Узагальнюючий урок з теми : "Медична допомога при порушенні здоров' я людини" допоможе зясувати знання учнів та перевірити їхні можливості у наданні першої медичної допомоги при різних порушеннях здоров'я.
Тема: Медична допомога при порушенні здоров’я людини. Підсумковий урок
Мета уроку:
Навчальна. Узагальнити знання учнів щодо надання правильної і своєчасної першої медичної допомоги.
Розвиваюча. Розвивати вміння правильно використовувати свої знання.
Виховна. Виховувати співчутливе ставлення до оточуючих, бажання допомогти ближньому.
Тип уроку: узагальнення знань
Обладнання і матеріали: малюнки та схеми в підручнику, роз даткові картки
Базові поняття й терміни уроку: перша медична допомога, закриті і відкриті переломи, критичні системи організму людини.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Подумайте будь-ласка над словами відомого філософа Гіппократа «Постався до хворого так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе в час хвороби. Насамперед - не зашкодь». Що для вас значать ці слова?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми повинні навчитися правильно застосовувати свої знання у наданні першої медичної допомоги.
І. Ситуативні задачі.
Задача 1. Хвора С., 43 роки, звернулася зі скаргами на щоденні напади задухи, особливо утруднений видих, загальну слабкість, нездужання. Після нападу відходить невелика кількість в'язкої склоподібної мокротиння. Хвора 3 роки, зазначені скарги виникають щорічно в червні, в липні усі симптоми зникають. Своє захворювання пов'язує з втратою близької людини.
Задача 2. До вас звернувся чоловік 32 років, зі скаргами на сильний свербіж шкіри, поява пухирів по всьому тілу. Захворювання пов'язує з вживанням риби. Хворіє 2-й день.
Задача 3. У людини скарги на задишку з утрудненим видихом, нападоподібний кашель, різку слабкість. Виникнення нападу пов'язує з запахом фарби. Він щойно фарбував вікно. Людина займає вимушене положення - сидить, спираючись руками об край стільця. Ваші дії.
Задача 4. Після нервового перенапруження у чоловіка 42 років виникли інтенсивні тривалі болі стискаючого характеру в грудині з іррадацією під ліву лопатку і в нижню щелепу. Що це? Які ваші дії?
Задача 5. Скарги на різку слабкість, нудоту, багаторазову блювоту, частий рідкий стілець, серцебиття, розлад сну, апатія, тривогу, надмірну пітливість, позіхання. З анамнезу: 24 години тому чоловік їв смажені гриби. Ваші дії.
Задача 6. У вашої подруги 18 років, при заборі крові з вени на фельдшерсько-акушерському пункті відзначається блідість шкірних покривів, підвищена пітливість, розширення зіниць. Втрата свідомості. Що трапилося, і які ваші дії?
Задача 7. Потерпілий упав з 2 поверху, скарги на біль у нозі. Ваші дії.
Задача 8. Потерпілий перечепився через камінь під час ранкової пробіжки, скаржиться на біль у нозі і припухлість ноги. Ваші дії.
Задача 9. Ви побачили дівчинку, яка впала, в неї тече кров з ноги і видно кістку. Ваші дії.
ІІ. Демонстраційні вправи. ( Учні отримали випереджаюче завдання, саме вони пояснюють та накладають пов’язки, вчитель корегує відповіді учнів.)
1. Методика накладання пращоподібної пов’язки.
Коли є незначні травми носа, лоба, підборіддя, користуються пращоподібними пов'язками, які складаються з вирізаного Х-подібно шматка тканини чи марлі. Під таку пов'язку обов'язково підкладають стерильну серветку
2. Методика накладання бинтовоі пов’язки.
Бинтові пов’язки залишаються найбільш вживаними. Найбільш поширені кругова, спіралеподібна, колосоподібна, вісімкоподібна, хрестоподібна, черепашача бинтові пов’язки.
А) Кругова пов’язка - найпростіша бинтова пов’язка. Вона застосовується для закриття невеликої ділянки тіла, наприклад очей, вуха, лоба, але найбільш зручна на шиї, плечі, зап’ясті. При цій пов’язці кожний наступний тур бинта накладається на попередній (аналогічно першим турам інших пов’язок). Застосовують для бинтування обмежених поверхонь лоба, нижньої третини стегна і надп'ятково-гомілкового суглоба.
Б) Черепашача пов’язка.
Черепашача пов’язка накладається на великі суглоби (коліно, лікоть, п’ятку). Вона є дуже зручною, не обмежує рухів у цих суглобах і при цьому не зсувається. Перев’язку ліктьового суглоба починають двома-трьома ходами бинта через ліктьову ямку. Далі бинт спіралеподібними турами укладають по черзі на передпліччі та плечі з перехрещенням на ліктьовій ямці. На коліні її розпочинають накладати круговими турами бинта через надколінну чашечку, наступні тури здійснюють вище і нижче колінного суглоба, перехрещуючи їх у ділянці підколінної ямки. Потім витки бинта зводять до центру, поступово повністю вкриваючи колінний суглоб.
В) Вісімкоподібна пов’язка.
Вісімкоподібна пов’язка найчастіше застосовується на суглобах , наприклад при ушкодженнях зв’язок. Перші тури бинта починають накладати нижче пошкодженого суглоба, потім вище суглоба, після чого знову спускаються вниз. В результаті такого бинтування утворюється фігура, що нагадує вісімку. Під час пошкодження долоні і кисті бинтування починають із зап’ястка, роблять 2—3 ходи і косо ведуть до початків пальців Там роблять кілька обертів і знову хрестоподібно повертають на зап’ясток. Перехрещування ходів бинта відбувається на внутрішній, зовнішній чи обох поверхнях долоні залежно від розміщення рани.
Г) Хрестоподібна пов’язка накладається на груди. Хрестоподібну пов’язку починають накладати знизу, спірально піднімаючись угору. Далі роблять фіксуючий хід знизу через праве надпліччя і повертаються знову на грудну клітку. Зробивши кілька кругових спіральних турів, піднімають бинт на ліве надпліччя. Кінець бинта закріплюють шпилькою. У випадку проникних поранень грудної клітки потрібна герметична пов’язка, яка може бути зроблена за допомогою липкого пластиру. Під пластир підкладається стерильна серветка чи відрізок бинта. Стрічки лейкопластиру починають накладати на 1—2 см вище рани черепицеподібно.
Складання заліку по пов’язкам
ІV. Домашнє завдання