Урок Українська мова (навчання грамоти) (1 клас)
Лещенко Ю. В., вчителя початкових класів
Тема уроку. Закріплення звуків [д] [д`], вивчення букви Д. Звуко-буквені зіставлення. Аналітико-синтетичні види роботи зі словами-назвами предметів, які зображені у підручнику. Диференційований підхід у формуванні вмінь читати.
Мета уроку: ознайомити учнів із звуками [д], [д`], сприяти практичному засвоєнню дзвінкої вимови цих звуків у кінці слова та складів, закріпити знання про звукові значення вивчених букв, вдосконалювати навички читання, уміння робити звуковий та звуко-буквенний аналіз слова, збагачувати словниковий запас учнів, вправляти учнів у виконанні зв’язних аналітико-синтетичних вправ; формувати уміння читати склади та речення з новою буквою; розвивати фонематичний слух, логічне мислення учнів, спостережливість, уміння визначати місце цього звука в слові; виховувати інтерес до читання, любов до природи, почуття взаємодопомоги, дружби.
Обладнання: підручник, кошик очікувань, сніжинки, мікрофон, ноутбук, предметні малюнки: дім, дерево, смородина, відро, ведмідь, виноград, виставка книг-казок, запис казки «Котигорошко», зображення букви Д, звукові моделі слів, зображення Котигорошка, Одноголового Змія, Трьохголового Змія, Шестиголового Змія, Дванадцятиголового Змія, зображення букв, запис веселої пісні, таблиця «Склади з буквою Д», таблиця «Чарівна квітка», кубик.
Інтерактивні
технології: «Корзина очікувань», «Мікрофон», «Кубування».
Форми роботи: фронтальна, робота в парах, індивідуальна.
Хід уроку
-
Організація класу
Дзвонить дзвоник, не стихає,
Школярів усіх скликає.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в науку крок –
Починаємо урок.
-
Сьогодні до нас завітали гості:
Привітайтеся, будь ласка,
Раді вітати Вас у нашому класі,
Зичимо щастя, здоров’я й добра.
Психологічний настрій
Сядьте, діти, всі гарненько,
Мені усміхніться!
Веселіше подивіться!
Об’єднайте руки.
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
-
Актуалізація опорних знань (Повторюємо)
2. 1. Гра «Впізнай букву і назви її»
- Чи всі букви ви уже вивчили? Зараз ми з вами пригадаємо букви, які ви вже знаєте. А в цьому нам допоможе гра «Впізнай букву і назви її».
- Тигреня весь день ричить.
Яку букву воно вчить? (р)
- Збоку, знизу і згори схожа я на цифру 3. (з)
- Скажи,горобчику,чому
Ти так боїшся букву цю?
Тобі зізнаюся татку,
Ця буква схожа на рогатку. (у)
Доганяв,як мишу кішка.
Наштовхнулася на пень
І зламала ліву ніжку.
А, тепер не утече,
Бо вже стала буква... (ч)
2. 2. Гра «Галявина скоромовок»
-
Давайте пригадаємо скоромовки, які ми вивчали на попередніх уроках.
Твій Букварик відкрива.
Не одна вона іде.
А всю азбуку веде!
З шапкою на голові.
Морозива хоче.
Мурлико маленький,
Замерзнеш, руденький!
-
Три лисички, три сестрички,
Мили лапки, мили личка.
Не виводить тато лис
Їх немитими у ліс!
-
Повідомлення теми і мети уроку
-
Розповідь вчителя
Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо ще одну букву, нову букву для вас Д (де), щоб ви могли з нею склади, слова і речення. Але урок у нас буде незвичайний тому, що ми будемо подорожувати казкою, а якою ви дізнаєтесь трохи пізніше. А девізом нашого уроку буде вислів:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати. (Вивчаємо)
-
«Мікрофон»
-
Продовжте фразу: «Я очікую на уроці…» (Корзина)
-
Вивчення нового матеріалу
-
Вступна бесіда
-
Мабуть, кожному з вас подобаються казки. Адже вони нас захоплюють своїми пригодами і героями. Світ казки завжди захоплюючий і незвичний, він нас переносить до країни наших мрій.
-
Які ж казки ви більше всього любите?
-
А хто складає казки?
(Виставка книг-казок)
-
Хто з вас читав або чув казку «Котигорошко»?
-
Діти, сьогодні до нас на урок теж завітала казка. Ви послухаєте казку «Котигорошко», але не ту, що ви вже чули. Це казка нова і лише учні нашого класу будуть знати її. Потім ви зможете розповісти казку вдома батькам або своїм товаришам, братикам, сестричкам.
-
Сядьте всі правильно і приготуйтесь слухати казку.
-
Слухання запису казки «Котигорошко»
-
В своєму будинку жив собі Котигорошко. Жив він один і тому його життя було дуже самотнім. Дуже захотілося Котигорошку мати друзів і дуже сильних. От одного разу вийшов він на подвір’я і йому здалося, що яскраве сонечко кличе його. Він не витримав і побіг лісовою стежкою. Раптом йому на зустріч виходить Одноголовий Змій. От він до Котигорошка і говорить:
-
Ти хто такий?
Котигорошко не злякався і каже:
-
Я – Котигорошко і шукаю собі друга, я дуже хотів би с тобою подружитися!
Змій подивився на Котигорошка і каже:
-
Добре, але якщо ти відгадаєш мої загадки!
-
Зимою спить, а влітку шумить. (Дерево)
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)
-
Знайомство з буквою Д(де)
-
Загадку ти відгадав. А який перший звук у слові дерево, у слові дятел?
-
Розгубився Котигорошко, адже в школу не ходив він і не може розрізняти звуки. Що ж йому робити?
-
Діти, давайте допоможемо Котигорошку. Ану давайте вимовимо цей звук і допоможемо Котигорошку виконати завдання Змія!
-
При вимовлені звука [д`] ротова порожнина відкрита, стінки гортані напружуються, звужують прохід, струмінь видихуваного повітря ламає перешкоди, голосові зв’язки подають голос, звучить дзвінкий звук [д`]. Це м’який приголосний. При вимові м’якого звука [д`] губи злегка видовжені, язик піднімається до піднебіння. Цей звук ми чуємо у слові дятел. А в українській мові є ще й твердий приголосний звук [д], який ми можемо почути у словах дерево, двір, дупло.
-
А тепер погляньте на дошку.
– На що схожа буква Д (де)? ( на дім, на дах, на димар)
– Бува Д – немов би дах,
Що зіп’явсь на двох ногах.
( Т. Коломієць)
-
Слухання запису казки «Котигорошко»
-
Молодці, діти. Котигорошко дуже радий, що в нього з’явилися такі друзі-школярики, які приходять йому на допомогу.
-
Добре, - каже Змій. – Виконав ти моє завдання. Будемо ми тепер з тобою друзями.
Пішов Котигорошко веселий. І не помітив, як йому на зустріч з лісу вийшов Трьохголовий Змій. Подивився на Котигорошка та й каже:
-
Хто ти такий?
-
Я – Котигорошко. Давай дружити!
Трьохголовий Змій подумав, та й каже:
-
Будемо з тобою дружити, якщо ти виконаєш моє завдання.
А завдання Трьохголовий Змій підготував складне. Відразу Котигорошко згадав про своїх друзів, і подумав, що вони йому й цього разу допоможуть. Давайте ж подивимось, яке завдання приготував Змій і допоможемо Котигорошку.
-
Порівняння звуків [д] і[д`] за вимовою і звучанням.
– Як вимовляємо перший звук у словах: дупло і дід?
– В якому слові чути твердий приголосний [д]? (дупло)
– В якому слові чути м’який приголосний [д`]? (дід)
Трьохголовий Змій пропонує нам ще визначити місце звуків [д], [д`] у словах. (предметні малюнки, визначають місце звуків [д], [д`] у словах)
дім смородина ведмідь
дерево відро виноград
-
Молодці, гарно справилися із завданням. Чи всі слова вам відомі?
-
Давайте складемо речення зі словом ведмідь.
-
Але Змій знову за своє!
-
Ану, чи зможеш ти поділити слова дім, дерево, виноград на склади?
-
А Котигорошко ж не знає, як це робиться, знову йому доведеться просити у вас допомогу! Давайте поділимо ці слова на склади. (Діти ділять слова дім, дерево, виноград на склади)
-
Ви допомогли Котигорошку, тепер в Котигорошка з’явився ще один друг – Трьохголовий Змій!
-
Фізкультхвилинка «Музична пауза»
Ох, і втомив же нас Трьохголовий Змій!
Що ж, мабуть прийшла пора
Трохи відпочити.
Я хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Учні встають із-за парт і під веселу музику повторюють вправи за вчителем.
-
Слухання запису казки «Котигорошко»
-
І раптом: Хрусь! Трісь! Та це ж летить Шестиголовий Змій! А Котигорошко йому зразу каже:
-
Давай дружити!
-
Дружити?! Та воно то й можна, та ось хочеться мені тебе запитати, чи зможеш ти прочитати те, що я тобі пропоную?
-
Котигорошко подумав і просить у вас допомоги.
-
Утворення та читання складів з літерою Д.
(Діти читають з дошки разом з вчителем склади з літерою Д, потім всі разом без вчителя, парами, а потім по-черзі)
-
Зрадів Котигорошко, що виконав завдання, але Змій вирішив ще раз перевірити Котигорошка і дав ще складніше завдання. Але я думаю, що ви і з ним впораєтесь!
-
Гра " Чарівна квітка"
-
Погляньте на дошку. Шестиголовий Змій приніс Котигорошку чарівну квітку: у неї замість пелюсток – вивчені вами літери. Давайте ж разом відшукаємо слова, які заховалися в цій квітці. (Лак, мак, вас, сам, дар, дав, дам)
-
Чи всі слова вам відомі? Поясніть значення слів дар, лак, дам.
-
Слухання запису казки «Котигорошко»
-
Добре, ти виконав мої завдання. Тепер ми будемо з тобою дружити!
-
Котигорошко й де далі, сонечко сяє, пташки співають. Думає Котигорошко: «Як хороше жити, коли маєш хороших друзів, які завжди тобі допоможуть!»
-
Діти, це ж він про вас. Молодці, діти, що не залишаєте Котигорошка в біді!»
-
І раптом, ніби з-під землі з’явився Дванадцятиголовий Змій. Котигорошко каже:
-
Змію, давай дружити. Я вже собі скільки друзів знайшов і такий щасливий від цього!
-
Змій поглянув і каже:
-
Добре, але якщо виконаєш моє завдання.
-
Котигорошко вже здогадався, що це завдання буде найскладніше, але сказав:
-
Добре, давай свої завдання!
-
Закріплення вивченого матеріалу (Закріплюємо)
-
Робота з букварем (с. 98, читання променевих складів, складання слів)
-
Діти, давайте прочитаємо разом променеві склади з літерою Д.
-
А тепер прочитайте парами ці склади.
-
Складіть слова з вивчених літер. (один учень читає)
-
Поясніть значення слова кут.
-
Читання «ланцюжком» слів з вивченими літерами
-
Послухайте уважно слова, які я вам прочитаю. Чи всі слова вам відомі? Поясніть значення слів плід і пліт.
-
Прочитайте «ланцюжком» слова з вивченими літерами.
-
Робота з букварем (с. 99, робота з ілюстраціями)
-
Що зображено на ілюстраціях в підручнику?(помідор, подорожник, виноград, гладіолус, дуб, жолудь)
-
Хто зображений на ілюстраціях в підручнику?(дятел, дельфіни)
-
Давайте разом зробимо звукові моделі слів виноград, дятел.
-
Складіть самостійно речення з будь-яким словом, які ми тільки що називали.
-
Фізкультхвилинка «Буквенний салат»
Учням прикріпляють зображення різних букв, наприклад, Д, М, А і т.д. Вчитель говорить: «Зараз міняються місцями буква А і буква М». Учні з цими зображеннями міняються місцями. Потім вчитель називає інші пари букв. Так ми «мішаємо» салат.
-
Вправа «Кубування»
-
Зараз ми з вами проведемо цікаву вправу, яка називається «Кубування». Ми будемо передавати один одному кубик, і вам потрібно буде виконати завдання, яке вам випаде. (на кожній стороні кубика написані вказівки: опишіть, порівняйте, з чим асоціюється, порівняйте, для чого потрібне, складіть речення)
Опишіть. Розгляньте уважно об’єкт та опишіть, що Ви бачите, відзначте колір, форму та розміри.
Порівняйте. На що схоже?
З чим асоціюється. Про що це змушує вас думати? Що спадає вам на думку у зв’язку з цим ? Звільніть вашу уяву і подивіться, які асоціації у вас виникають у зв’язку з об’єктом.
Проаналізуйте. Скажіть, що? чи хто? це.
Для чого потрібне. Яким чином це може бути застосовано?
Складіть речення. Скласти речення с цим словом.
-
Я вам допоможу прочитати завдання.
-
Зараз ми з вами попрацюємо зі словом Котигорошко. Я починаю.
-
Підсумок уроку (Підсумовуємо)
-
Розповідь з елементами бесіди
-
Ой, який задоволений Котигорошко, що ви його виручили, гарно читали, навіть Дванадцятиголовому Змію сподобалося і він погодився з ним дружити.
-
Які ж звуки вивчив Котигорошко сьогодні?
-
Якою буквою вони позначаються?
-
Слово вчителя
-
Наш урок дійшов до кінця. Продовжте фразу: «Чи справдилися ваші очікування…» (Корзина)
-
Після сьогоднішнього уроку Котигорошко зробив висновок, що дуже гарно, коли є вірні друзі, які не залишать тебе в біді, але треба і самому вчитися. І вирішив Котигорошко, як тільки повернеться додому, теж піде до школи, щоб багато знати і вміти, так як ви.
-
Слово вчителя
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі!