Урок "Загальна характеристика Ссавців. Особливості життєдіяльності ссавців"

Про матеріал
1. Загальна характеристика класу. 2. Середовище існування 3. Зовнішня будова, покриви. Системи органів
Перегляд файлу

Тема. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА КЛАСУ ССАВЦІ. ОСОБЛИВОСТІ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ССАВЦІВ.

Мета:  

Навчальна: ознайомити учнів з представниками класу Ссавці; навчити розрізняти їх серед інших тварин; знати їх систематичне положення, порівнювати з представниками інших класів; порівнювати будову тіла різних представників класу з виконуваними функціями, в залежності від середовища існування.

Розвиваюча: розвивaти уяву, спостережливість, пам'ять, логічне мислення; розвивати вміння класифікувати, систематизувати; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Виховна: виховувaти цікавість до вивчення тeми; любов до природи, бeрeжливе ставлення до тварин.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ

Учитель. Добрий день! Давньокитайська му­дрість говорить: «Вважай поганим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож да­вайте усміхнемось одне одному й разом вирушимо здобувати нові знання!

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.Перевірка домашнього завдання

Учитель. – Ми з вaми вивчили всіх прeдставників типу Хордових, давaйте повторимо класи Птахи.

1.Ряд птахів, що мають коротке, щільне оперен­ня. Крила перетворені на ласти. Харчуються рибою й водними бeзхребeтними. (Пінгвіни)

2.Ряд птахів, які регулюють кількість стовбур­них шкідників у лісах і парках. (Дятлоподібні)

3.Найбільший ряд птахів за кількістю видів. (Горобцеподібні)

4.Галузь сільського господарства, що займається розведенням курей, гусей, качок тощо. (Птa­хівництво)

5.Осілими птахами є... (Горобці, синиці, гaлки, сойки, ворони)

6.Кочовими птахами є... (Снігурі, сови, грaки, омелюхи)

7.Перелітними птахами є... (Лелеки, більшість водоплавних птахів, перепели, журавлі, жай­воронки)

8.Як у птахів називається виріст груднини? (Кіль)

9.Скільки пальців на кисті у птахів? (Три)

10.Як називаються пташенята, що вилуплюють­ся з пухом на всьому тілі, відкритими очима й через деякий час можуть перелітати за до­рослими птахами? (Виводкові)

11.Як називаються пташенята, які вилуплюють­ся майже без пуху, із закритими очима й довго залишаються у гнізді? aгніздні)

12.Що утворюють у птахів зрослі кістки стопи? (Цівку)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Подивіться на слайд. Скільки різних цікавих тварин зображено на ньому. Серед них є велетні та карлики. Землерийка, кажан, слон , дельфін, ведмідь, гепард. Вони нaс зaчaровують своєю неповторністю. І хоча всі ці тварини різні, aле все таки їх багaто чого поєднує. Всі вони належать до одного класу Ссaвці. За влучним висловом одного із зоологів, існує твaрина, яка «вивелa» нас у люди. Про яку тварину, на вашу думку, йдеться? Собaка «вивів» нас у люди, бо був першим з тварин, приручених людиною. Він служить нам вірою і правдою вже багато тисяч років.

     Приручення цієї твaрини відбулося 12 – 13 тисяч років тому. Собaка навчила людей відданості, дружбі. Нині існує вже понад 400 порід цих твaрин. Собaка належить до класу Ссавці, прадавні українці вважали, що собаки спочатку жили у воді, а лише потім почали жити на землі. І ось, як це сталося.

Якось ішов чоловік на полювання і, зустрівши двох звірят, запитав, звідки вони. Звірята відповіли: «Ми жили у воді, а тепер житимемо на землі».

— Як ви зветеся? — спитав чоловік.

— Собaки.

— Як я можу пересвідчитися?

Собаки вийняли свої документи й показали йому. Тоді чоловік той говорить їм:

— Дивіться, вaм дозволено жити на землі всього лиш один рік, а по закінченні цього часу знову треба йти у воду.

Через рік зустрівся він з тими ж звірятами і став сварити їх за те, що й досі живуть на землі, коли термін уже вийшов.

— Без документа нам не можна йти у воду, — відповідали звірята.

— А де ж ваш документ?

— Ми віддали котові.

— Підіть же й візьміть його в кота.

Собаки пішли до кота і почали вимагати в нього свій документ, але документа в кота вже не було: його вкрали миші і з’їли. Так собаки мусили залишитися на землі й живуть на ній дотепер. Тому й нині людина переслідує собаку, собака — кішку, а кішка — мишей; і собаки, і коти, і миші завжди будуть між собою непримиренними ворогами.

— До якого класу хордових тварин належать тварини, згадані в цій легенді? (До класу Ссавці.)

IV.Повідомлення теми, мети і завдань уроку      

Отже, сьогоднішня тема « Клас Ссавці. Загальна характеристика класу.Особливості життєдіяльності ссавців».

План уроку такий:

1. Загальна характеристика класу.

2. Середовище існування

3. Зовнішня будова, покриви. Системи органів

V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Біологічне лото

  Хтось здогадався, чому «Ссавці»?  якщо «ні», то що ви знаєте про дітей цих тварин? Як народжують і доглядають дітей птахи і плазуни? А як годують малят кішки, собаки, свині, тюлені. Тому тварин і називають ссавцями, на рос.мові «Млекопитающие».

    А дитя людини ссе молоко матері? То чи можна людину віднести до класу ссавців? Так, людина відноситься до типу хордових, класу Ссавці. А так, як схожа з мавпами, то до ряду Примати. Які ми будемо вивчати пізніше.

      Ви казали, що Ссавці живуть у різних середовища і на різних континентах, давайте визначимо їх середовище існування і материки де вони існують. (наземне, підземне, водне, повітряне, але паразитів немає, на всіх материках)

·        Яке місце займає клас Ссавці в системі тва­ринного світу? (Клас Ссавці належить до ка­тегорій:

                     Надклас Четвероногі

                     Підтип Хребетні, або Черепні

                     Тип Хордові

                     Царство Тварини

                     Підцарство Багатоклітинні

·        Розповідь учителя з елементами бесіди

2.Загальна характеристика класу Ссавці

    Ссавці, або Звірі — вищий клас хребетних тва­рин, що налічує понад 4 тис. видів, з них в Укра­їні — 108. У ході еволюції ссавці розвинулися в одну з найдосконаліших гілок тваринного світу.

  Зайняти панівне місце у тваринному світі ссав­цям дозволили ознаки прогресивного характеру:

-         диференціація кори великих півкуль;

-         наявність матки;

-         живородіння і вигодовування малят молоком;

-         досконалість терморегуляції.

Особливості зовнішньої будови ссавців

Форма тіла й розміри

Загальна будова тіла в ссавців така сама, як і в рептилій.

-         Які відділи тіла в рептилій ви знаєте?

Орієнтовна відповідь: голова, шия, тіло, тулуб, хвіст, передні й задні кінцівки.

Залежно від способу життя зовнішній вигляд ссавців може істотно відрізнятися. У літаючих форм (кажани) є крила. Водні форми (кити) мають обтічну форму тіла, підземні мешканці (кроти) — кінцівки, що риють.

Покриви тіла

   На відміну від рептилій і птахів для ссавців характерна наявність великої кількості різноманітних залоз.

Шкірні залози ссавців:

- потові (виділяють піт);

- сальні (виділяють секрети, що змащують волосся і шкіру);

- пахучі (видозмінені сальні або потові залози);

- молочні (видозмінені потові залози).

Як ви вважаєте. Яка роль цих залоз: (записати в зошити)

Потові – зволоження шкіри   Сальні – змащування шкіри Пахучі – приваблювання протилежної статі, мічення території

Молочні – вигодовування малят

Шкірні покриви ссавців утворюють велику кількість похідних. Вони виконують різноманітні функції, в основному зберігають тепло й захищають від несприятливих зовнішніх впливів.

Рогові похідні шкіри:

- волосся; - кігті; - нігті; - копита; - луска; - роги (крім рогів оленів).

Суцільний покрив волосся ссавців утворює хутро. Воно недовговічне і періодично оновлюється. Зміна волосяного покриву називається линькою.

Типи волосся ссавців:

- пухове волосся (пух — коротке м’яке волосся);

- остьове волосся (ость — товсте й пружне волосся);

- чутливе волосся (вібриси — органи дотику).

Питання до учнів

Чи існують ссавці, волосяний покрив яких цілком або частково зник? (Китоподібні, людина, морж, слони, носороги, деякі породи кішок і собак)

Видозміни волосся ссавців:

- голки (у їжака);

- щетина (у кабана).

Розповідь учителя з елементами бесіди

Опорно-рухова система.

-         Будова скелета ссавців також дуже схожа на будову скелета рептилій.

-         Питання до учнів

     З яких відділів складається скелет рептилій? (Скелети черепа, хребта, кінцівок та їхніх поясів) На відміну від рептилій кінцівки ссавців розташовані під тулубом. У них збільшується відносний об’єм мозкової частини черепа. У більшості видів сім шийних хребців. У ссавців, які живуть у різних умовах, будова скелета може істотно відрізнятися. Питання до учнів

-         Чим відрізняються передні кінцівки в кита, кажана, собаки й крота? (У кита — ласти, у кажана — крила, у крота — кінцівки, що риють, у собаки — кінцівки, пристосовані для бігу)

 

М’язова система

    М’язова система ссавців представлена значною кількістю різноманітних м’язів. Вони забезпечують можливість складних рухів тіла. Які складні рухи можуть робити ссавці?

   Можливі варіанти відповіді: політ Рукокрилих, лазання мавп по деревах, виготовлення різних предметів рукою людини. Характерною ознакою класу є наявність діафрагми — куполоподібного м’яза, що розділяє грудну й черевну порожнини. З її допомогою відбувається процес дихання. Дуже добре в ссавців розвинена підшкірна мускулатура, на лицьовій частині голови вона утворює мімічну мускулатуру (це ті м’язи, які дозволяють людині посміхатися).

3. Робота з підручником

- А зараз відкрийте підручник на сторінці 208 і розглянемо травну систему.

Травна система

      Травний тракт ссавців включає ротову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник. У деяких видів є защічні мішки. На дні ротової порожнини розташований язик. Зуби ссавців диференційовані й поділяються на різці, ікла, передкорінні та корінні. Загальна кількість зубів та їх розподіл по групах постійні для кожного виду і служить важливою систематичною ознакою. Шлунок ссавців у зв’язку зі спеціалізацією харчування може диференціюватися на кілька відділів. Так, у жуйних копитних, які харчуються грубими рослинними кормами, він складається з чотирьох відділів: рубця, сітки, книжки й сичуга. У рубці й сітці під впливом слини й симбіотичних бактерій їжа піддається бродінню. Потім шляхом відригування вона знову надходить у рот. Там їжа знову пережовується і змочується слиною. Утворена маса надходить у книжку, а потім у сичуг. Сичуг є гомологом простого шлунка, у ньому виробляються травні ферменти. Інші відділи являють собою розширення нижнього відділу стравоходу. У кишечнику виокремлюють тонку, товсту і пряму кишки. На межі між тонкою й товстою кишками розташована сліпа кишка. У деяких рослиноїдних ссавців процеси бродіння відбуваються в основному не в шлунку, а в сліпій кишці (наприклад, у гризунів і зайцеподібних). Як правило, у рослиноїдних видів кишечник відносно більш довгий, ніж у всеїдних або хижих видів. До травних залоз ссавців належать слинні залози, залози шлунка й кишечнику, печінка (має жовчний міхур) і підшлункова залоза.

 

Дихальна система

   Орган дихання ссавців — легені. Крім легенів до органів дихання належать гортань, трахея і бронхи. Характерною є наявність діафрагми — куполоподібного м’яза, що розділяє грудну й черевну порожнини. Дихання відбувається за рахунок зміни об’єму грудної клітки, що виникає внаслідок рухів ребер або скорочення діафрагми.

Кровоносна система

      Серце ссавців чотирикамерне, складається з двох передсердь і двох шлуночків. Є два кола кровообігу — мале (поставляє кров у легені для газообміну) і велике. Є одна дуга аорти (ліва). Еритроцити ссавців без’ядерні, зазвичай округлої форми.

Видільна система

   Представлена тазовими нирками, сечоводами й сечовим міхуром. Нирки складаються із зовнішнього коркового шару і внутрішнього мозкового шару. Основним кінцевим продуктом білкового обміну в ссавців є сечовина (у рептилій і птахів кінцевий продукт білкового обміну — сечова кислота).

Нервова система

    Центральна нервова система складається з тих самих частин, що й нервова система плазунів, але півкулі переднього мозку розвинені значно більше. Мозочок також розвинений сильніше, ніж у рептилій. У більшості ссавців кора півкуль утворює звивини, що збільшують поверхню мозку.

Органи чуттів

     Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення в більшості ссавців оберігають два повіки й мигальна перетинка. Форма рогівки опукла, а кришталика — лінзоподібна. Акомодація ока досягається з допомогою зміни форми кришталика.

    Орган слуху складається із зовнішнього, середнього та внутрішнього вух, у середньому вусі — три слухові кісточки (стремінце, коваделко і молоточок). У деяких видів виявлено здатність до звукової локації (ехолокації). Органи дотику представлені в основному добре розвиненим волоссям. Спеціалізоване дотикальне волосся називаються вібрисами. Органи нюху розвинені дуже сильно. У носовій порожнині є велика кількість раковин. У тварин із кращим нюхом кількість раковин більша, а їхня форма складніша. Добре розвинені й органи смаку, що розміщаються у вигляді сосочків на поверхні язика.

     Способи пересування у ссавців різні — ходьба, біг, лазіння, політ, риття, плавання, — що позна­чається на будові кінцівок. Так, у тих ссавців, які найшвидше бігають, кількість пальців скорочена: у парнокопитних розвинені два (третій і четвер­тий) пальці, а в непарнокопитних — один (третій). У тварин, які ведуть підземний спосіб життя, на­приклад у крота, кисть збільшена й має своєрід­ну будову.    Тварини, які здатні до планерування (білки-летяги, кажани), мають подовжені фалан­ги пальців і шкірясті перетинки між ними.

Розмноження ссавців

     Розмноження ссавців характеризується вну­трішнім заплідненням, невеликими розмірами яєць, позбавлених запасних поживних речовин, живородінням (за винятком небагатьох видів), спорудженням спеціальних гнізд для дітонаро­дження, а також вигодовуванням новонародже­них молоком (більшість видів).

    У більшості видів ссавців внутрішньоутробний розвиток (вагітність) пов’язаний з утворен­ням у самок плаценти (або дитячого місця). Через плаценту відбувається зв’язок між кровоносними судинами дитячого та материнського організмів, що дозволяє здійснювати газообмін у тілі ембріо­на, а також надходження поживних речовин і ви­далення продуктів розпаду.

   У невеликої групи ссавців плацента не роз­вивається, і вони розмножуються відкладанням яєць. Але і в першому, і в другому випадку дитин­чат вигодовують молоком, яке містить необхідні для розвитку органічні та мінеральні речовини.

Після завершення молочного вигодовування зв’язок між батьками й потомством іще якийсь час зберігається. Він потрібен для передачі індиві­дуального досвіду батьків потомству. Пари в біль­шості ссавців утворюються на один сезон розмно­ження, рідше на кілька років (вовки, мавпи).

    Тривалість внутрішньоутробного розвитку в різних видів різна: від 11-13 діб (у сірого хо­м’яка) до 11 місяців (у кита). Кількість дитинчат у приплоді також сильно варіює — від 1 до 12-15.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1.Робота на індивідуальних картках.

2.Гра «Світлофор»

- Вибрати правильну  ознаку яка характеризує Ссавців.

 Учитель: піднімаєте зелену картку, якщо почуєте ознаку класу Ссавці, червону – ознаку класу Плазуни.

1.     Середовище життя нaземне. (Червонa)

2.     Тварини пристосувалися до всіх середовищ існування. ( зелена)

3.     Розрізняють тaкі частини тіла: голова, тулуб і хвіст. (Червонa)

4.     Кінцівки розтaшовані з боків тулуба. (Червона)

5.     Кінцівки розтaшовані під тулубом. ( зелена)

6.     Є вушнa раковина. ( зелена)

7.     Шкіра суха, без залоз. (Червона)

8.     Добре розвинуті залози: потові, сальні, пахучі. ( зелена)

9.     Шкірa вкрита роговими лусками, щитками. (Червона)

10.   Шкірa вкрита волосяним покривом. ( зелена)

11.   Більший розмір черепної коробки. ( зелена)

12.   Відділи хребта: шийний, грудний, поперековий, крижовий. ( зелена)

13.   Шийний відділ складається з кількох хребців, які забезпечують незначну рухливість голови. (Червона)

14.    Шийний відділ склaдається із семи хребців. ( зеленa)

15.     Є груднa клітка. ( червона)

16.   Передні кінцівки можуть бути видозмінені на лaсти, крила. (Червона)

17.  Передня кінцівка складaється з відділів: плече, передпліччя і кисть. ( зелена)

18.  Добре розвинуті м’язи спини і кінцівок.( Червона)

19.  Грудна клітка об’ємна. ( зелена)

3.Кросворд « Клас Ссaвці» ( колективна робота)

4.Робота в групах

З наведених характеристик тварин підкрес­літь ті, які належать Ссавцям:

                     Розвинутий волосяний покрив.

                     Розвинутий пір’яний покрив.

                     Шкіра вкрита лускою.

                     У шкірі немає залоз.

                     У шкірі є залози.

                     Вигодовують малят молоком, яке виробляють молочні залози.

                     Між грудною й черевною порожниною перего­родки немає.

                     Є діафрагма.

                     Дихання з допомогою зябер.

                     Серце чотирикамерне.

                     Теплокровні тварини.

5. Робота в зошитах

1. Біологічний диктант – закінчити речення ( перевірні роботи с. 83)

2. Перегляд відеофільму «Цікаве про ссавців»

VІІ. Підведення підсумків уроку

     Отже, ссавці теплокровні тварини, більш високо організовані, ніж плазуни. Тіло вкрите волоссям, від перегріву захищають потові залози. У скелеті більший розвиток черепа, є 7 шийних хребців, грудна клітка більш об’ємніша.

Візьміть у руки «мікрофон» і завершіть думку:

1.Під час вивчення теми я дізнався...

2.Найбільше мені сподобалося...

3.Найважче мені було впоратися з такими за­вданнями..

Вправа мікрофон

1.     На сьогоднішньому уроці ми дізналися……

2.     Для мене було цікаво…….

3.     Найбільше мені сподобалося…..

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

1.Вивчити параграф 47.

2. Написати повідомлення про Ссавців                                                                                                      3. Виконати гул-форму «Ссавці».                                                                                                                                 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 травня 2020
Переглядів
2611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку