Урок-захід "Мова моя солов'їна, ти мій найкращий скарб"

Про матеріал

Дана розробка може бути використана на уроках - До Міжнародного Дня Рідної мови - виховна година - позакласний захід - до Дня писемності

Перегляд файлу

Заняття на тему «Мова моя солов»їна, ти мій - найцінніший скарб»

Мета: виховувати в учнів любов та повагу до української мови, бажання вивчати, розмовляти та спілкуватися рідною мовою; розвивати мовлення учнів, їхні творчі здібності і формувати мовну культуру учнів.

Обладнання:  конверти із завданнями, прислів»я, фразеологізми, дипломи.

Хід заняття:

І.  Організація класу.  Створення емоційного настрою.                                          Сьогодні, 21 лютого відзначають Міжнародний день рідної мови! 

1.Бесіда з учнями

-  Всі живі створіння на Землі спілкуються між собою. Одні мовою жестів, інші - мовою звуків. Лише нам, людям, подарований Богом дорогоцінний скарб- мова. Дякуючи цьому дару, ми можемо порозумітися, розказати про свої почуття і переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо з покоління в покоління набуті знання і досвід. Чи замислювалися ви, скільки мов живе на Землі? (Вислухати припущення учнів).                                              - Нині їх близько 5000, точної ж кількості не встановлено. Досконало вивчено біля 500 мов, 1400 на межі вимирання. Серед живих мов світу бринить срібним дзвіночком і наша рідна мова.

 -А яка наша рідна мова?

- Українська.

1.Учень: Моєю рідною мовою є українська. Вона лунала у колискових мого дитинства, нею спілкуються мої батьки. Дзвенить вона і в школі, бібліотеці, на вулиці, адже це мова жителів мого краю. За допомогою мови я пізнаю світ, можу помріяти, передати свої відчуття, заспівати чудову пісню. А якою мовою мрієш Ти?

 2. Гра «Слово про слово»

- Доберіть слова, якими можна змалювати нашу мову.

(Рідна, милозвучна, солов’їна, барвінкова, чудова, дорога, велична, чарівна, дивна , сонячна, мудра, чиста, співуча, казкова, світанкова, кольорова, вічна, чиста … .)

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття

- Сьогодні ви матимете змогу показати свої:

* Знання           * Уміння              * Навички            * Кмітливість

1. Гра: Уважно прослухайте правила гри.  Перевіримо знання української мови, швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви - називати їх одним словом. Сподіваюсь, ваш словниковий запас багатий.

  Конкурс 1 «Назви слово». https://pustunchik.ua/uploads/holiday/47b32da29b2df1f29cb991a8189cc131.jpg

 

  • Мама вашої мами. (Бабуся)
  • Рослина-лікар, рослина-символ, рослина-легенда, одвічний символ України. (Калина)
  • Ліричні пісенні твори, які виконуються матір´ю над колискою дитини. (Колискова).
  • Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (Календар)
  • Квіти, листя,гілки, сплетені в коло, якими зазвичай прикрашають голову дівчата (Вінок)
  • Умовні знаки, якими передано на письмі звуки мовлення. (Букви)

 

Конкурс 2 «Закінчи  прислів’я та приказки». Поясни їх значення.

  1. Не все, що знаєш, ... ( треба говорити ).
  2. Коли хочеш собі добра, … (то нікому не роби зла).
  3. Умієш говорити... ( умій і слухати ).
  4. Хто нічого не робить, ... ( той ніколи не має часу).
  5. Гостре словечко... ( коле сердечко ).
  6. Слово - не горобець... ( вилетить - не впіймаєш ).
  7. Говори мало... ( слухай багато ).
  8. Що маєш казати... ( наперед обміркуй ).
  9.  Добре слово... ( краще за гроші ).
  10.  Слово до слова... ( і буде вам мова ).

 

 Конкурс  3  «Поясни фразеологізми».                                                                                   ( На дошці слова, що пояснюють фразеологізми)

Ловити гав - відволікатися,                                                                                                  набрати в рот води  - мовчати,

пекти раків - почервоніти,

накивати п’ятами - побігти,

викинути із голови - забути,

пасти задніх - відставати,

прикусити язика - замовкнути,

п’яте через десяте - як-небудь,

байдики бити - лінуватися.

Конкурс 4 «Відшукай риму»
1. Дзвінок у школі продзвенить,                                                                                           дітвора до класу  … (мчить, вмить, біжить).  
2.Біжить лугом  їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок).                                                                            3. Мають учні гарну звичку,                                                                                               класти книги на … (парту, поличку).
4. Фізкультура, спорт і гра                                                                                                               до вподоби  … (дітлахам, школярам).                                                                                       5. По дорозі равлик повзе,
На спині листок... ( малює, везе, )                                                                                 

 Конкурс  5«Збери прислів»я».  Робота у групах .                                                                  Кожна група отримує частини прислів»їв, складають та пояснюють значення кожного прислів»я.                                                                                                 Блок 1: Яка  тема об»єднує ці прислів»я?  (Про любов до праці).                                                                                                                                             

1 Маленька праця краща  за велике безділля.

 2 Без труда нема плода.                                                                                                                              

3  Хочеш їсти калачі- не сиди на печі.                                                                                      

Блок 2: Яка  тема об»єднує ці прислів»я?   (Про рідну мову)                                                                                                                                             

1 Хто мови своєї цурається,  хай сам себе стидається.

2 Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.

3 Рідна мова - слово рідне!

4 Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

5 Будь господарем своєму слову.

6 Хто багато обіцяє, той рідко слова дотримує.

7 Слово - не горобець, вилетить - не спіймаєш.

8 Від солодких слів кислиці не посолодшають.

9 Від теплого слова  і лід розмерзається.

Блок 3: Яка  тема об»єднує ці прислів»я?                                                                               (Любов до своєї Батьківщини)                              

1 У рідному краї - і сонце ясніше світить.

2 Людина без Батьківщини - як соловей без пісні.  

3 Нема в світі краще, як своя країна!                                                                                                                                      

Блок 4: Яка  тема об»єднує ці прислів»я?      (Про дружбу).

1. Дерево міцне коріння,  а людина друзями.                                                               2. Нема друга - шукай, а знайшов - бережи.                                                                                                                        3. Не той друг, хто медом маже, я той, хто правду каже.                                                                         4. Сонце зігріває повітря, друг - душу.                                                                     5. Дружбу - дружбою шукають.                                                                                                6. З добрим дружись, а лихих стережись.                                                                                     

Конкурс 7  «Склади нові слова».                                                                                                 Робота у групах. Кожна група отримує одне із слів, складають слова з літер, які є у цих словах, записують їх.    Сторінка,  скоромовка, підвіконня.         Вам потрібно зі слів скласти нові слова:                                                                            Сторінка  - ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна, кір,…                                                                     Скоромовка – мова, мак, рак, Марко, Марк, сова, кора, коса, Підвіконня- вінок, вікно, доня, ковід, коні, дві, нові, півдня.

Конкурс 8  «Конкурс читачів».     Вірші про мову!

                                                                                           

1.Як воду п'ю із чистої криниці,
З-поміж людей вишукую слова.
І наша рідна мова-чарівниця
У віршах повнозвучних ожива.
Цвіте, як квітка маку серед поля.
Дзвенить, як пісня пташки чарівна.
І хоч нелегка в Україні доля,
Та вірю все ж відродиться вона.
І буде людям Україна  мати,
І мову рідну будуть шанувати,
Як найбагатіше надбання своє. (Людмила Савчук)

2.Любіть рідну мову

Мова — краса спілкування, 
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона, як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!  (Федір Пантов)

 

3.Рідне слово

Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!
Плекаймо в серці кожне гроно,
прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
в сім'ї великій, вольній, новій. (Дмитро Білоус)

 

4.Мова

Мово моя українська —
Батьківська, материнська,
Я тебе знаю не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів прикликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мені із кореня —
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована. (Валентин Бичко)

 

5.Буду я навчатись мови

Буду я навчатись мови золотої...
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Щоб людському щастю дбанок свій надбати;
Щоб раділа з мене Україна-мати!  (Андрій Малишко)

 

6.Рідна мова

Мова кожного народу —
Неповторна і своя;
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші — трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять;
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,
Бо ж єдина — так, як мати, —
Мова в кожного із нас! (Любов Забашта)

 

 

 

 

 

ІІІ. Підсумок заняття:                                                                                                                                              Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

Я зумів…

Я знав…

Я зрозумів, що…

Найбільші труднощі я відчув…

Мені б хотілося ще …

Яке завдання було найскладнішим?

Яке завдання було найцікавішим?

 

Використана література: Інтернет-ресурси.

  C:\Users\admin\Desktop\3-В клас 2023-2024\Мова 21.02.23\Грамотаи за мову.jpeg

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
3 березня
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку