Урок "Закріплення звуків [д] [д`], вивчення букви Д. Звуко-буквені зіставлення"

Про матеріал
Розробка уроку для 1 класу. Ця розробка уроку зможе зацікавити здобувачів освіти
Перегляд файлу

Урок Українська мова (навчання грамоти) (1 клас)

Лещенко Ю. В., вчителя початкових класів

 

Тема уроку. Закріплення звуків [д] [д`], вивчення букви Д. Звуко-буквені зіставлення. Аналітико-синтетичні види роботи зі словами-назвами предметів, які зображені у підручнику. Диференційований підхід у формуванні вмінь читати.

Мета уроку: ознайомити учнів із звуками  [д], [д`], сприяти практичному засвоєнню дзвінкої вимови цих звуків у кінці слова та складів, закріпити знання про звукові значення вивчених букв, вдосконалювати навички читання, уміння робити звуковий та звуко-буквенний аналіз слова, збагачувати словниковий запас учнів, вправляти учнів у виконанні зв’язних аналітико-синтетичних вправ; формувати уміння читати склади та речення з новою буквою; розвивати фонематичний слух, логічне мислення учнів, спостережливість, уміння визначати місце цього звука в слові; виховувати інтерес до читання, любов до природи, почуття взаємодопомоги, дружби.

Обладнання:  підручник, кошик очікувань, сніжинки, мікрофон, ноутбук, предметні малюнки: дім, дерево, смородина, відро, ведмідь, виноград, виставка книг-казок, запис казки «Котигорошко», зображення букви Д, звукові моделі слів,  зображення Котигорошка, Одноголового Змія, Трьохголового Змія, Шестиголового Змія, Дванадцятиголового Змія, зображення букв, запис веселої пісні, таблиця «Склади з буквою Д», таблиця «Чарівна квітка», кубик.

Інтерактивні

технології:   «Корзина очікувань», «Мікрофон»,  «Кубування».

Форми роботи: фронтальна, робота в парах, індивідуальна.

 

Хід уроку

  1. Організація класу

Дзвонить дзвоник, не стихає,

Школярів усіх скликає.

Сядьте зручно, усміхніться

І на мене подивіться.

Зробимо в науку крок –

Починаємо урок.

  • Сьогодні до нас завітали гості:

Привітайтеся, будь ласка,

Раді вітати Вас у нашому класі,

Зичимо щастя, здоров’я й добра.

        Психологічний настрій

      Сядьте, діти, всі гарненько,

Мені усміхніться!

Веселіше подивіться!

Об’єднайте руки.

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий

Я з радістю почну.

 

  1. Актуалізація опорних знань (Повторюємо)

2. 1. Гра «Впізнай букву і назви її»

- Чи всі букви ви уже вивчили? Зараз ми з вами пригадаємо букви, які ви вже знаєте. А в цьому нам допоможе гра «Впізнай букву і назви її».

 

- Тигреня весь день ричить.

Яку букву воно вчить? (р)

 

- Збоку, знизу і згори схожа я на цифру 3.  (з)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

- Скажи,горобчику,чому

Ти так боїшся букву цю?

Тобі зізнаюся татку,

Ця буква схожа на рогатку. (у)

 

  • Цілий день я букву "Н"

Доганяв,як мишу кішка.

Наштовхнулася на пень

І зламала ліву ніжку.

А, тепер не утече,

Бо вже стала буква...  (ч)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

2. 2. Гра «Галявина скоромовок»

  • Давайте пригадаємо скоромовки, які ми вивчали на попередніх уроках.

 

  • Голосиста буква А

Твій Букварик відкрива.

Не одна вона іде.

А всю азбуку веде!

 

  • Як кілочок буква І

З шапкою на голові.

 

  • Мурлико муркоче

Морозива хоче.

Мурлико маленький,

Замерзнеш, руденький!

 

  • Три лисички, три сестрички,

Мили лапки, мили личка.

Не виводить тато лис

Їх немитими у ліс! 

  1. Повідомлення теми і мети уроку
    1.         Розповідь вчителя

Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо ще одну букву, нову букву для вас Д (де), щоб ви могли з нею склади, слова і речення. Але урок у нас буде незвичайний тому, що ми будемо подорожувати казкою, а якою ви дізнаєтесь трохи пізніше.  А девізом нашого уроку буде вислів:

         Не просто слухати, а чути.

         Не просто дивитися, а бачити.

         Не просто відповідати, а міркувати,

         Дружно і плідно працювати. (Вивчаємо)

  1.         «Мікрофон»
  • Продовжте фразу: «Я очікую на уроці…» (Корзина)
  1. Вивчення нового матеріалу
    1.         Вступна бесіда
  • Мабуть, кожному з вас подобаються казки. Адже вони нас захоплюють своїми пригодами і героями. Світ казки завжди захоплюючий і незвичний, він нас переносить до країни наших мрій.
  • Які ж казки ви більше всього любите?
  • А хто складає казки?

(Виставка книг-казок)

  • Хто з вас читав або чув казку «Котигорошко»?
  • Діти, сьогодні до нас на урок теж завітала казка. Ви послухаєте казку «Котигорошко», але не ту, що ви вже чули. Це казка нова і лише учні нашого класу будуть знати її. Потім ви зможете розповісти казку вдома батькам або своїм товаришам, братикам, сестричкам.
  • Сядьте всі правильно і приготуйтесь слухати казку.
    1.         Слухання запису казки «Котигорошко»
  • В своєму будинку жив собі Котигорошко. Жив він один і тому його життя було дуже самотнім. Дуже захотілося Котигорошку мати друзів і дуже сильних. От одного разу вийшов він на подвір’я і йому здалося, що яскраве сонечко кличе його. Він не витримав і побіг лісовою стежкою. Раптом йому на зустріч виходить Одноголовий Змій. От він до Котигорошка і говорить:
  • Ти хто такий?

Котигорошко не злякався і каже:

  • Я – Котигорошко і шукаю собі друга, я дуже хотів би с тобою подружитися!

Змій подивився на Котигорошка і каже:

  • Добре, але якщо ти відгадаєш мої загадки!

 

  • Зимою спить, а влітку шумить. (Дерево)

 

  •       Відгадайте, діти, хто

      Має носик-долото?

      Ним комах з кори виймає,

      Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)

  1.         Знайомство з буквою Д(де)
  • Загадку ти відгадав. А який перший звук у слові дерево, у слові дятел?
  • Розгубився Котигорошко, адже в школу не ходив він і не може розрізняти звуки. Що ж йому робити?
  • Діти, давайте допоможемо Котигорошку. Ану давайте вимовимо цей звук і допоможемо Котигорошку виконати завдання Змія!
  • При вимовлені звука [д`] ротова порожнина відкрита, стінки гортані напружуються, звужують прохід, струмінь видихуваного повітря ламає перешкоди, голосові зв’язки подають голос, звучить дзвінкий звук [д`]. Це м’який приголосний. При вимові м’якого звука [д`] губи злегка видовжені, язик піднімається до піднебіння. Цей звук ми чуємо у слові дятел. А в українській мові є ще й твердий приголосний звук [д], який ми можемо почути у словах дерево, двір, дупло.
  • А тепер погляньте на дошку.

 На що схожа буква Д (де)? ( на дім, на дах, на димар)

  

   Бува Д – немов би дах,

     Що зіп’явсь на двох ногах.

                 ( Т. Коломієць)

  1.         Слухання запису казки «Котигорошко»
  • Молодці, діти. Котигорошко дуже радий, що в нього з’явилися такі друзі-школярики, які приходять йому на допомогу.
  • Добре, - каже Змій. – Виконав ти моє завдання. Будемо ми тепер з тобою друзями.

Пішов Котигорошко веселий. І не помітив, як йому на зустріч з лісу вийшов Трьохголовий Змій. Подивився на Котигорошка та й каже:

  • Хто ти такий?
  • Я – Котигорошко. Давай дружити!

Трьохголовий Змій подумав, та й каже:

  • Будемо з тобою дружити, якщо ти виконаєш моє завдання.

А завдання Трьохголовий Змій підготував складне. Відразу Котигорошко згадав про своїх друзів, і подумав, що вони йому й цього разу допоможуть. Давайте ж подивимось, яке завдання приготував Змій і допоможемо Котигорошку.

  1.         Порівняння звуків [д] і[д`] за вимовою і звучанням.

 Як вимовляємо перший звук у словах: дупло і дід?

 В якому слові чути твердий приголосний [д]? (дупло)

 В якому слові чути  м’який приголосний [д`]? (дід)

Трьохголовий Змій пропонує нам ще визначити місце звуків [д], [д`] у словах. (предметні малюнки, визначають місце звуків [д], [д`] у словах)

 

          дім                 смородина               ведмідь

        

          дерево           відро                         виноград  

  • Молодці, гарно справилися із завданням. Чи всі слова вам відомі?
  • Давайте складемо речення зі словом ведмідь.
  • Але Змій знову за своє!
  • Ану, чи зможеш ти поділити слова дім, дерево, виноград на склади?
  • А Котигорошко ж не знає, як це робиться, знову йому доведеться просити у вас допомогу! Давайте поділимо ці слова на склади. (Діти ділять слова дім, дерево, виноград на склади)
  • Ви допомогли Котигорошку, тепер в Котигорошка з’явився ще один друг – Трьохголовий Змій!
    1.         Фізкультхвилинка «Музична пауза»

Ох, і втомив же нас Трьохголовий Змій!

Що ж, мабуть прийшла пора

Трохи відпочити.

Я хочу на фізкультхвилинку

Всіх вас запросити.

Учні встають із-за парт і під веселу музику повторюють вправи за вчителем.

  1.         Слухання запису казки «Котигорошко»
  • І раптом: Хрусь! Трісь! Та це ж летить Шестиголовий Змій! А Котигорошко йому зразу каже:
  • Давай дружити!
  • Дружити?! Та воно то й можна, та ось хочеться мені тебе запитати, чи зможеш ти прочитати те, що я тобі пропоную?
  • Котигорошко подумав і просить у вас допомоги.
    1.         Утворення та читання складів з літерою Д.

 

 

(Діти читають з дошки разом з вчителем склади з літерою Д, потім всі разом без вчителя, парами, а потім по-черзі)

 

  • Зрадів Котигорошко, що виконав завдання, але Змій вирішив ще раз перевірити Котигорошка і дав ще складніше завдання. Але я думаю, що ви і з ним впораєтесь!
    1.         Гра " Чарівна квітка"
  • Погляньте на дошку. Шестиголовий Змій приніс Котигорошку чарівну квітку: у неї замість пелюсток – вивчені вами літери. Давайте ж разом відшукаємо слова, які заховалися в цій квітці. (Лак, мак, вас, сам, дар, дав, дам)
  • Чи всі слова вам відомі? Поясніть значення слів дар, лак, дам.

  1.    Слухання запису казки «Котигорошко»
  • Добре, ти виконав мої завдання. Тепер ми будемо з тобою дружити!
  • Котигорошко й де далі, сонечко сяє, пташки співають. Думає Котигорошко: «Як хороше жити, коли маєш хороших друзів, які завжди тобі допоможуть!»
  • Діти, це ж він про вас. Молодці, діти, що не залишаєте Котигорошка в біді!»
  • І раптом, ніби з-під землі з’явився Дванадцятиголовий Змій. Котигорошко каже:
  • Змію, давай дружити. Я вже собі скільки друзів знайшов і такий щасливий від цього!
  • Змій поглянув і каже:
  • Добре, але якщо виконаєш моє завдання.
  • Котигорошко вже здогадався, що це завдання буде найскладніше, але сказав:
  • Добре, давай свої завдання!
  1. Закріплення вивченого матеріалу (Закріплюємо)
    1.         Робота з букварем (с. 98, читання променевих складів, складання слів)
  • Діти, давайте прочитаємо разом променеві склади з літерою Д.
  • А тепер прочитайте парами ці склади.
  • Складіть слова з вивчених літер. (один учень читає)
  • Поясніть значення слова кут.
    1.         Читання «ланцюжком» слів з вивченими літерами
  • Послухайте уважно слова, які я вам прочитаю. Чи всі слова вам відомі? Поясніть значення слів плід і пліт.
  • Прочитайте «ланцюжком» слова з вивченими літерами.
    1.         Робота з букварем (с. 99, робота з ілюстраціями)
  • Що зображено на ілюстраціях в підручнику?(помідор, подорожник, виноград, гладіолус, дуб, жолудь)
  • Хто зображений на ілюстраціях в підручнику?(дятел, дельфіни)
  • Давайте разом зробимо звукові моделі слів виноград, дятел.
  • Складіть самостійно речення з будь-яким словом, які ми тільки що називали.
    1.         Фізкультхвилинка «Буквенний салат»

 Учням прикріпляють зображення різних букв, наприклад, Д, М, А і т.д. Вчитель говорить: «Зараз міняються місцями буква А і буква М». Учні з цими зображеннями міняються місцями. Потім вчитель називає інші пари букв. Так ми «мішаємо» салат.

  1.         Вправа «Кубування»
  • Зараз ми з вами проведемо цікаву вправу, яка називається «Кубування». Ми будемо передавати один одному кубик, і вам потрібно буде виконати завдання, яке вам випаде. (на кожній стороні кубика написані вказівки: опишіть, порівняйте, з чим асоціюється, порівняйте,  для чого потрібне, складіть речення)

Опишіть. Розгляньте уважно об’єкт та опишіть, що Ви бачите, відзначте колір, форму та розміри.

Порівняйте. На що схоже?

З чим асоціюється.  Про що  це змушує вас думати? Що спадає вам на думку у зв’язку  з цим ? Звільніть вашу уяву і подивіться, які асоціації у вас виникають у зв’язку з об’єктом.

Проаналізуйте. Скажіть, що? чи хто? це.

Для чого потрібне. Яким чином це може бути застосовано?

Складіть речення. Скласти речення с цим словом.

  • Я вам допоможу прочитати завдання.
  • Зараз ми з вами попрацюємо зі словом Котигорошко. Я починаю.
  1. Підсумок уроку (Підсумовуємо)
    1.         Розповідь з елементами бесіди
  • Ой, який задоволений Котигорошко, що ви його виручили, гарно читали, навіть Дванадцятиголовому Змію сподобалося і він погодився з ним дружити.
  • Які ж звуки вивчив Котигорошко сьогодні?
  • Якою буквою вони позначаються?
    1.         Слово вчителя
  • Наш урок дійшов до кінця. Продовжте фразу: «Чи справдилися ваші очікування…» (Корзина)
  • Після сьогоднішнього уроку Котигорошко зробив висновок, що дуже гарно, коли є вірні друзі, які не залишать тебе в біді, але треба і самому вчитися. І вирішив Котигорошко, як тільки повернеться додому, теж піде до школи, щоб багато знати і вміти, так як ви.
    1.             Слово вчителя

Ось і пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі!

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку