Тема. Закріплення звукових значень букви «зе». Велика буква З. Читання складів і слів. Звуковий аналіз слів. Опрацювання тексту.
Мета: закріпити звукове значення букви «зе»; ознайомити учнів з великою друкованою буквою З; формувати навичку читання складів, слів з буквою «зе», уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння розповідати за малюнком і про події з власного життя; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну та здоров'язбережувальну компетентності; виховувати інтерес до казок.
Тема. Закріплення звукових значень букви «зе». Велика буква З. Читання складів і слів. Звуковий аналіз слів. Опрацювання тексту.
Мета: закріпити звукове значення букви «зе»; ознайомити учнів з великою друкованою буквою З; формувати навичку читання складів, слів з буквою «зе», уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння розповідати за малюнком і про події з власного життя; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну та здоров’язбережувальну компетентності; виховувати інтерес до казок.
Обладнання: мікрофон; сюжетні малюнки, конструктор LEGO; капелюшки; мультимедійна система, картки-зірки для рефлексії.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: урок-подорож.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна та здоров’язбережувальна.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок,
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався,
Тож і ми часу не гаймо,
Урок читання розпочинаймо.
Девіз уроку:
Наші очі будуть … дивитися і все бачити.
Вуха… слухати і все чути.
Ротик… буде працювати і чітко звуки, слова , речення вимовляти.
Емоційне налаштування. Мовленнєва розминка
- Уявіть, що ми потрапили зараз у зимовий ліс.
- Спробуємо показати, як дме вітерець. (У-у-у)
- Завива заметіль. (С-с-с)
- Шумлять зимові дерева. (Ш-ш-ш)
- А ось сніжинка упала вам прямо на долоньку. Вдихніть свіжого зимового повітря.
- А тепер здуйте сніжинку з долоньки.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Гра «Зникла літера»
- Діти, у вас стільки сили, що дмухнувши на сніжинку, в мене на екрані телевізора буква зникла зі слів. Спробуйте прочитати ці слова.
. ал . ір моро. ві.
. ірка ка. ка кор. ина . амок
2. Вправа « Мікрофон»
- З якою літерою познайомилися на минулому уроці? ( Літерою «зе»)
Які звуки вона позначає? (Твердий приголосний звук [з] та м’який приголосний звук [з'])
- Який ще звук [з] може бути вкінці слів? ( Дзвінкий)
- Визначте позицію звука [з] та [з']? у кожному слові.
- Зробіть звукову модель слова «зірка».
- Які ще можуть бути зірки? Де вони існують? (Морська зірка, зірка в небі)
- Кого ще називають зіркою? (Відома людина, артист кіно, естради)
- Слово одне, а значень має багато. Як називають такі слова? (Багатозначні)
3. Розчитування за складовою таблицею
|
|
|||||
з |
А |
О |
У |
І |
Е |
И |
ЗА |
ЗО |
ЗУ |
ЗІ |
ЗЕ |
ЗИ |
|
АЗ |
ОЗ |
УЗ |
ІЗ |
ЕЗ |
ИЗ |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
- Діти, оскільки цей тиждень присвячений космосу, скажіть, на якій планеті ми з вами живемо? (Земля)
- Хто з вас мріє стати космонавтом, щоб побачити нашу Землю з висоти, щоб полетіти до далеких планет, щоб зустрітися з яскравими зірочками?
- Сьогодні ви станете учасниками космічної мандрівки. Хто готовий вирушити в політ?
- Для польоту нам потрібен космічний апарат і програма (багато різних завдань). Після виконаного першого завдання, ми будемо мати космічний апарат, а після кожного наступного правильно виконаного завдання, на небі буде з’являтися одна зірочка.
1 завдання
- Діти, космонавти багато-багато знають. І ви від них не відставайте!
- На дошці розміщені ілюстрації до казок, а у вас є таблички з назвами. Розмістіть таблички під малюнками, із виділених букв складіть назву космічного апарата.
«Коза – дереза» |
«Колобок» |
«Сірко» |
«Івасик- Телесик» |
«Колосок» |
«Ріпка» |
«Котик і півник» |
- Наш космічний ЗОРЕЛІТ до подорожі готовий. А ви?
Сядем дружно в зореліт,
Відірвемось від Землі
Й полинемо у космос!
Будем гарно працювати
І зорі яскраві шукати.
Словникова робота
Зореліт – це апарат, на якому літають до зірок, у космос. Це міжпланетний космічний корабель.
- Щоб нам було веселіше в польоті, давайте візьмемо з собою … А кого? Дізнаєтесь, коли виконаєте наступне завдання.
- Прочитайте слова. (Зіна, Назар ). Чому вони написанні з великої літери? (Імена дітей)
- Скільки дітей подорожує з нами? (2)
- З якої букви починається слово Зіна?
- Який звук позначає буква «зе» в цих словах, [з] чи [з']?
- Молодці! На небі загоряється наша перша зірочка .
- Сьогодні на уроці ми з вами закріпимо ті знання, які знаємо про звук [з] , [з'], букву «зе». Познайомимося з великою літерою З. Будемо читати склади, слова та речення із цією буквою, попрацюємо над текстом, вчитимемось добирати до нього заголовок. Взагалі, будемо гарно працювати, тому що вкінці уроку на нас чекатиме сюрприз. Дружба з буквами, вміння гарно, виразно читати допоможе вам здійснити цю цікаву мандрівку. А ще вашими вірними друзями, помічниками мають стати: уважність і кмітливість, старанність і наполегливість, швидкість мислення і вибір точних правильних дій, винахідливість і взаємодопомога.
- Отже, ми вирушаємо в мандрівку, щоб показати , що ми також багато знаємо, і можемо стати справжніми космонавтами. Але наша подорож буде казковою, ми подорожуватимемо планетою Букви «зе».
IV. Вивчення нового матеріалу
3 завдання
1. Бесіда
- Зробимо діти звукову модель слів Зіна та Назар за допомогою наших їжачків-звуковичків.
-А які ви знаєте імена, що починаються на ці звуки?(Зоя, Злата, Зоряна, Захар).
- Які ще слова пишуться з великої букви? (Міста, річки, клички тварин, назви казок,оповідань)
- Розгляньте велику і малу букви. Чи подібні вони? Чим відрізняються?
- На що схожа велика буква «зе»?
Збоку, знизу і згори
схожа «зе» на цифру «три».
- З яких елементів складається буква З? Змоделюємо з пальчиків літеру З.
- Молодці!!! За виконане завдання для нас сяє зірочка.
4 завдання
2. Гра «Впіймай звук [з ], [з']
- Діти, а хтось з вас бачив, як падає зірка? Що потрібно робити, якщо побачив таке явище? (Правильно, загадувати бажання)
- Дівчинка Зіна дуже полюбляє ввечері дивитися на зоряне небо, а коли дуже багато зірочок, вона ще й загадує бажання.
- Послухайте вірш і розкажіть про бажання Зіни.
Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
«Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх».
- Порахуйте скільки слів зі звуками [з], [з'] зустрічалося у вірші. (8)
- Назвіть ці слова. (Зіна, зірка, зразу, загадала, взимку, землю, Зіна, завзятіша).
2. Вправа «LEGO- цеглинки»
- Я ще раз буду читати вірш, а ви, визначайте кількість складів, у словах зі звуками [з], [з'] за допомогою цеглинок лего.
- Молодці! На небі загоряється ще одна зірка.
5 завдання
Фізкультхвилинка
- Зоряним небом летить наш зореліт. Діти, обережно! Вдалині з'явилося величезне яскраве Сонце! До нього близько летіти не можна. Там же вогонь!
Щось Буквар наш зажурився
Нас чекати він втомився.
Нумо, друзі, танцювати
І його розвеселяти.
-Давайте ми краще з сонечком- бедриком проведемо фізкультхвилинку.
Молодці, і за руханку ми отримуємо зірочку на небі.
6 завдання
3. Робота за сторінкою букваря (с.96)
1) Робота над текстом
- Діти, а ви полюбляєте такі вечори, коли на дворі зима, багато снігу, а на небі світить місяць та багато зірочок. А ви сидите в хаті,вам тепленько, і бабуся або мама розповідає казочку.
-Дівчинка Зіна, яка сьогодні з нами подорожує, хоче, щоб ви прочитали в букварику про те, як вона теж полюбляє слухати казочки. (Читання учнями пошепки, ланцюжком).
- Кому мама розповіла казку?
- Про кого була казка?
- А які казки вам читали батьки?
- Яка ваша найулюбленіша казка?
- З якої букви пишуться імена? (З великої)
- Придумайте заголовок. («Любителька казок», «Казка для Зіни»)
- Ще одна зірочка приєднується завдяки нашій працьовитості.
7 завдання
2) Читання для себе. Робота над чистомовкою (с.97)
- Увага! 5, 4, 3, 2, 1!Летимо далі !Відомо, що в кожного космонавта дуже хороша пам’ять, бо він отримує багато інформації. Наш друг Назарко, який подорожує з нами дуже любить читати чистомовки та дуже швидко їх запам’ятовує. А зараз побачимо, як вмієте запам’ятовувати ви. Адже ви також кожного дня дізнаєтеся багато нового.
Зу-зу-зу — дід купив козу.
Зи-зи-зи — малі дітки у кози.
Зі-зі-зі — дід косив траву козі.
За-за-за — зраділа дідова коза.
- Діти, перший рядочок прочитайте повільно, як равлики. Другий - швидко, як ракета. Третій – як черепашки, а четвертий – пролетіть як зореліт.
- А зараз прочитаємо всі хором разом зі мною.
- Назарко дуже задоволений , що подорожує з такими хорошими дітьми, які люблять і казочки, і чистомовки.
- Молодці! На небі з’являється зірочка.
V. Закріплення вивченого матеріалу
8 завдання
Робота за букварем (с. 97)
1.Стратегія «Кубування» (1-ша сторона куба «Назви»)
- Розгляньте малюнок. Опишіть, що ви бачите.
- Як ви гадаєте, про що розповідатиметься в тексті?
2. Слухання тексту
3. Стратегія «Кубування» (2-га сторона куба «Придумай»)
- Придумайте заголовок до тексту («Цікава гра»)
4. Бесіда
- Про які казки йдеться? Назвіть їх. («Колобок», «Івасик-Телесик», «Колосок», «Коза-дереза»)
- Хто розповідав казки? ( Ліза і Назар)
- Скільки казок розповіли нам діти? (4)
- Діти грали в гру чи просто слухали уривки казок? ( Грали в гру)
- Молодці, вже маємо з вами вісім зірочок, завдяки власним зусиллям.
5.Читання слів у стовпчиках. Гра «Відлуння»
VI. Підсумок уроку
Метод «Шість капелюшків»
- Діти, вже завершується наша космічна подорож. Нам залишається тільки підсумувати наші знання.
Білий капелюшок — колір чистоти.
- Що мені відомо про букву, знання з якої ми сьогодні закріплювали?Які звуки вона позначає?
Червоний — колір життя, відчуттів.
- Навіщо потрібно вміти писати велику букву З? (Щоб записувати імена, прізвища, назви країн, перше слово в реченні.)
Чорний — колір землі, здорового глузду.
-Наведіть приклади слів, які пишуться з великої букви З.
Зелений — колір досліджень.
- З яких елементів складається буква «зе»?
- На яку цифру схожа ця літера? (На трійку)
Синій — колір знань.
- Навіщо мені потрібні знання, здобуті на сьогоднішньому уроці?
2. Бесіда
- Увага! Ми приземляємось. Наша подорож зорелітом уже завершується. Чи сподобалося вам? Наші нові друзі теж пишаються вами. Ви стали справжніми космонавтами, які багато вміють і знають. Подивіться один на одного, усміхніться один одному, бережіть один одного, бо такі хороші діти є тільки на нашій Землі. Щиро дякую вам за урок!
Гарно всім було в польоті.
Кожен грався і радів.
Ну а зараз, діти, дружно скажем:
- До побачення, наш ЗОРЕЛІТ!
3. Власне рефлексія
- Подивіться навкруги, де ще є зірки? Це ж ви маленькі зірочки для своїх батьків і для мене. На парті є зірка, зафарбуйте свій настрій у відповідний колір і прикріпіть на дошку на наш зорепад настрою.
- Розфарбуйте зірочку яскраво жовтим кольором, якщо наш урок вам сподобався, у вас все вийшло, домалюйте очі та ротик ; блакитним кольором, якщо вам було цікаво, але не все вийшло так, як вам хотілося б; червоним, якщо вам не сподобалося, у вас не все вийшло.
- Подивіться яке гарне зоряне сяйво у нас вийшло.
- Як вітають зірок? Привітайте себе оплесками, бо ви гарно працювали.
За ваші гарні відповіді на уроці, пропоную вам відкрити коробку з сюрпризом.