Тема: Захворювання видільної системи та їх профілактика
Мета: ознайомити учнів з причинами захворювань сечовидільної системи, охарактеризувати хвороби та вказати на можливі наслідки цих захворювань для організму в цілому, звернути увагу на заходи з профілактики захворювань сечовидільної системи та використання народної медицини в їх лікуванні;
розвивати увагу, спостережливість, вміння встановлювати причинно – наслідкові зв᾽язки;
виховувати бережливе ставлення до свого організму.
Прийоми: вправа «Знайти відповідність», кейс, прийом «Фішбоун», елемент рольової гри, робота з підручником та Інтернет.
Обладнання: комп᾽ютер, учнівські гаджети, підручник.
Структура уроку:
І. Актуалізація знань:
Вправа «Знайти відповідність» (письмово)
1.нефрон А. повторне всмоктування води на звивистих
канальцях нефрону
2.сечовий міхур Б. трубчастий орган, по якому сеча виводиться з
організму
3. нирковий клубочок В. процес утворення первинної сечі
4.реабсорбція Г. структурна і функціональна одиниця нирки
5.сечівник Д. резервуар для сечі
6. фільтрація Е. утворюється в капсулі нефрону
Усно: 1. Які етапи утворення сечі?
2. Як здійснюється регуляція сечоутворення?
3. Як відбувається виведення сечі з організму людини?
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності: Існує Всесвітній день нирки, який відзначають у 120 – ти країнах світу. Він припадає на другий четвер березня. Чим же заслужили нирки такої уваги? Які проблеми виникають в людському організмі, коли хворіють нирки?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
«У мене хворі нирки! А лікар відправив мене лікувати зуби та ангіну!».
Запитання кейсу: Чи правий лікар Катерини Іванівни? Про що говорять такі рекомендації?
Рішення кейсу:
Прийом «фішбоун»: на дошці намальована риба, учні працюють з підручником та Інтернетом
«Голова риби» – «Чому захворювання нирок небезпечно для організму?»
«Хвіст» – висновки з правил профілактики захворювань
«Ребра» – причини захворювань
«Плавці» - наслідки захворювань для організму.
Підсумок кейсу, учні відповідають на запитання кейсу.
2.Захворювання сечовидільної системи: (розповідь вчителя, учні заповнюють таблицю)
хвороба |
причини |
ознаки |
пієлонефрит |
Висхідна інфекція: кишкова паличка, стафілокок |
Часте і болісне сечовиділення, підвищена температура тіла, біль у попереку |
гломерулонефрит |
Алергічний процес у ниркових клубочках |
Інтоксикація організму, підвищена температура, зменшення сечовиділення, набрякання обличчя і кінцівок, головний біль, нудота |
уретрит |
Запалення сечівника. Спричинене кишковою паличкою |
Часте і болісне сечовипускання |
цистит |
Запалення сечового міхура через переохолодження, вживання алкоголю, прянощів, копченостей |
Часті позиви на сечовипускання, які супроводжуються болем, печією, свербінням |
сечокам᾽яна хвороба |
Утворення каменів у нирках, сечоводах, сечовому міхурі |
Гострі краї каменів вражають слизові оболонки, викликаючи сильний біль, утруднюють відтікання сечі, можуть спричинити ниркові коліки |
3.Народна медицина на сторожі здоров᾽я нирок: виступ «лікаря – травника»: Для профілактики і лікування органів сечовиділення використовують бруньки берези, плоди шипшини, квітки кукурудзи, хвощ польовий, заварюють чай з лимоном чи липовим цвітом. Вживання ягід журавлини , яку називають північним виноградом, вбиває інфекцію, вимиває шкідливі речовини з нирок. З давніх – давен відомий ефективний сечогінний засіб – кавун і відвар його шкуринок. Споживання до 2,5 кг кавуна в день сприяє розчиненню солей і запобігає утворенню каменів в нирках. Досить ефективним засобом є використання відомого всім кропу, відвари якого заспокоюють ниркові коліки та розчинюють камені.
ІV. Закріплення нового матеріалу: ігровий момент «На прийомі у лікаря»
Учні по – черзі виступають у ролі лікаря, вони отримують картки із описом симптомів хвороби. Треба вірно поставити діагноз.
Картка 1: у хворого біль у попереку, часте та болісне сечовипускання, підвищена температура тіла.
Картка 2: хворий скаржиться на часті сечовипускання, які супроводжуються печією, свербінням та болем.
Картка 3: у пацієнта спостерігається підвищена температура, головний біль і нудота, зменшення сечовиділення, через що набрякають кінцівки та обличчя.
V. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф підручника, скласти меню для людини, яка має проблеми з нирками.