Урок "Загальна характеристика земноводних"

Про матеріал
Урок "Загальна характеристика земноводних" розгорнутий урок для учнів 7 класів
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка

 

відкритого уроку

 

з біології

 

в 7 б класі

 

Тема: Загальна характеристика

Класу Земноводні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

Тема. Загальна характеристика класу Земноводні. Особливості процесів життєдіяльності та поведінки. 

Мета: дати загальну характеристику класу Земноводні, сформувати знання про осо-бливості організації та процесів життєдіяльності земноводних; формувати вміння аналізувати одержані знання, робити логічні висновки; розвивати навички самостійної дослідницької роботи; виховувати спостережливість, увагу; формувати екологічну культуру.

Основні поняття та терміни: амфібії, шкірне та легеневе дихання.

Обладнання: таблиця «Зовнішня та внутрішня будова Земноводних»

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку.

 

І. Актуалізація опорних знань.

Бесіда про риси пристосованості риб до умов існування.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Жаб’ячі приваби

У ставочок, як в люстерко,

задивилась жабка:

- Ой, яка ж струнка постава,

граціозна лапка!

Очі виразні, булькаті,

вирячені в міру,

Ще й бородавки розкішні

укривають шкіру.

Раджу добре роздивитись

всі мої приваби,

перед тим як говорити,

що страшні, мов жаби.

 Л. Вознюк.

У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона - хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували у народній медицині, ворожінні й чаклунстві.

У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.

У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.

- Що це за тварина? (Жаба.)

 

Вони можуть бути дуже дрібними, але і досить великими. Найбільшим представником є жаба голіаф. Її вага може доходити до трьох кілограмів. У довжину вона може досягати майже метра (90 см). Завдяки своїм міцним кінцівкам вона здатна здійснювати стрибок у 3 метри. До того ж ці істоти є абсолютно німими. Вони ніколи не видають навіть слабкого звуку, що нагадує квакання. А ось самі дрібні живуть на острові Куба. Довжина їх тіла буває близько сантиметра.

Трехлапая жаба - це символ багатства. Її виготовляють з монетою в роті. Кажуть, що вона притягує не тільки матеріальне благополуччя, але й здатна зробити людину щасливою і процвітаючою. Ця жаба, як правило, сидить на стопці монет або зливку золота. Іноді замість монетки вона в роті тримає перлину. З трехлапая жабою в буддизмі пов'язані легенди. Згідно з однією в жабу Будда перетворив лиходія-розбійника, який грабував людей. По дорозі до Будди він втратив свою ногу, Бог зберіг йому життя, але перетворив його на жабу, яка повинна випльовувати награбовані нею гроші до кінця своїх днів.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІV Пояснення нового матеріалу.

Розповідь з елементами бесіди, використання таблиці

Земноводні, або Амфібії - найменший за кількістю видів (5 тисяч) клас наземних хребетних. В Україні мешкає 20 видів. Земноводні виникли не менше 300 млн років тому (пермський період) і за час існування здобули широке розповсюдження - місця їхнього існування надзвичайно різноманітні, діапазон пристосування до умов дуже широкий.

Земноводні - це тварини, які здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Хижаки.

 

(Проектування зображень на екран або використання їх як роздавального матеріалу.)

Завдання для учнів:

- Розгляньте зображення тварин та визначте ознаки відмінності у зовнішній будові жаби та риби.

 

Форма тіла й розміри

Тіло земноводних сплюснене в спинно-черевному напрямку, має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, що закінчуються пальцями. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст (у деяких земноводних редукований).

Покриви тіла

Представлені гладенькою шкірою, що багата на слизові залози.

Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищають цих тварин від нападу хижаків.

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня — прозора, верхня — шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима є барабанні перетинки, а у самців спеціальні голосові міхури -резонатори.

 

Запитання до учнів:

  • Навіщо жабі повіки?

(Обговорення відповідей учнів.)

Попереду очей розташовані ніздрі, які мають клапани.

Запитання до учнів:

  • Яку роль виконують клапани ніздрів? (Ніздрі закриваються клапанами під час зану-рення у воду.)
  •              Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні).

Скелет

Скелет земноводних складніший, ніж у риб. Хребет поділений на шийний (один хребець), тулубовий (сім хребців), крижовий (один хребець) відділи. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті. Кисть жаби має чотири пальці. Задні кінцівки складаються з трьох відділів: стегна, гомілки, стопи. Стопа має п’ять пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина.

Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток.

Запитання для обговорення:

  •              Які пристосування до стрибків є у скелеті жаби?

Обговорення та складання опорного конспекту

Пристосування до стрибків у будові скелета жаби:

1) задні кінцівки міцні, штовхальні;

2) укорочений малорухливий хребет, щоб не пом’якшувався поштовх;

3) щоб хвіст не заважав стрибку, хвостові хребці зростаються в одну кістку — уростиль;

4) щоб тіло в польоті не переверталося:

•  таз закріплюється зростанням з крижовим хребцем;

• передня частина тіла має бути легкою, тому череп жаби складається з легких кісток та хряща;

5) розставлені в боки та напівзігнуті передні кінцівки послаблюють удар, плечовий пояс не з’єднаний з хребтом і вільно лежить у товщі пружних м’язів, які «гасять» удар об опору;

6) ребра відсутні, щоб під час приземлення не ушкоджувалися внутрішні органи.

Особливості травної системи земноводних.

1. Травна система ускладнюється та диференціюється порівняно з рибами.

2. За способом живлення амфібії — хижаки.

3. Хапають їжу язиком, який у безхвостих прикріплений до дна ротоглотки своїм перед-нім кінцем і може викидатися з рота. Язик виділяє клейку речовину для утримання їжі.

4. Під час проковтування великої здобичі очні яблука втягуються, тиснуть на стінку рото-глотки і проштовхують їжу у стравохід.

5. Зуби призначені для утримання здобичі, усі однакові.

6. Секрет слинних залоз не містить ферментів і лише зволожує їжу.

Особливості кровоносної системи земноводних

1. Трикамерне серце:

 ліве передсердя (артеріальна кров); праве передсердя (венозна і артеріальна кров); шлуночок (змішана кров).

2. Два кола кровообігу. Холоднокровні тварини.

Особливості дихальної системи земноводних

1. На суходолі:

 легені (у дорослих особин постачають 50–90 % кисню); зябра (на личинковій стадії).

Шкірне дихання: забезпечує тривале перебування під водою; відбувається тільки через зволожену шкіру (на суходолі); кисень повітря розчиняється у тоненькій плівці рідини на поверхні шкіри і переходить у кров.

Особливості нервової системи земноводних

Головний мозок складається з п’яти відділів:

  •              передній мозок відносно великий; розділений на дві півкулі; має великі нюхові частки;
  •              проміжний мозок добре розвинений;
  •              мозочок розвинений слабко у зв’язку з нескладними, одноманітними рухами;
  •              довгастий мозок є центром дихальної, кровоносної і травної систем;
  •              середній мозок відносно невеликий, є центром зору, тонусу скелетної мускулатури.

 Розмноження та розвиток земноводних.

Розповідь учителя

  •              Розмноження та розвиток земноводних, як і риб, відбуваються у воді. Земноводні роздільностатеві тварини, яким здебільшого притаманне зовнішнє запліднення. Протоки статевих залоз у земноводних відкриваються в клоаку.
  •              З настанням весни земноводні прокидаються від зимового заціпеніння та починають шукати водойми, які швидко прогріваються сонячним промінням.
  •              Навесні ви часто чуєте гучний жаб’ячий «спів». Річ у тім, що в самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються особливі парні мішки — резонатори. Вони можуть роздуватися, підсилюючи звуки. У такий спосіб самці жаб сповіщають про свою присутність.
  •              Самки жаб відкладають у воду дозрілі ікринки, а самці випускають на них рідину, що містить сперматозоїди.
  •              Личинка жаби має назву «пуголовок».

Розповідь учителя

  •              Дихає пуголовок спочатку зовнішніми зябрами, розташованими з боків голови. Вони не-вдовзі замінюються внутрішніми, непомітними ззовні (прорізуються зяброві щілини). Пуголо-вок має одне коло кровообігу і двокамерне серце. Отже, у личинок земноводних є багато спіль-ного з кістковими рибами.
  •              Пуголовки зішкрябують шар дрібних організмів (водорості, найпростіші тощо) з підводних предметів. Згодом вони починають полювати на дрібних безхребетних.
  •              Пуголовок швидко росте, зовнішні зябра замінюються на внутрішні, через деякий час починають розвиватися кінцівки. Спочатку ззовні помітні лише задні кінцівки, передні ж сховані під шкірною згорткою, що прикриває зяброві щілини.

Запитання до учнів:

  •              —Чому першими з’являються задні кінцівки, а не передні? (За допомогою задніх кінцівок пуголовок плаває.)

Розповідь учителя

  •              Через деякий час з’являються легені, серце стає трикамерним. Хвіст поступово коротшає, ста-ють помітними передні кінцівки. Пуголовок перетворюється на жабеня. Період розвитку у воді триває два-три місяці, після чого жабенята заселяють на суходолі придатні місця існування. Статевозрілими жаби стають на третьому році життя. Таким чином, земноводним притаманний непрямий розвиток, під час якого організм зазнає значної перебудови.

VI. Первинне осмислення матеріалу.

  •              Назвіть риси ускладнення в будові земноводних, які підвищують загальний рівень їх-ньої організації і сприяють кращому пристосуванню до різноманітних умов середовища.
  •              Поява п’ятипалої кінцівки;
  •              розвиток легенів;
  •              наявність трикамерного серця;
  •              формування середнього вуха;
  •              поява двох кіл кровообігу.

VII. Узагальнення та систематизація знань.

Бесіда за питаннями.

VIII. Підсумок уроку.

IX. Визначення домашнього завдання.

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку