Новоград-Волинська ЗОШ №3
З досвіду роботи
вчителя початкових класів
Голуб Ірини Олександрівни
Тема. Додавання і віднімання числа 7 із переходом через розряд. Застосування переставної властивості при додаванні .Складання і розв’язування задач за схематичними записами їх умов (№ 147-154).
Мета. Ознайомити учнів з прийомами додавання і віднімання числа 7 із переходом через десяток; формувати математичну компетентність уміння складати і розв’язувати задачі за схематичними записами їх умов. Виховувати ціннісне ставлення до природи, бажання вивчати її. Розвивати мислення, увагу, обчислювальні навички.
Обладнання. Таблиці додавання і віднімання числа 7; таблиця «Склад числа 7»; схеми задач; картки для опитування; малюнок до гри «Збираємо урожай»; макети кошиків; малюнки грибів, хмаринок.
Зміст уроку
I . Організація класу.
Девіз уроку: «Щоб зібрати урожай,
математику вивчай!»
II. Контроль, корекція і закріплення знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
а.) Один учень формулює запитання, яким потрібно доповнити задачу, другий – зачитує відповідь на запитання задачі.
б.) Взаємоперевірка таблиць додавання і віднімання ( картки).
2. Робота з картками для опитування.
№1
7+4 9+2 5+6 11-6
6+4 8+3 12-4 11-5
2.)Знайти значення виразу 12-а, якщо а=6; 4.
№2.
1.)Розв’язати задачу. З ділянки зібрали 8 кг огірків, 5 кг цибілі, а помідорів стільки, скільки цибулі і огірків разом. Скільки помідорів зібрали?
2.)Добрати число.
+3=12 6+ =11
13- =7 14- =9
3.Усні обчислення.
Гра «Збери грибочки у кошик»
-Діти, настав час збирати гриби . Назвіть їстівні гриби, а отруйні. Як відрізнити їх? На прорізах грибів - числа, а відповіді – на кошиках. Тож збираємо гриби у відповідні кошики.
-Змагаємось командами.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Підготовча робота.
а.)Повторення складу числа 7.
-З яких хмаринок попадуть крапельки на парасольку? Які зміни відбуваються восени в живій і неживій природі?
б.)Гра «Дзеркало».
-Попрацювали добре. Пора причепуритися. Записуємо приклади, які «відбилися у дзеркалі».
3+63
Висновок: достатньо обчислити один вираз з кожної пари, результат другого буде таким самим.
2.Пояснення нового матеріалу.
а.)При додаванні числа 7 способом переставляння доданків можна знаходити три результати:
4+7; 5+7; 6+7. Для решти випадків додавання числа 7 застосовуємо спосіб додавання числа частинами.
7+7=7+3+4=10+4=14
3 4
б.)Різні способи віднімання проводяться за наступними записами.
15-7=15-5-2=10-2=8;
5 2
15-7= ; 10-7=3; 3+5=8;
10 5
15 - це 7 і 8, отже: 15-7=8.
3.Первинне закріплення.
а.) Усне виконання завдання № 147.
б.) Розв’язування виразів № 148 ( з коментуванням).
Фізкультхвилинка.
Усі гарно потрудились
І, напевно, вже втомились.
Перш, ніж вийдемо на грядку,
Виконаємо зарядку.
IV. Розвиток математичних знань.
-Нас чекає робота на математичній грядці.
1.Складання і розв’язування задач.
а.)На дошці – схематичний запис задачі з малюнками.
?
Завдання : скласти задачу про збирання моркви. Один учень складає умову задачі. Другий запитання. Після аналізу , розв’язання записується у зошит..
-Моркву ми зібрали, а тепер попрацюємо на збиранні буряків та капусти.
б.) Виконання завдання № 149.
За поданими схемами учні складають задачі. Розв’язують самостійно.
2.Самостійна робота.
Гра «Хто швидше збере врожай?»
Виконання завдань №№ 150, 151 (за варіантами).
3. Робота в групах ( скласти за коротким записом задачу, розв’язати , записати на дошці).
4. Гра – змагання «Збери букет з осінніх листків».
Завдання: збирати листя з прикладами, обчислювати їх, складати букети (по рядах). Переможець, хто збере найбільше листків.
v. Підсумок уроку.
Усі гарно працювали,
чималий врожай зібрали!
-Як можна додавати числа?
-Чи зміниться результат від переставляння доданків?
-На які частини можна розкладати число 7?
-Що нового дізналися на уроці?
-Що сподобалось?
-Над чим ще треба попрацювати?
VI.Домашнє завдання. №№ 145, 146 (с. 27).