Урок. Захист навчальних проектів з теми «Значення розчинів».

Про матеріал
Буде цікавим учителям з хімії, де основі теоретичних і практичних даних й відомостей з різних галузей наук формується й узагальнюється цілісне уявлення про роль розчинів у природі та житті людини.
Перегляд файлу

Тема:  Захист навчальних проектів з теми «Значення розчинів».

Мета:  На основі  теоретичних і практичних даних й відомостей з різних галузей наук узагальнити і поглибити знання учнів про розчини. Формувати цілісне уявлення про роль розчинів у  природі та житті людини, заслухати та оцінити навчальні проекти з теми розчини; розвивати навчальний світогляд учнів , виховувати пізнавальну активність,  професійні компетентності  учнів та бережне  відношення до природи.

Методика проведення : метод проектів.

Обладнання:  таблиця « періодична система хімічних елементів

Д.І Менделєєва, набір індикаторів, розчини речовин, презентації.

Хід уроку:

I . Організаційний момент.

II.  Мотивація теми уроку

III. Захист проектів

Проект №1

Тема: Метод проектів з теми розчини.

Учасники - учні всього класу.

 

Учні  готують  свій проект,згідно плану:

1.Актуальність роботи

2.Мета роботи

3.Об’ект дослідження

4.Предмет дослідження

5.Прктичне значення роботи

6. Висновок

 

 Проект №2

Тема: «Електроліти в сучасних акумуляторах»

Мета: Збагатити знання учнів про сучасні акумулятори, їх використання в науці та техніці, використання людиною в побуті.

Використовуємо відео з ютуб «Куди подіти використовану батарійку», а також презентацію.

Відео за посиланням.   https://www.youtube.com/watch?v=JfecI8PTC_4

Проблема перетворення і накопичення енергії в сучасних умовах набувають особливої гостроти в умовах  дефіциту  енергетичних потужностей та паливних ресурсів на Землі. Тому вивчення фізико-хімічних та технологічних умов  функціонування та виробництва  хімічних джерел струму або  хімічних джерел електричної енергії є надзвичайно важливим для людства. Різні види акумуляторів  використовуються  для автономного електроживлення різноманітних пристроїв та систем.

Акумулятори - це хімічне джерело електричного стуму багаторазової дії. Робота акумулятора полягає в багаторазовому цикличному використанні внутрішніх хімічних процесів та накопичення електричної енергії.

Принцип дії акумулятора заснований на зворотності хімічної реакції та накопичення хімічної енергії внаслідок зворотних хімічних реакцій між  речовиною електродів та електролітом, являючи собою гальванічні елементи. Працездатність роботи акумулятора може бути відновлена ​​шляхом заряду  при  пропусканні  електричного струму в напрямку, зворотному напрямку струму при розряді.

 

 

Проект №3

Тема: «Природні індикатори».

Мета: Вивчити методику приготування природних індикаторів, застосування їх в практичній діяльності. Використовуємо відео з ютуб «Як зробити універсальний індикатор в домашніх умовах», а також презентацію. C:\Documents and Settings\Пользователь\Мои документы\-1-638.jpg

Відео за посиланням.  https://www.youtube.com/watch?v=3oQ348Hk3QA

Індикатори (від англійського вказують, вказувати) - це речовини, які змінюють свій колір залежно від середовища розчину. За допомогою індикаторів якісно визначають реакцію середовища. Вперше індикатори виявив в 17 столітті англійський хімік і фізик Роберт Бойль.

Щоб зрозуміти, як влаштований світ, Бойль провів тисячі дослідів. Ось один з них. Коли він працював в  лабораторії горіли свічки, в колбах  щось кипіло, коли зайшов садівник. Він приніс кошик з фіалками. Бойль узяв кілька квіток, понюхав і поклав їх на стіл. Досвід почався, відкрили колбу, з неї повалив їдкий дим. Коли ж досвід скінчився, Бойль випадково глянув на квіти, вони диміли. Щоб врятувати квіти, він опустив їх у склянку з водою. Темно- фіолетові пелюстки фіалок , стали червоними. Роберт Бойль зацікавився таким випадком. Вчений став готувати помічникові розчини, які потім переливали в склянки і в кожен опускав  по квітці. У деяких склянках квіти почали червоніти. Нарешті, учений зрозумів, що колір фіалок залежить від того, який розчин знаходиться в склянці, які речовини містяться в розчині. Потім Бойль зацікавився які коліри  дадуть не фіалки, а інші рослини. Експерименти відбувалися  один за іншим.

В даний час на практиці широко застосовують такі індикатори: лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий. Одним з давно відомих індикаторів є лакмус. Лакмус- це складна суміш природних сполук. Він був відомий вже в Давньому Єгипті і в Стародавньому Римі, де його використовували як  фарбу. Готували лакмус зі спеціальних видів лишайників. Подрібнені лишайники зволожували, а потім додавали в цю суміш золу і соду. В суміш додавали сечу і витримували довгий час. Поступово розчин набував темно- синій колір. Його випарювали і застосовували для фарбування тканин.

Для виробництва лакмусу подрібнені лишайники зброджують в розчинах поташу (карбонату калію) і аміаку, потім в отриману суміш додають крейду і гіпс.

У наші дні відомо  багато кислотно-основних індикаторів, штучно синтезованих починаючи з середини 19 століття. Індикатор метиловий оранжевий (метилоранж) в кислому середовищі червоний, в нейтральній - помаранчевий, а в лужному - синій.

Індикатор фенолфталеїн (в медичній практиці його раніше називали пургеном, зараз рідко застосовують як проносний засіб) в кислому і нейтральному середовищі - безбарвний, а в лужному має малинове забарвлення. Тому фенолфталеїн використовують лише для визначення лужного середовища.

 Залежно від кислотності середовища змінює забарвлення і барвник діамантовий зелений (його спиртовий розчин використовується як дезінфікуючий засіб - зеленка). У кислому середовищі його забарвлення жовте, а в лужному  середовищі розчин знебарвлюється.

Останнім часом в лабораторіях використовують  універсальний індикатор - суміш декількох індикаторів. Він дозволяє легко визначити не тільки склад  середовища, але і значення кислотності (рН) розчину.

 Досліджувати природні речовини на склад можливо  з приготуванням індикаторів з природних речовин.

Для встановлення методики приготування рослинних індикаторів учні вивчали і досліджували соки буряка, моркви, чорної смородини, чаю, відвар кори дуба, брюссельської капусти .

Ми сподіваємось, що теоретичні знання  і практичні навички, які ми отримали в ході роботи над даною темою знадобляться нам у майбутньому на практиці та вдома.

 

 

Проект №4

Тема: «Ліки, приготування розчинів для надання медичної допомоги».

Мета:  Знайти додаткову інформацію з різних джерел інформації з даного питання, вивчити наявність медичних препаратів із хімічних елементів Періодичної системи Д.І Менделєєва, історію приготування ліків у давнину, застосування розчинів для надання медичної допомоги.

Використовуємо відео з ютуб «Виготовлення ліків та розчинів для надання медичної допомоги», а також презентацію.

Відео за посиланням.  https://www.youtube.com/watch?v=HJqsyTxx7b

Для того, щоб врятувати своє життя  люди ще в давнину намагалися врятувати своє життя, використовуючи різні природні лікарські речовини. Найчастіше це були рослинні екстракти, але люди застосовувалися й препарати, які отримували із сирого м'яса, дріжджів та інших речовин. Лікарські речовини добували з рослинної  або тваринної сировини. З розвитком  хімії люди переконалися, що лікувальний ефект таких речовин полягає у вибірковому впливі на організм певних хімічних сполук. Такі сполуки  люди почали пізніше отримувати в лабораторіях шляхом  хімічного синтезу.

Мінеральні речовини поряд з білками, жирами, вуглеводами і вітамінами є життєво важливими компонентами їжі людини, необхідними для будови тканин та здійснення біохімічних і фізіологічних процесів, що лежать в основі життєдіяльності організму. Організм людини отримує ці елементи з навколишнього середовища, їжі і води. Сучасне людське суспільство живе і продовжує розвиватися, активно використовуючи досягнення науки і техніки.

Накопиченням цих знань, пошуком закономірностей у них та їх застосуванням на практиці займається наука фармакологія.

 Нам було  цікаво працювати над проектом. Ми проаналізували дану інформацію про  ліки і лікарські засоби, які використовує людина. Думаємо, що ці знання будуть цікавими для учнів і слухачів.

Проект №5

Тема: «Дослідження PH атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі»

Мета: Вивчити шкідливий  вплив  та значення кислотного середовища на довкілля . Виховувати екологічне ставлення до існуючої проблеми.

Використовуємо відео з ютуб «Кислотні дощі», а також презентацію.

Відео за посиланням. https://www.youtube.com/watch?v=WyUM2uPjy0k

Шкідливий вплив кислотних дощів можна спостерігати на всіх предметах, на   які впливає зміна рН середовища. Живі організмів біль чутливі  до зміни рН. Шкідливі впливи кислотного впливу  можна згрупувати в залежності від того, на кого вони спрямовані — на предмети (руйнування пам'ятників і будинків, корозія металевих предметів) чи на живих істот (людей, рослини і тварини).

Вплив кислотності позначається на стані прісних вод і лісів. Впливи бувають непрямими, тобто небезпеку представляють не самі опади, а процеси, які протікають під їх впливом. У визначених об'єктах (ґрунт, вода, мул і т.д.) у залежності від кислотності можуть зрости концентрації важких металівому через питну воду і тваринну їжу в організм людини теж можуть потрап йти токсичні метали. Якщо змінюється будова ґрунту, то це може призвести до загибелі рослин.

Непрямі впливи  - впливи на ліси. Кислотні дощі впливають або через ґрунт і кореневу систему, або безпосередньо на листя. Листя жовтіє.

Можна спостерігати прямі впливи — загибель рослин у декількох десятках кілометрів від джерела забруднень. Головна причина — оксид сірки, що адсорбується на листях і бере участь у різних окисних процесах. Впливи на рослини можуть приймати наступні форми: нанесення прямої шкоди генетичні, видові зміни. Пряме руйнування рослинності кислотними атмосферними речовинами відбуваються в Україні: починаючи зі зниження врожайності і закінчуючи загибеллю рослинності.

Впливи на людину. Це такі захворювання, як захворювання верхніх дихальних шляхів, онкологічні утворення і серцево-судинні хвороби. Фізіологічні дослідження показали, що ступінь шкідливого впливу прямо пропорційні концентрації забруднюючих речовин.

Вплив кислотних дощів спостерігається на поверхні будинків та пам'ятників. Причиною руйнування металів є збільшення концентрації іона водню на поверхнях металу, від якої залежить його окислювання. Корозія задає шкоди конструкціям мостів, резервуарам, лініям електропередач,  транспорту.

Пам'ятники і скульптури, побудовані з піщаника і вапняку, дуже страждають від кислотних дощів, тому що карбонат калію, що міститься в них, легко розчиняється і перетворюється в сульфат кальцію - гіпс, що вимивається дощовою водою.

Нашу групу зацікавив цей проект. Думаємо, що інформацію даного типа буде корисна всім.

IV. Підведення підсумків.

Пропонуємо  учням заповнити схему, відповідно уроку.( Що запам’яталось та

найважливіші  ключові тези  захисту проектів учнями)

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
20 серпня 2020
Переглядів
2600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку