ТЕМА. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МЕТАЛІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ЗА ЇХ ПОЛОЖЕННЯМ У ПЕРІОДИЧНІЙ СИСТЕМІ. ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ АТОМІВ. МЕТАЛИ – ПРОСТІ РЕЧОВИНИ. МЕТАЛІЧНИЙ ЗВ’ЯЗОК
ТА МЕТАЛІЧНІ КРИСТАЛІЧНІ ГРАТКИ. ЗАГАЛЬНІ ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ МЕТАЛІВ.
МЕТА: навчальна: поглибити знання учнів про металічні елементи, їх положення в періодичній системі, про загальні фізичні властивості металів, особливості будови атомів, будови речовин, розширити знання учнів про види хімічного зв’язку введенням поняття про металічний зв’язок; показати його вплив на фізичні властивості речовин, утворених металічними елементами;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки на основі набутих знань; формувати навички пошукової роботи;
виховна: сприяти формуванню наукового світогляду, комунікативної та інформаційної компетентності.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань
ФОРМИ РОБОТИ: навчальна лекція, евристична фронтальна бесіда, демонстраційний експеримент, лабораторний дослід
ОБЛАДНАННЯ: ПСХЕ, ряд активності металів, колекція металів та їх сплавів, модель металічної кристалічної ґратки, інтерактивний комплекс
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Створення позитивного налаштування до сприйняття нової теми
Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці й хочу побажати вам плідної роботи, щоб ви пригадали те, що знаєте, зуміли показати те, що вмієте, та при цьому ще й дізнатися щось нове.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань.
Я пропоную вам прочитати слова Георгіуса Агріколи ( німецького вченого епохи відродження, геолога, мінералога, хіміка), в якому пропущені слова. Відгадавши їх, ви дізнаєтесь про що ми будемо говорити на уроці.
Як ви думаєте, про що саме говорив Агрікола? Так зразу і не скажеш, правда?
Для перевірки правильності власного припущення я пропоную вам роздивитися предмети і сказати, що їх об’єднує.
Метод «Кроссенс»
Отже, як ви уже здогадалися, мова бути йти про….. (Метали).
Ви зробили правильний висновок. Із сьогоднішнього уроку ми розпочинаємо вивчати тему «Металічні елементи та їхні сполуки».
Метали відіграють дуже важливу роль для людства.
Про те, яке значення металів для людства, говорить хоча б такий факт, що цілі періоди свого розвитку воно назвало: Залізний вік, Бронзовий вік
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Загальна характеристика металічних елементів. Фізичні властивості металів на основі їх будови. Застосування металів та їх сплавів.»
Девізом хай послужать слова Д.І.Менделєєва: «Міць і сила науки в безлічі фактів, мета - в узагальненні цієї множини»
Сьогодні на уроці нам належить цим зайнятися. Отже, метою уроку є:
узагальнити і розширити знання про особливості будови атомів, будови речовин, загальні фізичні властивості металів на основі їх положення в періодичній системі, розширити знання про види хімічного зв’язку та застосування металів.
IV. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)
- Пригадайте з попередньої теми «Неметалічні елементи та їх сполуки» і дайте відповідь на питання: яких елементів у природі більше: металічних чи неметалічних? (металічних, трохи більше 80%)
- А тепер пригадайте, де в періодичній системі Д.І.Менделєєва розташовані елементи-неметали і дайте відповідь про те, де розміщені металічні елементи.
Зверніть увагу на їх положення в періодах, в яких рядах, групах, які це елементи.
Пошукова діяльність учнів. Робота учнів з ПСХЕ.
Після обговорення питань учні формулюють висновок про місце металічних елементів у періодах, групах, рядах і заповнюють таблицю в зошитах. Перевірка здійснюється після відкриття шторки, що закриває другу частину таблиці.
Висновок:
Проблемне питання:
- Чим обумовлено те, що металічних елементів більш, ніж у 4 рази більше, ніж неметалічних? (Будовою атомів)
Запишемо будову атомів хімічних елементів калію, магнію, алюмінію.
Робота біля дошки (троє учні виконують завдання)
- Які особливості будови атомів цих хімічних елементів ви помітили?
(відмінності: різна кількість електронів на зовнішньому рівні, кількість електронів невелика: від 1до 3; загальне: передостанні енергетичні рівні мають однакову будову і є завершеними)
- Що відбувається з електронами останього шару металічних елементів під час перетворень? ( віддають електрони)
- Запишіть процес віддачі атомом електронів.
- Які властивості при цьому виявляють елементи-метали? (Відновні)
Здатність атомів металічних елементів втрачати електрони зростає зі збільшенням радіуса атома.
В періодах з права на ліво, в групах зверху вниз.
Металічним елементам відповідають прості речовини – метали.
А тепер я попрошу вас пригадати, яку ви вивчали просту речовину – метал ще у 7 класі. Про який метал ми говорили? (Залізо). А яким елементом утворена ця проста речовина (Ферумом).
- Що називається хімічним елементом? (Хімічний елемент – вид атомів із певним зарядом ядра)
- Які речовини називають простими? (Речовини, які містять атоми одного хімічного елемента)
Часто назви співпадають, але є й такі, що мають різні назви.
- Яким чином відбувається утворення речовин? За рахунок чого?
- Які знаєте види хімічного зв’язку? Який характерний металам?
- Яку кристалічну гратку утворюють метали?
-
- Хімічний зв'язок та тип кристалічної ґратки буде впливати на… фізичні властивості.
- Демонстрація 9.Ознайомлення зі зразками металів.
- Назвіть відомі вам фізичні властивості металів
.
.Застосування
Відео «Сплави»
V. Закріплення, систематизація та узагальнення
Первинне застосування отриманих знань
- Чи можна нитки розжарювання в електролампочках виготовляти з міді, а проводку до них із вольфраму?
- В радіотехніці найчастіше при виготовленні точних приладів використовують срібло й мідь? Як ви можете це пояснити?
- З якого металу найбільш вигідно виготовляти опалювальні системи?
VI. Контрольно – коригувальний етап
Оцінювання QR
Рефлексія
VII. Підбиття підсумків уроку
VIII. Домашнє завдання.