Урок: «Закріплення звукового значення букви «ша». Опрацювання текстів «Поспішай, синичко!», «Кожушок».

Про матеріал
Розробка конспекту інтегрованого уроку з читання: «Закріплення звукового значення букви «ша». Опрацювання текстів «Поспішай, синичко!», «Кожушок». Робота над виразністю читання речень різних за метою висловлювання»у 1 класі. Матеріал закріплює знання учнів про букву «ша» та її звукове значення, удосконалює навички виразного читання, звукового та звуко-буквеного аналізу слів, збагачує словниковий запас учнів. розвиває фонематичний слух, аудіативні вміння, навички спілкування у колективі.
Перегляд файлу

Тема: Закріплення звукового значення букви «ша». Опрацювання текстів «Поспішай, синичко!», «Кожушок». Робота над віразністю читання речень різних за метою висловлювання.

Мета: Продовжити роботу над засвоєнням букви ш, звука [ш]. Формувати у дітей навички виразного і свідомого читання зв’язного тексту; розвивати усне мовлення творчі здібності, фантазію; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати у дітей дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиці, картки-фішки для звукового аналізу слів; предметні малюнки, картка з дидактичним матеріалом на літеру Ш, презентація до уроку, цеглинки LEGO, ІКТ.

Тип уроку:   Закріплення знань.

Освітні галузі. Мовно – літературна, фізкультурна, здоров’язбережувальна.

                                         Хід уроку.
І. Організація класу. (Слайд №2)
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І лагідно промовимо «Доброго ранку!»

  1.                                             Психологічне настроювання.

 

Урок у нас сьогодні дійсно незвичайний.Тому...настроїмося:

 

  1.                                             Очі дивляться …    Та все бачать.
  2.                                             Вуха слухають …   Та все чують.
  3.                                             Голова…                      Думає.
  4.                                             Яким буде урок?    Найцікавішим.
  5.                                             Які у мене діти?   Найкращі.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.      

  Мухи білі прилітають, (Слайд №2)

 На голівоньки сідають,

Замітають всі доріжки

І дарують діткам сніжки.

       Хто ж дарує жартома

          Білі мухи?Це................(зима).

 1. «Художня майстерня» (вчитель розповідає під „Музику зими”, діти розглядають ілюстрації). (Слайд №3-8)

 Казкова краса зими притягує, бентежить, хвилює людські душі. Дерева, кущі і кучугури в білих пухнастих шубах перетворюються на чудернацькі скульптури. Вигадливі морозні малюнки на вікнах вражають своєю красою, не схожою із живою. Холодна зимова краса, наче застигла у нерухомому сні.              Цю красу описують художники в своїх картинах - на слайдах пейзажі видатних художників. Композитори намагалися передати красу зими за допомогою нот. До вашої уваги вальс «Заметіль» Г.Свиридова, закрийте очі та вслухайтесь в ці чарівні звуки. -Як ви гадаєте, що хотів донести композитор до слухачів?   (На землю летить багато – багато сніжинок. Вітерець кружляє з ними у вальсі. Вони легенько опускаються на землю і вкривають стежки – доріжки, будинки, дерева, кущі, поля.)

- вправа „Мікрофон”(її краса дає наснагу воодушевление поетам Скільки чудесних поетичних рядків присвячено цій порі року!)          (Слайд №10-12)           

Чи покращився настрій? (відповіді дітей) Вона зачарувала всіх. Яка вона?

Чарівна   (Слайд №13-14)

В народі говорять: "Зима прийшла і празничків привела”. І дійсно: взимку майже щодня – свято. А які зимові свята ви знаєте? (відповіді дітей) А яке свято найулюбленіше? Чому?

-   Святого Миколая (19 грудня);

-   Святвечір (6 січня);

-   Різдво Христове (7 січня);

- Новий рік або свято Василя (14 січня);

  • Водохреща (19 січня);
  • Стрітення ( 15 лютого ).
  • Якщо взимку багато свят, то як її назвати?

Святкова(Слайд №15)

Ще на склі зими узор,

А у нас вже «зимобор»

Зими і літа зіткнення

Ми звемо свято …(Стрітення)

Слово це означає – зустріч. У народi ж кажуть, що 15 лютого зима з весною зустрiчається (стрiчається).  А чи знаєте ви про яку зустріч йдеться мова?

 Вранці на околицю села в’їхала красуня Весна. Аж ось їй назустріч виходить непривітна зла Зима і починає сперечатися з дівчиною. Довго тривала суперечка. Ніяк не могли вони визначитися 6 кому йти, а кому вертатися. І вирішили вони помірятися силою. Злізла Весна з коня і почався двобій. Вважалося, що переможець буде володарювати далі. Якщо до вечора стане тепліше – перемогла Весна, а якщо холодніше – Зима. А сталося все це 15 лютого. На Стрітення освячували воду і свічки - вони вважалися оберегами і захищали людей від грізних сил природи, від лиха і хвороб.  Стрітенський вогник тримали в хаті цілий рік. От і ми запалимо свічку, щоб зігріла вона наші серця, захищала від грізних сил природи, від лиха і хвороб.

Проблемне питання: Допоможемо Весні і ми своєю працею на уроці!  А щоб зима не злилася і пішла, подякуємо їй і підведемо підсумки наших спостережень.

2. Наш девіз.  А працюватимемо під гаслом:

Не кажи: «Не вмію», а кажи «Навчуся».

Я за всяке діло залюбки беруся.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.        

 Як нестримно летить час, ще зовсім недавно ми тішилися новорічними святами. А вже почався відлік останнього місяця зими — лютого. Називали його у народі сніжень, крутень, лютий. Його українська назва свідчить про погоду, поширену взимку. Зима силкується втримати свої права, дошкуляє вітрами,  нагадує про себе завірюхами, снігопадами та морозами.

1.Артикуляційна розминка.

- Але ж ми морозу не боїмося!  Зігріваємо носики від морозу.

- Вдихаємо носом ( на рахунок 1 – 5 )  Якомога повільніше видихаємо ротом ( руки човником складені біля обличчя, повітря зігріває носики ).

2. Мовна розминка   (Слайд №17)

 - « Біг по доріжці»  

(Читання складів на доріжці з різним темпом та силою голосу).

  1.                                            Повільне й тихе.  ма    мо    му    ми    ме   мі
  2.                                            Швидке й тихе.  на    но     ну     ни     не   ні
  3.                                            Швидке   й голосне.  ка    ко     ку     ки     ке   кі
  4.                                            Повільне й голосне.  ча    чо     чу     чи     че   чі
  5.                                            На одному диханні.  ша   шо   шу   ши   ше   ші

 

- “ Скоромовка “ на видиху    (Слайд №18)

Вдих носом ( на 1 – 5 ), пауза ( 1 – 2 ), видих – ротом, промовляючи скоромовку: «Лиха тому зима в кого кожуха нема».  Перекладіть скоромовку  - Тоді давайте одягатися.

3. Гра "Одягнися".(Слайд №19)

Сніг так мете, що з’явились кучугури, а в них заховались слова, в які можна тепло одягнутись. Знайдіть їх:

шишка        шафа          груша            каша

мішок         шуба           шарф            шоколад

штани         вишня         мишка           шапка

шахи           шофер       горішки         шкарпетки

-Скільки складів у слові ШТАНИ?                                    (Слайд №20)

- Назвіть дзвінкий приголосний у слові ШУБА?

- Скільки приголосних у слові ШАРФ?

- Який звук  [П] у слові ШАПКА?

- Скільки голосних у слові ШКАРПЕТКИ? Назвіть наголошений склад.

 

Одяглися,зігрілися!     Яка літера заховалася в ціх словах?

 Третій місяць зветься лютий,

 А лютує він тому,

 Що на світі довго бути

 Не доводиться йому.

 Хоче лютий, щоб на світі

 Панувала вік зима.

 Та поволі сонце гріти

 Починає крадькома.

Давайте допоможемо  весняному сонечку розтопити кучугури! Визволемо букву „ША”(Слайд №21)

3.«Мозковий штурм» (Слайд №22)

 

- Який вона позначає звук: голосний чи приголосний; дзвінкий чи глухий? Вимовте цей звук. Який він? (Приголосний).  А які бувають приголосні? (Тверді й м’які, дзвінкі та глухі).А який саме приголосний [ш]? (Шиплячий)– Чому шиплячий? (Тому, що при його вимові утворюється шум, який нагадує шипіння).)

 

Було колись - не могла людина дати собі ради з природою: то дощ йде не тоді, коли просять, а коли косять, то тепло й холод не в пору, то і влітку трапиться кожуха носити.

 Тож, аби вберегти себе від неочікуваної напасті люди почали спостерігати за природою, і помітили наші предки, що вона сама підказує їм, що і коли має намір послати на землю, і навчилися спостерігати.Ці спостереження – народні прикмети(прикмети на стрітення).

Яка зима за погодними умовами? (Слайд №23-28)

Морозна

Так, молодці! А ще зима — це не тільки сніги та морози, але ще й велика радість дітям. Адже тільки взимку можна покататися на ковзанах, на лижах, на санчатах. Діти радіють, неначе сніг спеціально створений для дитячої радості.

Як на лід рушають грати,

 одягають стильні лати.

 Ключки, шайбу й ковзани

 поєднали в грі вони. (Хокеїсти, хокей)

ІV. Перевірка отриманих знань.    

  •                                                            Бесіда за текстом «Хороша гра» («Буквар», стор. 109)

- Що таке хокей?( спортивна гра з шайбою на льодовому майданчику).

- Що таке шайба? ( диск з гуми для гри).

- Діти, ми з вами домовлялися, що вдома цей текст уголос прочитаєте для батьків так, нібито ви спортивний коментатор. Щоб вони уявили гру, співпереживали за хокеїстів? Вам вдалося вразити їх своїм читанням?

 

 - А в тексті є окличні речення?

– З якою інтонацією треба читати окличні речення?(голосно, радісно, схвильовано).

 

  •                                                            Читання тексту у різному темпі.Під час гри хокеїсти рухаються по льодовому полю з різною швидкістю. Читайте в такому темпі, який задає гра.

 

- Чому тренер сказав: „Хороша була гра”.

- Як називалися команди?- Хто вийграв?

 Фізхвилинка ( діти виконують рухи під віршовані рядки)

Тупотять маленькі ніжки,

Топчуть по снігу доріжки,

 Рученята зігрівають,

 Ось так спинки прогинають,

 Із гори на санчатах

 Стрибнемо, як кенгурята.

 На прогулянці зимовій

 Буде кожен з нас здоровий

  •                                                            Бесіда  про  мовлення. (Слайд №29)

- Діти, ми  весь  час говоримо  з  вами, що  треба  дотримуватись  правил культурної  поведінки.

 - А уболівальники  шуміли,  навіть  кричали. Чи  можна  це  робити? ( на  стадіоні – так)

       -  А в повсякденному  житті  ТРЕБА дотримуватись культури спілкування. НЕ  МОЖНА  одночасно  говорити,  перебивати  один  одного, розмахувати  руками; ТРЕБА    Розмовляти  спокійно,  не дуже  голосно, вживати  слова  ввічливості.

Якщо зима приносить задоволення, то ж яка вона?

Весела(Слайд №30-32)

VІ.  Вивчення  нового  матеріалу.

   Зима для тварин – важкий час: холодно, обмаль їжі. Численні птахи, які мешкають у парках, скверах і біля житлових будинків, опинилися під загрозою загибелі.

Жовтогруді щебетушки

 Купили чорні капелюшки.

 А ще білі щічки

Називають їх….. (синички).

 - Синиці дуже ненажерливі. Вони за добу поїдають стільки їжі, скільки важать самі.

 - А найкраща їх їжа – це комашки, які взимку далеко сховалися під корою.

 2. Перегляд слайдів із зображенням синиць. (звучить спів синички)

 3. Хвилинка – цікавинка. (Слайд №33-37)

 - Наші учні попередньо підготували цікаві факти з життя цих птахів.

3.1. У синиць різних видів є багато спільного. В основному вони ведуть осілий спосіб життя. Зазвичай синиці влаштовують гнізда в дуплах дятлів, щілинах стовбурів, під корою дерев, що відстала. Синиці, які живуть в парках і садах міст і селищ, займають штучні гніздів’я – синичники.  Своїм сильним дзьобом синиці проникають у тріщини кори дерев і витягують звідти комах, більшість з яких є шкідливими. Також вони їдять насіння шишок, плоди шипшини і горобини. А найбільше вони полюбляють сало.

 1. Інсценізування тексту „Поспішай, синичко!” за Галиною Демченко.

 2.  Бесіда  за  змістом  тексту.

  - Хто зустрівся у лісі?

 - Про що запитала перша синичка?

 - Яку пораду вона дала своїй подрузі?

 - Скільки дійових осіб приймало участь у розмові? 

 - Як називається розмова двох або більше осіб?

3. Словникова  робота. (Слайд №38)

-Щоб навчитися читати текст, який ви щойно почули у виконанні наших учнів, перш за все попрацюємо над важкими словами.

 (читання вчителем)

 зу-стрі-ли-ся                 шви-день-ко

 си-ни-чки    шма-то-чки

 го-ро-би-на    ши-пши-на

 го-дів-ни-чка                шість

- Прочитайте самостійно ці слова.

4.  Читання  тексту  “Поспішай,  синичко”  - вчителем;

  - Що  в цьому  тексті  справжнє, а  що  казкове? 

 - самостійне напівголосне  читання  тексту  учнями.

5.  Гра  “Незнайко” цеглинки LEGO

                                ВЧИТЕЛЬ -  УЧНІ

 - Зустрілися  в  лісі  2  сойки .                           Ні,  синички .

 - Чи  ти  обідала? – спитала  перша.                 Ні, снідала.

 - Ні, ось  може  якусь  комашку  у  корі  знайду.           Так.

 - Так  чого  ж  ти  тут  лежиш?                               Ні, сидиш.

 - Біжи  швидше  до  школи.                                    Ні, лети.

 - Там  у  саду  аж 5  годівничок!                             Ні, шість.

 - Чого в них тільки нема! І пшоно, і шматочки сала.     Так.

 - І ягоди калини та горобини.   Ні, шипшини та горобини.

 - Поспішай,  сойко!                                               Ні, синичко.

Фізкультхвилинка

 

Вчитель. Я бачу, що ви вже втомилися. Проведемо фізкультхвилинку.

Раз! Два! Час вставати! Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо.

Швидко втому проганяймо.

П'ять! Шість! Засміялись!

Кілька раз понахилялись.

І синички прямо в клас

Завітали в вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Лиш синичок не чіпати.

Прудко пташечка літає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

7. Гра  “Збери  прислів”я”.(Слайд 39-40)

                    Там, де, комашок, багато, пташок, нема.

                   (Там,  де багато  пташок,  нема  комашок)

8. Пропедевтична робота

- Чи можна так звернутись до синички: «Приходь, синичко!»?

- А як звернутися? (Прилітай, синичко!)

г) мовчазне читання тексту

д) бесіда за малюнками

-Розглянте ілюстрацію в Букварі.

 -Кого ви ще бачите крім синичок?

 - Розкажіть, як ви допомагаєте птахам?

е) читання тексту в особах;

є) ланцюжкове читання;

Хлопчики - питальні речення.

Дівчатка - окличні речення.

з) творча робота

А тепер подивіться на наші подарунки. Як ви думаєте для кого вони?

Так, з цими подарунками сьогодні ми завітаємо до пташок, які живуть у нашому шкількому парку.Із  собою візьмем ось чудові  годівнички, які ви виготовили разом із своїми батьками.  Я сподіваюсь, що і наша синичка прилетить до вашої годівнички.

- А ще зиму називають лютою. Чому? (відповіді дітей)

Люта(Слайд №41-42)

VІІ. Підсумок уроку.

- Яку букву ми вивчали?

 - Який звук вона позначає?

Добре, тому що: ЧАРІВНА, СВЯТКОВА, ВЕСЕЛА.

- багато снігу, можна ліпити сніжки;

- можна кататися на санках, лижах, ковзанах;

- сніг вкриває рослини від морозу;

- дерева відпочивають.

Погано, тому що: ХОЛОДНА, ЛЮТА.

- сніг засипав усе: пташкам і тваринам нічого їсти;

- слизько, можна впасти;

- холодно, морозно, можна захворіти

Отож, зустрілася Весна із Зимою і перемогла. (Слайд №43-44)

 А зима пішла. Але на згадку про себе залишила подарунки для учнів 1-Б класу.

- Весна підготувала для вас поради за вашу працю.

 Любі діти! Читайте, читайте і читайте! І тоді увесь розум, мудрість і людська доброта перейдуть до вас через книжки.

Збіг урок наш, як коротка мить,

 Дуже швидко час біжить.

 Ще попереду у нас багато кроків,

 І цікавих, і складних уроків

 Рефлексія.
- Діти показують свій настрій, піднявши смайлик.
- Дякую за роботу.

1

 

doc
Додано
6 листопада 2022
Переглядів
342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку