Патріотичне виховання під час дистанційного навчання на уроках української мови
У зв’язку зі повномасштабним вторгненням Росії, в Україні оголошено воєнний стан Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» [2]. Не втрачаючи відчуття приналежності до єдності подій в умовах воєнного стану заклади загальної середньої освіти стають осередками, що надають можливості дітям отримувати не лише знання, але й психологічну допомогу та підтримку. Наразі дуже важливо налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і безпечним для учнів та вчителів, правильно організувати роботу школи та проведення уроків. Українська мова – це національний феномен, на тлі повномасштабного вторгнення Росії. Мова ідентифікує українців та виступає синонімом до значення «ідентифікації». Вона ідентифікує кожного українського громадянина, національно-патріотичне виховання, громадянську позицію та свідомість.
У листі Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 № 1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу» [3] вказано на необхідність організації навчання учнів у закладах загальної середньої освіти за дистанційною формою. Дистанційна форма організації навчально-виховного процесу в умовах війни є найбезпечнішою. Застосовуючи технології дистанційного навчання треба наголосити учням про умови співпраці на різноманітних онлайн-платформах для спільної діяльності та взаємозв’язку. Проводячи уроки в онлайн форматі потрібно надавати учням можливість спілкування, висловлення особистих думок та заохочувати до активної співпраці.
Актуальними є електронні ресурси, які систематично можна використати на уроках української мови у процесі дистанційного навчання.
Електронні варіанти підручніків для тих, хто наразі за кордоном, на окупованих територіях або в місцях прихистку розміщені на на сайті ІМЗО (https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/).
– спілкування у месенджерах (Telegram, Mesenger, Viber);
– робота з онлайн-ресурсами (наприклад, На урок, Всеукраїнська школа онлайн, Всеосвіта, LearningApps.org, тощо);
– виконання дітьми вправ та завдань, що передбачають психологічне розвантаження, техніки врегулювання емоційного стану тощо.
Якраз сучасні методи надають можливість творити навчальне середовище, в якому теорія і практика опановуються одночасно, а це надає змогу учням генерувати характер, формувати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; породжувати критичне мислення; виявляти і втілювати індивідуальні можливості. При цьому навчально-виховний процес налагоджується так, що учні відшукують зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають нестандартні рішення, мають змогу зробити «відкриття», продукують свої власні ідеї та думки за допомогою різнобічних засобів; навчаються співробітництву.
Таблиця 1
1 |
Онлайн-лекції |
|
1 |
Семінари, практики, лабораторні роботи |
|
|
|
|
|
2 |
Інтерактивні завдання |
2 |
Фінальний контроль під контролем вчителя |
|
|
|
|
|
|
3 |
Форум для поточних запитань |
3 |
Більше індивідуальних консультацій |
Широкомасштабне російське вторгнення в Україну 24 лютого 2022 року міжнародний терорист Путін і його оточення назвали спеціальною військовою операцією щодо захисту російськомовного населення від нацистів, фашистів, українських націоналістів, які, нібито, захопили владу в Україні, переслідують росіян і російськомовних громадян, не даючи їм змоги вільно розмовляти російською мовою.[1] Російський президент готовий знищити українську культуру, думаючи, що її більше не існує.
Рис. 1;
Тому першочерговим завданням вчителя є за допомогою різних засобів та методів робіт, як наприклад написання есе чи поезій робота демонструвати патріотизм та гідність в контексті війни, що притаманний українцям. Це потрібно для збереження української ідентичності та громадянсько-патріотичної активності, що актуально в умовах війни. Розпочинаємо вірш рядком: В той день, коли закінчиться війна. Учні доповнюють своїми римами та продовжують вірш.
В той день, коли закінчиться війна,
я буду голосно сміятись,
Сягну думками до Дніпра,
Я можу більше не боятись.
Зберу букет червоних айстр,
Покладу їх в честь перемоги.
Щоб більше рашиський чугайстр
Не отримав української свободи.
Я помолюся за солдат,
тих хто помер, не повернувся
Держава зазнала стільки втрат,
Море сліз пеленою згорнулось.
Про «Хвилину мовчання» для учнів. Кожною дією, яку ми пропонуємо дітям, кожним досвідом, в який ми їх запрошуємо – ми можемо робити їх більше глибокими, усвідомленими, сприяти їх зростанню та близькості один з одним. А можемо зробити формальністю і знецінити.
Для того, щоб «Хвилина мовчання» – набула для дітей сенсу, щоб вона стала усвідомленим проживанням, а не «відпрацюванням», щоб не посилювати тривогу, а зробити досвідом, коли дитина відчуває свій внесок в загальну силу:
- Спочатку запропонувати дітям подумати, як ми можемо виражати свою вдячність і шану тим, хто за нас бореться, важливо, щоб вони самі пропонували (слова, листівки, молитви, подяка, покласти руку на серце, садити дерева, поводитися гідно, говорити українською, знати історію...).
- Потім обережно говорити, про те, що нам потрібно пам'ятати тих, хто боровся за нас, хто загинув, хто став жертвами війни – це наша можливість вшанувати їх життя – для цього і є хвилини пам'яті. Хвилина мовчання. Хвилина нашої уваги і шани. [3 ]
- Важливо запропонувати, чим вони всередині себе можуть наповнити сей важливий час: в цю хвилину ви можете всередині себе сказати «дякую». Можна сказати, я вас не знаю, але в пам’ять про вас наповню своє життя чимось чесним і добрим, можна запалити свічку пам’яті. Можна включити безпечну лед-свічку «сили» і передавати її по колу. Можна обійнятися і уявити купол сили над всіма.
- Можна запропонувати дітям (кожній групі дітей) – створити свої слова, які, можливо, вони будуть промовляти. Але це мають бути слова «про життя», про силу. Про Перемогу. Це можуть бути слова – Слава Україні! – Героям Слава!
Якщо дія усвідомлена – вона стає важливим досвідом сили.
- Думаю про те, що якщо ми щось пропонуємо дітям, воно має бути для нас самих органічним, щирим.
- Багато дітей втратили близьких, вони можуть бути в гострому стані, а торкання цієї теми може спровокувати емоційну реакцію – і нам важливо бути готовими надати їм підтримку. (саме тому, я пропонувала дії для всіх, щоб дитина не залишалась на самоті із своїми почуттями)
- Ми ж розуміємо, що для дитини молодшого віку, та для віку молодшої школи – хвилина, коли вони мовчать, хвилина без можливості рухатись – це, сам по собі, складний досвід, що буде викликати супротив. І буде змінювати ставлення до сенсу Вшанування.
Зараз на часі сам час –
Кожна наступна хвилина,
Кожна безпечна мить
На нитці життя мов перлина.
ЗСУ, ви збережіть!
Є такий тест для дорослих – скільки суб’єктивно для людини триває хвилина (коли людина мовчить і не займається скерованою діяльністю). Чим більше рівень тривоги, тим більше змінюється відчуття часу (хвилина «минає» набагато швидше). Зараз можливість витримати напругу «мовчанням, паузою» – стала для дітей та дорослих ще складнішою, (і це, в принципі, потрібно тренувати, бо це напряму стосується і можливості взагалі витримати напругу та невизначеність).
З метою активізації національно-патріотичного виховання є участь учнів у Всеукраїнськиї конкурсах: «Війна за свій шлях», «Війна очима дітей», Всеукраїнський конкурс на здобуття Відзнаки імені Героя Небесної Сотні Сергія Кемського і т.д.
Список використаних джерел
1. Конституція України від 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. – – №30. – ст.141. (дата звернення: 01.04.2022 р.).
2. Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (дата звернення: 01.04.2022 р.).
3. Лист Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 № 1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу» (дата звернення: 01.04.2022 р.).
4. О. Кононенко Організація освітнього процесу під час вивчення української мови та літератури в умовах воєнного стану.