Навчальний предмет: «Еврика», науково-педагогічний проект «Інтелект України»
Клас: 3
Тип уроку: закріплення і застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-подорож.
Тема: Задачі на зважування. Розв’язування винахідницьких задач.
Мета:
Навчальна: формувати уявлення про величини вимірювання маси і співвідношення між ними, практичні навички роботи з терезами; розв’язувати логічні задачі вивченими методами (метод графів, метод організованого перебору, метод зважування, правило добутку); вчити формулювати суперечність, визначати ідеальний кінцевий результат і розв’язувати винахідницькі задачі; вдосконалювати навички роботи з географічною картою, терезами.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, кругозір, увагу, пам'ять, комунікативні навички роботи в парі, в групі, інтерес до читання.
Виховна: знайомити з історією, культурою, традиціями країн Європи, формувати повагу до інших національностей, виховувати бережливе ставлення до пам’яток архітектури.
Обладнання: презентація до уроку, терези, монети, карта Європи, «Програма туру», скриньки з передбаченнями, «сувеніри» для оцінювання роботи на уроці.
Хід уроку
Девіз уроку: Вчіться мислити сміливо!
Сьогодні до нас на урок завітали гості. Я бажаю, щоб час проведений разом приніс кожному користь і позитивні емоції: гостям – дізнатися про такий цікавий навчальний предмет, як «Еврика», моїм учням як завжди зробити відкриття, дізнатися щось нове і цікаве, відчути радість успіху і радість пізнання, а собі відчути гордість за моїх учнів .
Тема нашого уроку: Розв’язування задач на зважування і винахідницьких задач. І виходячи з теми і власного досвіду проведення аналогічних уроків ви певно розумієте чим ми на цьому уроці будемо займатися. Тому ми змоделюємо завдання в цікавий спосіб, я пропоную вам зіграти в передбачення і дізнатися про те, що може статися з вами сьогодні на уроці. Зараз мої помічники підійдуть до кожного з вас з таким чарівними скриньками, у яких багато передбачень, а ви наосліп виберете для себе якесь одне і перевірите, чи справдиться воно сьогодні, чи ні. (Додаток 1, 2).
Для гостей ми теж приготували передбачення, які допоможуть вам вмотивувати себе не стільки на урок, а вцілому на майбутнє.
Хто хоче озвучити своє передбачення і висловити припущення чи може воно справдитися, чи це неможливо?
Підніміть руку, хто отримав передбачення, в якому йдеться про те, що ви вирушите у подорож.
Я вас вітаю, адже воно починає збуватися саме зараз, адже сьогодні ми з вами вирушимо в мандрівку країнами Європи. А куди саме, спробуйте відгадати за допомогою логічних підказок.
Хто відгадає з першої підказки, отримає 3 бали, хто відгадає з другої-2, з третьої – 1 бал.
Першу країну вгадано. Тепер спробуємо дізнатися назву іншої. Для цього виконайте міні- тест на кмітливість. (Тест складається з 6-ти завдань, у яких потрібно обрати правильну відповідь, а з обраних букв утворюється слово «Швеція»).Додаток 3.
Перевірка і оцінювання в парах.
За цю роботу ви отримали від 1 до 6 балів. Протягом уроку, виконуючи завдання, ви можете збільшити свою оцінку, отримуючи сувеніри під час подорожі.
Отже, наш шлях пролягає з України до Англії або Великої Британії, під час подорожі ми зробимо зупинку у Швеці. Тож давайте прокладемо на карті маршрут подорожі Україна – Швеція – Великобританія – Україна.
Діти прокладають маршрут на картах в зошиті «Еврика» (частина 6, с.12), один учень на карті коло дошки. Діти називають столиці країн і прикріплюють національні прапори.
Тепер, коли ми спланували маршрут подорожі, мої помічники допоможуть роздати кожному туристу «Програму екскурсійного туру». Пропоную з нею ознайомимося. На першій сторінці є план подорожі, на другій – цікавинка в дорогу на той випадок, якщо ви впораєтеся з основним завданням раніше за інших і матимете вільний час.
Перший пункт нашої програми є одночасно і першим завданням уроку 3 в зошиті. Ознайомтеся з інформацією про стародавні одиниці вимірювання маси. Тим більше, що перша підказка про Англію стосувалася саме цього питання.
Завдання 1. С. 9
Перегляд презентації. Уставити пропущене число, щоб утворилася нерівність.
Отже, взявши потрібні знання, ми можемо вирушати в дорогу. І я запрошую вас відвідати замки Швеції.
Швеція за часів вікінгів і в епоху середньовіччя була однією з найвойовничіших держав, а тому на її території знаходиться понад 400 замків і фортець. Всі вони в ідеальному стані, адже шведи дуже дбають про свою культурну спадщину. Більшість замків знаходиться в приватній власності, в них розміщені готелі, музеї, але держава пильно слідкує, щоб власники зберігали історичні особливості і дизайн замків і фортець. Найвідомішими серед архітектурних пам’яток є замок Еребру, замок Кальмар, … В замку Дроттнінгхольм проживає і сьогодні королева Швеції Сильвія і королівська родина.
А я хочу звернути вашу увагу на один цікавий експонат із замку. Це захисні обладунки лицаря. Розв’яжемо задачу про нього.
Розв’язування задачі. Складання подвійної нерівності.
А ми продовжуємо нашу екскурсію вулицями Стокгольму. Архітектура мальовничих вулиць наче переносить нас на сторінки всесвітньовідомого твору шведської письменниці Астрід Ліндгрен. Саме на даху одного з цих будиночків і живе витівник Карлсон. А ось і він пропонує нам розв’язати задачу на зважування.
Але спочатку пригадаймо, як розв’язати задачу на зважування.
Робота з правилом на с. 9. Читання способом стеження. Читання прискорюючи темп. Відтворювання з пам’яті в парах.
Розвязування задачі 2, с 9. Практичним шляхом за допомогою терезів.
Задача 3 – коментовано на дошці.
Задача 4 –самостійно. (Оцінювання «сувенірами». За правильне розв’язання діти отримують картку з зображенням прапора Швеції, вона додає до оцінки 2 бали).
А ми продовжуємо нашу екскурсію Стокгольмом. Столиця Швеції славиться своїми парками і музеями. Наприклад, парк казок Астрід Ліндгрен, музей корабель Васа – це найстарший вітрильний корабель, якому майже 400 років.
Всього у Стокгольмі 8 чудових парків і 6 всесвітньовідомих музеїв, які обов’язково слід відвідати. За один день можна встигнути відвідати 1 парк і 1 музей. Скільки існує варіантів планування екскурсійного дня в Стокгольмі.
Яким методом або правилом можна розв’язати цю задачу?
А зараз ми зазирнемо до шведської школи. В ній вчяться 4 українських хлочики: Микола, Василько, Петрик і Сашко. Якими іменами їх називатимуть в Швеції або Англії?
Микола - Nick
Петрик -Peter
Сашко - Alex
Василь – Besil
Розв’яжемо про них задачу 4 на с. 10. Прочитайте умову.
Яким методом будемо розв’язувати цю задачу? (Методом графів).
Що таке граф?
Якою б цікавою не була подорож, та ми завжди згадуємо Батьківщину, а під час мандрівки так і кортить розказати всім про нашу Україну. Кожна країна прекрасна по-своєму, але для нас наймиліша наша. Давайте відпочинемо і заспіваємо пісню «Лише у нас на Україні»
Наша мандрівка Швецією завершилася, і нам час вирушати до Англії. А щоб в дорозі провести час з користю, пригадаймо, що таке логіка.
Перегляньте відеофрагмент про Велику Британію і назвіть поняття побачені в ній. Назвіть загальні поняття, одиничні. Названі вами поняття є конкретні чи абстрактні?
Всім з дитинства відома книга про пригоди ведмеика Вінні-Пуха, а її автор – відомий англійський письменник Алан Мілн, завітаймо до нього в гості.
Визначте обсяг поняття «Вінні-Пух».
Пропоную розв’язати винахідницьку задачу про Вінні-Пуха. (Задача 7, с 11)
Колективне визначення суперечності .
Обговорення ідеального кінцевого результату в гупах.
Визначення ідеального кінцевого результату «Коло ідей».
Що нового і корисного ти дізнався(дізналась)?
Якими цікавинками ти поділишся сьогодні з батьками ?
Найбільше мені сподобалося…
Я б хотіла (хотів) …
Оцінювання роботи на уроці: оцінка складається з 1-6 балів, отриманих за тест, 1,2 балів, отриманих за розв’язування задач, 1-3 балів за додаткове завдання у «програмках», 1 бала за роботу у групі над винахідницькою задачею.
Додаток 1. Передбачення для дітей.
Сьогодні ти вразиш нас своїм розумом.
|
На уроці ти проявиш свої найкращі якості й здібності
|
Твоя робота на уроці принесе тобі задоволення.
|
Сьогодні на тебе чекає сюрприз.
|
Не гай жодної секунди і все встигнеш.
|
На тебе чекають винаходи й відкриття.
|
На тебе чекає цікава подорож.
|
Урок «Еврики» буде цікавим, ти дізнаєшся щось нове і корисне.
|
Наполегливість і уважність – твої помічники на уроці.
|
Пакуй валізи – пора вирушати у мандрівку.
|
Ти вирушиш у мандрівку.
|
За роботу на уроці отримаєш винагороду.
|
Додаток 2. Передбачення для гостей.
Ви отримуєте від життя лише те, що наважуєтеся попросити. Не бійтеся підвищувати планку. Опра Уїнфрі
|
Той, хто не досить сміливий, щоб ризикувати, нічого і не доб’ється у житті. Мохаммед Алі
|
У 20 років у вас обличчя, яке дала вам природа; в 30 років у вас обличчя, яке виліпило вам життя; а в 50 у вас обличчя, якого ви заслуговуєте. Коко Шанель
|
Тільки нещасні вірять у владу долі. Щасливі світу цього приписують самим собі всі успіхи, яких вони досягають. Джонатан Свіфт
|
У моєму словнику немає слова “неможливо. Наполеон Бонапарт
|
Недостатньо тільки отримати знання; їх треба застосувати. Недостатньо тільки бажати; треба діяти. Йоганн Вольфганг фон Гете
|
Є тільки один спосіб уникнути критики: нічого не робіть, нічого не говоріть і будьте ніким. Аристотель
|
Коли одні двері щастя закриваються, відкриваються інші, але ми часто не помічаємо їх, втупившись поглядом у зачинені двері. Гелен Келлер
|
Якщо немає вітру, беріться за весла.
Латинська приказка
|
Невдача – це просто можливість почати знову, але вже більш мудро. Генрі Форд
|
Я цього хочу, значить це буде.
Генрі Форд
|
Ми самі повинні стати тими змінами, які хочемо побачити в житті.
|
Людям, які чекають від життя багато, життя багато і дає. |
Немає недосяжних цілей — є високий коефіцієнт ліні, недолік кмітливості і запас відмовок.
|
Життя надто коротке, щоб витрачати його на дієти, жадібних чоловіків і поганий настрій.
Фаїна Георгіївна Раневська |
Пам'ятайте, що щастя не залежить від того, хто ви і що ви маєте; воно залежить виключно від того, що ви думаєте. Д. Карнегі |
“Приносити користь світу – це єдиний спосіб стати щасливим.”, – Ганс Крістіан Андерсен
|
Будь собою, інші ролі зайняті. – Оскар Уайльд
|