Тема уроку: Закріплення звукового значення букви «Бе». Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, речень. Послідовність подій.
Мета:
-
Навчальна:
-
Закріпити знання учнів про звукове значення букви «Бе» та її звуковий аналіз.
-
Формувати вміння розрізняти звуки [б] та [б'].
-
Вдосконалювати навички читання складів, слів, простих речень.
-
Розвивати вміння встановлювати послідовність подій у реченнях та коротких історіях.
-
Розвивальна:
-
Розвивати мовленнєві, комунікативні та когнітивні здібності учнів.
-
Сприяти розвитку слухового сприйняття та мовного чуття.
-
Виховна:
-
Виховувати інтерес до навчання, зацікавленість у читанні та бажання дізнаватися нове.
-
Сприяти розвитку уважності та посидючості.
Обладнання:
-
Картки зі складами, словами, реченнями.
-
Таблиця з буквами та звуками.
-
Роздатковий матеріал (малюнки, короткі історії для встановлення послідовності подій).
Тип уроку:
Комбінований (закріплення знань та розвиток навичок).
Хід уроку:
I. Організаційний момент (1–2 хвилини)
-
Привітання: Учитель привітно зустрічає дітей, налаштовуючи на позитивний лад.
-
Перевірка готовності: Учні готують робочі зошити, ручки та інше приладдя для роботи.
-
Налаштування на урок: Учитель пропонує дітям зробити коротку зарядку для рук, щоб налаштуватися на продуктивну роботу.
II. Актуалізація знань (5–7 хвилин)
-
Мовленнєва зарядка:
-
Учитель пропонує повторити звуки, з якими учні вже знайомі.
-
Виконання вправи «Ланцюжок слів»: учитель називає слово, що починається зі звуком [б] (наприклад, «барабан»), а учні по черзі продовжують ланцюжок, називаючи слова зі звуком [б] на початку, у середині або в кінці слова (наприклад, «будинок», «бублик»).
-
Бесіда:
-
Учитель задає запитання, щоб активізувати знання дітей про звук [б] та букву «Бе»:
-
Який звук чуємо на початку слова «бабуся»?
-
Чи можемо почути звук [б] у слові «абрикос»?
-
Діти намагаються визначити місце звуку [б] у словах.
III. Мотивація навчальної діяльності (1–2 хвилини)
Учитель пояснює, що сьогодні на уроці діти будуть закріплювати знання про букву «Бе», навчаться знаходити її у словах, читати склади, а також упорядковувати події в правильній послідовності. Це допоможе дітям швидше і краще розуміти прочитане.
IV. Основна частина
1. Повторення звукового значення букви «Бе» (10 хвилин)
-
Пояснення: Учитель показує букву «Бе» на таблиці, уточнює її звукове значення: «це приголосний звук, який може бути твердим [б] і м'яким [б']».
-
Вправи на вимову звуків [б] та [б']:
-
Учитель пропонує дітям вимовляти слова, де звук [б] твердий (бублик, барабан) та м’який [б'] (білка, бібліотека).
-
Визначення місця звуку [б] у словах:
-
Виконання вправи з картками: діти показують, де у словах знаходиться буква «Бе» (на початку, в середині чи в кінці).
-
Індивідуальна робота:
-
Кожен учень отримує картку зі словом (наприклад, «будинок», «бублик», «білка»). Учні вказують місце букви «Бе» у слові та визначають, чи вона позначає твердий чи м’який звук.
2. Звуковий аналіз слів (10 хвилин)
-
Введення нового матеріалу: Учитель пояснює, що звуковий аналіз допомагає зрозуміти, як будуються слова.
-
Звуковий аналіз слова «бабуся»:
-
Учитель вимовляє слово по звуках, учні повторюють за ним, записуючи у зошитах схему слова.
-
Виконання аналізу інших слів: «будинок», «бублик», «білка».
-
Гра «Знайди пару»: Учні знаходять на картках слова, які містять букву «Бе», і роблять їхній звуковий аналіз.
3. Читання складів, слів, речень (7–10 хвилин)
-
Читання складів:
-
Учитель показує картки зі складами (ба, бо, бу, бе, би), а учні читають їх уголос, спочатку хором, потім індивідуально.
-
Читання слів:
-
Учитель демонструє картки зі словами, учні читають їх уголос (наприклад, «білка», «будинок», «бабуся»).
-
Читання речень:
-
Діти читають короткі речення з цими словами: «Білка біжить у ліс», «Бабуся вишиває», «Будинок стоїть на пагорбі».
-
Учитель пропонує дітям прочитати речення в різному темпі (швидко, повільно) та з різною інтонацією для розвитку виразного читання.
4. Встановлення послідовності подій (5–7 хвилин)
-
Робота з малюнками:
-
Учитель показує дітям серію малюнків, які відображають події, що відбуваються у певній послідовності (наприклад, «білка збирає горіхи», «білка несе горіхи у дупло», «білка ховається в дуплі на зиму»).
-
Діти встановлюють порядок подій, розкладаючи картинки по черзі та обґрунтовуючи свій вибір.
-
Короткі історії:
-
Учитель читає дітям коротку історію та просить відновити порядок подій, використовуючи ключові слова (наприклад, «бублик», «білка», «зима»).
-
Обговорення результатів: Учні пояснюють свої відповіді, учитель допомагає виправити помилки, якщо вони є.
V. Підсумок уроку (2–3 хвилини)
-
Рефлексія: Учитель запитує учнів, що нового вони дізналися на уроці та що було найбільш цікавим.
-
Відповіді на запитання:
-
Діти пригадують, як читати склади зі звуком [б], як його аналізувати, а також як розташовувати події у правильній послідовності.
-
Підбивання підсумків: Учитель хвалить дітей за роботу та активність на уроці.
VI. Домашнє завдання
-
Завдання з буквою «Бе»:
-
Придумати три слова зі звуком [б] або [б'] та зробити їх звуковий аналіз у зошиті.
-
Малюнок до речення:
-
Намалювати картинку до речення, де є слово зі звуком [б] (наприклад, «Білка ховається в дуплі»).
Рефлексія (за бажанням)
-
Учні розповідають, що їм сподобалося найбільше на уроці, з якими завданнями впоралися швидко, а що викликало труднощі.
VII. Додаткові завдання (за потребою)
-
Гра «Звукова пошта»:
-
Учитель може організувати гру, де учні діляться на команди і отримують картки зі словами, що містять звук [б]. Команди по черзі читають слова, і кожен учасник повинен передати слово своїм товаришам, акцентуючи увагу на звуці [б]. Це допоможе закріпити навички слухового сприйняття та вимови.
-
Словниковий диктант:
-
Учитель може провести словниковий диктант, у якому діти записують слова зі звуком [б]. Це може бути ігра, де вони самостійно обирають слова з теми (наприклад, «світ тварин» чи «їжа»).
-
Творче завдання:
-
Учні можуть написати невелику розповідь або вірш про білку, використовуючи слова зі звуком [б]. Це може стати гарною нагодою для розвитку творчого мислення і заохочення до писемного мовлення.
Урок спрямований на закріплення знань учнів про букву «Бе» та звукове значення звуків [б] і [б']. Учні вчаться аналізувати слова, визначати місце звуку в словах, читати склади, слова та речення, а також встановлювати послідовність подій у коротких історіях. Цей урок допомагає формувати навички читання та розуміння тексту, розвиває слухове сприйняття, мовлення і комунікативні здібності, а також заохочує дітей до активної участі у навчальному процесі.