Дата ___/____/____ Клас _________ Прізвище вчителя __________________________
Урок № 49
Загальна характеристика класу Птахи
Мета уроку: розглянути загальні ознаки класу Птахи, зовнішню будову його представників та покриви, пов’язати особливості будови з пристосуванням до польоту; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою думку; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають загальні ознаки класу Птахи, риси відмінності будови птахів і плазунів; учні характеризують пристосування птахів до польоту в зовнішній будові; учні порівнюють організацію птахів і плазунів.
Обладнання: ______________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
«Загадковий диктант».
Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей будови і життєдіяльності плазунів. У разі правильного виконання завдання можна визначити науку, що досліджує тварин, яких ми сьогодні почнемо розглядати.
Р Жовток яйця плазунів «запасає» воду для зародка.
О Веретільниця належить до підряду Ящірки.
Л В Україні мешкає один вид крокодилів — гавіал.
Р Під час занурення у воду ніздрі і слухові отвори крокодила закриваються клапанами.
Н Плазуни мають трикамерне серце.
Д Крокодили відкладають яйця у воді.
І В Україні живе два види отруйних змій — звичайна і степова гадюки.
Т Черепахи не линяють.
И Ящірка прудка має здатність змінювати забарвлення тіла.
О Змії мають немиготливий погляд.
Л Крокодили мають чотирикамерне серце.
А Розвиток плазунів непрямий.
О Усі черепахи відкладають яйця на суходолі.
Г Плазуни — холоднокровні тварини.
С Плазуни не здатні до регенерації.
І Органом дотику плазунів є язик.
Я Змії можуть заковтувати тварин, які товстіші за них у 2–3 рази.
Відповідь:
О |
Р |
Н |
І |
Т |
О |
Л |
О |
Г |
І |
Я |
Запитання до учнів:
— Які організми вивчає орнітологія? (Птахів.)
3.1. «Асоціативний кущ»
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «птахи». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Можливі варіанти відповідей учнів: літають, плавають, крила, пір’яний покрив, дзьоб, будують гнізда, відкладають яйця тощо.
Узагальнення результатів.
3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
План пояснення нового матеріалу
1. Загальна характеристика класу Птахи. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорного конспекту.)
2. Особливості зовнішньої будови птахів. (Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, складання опорних схем.)
Лабораторна робота № 13. Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я.
1. Інструктаж із техніки безпеки учнів, інструкція № _________.
2. Виконання лабораторної роботи (згідно з інструкційною карткою).
Фронтальна бесіда
1. На які відділи поділяється тіло птахів?
2. Які органи розташовані на голові?
3. Якими повіками захищене око птахів?
4. З яких частин складається дзьоб?
5. Чим вкрите тіло птахів?
6. Що являють собою пера?
7. На які групи можна поділити контурні пера залежно від функцій, що вони виконують?
8. Що таке линяння?
9. Яку роль відіграє куприкова залоза?
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник _____________________________________________
Зошит _________________________________________________
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти п’ять тестових завдань формату А.
1