Свято «День зустрічі птахів»
Мета: широке залучення учнів школи до справи охорони і приваблювання птахів; розширити і поглибити знання про весняні явища в житті тварин та рослин за допомогою художнього слова; виховати любов та бережливе ставлення до птахів, до природи до всього живого.
Обладнання: малюнки птахів, книги і журнали про життя птахів, шпаківні та синичники, плакати та вислови про птахів.
МУЗИЧНИЙ ЗАПИС: мелодія вальсу на початку свята, пісня “Йде весна”, музика П.І. Чайковського “Времена года” Песнь жайворонка, звуки голосів птахів, пісня «Далеко, далеко летять лелеки»
Хід заходу
Ведучий 1. . Доброго дня усім, хто зібрався у цьому залі. Теплих посмішок вам, чудового настрою, бо в нас сьогодні весняне свято – день зустрічі птахів
Ведучий 2. Прийшла весела пора року – весна. Все оживає від зимової сплячки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі – птахи. Земля прикрашається, готується зустрічати їх. Давайте розпочнемо свято «День зустрічі птахів». Вітаємо вас на святі, присвяченому нашим крилатим друзям – птахам.
Адже всі ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що живуть у нас.
Ведучий 1. Можна багато говорити про птахів – наших друзів. Бо вони – невід’мна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки степи, сади.
Птахи – окраса парків, садів. Чи можна уявити весну без першої пісні шпаків, без дзвінкої пісні жайворонка, або весняний ліс без кування зозулі?
А взимку – хіба метушливі синички нам не підносять настрій? Білу пелену зими прикрашають у лісі червоногруді снігурі.
А до голубів ми звикли змалечку і не уявляємо, що їх може не бути біля наших осель. Адже їх можна легко приручити і вони будуть вам вдячні. Птахи – голос наших лісів, полів, гір і пустель. Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі й моря.
Ведучий 2. Оберігати природу ... Ці слова сьогодні ми чуємо все частіше і частіше. Любов до природи – це і любов до Батьківщини, до свого народу. Це наш світогляд, наша мораль, весь спосіб нашого життя . Невід’ємною частиною нашого життя є птахи. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя. На земній кулі їх налічується 8 тисяч видів, а в нашій країні 450 видів. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони! За літо, не злічити.
Учень.1
Задзвеніли дзвіночки,
пролилися струмочки-
це іздалеку до нас весна прийшла,
подарунки щедрі для всіх принесла.
А за нею слідом птахи прилетіли-
їхні голоси, як пісня дзвеніли.
Вони співають веселу пісню,
веселу пісню про рідний край.
Для них Батьківщина-пташиний рай!
Пташкам радіють усі люди,
пташкам радіє котик Рудик.
У кожному куточку сум пропадає
і кожна людина у світі знає:
Це у нашому краї птахи прилетіли,
усі люди й тварини їх радісно зустріли!
Коли вони радісно співають-
усю природу сонну пробуджають,
усіх людей розвеселяють,
про весну красну всім розповідають.
Вони розповідають,як тяжко далеко
від рідного краю живеться
і, що Батьківщина-наймиліше слово зветься.
Цей день кожного розвеселяє -
усім людям й тваринам щастя, радості бажає.
Ведучий 2. Сьогодні наступила пора, коли знову, вже в котрий раз, іде велике переселення птахів на батьківщину.
На шляху їх чекають перешкоди й біди. Густі тумани сірою стіною встають перед крилатими мандрівниками. В сірій мряці птахи гублять дорогу, з розмаху розбиваються до гострих невидимих скель. Морські бурі ламають їм пір’я, збивають їм крила, відносять далеко від берегів. Раптові холоди сковують води – птахи помирають від холоду і голоду, тисячі їх гинуть від пожадливих хижаків – орлів, соколів, яструбів.
Але ніщо не може зупинити густі потоки крилатих мандрівників. Через тумани і всі перешкоди летять вони на батьківщину, до своїх гнізд, несучи на своїх втомлених крилах весну.
(звучить музика П.І. Чайковського “Времена года” Песнь жайворонка. На фоні музики вірш Т.Г. Шевченка “Встала весна”(уривок із поеми «Гайдамаки»)
Учень 2
1 квітня – Міжнародний день птахів. Починаючи з 1923 року це свято стало уже традиційним і святкується у всіх школах України.
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
А на полі жайворонок,
Соловейко в гаї -
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають.
Ведучий 1. Діти, а давайте ми з вами пограємо в гру «Загадка-відгадка».
***
Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною. (Ластівка)
***
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
***
Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…(Шпак)
Стрекотуха білобока
Звуть усі її …(Сорока)
***
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
***
Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
***
Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
***
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.(Лелека)
***
В хазяйстві я господар,
Воджу череду пташок,
Вранці рано вас розбуджу –
Дасте проса кушільок.(Півень)
***
Швидко скрізь цей літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
***
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.(Сова)
Ведучий 2. Першу звістку про весну приносять граки. Зиму провели вони на півдні нашої країни. Вони дуже спішили до нас – до себе на батьківщину. По дорозі не раз попадали в жорстокі заметілі. Десятки, сотні птахів вибивались із сил, гинули на шляху. Долетіли найсильніші.
Ведучий 1. А ось звістки від інших птахів. Від пернатих друзів на нашу адресу надійшли телеграми, які доставив сюди наш поштарик.
Поштар до залу: Чи тут зібрались друзів птахів?
Поштар Тоді прослухайте, які телеграми надіслали ваші пернаті друзі!
ТЕЛЕГРАМА 1
Всім друзям птахів. Дуже вдячні за турботу про нас в тяжкий зимовий час. Спасибі за те, що щодня ви нас підгодовували. Ми відлітаємо до себе з добрими згадками про вас. На повітряних шляхах розповімо про вас птахам, які летять сюди , дамо їм вашу адресу.
Снігурі
ТЕЛЕГРАМА 2
Всім друзям птахів - учням Соснівської школи .
Вилітаємо зустрічайте готуйте квартири.
Ваші пернаті друзі.
ТЕЛЕГРАМА 3
Учасникам свята “День зустрічі птахів”.
Вилітаємо з Африки. Терміново повідомте чи є вже у нас комахи. Якщо
немає ми затримаємось в дорозі.
Ластівки
ТЕЛЕГРАМА 4
Оглянули шпаківні виготовлені вами. Залишились задоволені. Влітку
віддячимо. Знищимо всіх шкідників саду.
Шпаки
(включаються голоси птахів).
Ведучий 2. Чуть світло – птахи на крило. Шпак працює на добу 17 годин. Та менше їм працювати не можна. Щоб нагодувати їм своїх пташенят шпак повинен приносити корм за день не менше 200 разів.
звучить пісня “Йде весна”
Учень 3. Шпаки трохи менші за дроздів. Маса тіла до 98 грамів. Поширені майже по всій Європі (крім крайньої Півночі). Птахи-перелітні, зимують у південних областях Європи. На Україні їх можна побачити в мішаних і листяних лісах, ярах і урвищах, на скелях. Пісня – гучна, насичена звуками із пісень інших птахів, гавкання собак. Живляться майже виключно комахами.
Шпак :
Я приношу з собою перші весняні пісні до вас під вікно і живу там, де живе людина. А про те - корисний я чи ні - судіть самі. Я слідкую за полем та садом, очищаю їх від шкідників, поїдаю шкідливих метеликів і жуків.
Ведучий 1. Приліт шпаків означає, що ось-ось прилетять жайворонки. Коли жайворонок співає у високості, то цим самим сповіщає про гарну погоду. Якщо жайворонки походжають туди-сюди полем, годуються-теж буде гарна погода, а сидять і мовчать, немов скривджені, - на дощ.
Грак: Я прилітаю до вас найпершим. І одразу ж починаю хазяйнувати на широких полях. Ми граки, рахувати не вміємо, а от агрономи підрахували, що кожен грак за день може знищити до чотириста дротяників. А от про моє вбрання склали такий вірш:
« Грак »
Захотілося граку,
З чорного стати білим,
Тричі входив він в річку,
Тричі мився милом.
А коли пилюку змив,
То ще більше почорнів –
Кепське мило! - карка грак,
Та чи так ?
Ведучий 2: А ось таку загадку відгадаєте ?
Які ноги, такий ніс,
По болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має
Жабам рахунок знає. (Лелека)
Лелека: Ми прилітаєм з далекого краю,
Не спочиваєм, а линем і линем.
Здається на світі миліше немає,
Як наше подвір'я, стара яворина.
Учень 4 читає вірш Лелека:
Сонце вмилося в ріці
Засіяли промінці,
Все одразу пробудилось,
Ожило, заметушилось.
Лиш в струмку лелека босий
Довгошиїй, довгоносий,
Під крилечко дзьоб уткнув
На одній нозі заснув.
Цілу нічку жабенята
Не дали лелеці спати.
Звучить пісня пісня «Далеко, далеко летять лелеки»
Ведучий 1: А що це за ключ з'явився над небокраєм ? Ось він знижується і перешиковується в довгу шеренгу, готовий опуститися на рідні місця. Це журавлі.
Здрастуйте журавлики, журавлі
Здрастуйте журавлики,журавлі,
Як жилося вам на чужині?
Як за вами скучили смереки
В нашій рідній стороні.
Не забудьте вчасно прилетіти,
Звити гнізда в затишку ріки,
Вас чекають перші весняні квіти,
Вас зустрінуть з піснею струмки.
Тепле сонце вже летить над краєм
І весна приходить по ріллі.
Не турбуйтесь, ми вас привітаємо ,
Прилітайте, рідні журавлі !
Ведучий 2: Якщо ви, мої любі друзі, відгадаєте цю загадку, то зможете визначити, хто до нас прилітає наступним.
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає.
За вікном гніздо будує
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Дівчинка-ластівка: Я ластівка. Гніздечко своє ліплю біля ваших віконець. Мої діти дуже люблять дрібних мушок, комарів і тому я цілий день ловлю їх в повітрі. Наша сім’я винищує до одного мільйона комах шкідників в сільському господарстві, чим приносимо велику користь людям.
Ведучий 1: А ось таку загадку відгадаєте ?
На зріст маленька, свитка сіренька,
І у лісі в холодку все кує: „ Ку-ку! Ку-ку!" ( Зозуля )
Зозуля: Моє знамените „ ку-ку" добре відоме всім. „ Ку- ку"- трохи сумно кує зозуля і ми тут же згадуємо казку про те, як неслухняні діти образились на свою матінку. Як ображена матір перетворилась на зозулю і полетіла у ліс. І тепер зрідка подає голос „ ку-ку". Я теж корисний птах. Можу з'їсти за годину до 100 волохатих гусениць, яких не поїдають інші птахи.
Ведучий2: Народ, спостерігаючи за зозулею, запримітив, що зозулі кують у добру погоду „ ку-ку" стоятиме тепла, ясна погода. А ще народне прислів'я каже: „ Зозуля кує - вік нам вказує".
Ведучий 1. Як чудово моя колега ведуча провела з вами гру «Загадка-відгадка», ви показали гарні знання з орнітології, давайте проведемо ще і вікторину.
Вікторина
1. Хто з птахів найважчий? (Страус – 90 кг)
2. Хто з птахів найлегший? (Колібрі -1,5-2 кг)
3. Хто з птахів найшвидше літає? (Сапсан, стриж – 17 км/год.)
4. Хто з птахів найглибше пірнає? (Пінгвін – 265м)
5. Хто з птахів найбільш морозостійкий? (Качка, гуска – до 10 °С)
6. Хто з птахів неперевершений співак? (Соловей)
7. У кого з птахів найбільший розмах крил? (У південноамериканського кондора – 4,2м)
8. У кого з птахів найдовший дзьоб? (У пелікана – 51 см)
9. Чиє яйце найважче? (Страуса – 1500г)
10. Чиє яйце найлегше? (Колібрі – 2 мг)
11. Який птах є символом вірності і любові? (Лебідь)
12. Який птах є символом мудрості? (Сова)
13. Який птах є символом щастя? (Лелека)
Ведучий 2 : Птахи – наші помічники, захисники наших лісів, садів, городів, полів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів.
Уявляєш, скільки птах
Може нищить, поїдати:
Гризунів, черв’яків, комах.
Тож птахи із нами в спілці –
Поля й лісу сторожі;
Щигли, одуди, чижі...
Ведучий 1: Але трапляються й такі випадки, коли окремі люди знущаються над птахами. Це не вияв мужності, сміливості, а тільки жорстокості.
Ведучий 2 : Тож як стрінеш непутящих,
Що біжать поза двором
Видирати гнізда в хащах –
Ти одразу присором.
Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг.
Дружно сяде нам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
Учень 5
Я вам розповім одну мудрість. Колись жив на світі мудрець. Серед людей не було йому рівних за розумом і розсудливістю. Але одного разу хлопець вирішив перехитрувати мудреця. Впіймав пташку, сховав за спину і спитав мудреця: „Живий чи мертвий птах у мене?” Варто було сказати мудрецю „живий”, як хлопець обезголовить птаха, а якщо мудрець відповість „мертвий” – тут же випустить його на волю. Тільки на мить замислився мудрець. а потім сказав просто: „Птах у твоїх руках”...
Це дуже давня легенда. З давніх давен, через усю історію пронесла людина любов до природи, доброту до всього живого, що робило її життя красивим. Це почуття треба берегти, завжди пам’ятати. І перш ніж що-небудь зробити, підняти руку на щось, варто згадати слова: „Обережно: життя!”
Ведучий 1. 1 квітня 1906 року була підписана Міжнародна конвенція про охорону птахів, тому цей день – 1 квітня є Міжнародним днем птахів, але ми закликаємо вас пам’ятати про охорону птахів не тільки в цей день, а завжди.
Звучить вірш у супроводі комп’ютерної презентаціїї «Різноманітність птахів».
Тріпоче серце пійманої птиці.
В руках моїх не чує доброти;
– Я дам тобі водиці і пшениці,
Моя пташино, тільки не тремти!
– Хіба потоки загубили воду?
Хіба в полях уже зерна нема?!
Пусти мене, мій хлопче, на свободу,
І все, що треба, я знайду сама.
Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,
В своїх руках легеньких, як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко
Від мене взяти кілька зеренець?
– Пусти мене! Мені, дитино мила,
Дорожча воля, ніж зерно твоє!
Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,
Яка розкрити крилець не дає!
– Лети! Співай у небі гомінкому;
Хоч і маленький, зрозумів я все.
Моя рука ніколи і нікому
Ні кривди, ні біди не принесе!
Ведучий 1 :
Дорогі діти, ви вже знаєте, яку користь приносять птахи, тому охороняйте їх, приваблюйте їх у свої сади, розвішуйте шпаківні, а взимку годівнички, ніколи не руйнуйте і не дозволяйте руйнувати пташині гніздівлі іншим.
Бережіть пташок - вони наші вірні друзі.
А зараз всі класи разом зі своїми класними керівниками розвішають шпаківні на території нашої школи. На цьому наше свято «День зустрічі птахів» закінчено , дякуємо за увагу.