)

Завдання 2. Сенкан.

 Складіть сенкан до слова «Протест»

Кожна група колективно виконує завдання на окремих листках і озвучує роботу, прикріпивши листки на дошці.

Учитель.  Пригадаймо, які повстання селян були поведені? Установіть правильну відповідність між датою і місцем повстання.

 

Завдання 3. «Лото»

1819,  1829,  1830-1831,  1813-1835, 1856,  1835

 

 

Повстання лівобережних козаків, «Похід селян у Таврію за волею»,  Правобережна Україна, Чугуїв, Шебелинська слобода

 

(1819- у Чугуєві, 1829 – у Шебелинській слободі, 1830-1831 – на Правобережній Україні, 1835 – повстання лівобережних козаків, 1813-1835 – на Поділлі, 1856 – «похід селян у Таврію за волею»)

 

Завдання 4. Виправ помилки.

Перед вами знаходяться картки із текстом, у якому є помилки. Їх потрібно виправити.

Картка №1.

Масонські ложі в Україні були відкритими (Таємними) клубами, учасники яких обговорювали на зібраннях перспективи розвитку українського та інших народів. Їхніми членами були бідні селяни. (Службовці, лікарі, вчителі, військові, представники дворянських родин).

 

Картка №2.

Наприкінці ХVІІІ- п.п. ХІХ ст. в економіці українських земель продовжував переважати аграрний сектор. Багато поміщицьких господарств розорялося через нові(застарілі) методи господарювання.

Вони почали використовувати працю кріпаків(вільнонайманих робітників, сільськогосподарські машини:сіялки, віялки , молотарки; використовувати добрива). Такий спосіб розвитку господарства називається інтенсивним.

 

Картка №3.

Військовим поселенцям не так допікала справді тяжка експлуатація, як життя, майже як у казармі. Одружуватися військовий поселенець не міг(міг з дозволу начальства). За будь-який непослух поселян, в тому числі і жінок, не карали.(жорстоко карали різками, штрафували).

 

Завдання5. «Словесний теніс»

Обмін запитаннями з теми між групами. Гру починає перша група, яка ставить по одному запитанню двом іншим групам, потім те саме роблять друга і третя група. Відповідати треба одразу після поставлених запитань. Часу на обмірковування не надається.

 

Завдання 6. Упізнати історичну постать. (Марія Волконська, Устим Кармелюк, Ганна Барвінок)

Учитель. Портрети відомих постатей в історії ми впізнали. А що ж ми знаємо про них. Свої знання відтворіть на «Ментальній карті». Кожна група обирає із запропонованих одну історичну постать.

 

Завдання 7. «Ментальна карта».

Життєвий шлях М. Волконської, У. Кармелюка, Г. Барвінок.

 

Завдання 8. «Вірю, не вірю»

Вам потрібно відповідати «так», якщо судження правильне. І «ні», якщо судження не правильне.

  1. Чи вірите ви, що південні міста – Одеса, Миколаїв, Херсон, Маріуполь потребували багато вільних робочих рук? ( Так)
  2.  Чи вірите ви, що у 1818 році у Харкові вийшла «Граматика малороссийского наречия»?(Так)
  3. Чи вірите ви, що «Енеїду» написав тарас Шевченко?(НІ)
  4. Чи вірите ви, що Марія Волконська була дружиною кріпака?(Ні)
  5. У ХІХ ст. у Східній Європі виникла нова верства населення – інтелігенція.(Так)
  6. Тарас Григорович Шевченко народився у с. Моринці на Черкащині.( Так)
  7. Ганна Барвінок – перша українська письменниця, яка писала прозові твори українською мовою.(Так)
  8. Чи вірите ви, що Устим Кармелюк помер у 1837 році?( Ні, у 1835)
  9. Чи вірите ви, що гурток українських дворян-автономістів діяв у Новгород-Сіверському?(Так)

 

ІІІ. Рефлексія.

У кожного з вас на парті є смайлик.

  • У кого на уроці сьогодні все вийшло, для кого урок пройшов легко і цікаво намалюйте на полях веселий смайлик.
  • У кого на уроці не все вийшло, але урок сподобався, намалюйте на полях спокійний смайлик.
  • У кого нічого не вийшло, урок не викликав інтересу, намалюйте сумний смайлик.

ІV. Підсумок уроку.

-Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то нехай «листочки» злітають з «дерева очікування», оскільки на вулиці осінь.

-Оцініть свою роботу на картці самооцінювання.

Домашнє завдання.

Повторити матеріал підручника параграф 2-6.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Яковук Галина
Додано
4 листопада 2019
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку