Урок "Загальна характеристика Кісткові риби"

Про матеріал
Розробка цікавого уроку до теми " Загальна характеристика Кісткових риб" для роботи на уроці біології. Є цікаві тести, інформація з теми.
Перегляд файлу

Тема:  Загальна характеристика класу Кісткові риби.   Дата___________

Мета: дати загальну характеристику класу Кісткові риби, розкрити особливості зо-внішньої та внутрішньої будови кісткових риб у зв’язку з водним середовищем життя; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати доброзичливість, праце-любність; формувати любов до природи.

Очікувані результати: учні називають загальні ознаки представників класу Кісткові риби; учні наводять приклади ознак пристосованості в будові, процесах життєдіяльності риб до середовища існування; учні розпізнають органи риб на малюнках та препара-тах; учні характеризують середовище існування, особливості зовнішньої та внутріш-ньої будови, процесів життєдіяльності; учні порівнюють організацію хрящових та кі-сткових риб.

Методи: інформативно-рецептивні, репродуктивні,

навчально - пошукові.

Основні поняття й терміни: обтічна форма тіла, зяброві кришки, бічна лінія, інстинкт, рефлекс.

Обладнання:  фото, малюнки на А3, мяка іграшка,маленький акваріум з рибкою, таблиця «Хочу. Можу. Треба», таблиця для Біологічної абетки, жива риба, вологі салфетки, схеми зовнішньої будови, опорно – рухової системи та внутрішньої будови для дітей, Відео «Зуби піраньї»,  Відео «Цікаві факти про РИБИ»,схема на дошці,

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 Хід уроку

І.Організаційний момент

 1.Створення позитивної психологічної атмосфери

Доброго дня, діти! Щиро рада вітати вас на уроці. У мене в руці маленька тварина. Вона складається з  певних органів: голови, тулуба, кінцівок. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Так і вчитель без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому..

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

А тепер зверніть увагу на цю скриню і спробуйте за моїми підказками відгадати що в ній?

  • Маленький, казковий персонаж, який виконує різні бажання.

                                 Відповідь: золота рибка.

Вправу « Хочу . Можу. Треба» . Діти оримують бланк-картку в таблиці , пропоную за 1 хв. Написати інформацію про свої бажання . Бланки залишити в учнів . Після чого підвести учнів до висновку. – Дорогі учні , часто наші  бажання дуже сильно переважають над тими зусиллями , які ми прикладаємо, і мені б хотілося , щоб ви розуміли , що крім того що ви Хочете і Можете іще Треба дуже багато прикладати зусиль , працювати та удосконалюватися, отож  і ми сьогодні будемо вивчати тему Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу. (запис у зошит) та :

  • Ознайомитися з особливостями зовнішньої будови кісткових риб;
  • Простежити ускладнення будови кісткових риб порівняно з головохордовими та хрящовими рибами;
  • Ознаки пристосування риб до  існування в водному середовищі;
  • Дати загальну характеристику класу Кісткові риби;
  • Визначити місце кісткових риб у системі органічного світу.

Перевірка домашнього завдання.( Визначте місце риб у системі органічного світу.)

Гра « Біологічна  абетка »

 На парті картки із назвами таксонометричних одиниць, але в неправильній послідовності. Визначте місце риб у системі органічного світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя.   Послухайте опис тварини та визначте її назву: «Велика риба, сріблястого кольору.. Мають потужні щелепи з гострими зубами, нападають на риб, небезпечні для людини. Будова нижньої щелепи і зубів дозволяє рибі виривати зі здобичі великі шматки м’яса. Зграя за кілька хвилин знищує тварину масою близько 50 кг».(піранья.)(демонстрація фото) Перегляд відео.» Зуби піраньї»

Описание: Картинки по запросу фото піраньї

— До якої групи риб вона належить? (Кісткові риби.)

Висновок: визначили місце риб у системі органічного світу.

І V. Вивчення нового матеріалу

    Кісткові риби – добре відомі вам тварини,до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид.  Спробуємо дати їм загальну характеристику.

(Одночасно розглядаємо малюнки із зображенням риб.)

Вони живуть у морських та прісних водоймах на різних глибинах, що зумовлює різноманітність форм їхнього тіла й розмірів.( на дошці малюнки риб)

меч- рыба.jpg

 

Хто такі кісткові риби?

Морські та прісноводні хребетні тварини з кістковим скелетом. Мають парні грудні й черевні плавці, а також зяброві кришки й плавальний міхур. Запліднення в більшості представників зовнішнє. Хижаки або фільтратори, деякі рослиноїдні.

Особливості зовнішньої будови кісткових риб

Форма тіла й розміри

Тіло кісткових риб зазвичай рибоподібне, видовжене, має двобічну симетрію. Розміри тіла — від кількох сантиметрів до кількох метрів. Тіло розділене на голову, тулуб і хвіст. Є парні (грудні й черевні) й непарні (спинні й анальний) плавці. Зяброві щілини закриті зябровими кришками. Усередині плавців розташовані кісткові промені. Межа між тулубом та хвостом проходить на рівні анального отвору. Хвіст закінчується хвостовим плавцем. Він забезпечує поступальний рух, непарні плавці — стійкість тіла під час плавання, а парні — слугують «стерном» глибини. За їхньою допомогою риба також може повільно пливти вперед або назад (наприклад, щука, яка підкрадається до здобичі у заростях водяних рослин).

 

МАЛЮНОК 1 (чорно- білий).

Покриви тіла

Представлені гладенькою або вкритою лусочками шкірою. Тіло кісткових риб вкрите захисною лускою, що здебільшого має вигляд тонких напівпрозорих пластинок, які черепицеподібно накладаються одна на одну. При цьому своїм переднім краєм луска занурена в шкіру, а заднім налягає на луску наступного ряду. Під час росту тварини луска наростає шарами, адже взимку ріст риби припиняється і поновлюється наступної весни. Цей процес нагадує утворення річних кілець у деревині дерев наших широт. Так, за нашаруваннями луски визначають вік риби.

(Фото на комп’ютері)

Шкіра має багато залозистих клітин, які виділяють слиз.

( Демонстрація риби із слизом .)

Запитання до учнів:

— Яке значення має слиз?

Очікувана відповідь учнів:

Слиз захищає шкіру від проникнення хвороботворних організмів та полегшує плавання, змен-шуючи тертя об воду.

Особливості внутрішньої будови кісткових риб

Опорно-рухова система

У кісткових риб скелет тією чи іншою мірою кістковий. Скелет утворений окремими кістками, складається з хребта, черепа та скелета плавців. Передня частина хребта кісткових риб нерухомо з’єднана з черепом.У черепі є щелепи й зяброві дуги. Хребет складається з хребців, що мають тіло та дуги. Хребетний канал, в якому міститься спинний мозок.

Череп утворений великою кількістю нерухомо з’єднаних між собою кісток. Щелепи слугують для захоплювання їжі. Скелет плавців складається із кісткових променів, а до скелета парних плавців (грудних та чере-вних) належать ще й пояси кінцівок.

До їхніх кісток приєднуються м’язи, що рухають плавці. Розвинені також м’язи глотки та м’язи, що управляють рухом плавців.

МАЛЮНОК 2 (чорно- білий).

 

Відео «Цікаві факти про РИБИ»,

 

Колективна робота  учнів . ( вчитель розповідає та показує на своїй схемі, а учні працюють над схемою та підписують частини тіла)

Травна система

Травний тракт кісткових риб включає такі відділи: ротову порожнину, глотку, стравохід, шлунок і кишечник. Кишечник закінчується анальним отвором. Зуби численні.Тонкостінним виростом стравоходу є плавальний міхур, з допомогою якого риба регулює свою плавучість.. Цей тонкостінний виріст передньої частини кишечнику, заповнений газами, допомагає рибам триматися у воді.Залежно від потреб риби об’єм газів у плавальному міхурі може змінюватися. Унаслідок цього риби або спливають до поверхні води, або заглиблюються в неї, або тривалий час тримаються на певній глибині, витрачаючи при цьому мінімум енергії.

Дихальна система

Дихання здійснюється з допомогою зябрових кришок і рота, рухи яких нагнітають воду в зяброві порожнини й виштовхують її назовні. Ззовні кожного краю зябрової дуги розташовані два ряди зябрових пелюсток червоного кольору. У них розгалужуються кровоносні судини і відбувається газообмін. Риба заковтує ротом воду з розчиненим у ній киснем. Завдяки рухам зябрових кришок вода проходить через глотку, омиває зяброві пелюстки і виходить назовні через зяброві щілини.

З внутрішнього боку від зябрових пелюсток розміщені білуваті зяброві тичинки, які запобігають потраплянню сторонніх часток із водою у зябра. Так вони виконують функцію цідильного апарату. Отже, їжа затримується в ротоглотці й не заважає газообміну в зябрах.

Кровоносна система

Кровоносна система кісткових риб має серце. Воно складається з двох послідовних камер: передсердя та шлуночка. Почергово скорочуючись, ці відділи серця забезпечують рух крові по замкненій системі судин. Через серце тече лише венозна кров. По великій артерії (аорті) вона рухається від серця до дрібних зябрових судин, де насичується киснем, тобто стає артеріальною. Артеріальна кров тече до різних органів, де віддає кисень і стає венозною. По венах венозна кров повертається до серця. Отже, у більшості риб є лише одне коло кровообігу.Кісткові риби — холоднокровні тварини. Тобто вони неспроможні підтримувати постійний рівень температури тіла: вона у них залежить від температури довкілля.

Видільна система

Видільна система — це парні нирки, розташовані з боків тіла. У них кров звільняється від шкідливих продуктів обміну речовин. Через парні трубки (сечоводи) вони потрапляють до сечового міхура, а звідти виводяться назовні.Є сечовий міхур.

Нервова система

Центральна нервова система складається з головного та спинного мозку. У головному мозку розрізняють п’ять відділів: передній, проміжний, середній, задній та довгастий.Сигнали від багатьох органів чуттів надходять до середнього мозку, який також відповідає за складну поведінку. Крім того, середній мозок разом із проміжним, довгастим та спинним регулюють усі процеси життєдіяльності.

 

МАЛЮНОК 3 (чорно- білий). Внутрішня будова .

 

Оздоровлююча вправа  «Рибка». Діти встають із –за парт і уявлють, що вони риба.Учитель називає поведінку, рухи тварини, яку учням необхідно показати рухами, мімікою.

Вправа з кубиком «Активна уява». Діти діляться на дві команди , і по-черзі обирають куб певного кольору  з «РИ» чи «БА» . Хто вибрав  «РИ» - той буде ри-сувати  завдання здопомогою міміки, а хто «БА» - буде ба-чити , тобто вгадувати побачене. Вгадуємо Різноманітний Тваринний світ.

Завдання 1.  Риба –меч.

Завдання 2. Джміль

Органи чуттів

Органи чуттів добре розвинені та пристосовані до сприйняття подразників у водному середовищі. Органи зору — очі,риби бачать предмети лише на невеликих відстанях.

Орган слуху — внутрішнє вухо, розташоване у кістках черепа. Воно не має зовнішнього слухового отвору. Це пов’язано з тим, що у воді звук поширюється значно краще, ніж у повітрі, і тому звукові хвилі добре сприймаються через кістки черепа.

Органи нюху — це парні мішечки, розміщені над верхньою щелепою. Назовні вони відкриваються парою отворів — ніздрів.

Важливу роль у житті риб відіграє спеціальний орган — бічна лінія.. Завдяки бічній лінії риби реагують на рухи інших живих істот поблизу них, різноманітні перешкоди, швидкість та напрямок течій тощо.

Пояснення прислів’я.

— Поясніть японське прислів’я: «Хочеш з’їсти фугу — спочатку напиши заповіт!».

(Японці сприймають рибу фугу як делікатес. Щоправда, для того щоб приготувати з неї страву, кухар повинен мати особливу кваліфікацію, підтверджену дипломом. Він повинен знати анатомію риби (оскільки в різних частинах риби отрута міститься в різній концентрації), мати тверду руку практикуючого хірурга. Він повинен уміти надавати першу допомогу потерпілим. За два десятиліття кінця ХІХ ст. від таких делікатесів у Японії загинуло понад 3 тис. людей)

 

У кісткових риб з’являється ряд прогресивних ознак: ( на дошці)

• у скелеті хрящова тканина частково або повністю замінюється кістковою;

• виникає зяброва кришка;

• розвивається плавальний міхур, який дозволяє утримувати тіло риби в товщі води без додаткових енергетичних витрат.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вправа- змагання   «Закінчи речення»( по – черзі слухають запитання та дають на нього відповідь, хто зупиняється , той вибуває із гри, переможець отримує оцінку)

1. У кісткових риб форма тіла… (обтічна).

2. Ковзати у воді рибі допомагають… і… (луска і слиз).

3. Скелет складається із… (черепа, хребта, скелета плавців).

4.  Ковзати у воді рибі допомагають … і … (луска і слиз).

5 .   Скелет складається із … (черепа, хребта, скелета плавців).

6.   До парних плавців належать … (грудні і черевні).

7.   За допомогою парних плавців риби можуть робити … (повороти).

8.   До непарних плавців належать … (анальний, хвостовий, спинний).

9.   Органи дихання риб … (зябра).

10. До парних плавців належать… (грудні і черевні).

11. За допомогою парних плавців риби можуть робити… (повороти).

12. На зябрових дугах розташовані… (зяброві пелюстки і тичинки).

  1. Чому Риби належать до Хребетних і Черепних? (Мають хребет і череп)
  2. На які класи ділиться н/клас Риби? (Хрящові й Кісткові)
  3. Де живуть риби? (Виключно у водному середовищі)
  4. Яка форма тіла?Чому?( обтічна,у хрящових торпедоподібна)
  5. Значить вони дихають..( Зябрами)
  6. З яких відділів складається тіло риб?(Голова, тулуб,хвіст)
  7. Що розміщено на голові  риб?(Пара ніздрів,ротовий отвір,обмежений щелепами,пара очей, Хрящові риби-передня частина голови – рило, ротовий отвір - поперечний оточений щелепами, пара отворів бризгальця, очі)
  8. Як рухаються риби у воді?(За допомогою плавців)
  9. Яку роль відіграють плавці?
  10. Які бувають плавці?(Парні й непарні)
  11. Чим покрите тіло риб(Лускою)
  12. Підбийте підсумок,які пристосування мають риби до існування у водному середовищі? (форма тіла, дихання – зябрами, рухи – плавці, покриви – луска)

Розповідь учителя

Вчитель.  Діти, а скажіть мені, будь-ласка, чи подобається  вам  ловити рибу? А що для цього потрібно?( вудочка, наживка……) Сьогодні , я хочу показати вам , як можна зпіймати рибу без усього що ви щойно назвали.

 

 ПЕРЕГЛЯД  ВІДЕО «РИБАЛКА БЕЗ ВУДОЧКИ»

А чи хотіли б ви побачити, як можна виготовити власноруч такий пристрій?

(Виготовляю та демонструю дітям)

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ.

Самка оселедця відкладає від 20 000 до 40 000 ікринок, тріски — у середньому 9 млн, а самка колючки триголкової всього 20–100 ікринок.

Запитання до учнів:

— Як ви гадаєте, чому самка колючки триголової відкладає невелику кількість ікри?

(Турбота про нащадків.)

 

  V І. Підбиття підсумків уроку

Вправа « Кошик знань». Учні записують на аркушах у вигляді риби здобуті на уроці враження , що найбільш запам’яталося , що нового дізналися про риб, можливо побажання ,їх зачитують та кладуть до кошика знань).

 

VІ І.Домашнє завдання

     1. Завдання для всього класу.

  1.  Індивідуальні Опрацювати параграф 32.

     3. Знайти цікаві факти з життя риб.

4.Творче завдання:

                              - Чому риби, що мешкають серед коралових рифів або

                                           в тропічних прісноводних, багатих на рослинність

                                           водоймах,мають яскраве забарвлення?

 Риби

Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі,

дрібненькі риби-малюки, а є й великі – от такі!

Є войовничі – із мечами,

є з довжелезними хвостами,

є рибки срібні й золоті,

є дуже мудрі, є й пусті...

Живуть вони в річках і в морі,

і все беруться до розмов,

але ніколи не говорять,

немов своїх не знають мов.

Набравши в ротики води, вони мовчать.

Мовчать завжди: в воді не можна говорити,

тож риби мовчки мусять жити.

Про риб багато знаємо ми,

І в той же час так мало;

І треба всім: і вам, і нам,

Щоб їх побільше стало!                   Леонід Полтава

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
31 березня 2022
Переглядів
7944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку