Клас__________Дата___________
Урок № 27
Тема: Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Базові поняття і терміни: закон збереження маси речовини, коефіцієнт. .
Обладнання та матеріали: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, мультимедійна презентація «Закон збереження маси»; двоколінна пробірка з гумовою пробкою, розчин натрій йодиду і плюмбум нітрату, плоскодонна колба, свічка, ложечка для спалювання речовин, терези, різноважки.
Хід уроку
І Організація початку уроку
Створення ситуації успіху.
Доброго дня діти! Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами з китайської народної мудрості «Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся». Тож я всім вам бажаю впевненості, сумлінної праці й успіхів на сьогоднішньому уроці.
II Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
А зараз, закрийте очі, уявіть: середина XIII століття, старовинний замок, а в ньому розмістилася величезна хімічна лабораторія, в якій день і ніч працюють найвидатніші алхіміки того часу. І вони, дозволили нам попрацювати в цьому замку. Але, перед тим як вирушити до замку й розпочати працювати там, ми повинні переконатися, чи вистачить у вас знань. Тож давайте згадаємо, що ми вивчали на минулих уроках. Світ такий різноманітний й таємничий. А наука хімія розкриває деякі його таємниці.
Отже, скажіть:
1. Один з найважливіших елементів у природі – це…( Оксиген)
2. Бінарні сполуки хімічних елементів з оксигеном – це… (Оксиди)
3. Першовідкривачем кисню вважають … (Дж. Прістлі)
4. Опишіть у відсотках поширеність Оксигену в природі за масою у атмосфері, літосфері, гідросфері та у живих організмів. (21%, 49%, 89%, 62%)
5. Порівняти властивості кисню та Оксигену:
Кисень |
Оксиген |
|
|
|
Назва |
|
|
Хімічний символ |
|
|
Відносна атомна маса |
|
|
Агрегатний стан |
|
|
Порядковий номер |
|
|
Номер періоду |
|
|
Номер групи |
|
|
Запах |
|
|
Смак |
|
|
Колір |
Я бачу, що ви готувалися до сьогоднішнього уроку й маєте певні знання. Тож, пропоную вам, вирушити на екскурсію до старовинного замку, в якому, ми відвідаємо хімічну лабораторію і, я сподіваюсь, добре там попрацюємо.
ІІІ. Мотивація учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Розгадування ребусів, з допомогою яких закодована тема.
Всі науки базуються на законах. Що таке закон? Які ви знаєте закони? Яке їх значення? Відкрийте зошити і запишіть тему уроку.
Закон — теоретично обґрунтоване та експериментально доведене наукове твердження. Закон з’являється після пояснення та узагальнення великої кількості фактів. Його відкриття є справжньою подією в науці. Вивчення законів хімії ми розпочнемо із закону збереження маси речовин.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Трішки історії. Відкриттю будь-якого закону передує величезна експериментальна праця. Багато учених проводили досліди із нагріванням речовин. Одним з них був Р. Бойль.
Успіхи Лавуазьє були настільки великими й очевидними, що цей закон було прийнято всіма хіміками.
Закон збереження маси ввійшов в історію як закон Ломоносова — Лавуазьє. Його сучасне формулювання знайдіть у підручнику с. 101 й запишіть:
Загальна маса речовин, що вступили в хімічну реакцію, дорівнює загальній масі речовин, одержаних у результаті реакції.
Аналіз визначення: про що говорить закон (одне слово)?, яку масу? (речовин, що вступили в реакцію та речовин, що утворились) Як ми називаємо ці речовини (реагенти та продукти) . Короткий запис закону:
m (реагентів) = m (продуктів)
За яких умов дійсний? (закрита посудина).
Проблемне запитання: чому маса речовин зберігається?
Згадаємо з чого складаються речовини? Чи можуть частинки зникати?
Отже, в чому суть хімічної реакції? ( в перегрупуванні атомів)
Фізкультхвилинка: «Хімічне моделювання» - перегрупування атомів.
Уявіть, що ви атоми, які рухаючись під музику плавають у повітряному океані. Під мою команду створіть образ речовин, які входять до складу повітря, ставши в середину кола.
Створіть молекулу: кисню, азоту, вуглекислого газу, водню, води .
V. Осмислення і закріплення нового матеріалу.
1. Після догоряння багаття залишається купка попелу набагато меншої маси, ніж була маса дров. Чи не суперечить це закону збереження маси речовин?
Під час хімічних реакцій молекули вихідних речовин руйнуються до атомів. Молекули нових речовин утворюються з тих же атомів, з яких складалися молекули вихідних речовин. Оскільки кожен атом має певну масу й атоми під час хімічних реакцій зберігаються, то загальні маси речовин до і після реакції теж будуть однаковими.
Н2О---- Н2+О2 С+О2-------СО2 СН4+О2------СО2+Н2О
Вих. ----- Продукти
Схема показує, які речовини прореагували та які утворилися після реакції. Щоб довести закон збереження маси речовини ми повинні підібрати коефіцієнти у схемах і перетворити їх на рівняння.
Робота з підручником. Знайти, прочитати і записати в зошити визначення - «Хімічне рівняння» с. 104.
Розставляючи коефіцієнти, слід пам'ятати такі правила:
1. Коефіцієнт велика цифра, яка ставиться перед формулою речовини.
2. Коефіцієнт належить всім хімічним елементам, які утворюють речовину.
3. Не можна ставити коефіцієнт всередину формули відповідної речовини.
4. Під час підбору коефіцієнтів перевіряють кількість атомів кожного елемента.
5. Коефіцієнт 1, як і індекс 1, не записується.
6. Оксиген завжди зрівнюють останнім.
7. Якщо кількість атомів елементів у лівій частині відповідає кількості атомів елементів у правій частині заміни знак → у схемі рівняння на знак =.
Математичне доведення закону.
Mr(Zn) + 2Mr(HCl) = Mr(ZnCl2) + Mr(H2)
65 + 2(36,5) = 136 + 2
13 = 138
Робота біля дошки. Розставте коефіцієнти в схемах хімічних рівнянь
1) Fe + Cl2 → FеСІ2
2) Na + С12 → NaС1
3) Аg + S → Аg2S
4) А1 + О2→ А12О3
5) НgО → Нg + О2
6) Na + О2→Nа2О
Розв’язання задач на картках (для учнів лідерів).
А) Унаслідок взаємодії 10 г метану з 42 г кисню утворилося 34 г вуглекислого газу й вода. Обчисліть, яка маса води виділилась в результаті цієї реакції (18 г).
Б) У виробництві негашеного вапна (CaO) використовують вапняк (CaCO3). При розкладанні 1 т вапняку утворюється 560 кг негашеного вапна і вуглекислий газ (CO 2). Яка маса вуглекислого газу? (440 кг).
1. … + O2 → CO2 4. Ba + … → BaS
2. … + Cl2 → AlCl 3 5. Na + O2 → …
3. Al + … → Al2O3
Запишіть рівняння взаємодії таких простих речовин і доберіть коефіцієнти:
а) водень та азот; г) калій і хлор;
б) кальцій і кисень; д) алюміній і йод;
в) магній і бром.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів, мотивація оцінок.
Вправа «Ланцюжок» Поставити запитання один одному з вивченого матеріалу.
Яке значення закону збереження маси ?
1) він підтверджує, що речовини не зникають без сліду й не утворюються з нічого;
2) підтверджується висновок про те, що суть хімічних реакцій полягає в перегрупуванні атомів вихідних речовин й утворенні нових сполук;
3) завдяки йому можна складати рівняння реакцій і робити за ними розрахунки.
4) відкриття закону збереження маси речовин сприяло подальшому розвитку хімічної науки і виробництва, розумінню законів природи та зв’язку між ними.
VIІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника : §16 виконати № 1-6 ст. 118
VІІІ. Рефлексія. Я дізнався…….Я навчився….. Мені сподобалось….