Урок "Залози внутрішньої секреції"

Про матеріал

Розробка комбінованого уроку з теми "Залози внутрішньої секреції"

Мета:

• продовжити формувати знання учнів про ендокринну регуляцію функцій організму людини;

• ознайомити із будовою та функціями гіпофіза, епіфіза, щитоподібної залози надниркових залоз;

• розкрити значення гормонів цих залоз у підтримці життєдіяльності організму;

• розвивати вміння порівнювати, аналізувати, відповідати на різнорівневі запитання;

• формувати вміння працювати в групах; формувати потребу в здоровому способі життя.


Перегляд файлу

Тема: Залози внутрішньої секреції

Мета:

  • продовжити формувати знання учнів про ендокринну регуляцію функцій організму людини;
  • ознайомити із будовою та функціями гіпофіза, епіфіза, щитоподібної залози надниркових залоз;
  • розкрити значення гормонів цих залоз у підтримці життєдіяльності організму;
  • розвивати вміння порівнювати, аналізувати, відповідати на різнорівневі запитання;
  • формувати вміння працювати в групах; формувати потребу в здоровому способі життя.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця « Залози внутрішньої секреції»

Очікувані результати: учні називають місце розташування гіпофіза, епіфіза, щитоподібної залози та наднирників в організмі людини; характеризують гормони, які вони виділяють, та їхній вплив на процеси життєдіяльності, значення гіпофіза в регуляції роботи ендокринної системи; пояснюють порушення гормональної регуляції в організмі.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ.  Актуалізація опорних знань

  1. Вправа « Три журналістські запитання»

Пригадайте зміст параграфа « Гуморальна регуляція» і спробуйте дати відповідь на три запитання:  

      Що ?                                  гуморальна регуляція

 

  Через що?                        рідинні середовища: кров, лімфа, тканинна рідина

                                                                       

 За допомогою чого?                             Біологічно активні речовини, гормони

 

  1. Відтворити схему

Залози

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Народна мудрість мовить:

« Скажи мені, і я забуду.

Покажи мені, і я запам’ятаю.

Дай можливість діяти самому,

і я навчуся» .

 Тому я пропоную працювати сьогодні на уроці під таким девізом.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 Перегляд відеофрагментів.

ІV.  Вивчення нового матеріалу

 Учні об’єднуються у чотири групи і виконують завдання за картками та за планом.

Назва

залози

Розміщення, будова

Основні гормони

Функції

гормонів

Порушення

Гіперфункція

Гіпофункція

1.

Гіпофіз

 

 

 

 

 

2.

Епіфіз

 

 

 

 

 

3.

Щитоподібна

 

 

 

 

 

4.

Надниркові

 

 

 

 

 

 

Назва

залози

Розміщення, будова

Основні гормони

Функції

гормонів

Порушення

Гіперфункція

Гіпофункція

1.

Гіпофіз

Невелика(0,35 – 0,65 г), розміщена в порожнині черепа біля основи мозку, під гіпоталамусом

соматотропін

Ріст до 25 р.

гігантизм

Карликовість

Акромегалія (поруш. пропорцій тіла)

тропні

Регулюють і координують роботу ЗВС

 

 

вазопресин

Зменшує утворення сечі

 

Нецукровий діабет

окситоцин

Скорочення матки

 

 

2.

Епіфіз

Шишковидне тіло в головному мозку (0,2 г)

мелатонін

Пігментація шкіри, контролює біоритми тіла

Надмірна пігментація

Вітиліго (побіління шкіри)

3.

Щитоподібна

На рівні гортані, має дві частки і перешийок. Одна з найб. залоз (40-60 г)

тироксин

Сприяє процесам окиснення в клітинах, регулює обмін речовин, ріст, розвиток

Базедова хвороба

Кретинізм

Мікседема

 

Зоб

 

4.

Надниркові

Невеликі парні органи, розташовані на верхніх полюсах нирки

(15 – 20 г)

 

Кірковий шар

кортикостироїди

(кортизон)

 

 

 

 

Регулюють водно-сольовий обмін, обмін орг. реч., виділення статевих гормонів

Раннє статеве дозрівання;

Різке припинення росту

Бронзова (аддісонова) хвороба

Мозковий шар

Адреналін - гормон агресивн.

Зб. частоту серц. скор., розширення судин

тахікардія

брадикардія

Норадреналін – гормон страху

Звуження судин

 

 

Статеві гормони: андрогени й естрогени

Розвиток стат. органів у дитячому віці, розвиток вторинних статевих ознак

Поява ознак іншої статі

 

 

ІV.  Узагальнення і систематизація опорних знань

  1. Встановіть відповідність між залозою та гормоном, який вона виділяє.
  1. Гіпофіз                       а) норадреналін
  2. Епіфіз                         б) тироксин
  3. Щитоподібна             в) окситоцин
  4. Наднирники               г) мелатонін
  1. Встановіть відповідність між хворобою та залозою, порушення діяльності якої виникає ця хвороба.
  1. Мікседема                             а) наднирники
  2. Нецукровий діабет               б) щитоподібна
  3. Акромегалія                          в) гіпофіз
  4. Базедова хвороба                  г) епіфіз
  1. «Мозковий штурм».

Наполеон Бонапарт, який мріяв стати володарем всієї Європи, першим помітив, що більшість вояків, призваних на військову службу з гірської місцевості, страждали на туговухість. Крім того, вони були погано розвинуті фізично й розумово, швидко втомлювались і були майже неспроможними виконувати команди і добре воювати. З якими хворобами пов’язані ці симптоми? Розкрийте причини їх виникнення.

(Це симптоми захворювання щитоподібної залози — ендемічного зобу та кретинізму.)

V.  Підведення підсумків уроку

 Повернутись до обговорення відео та фотографій, які були продемонстровані на початку уроку.

VІ. Домашнє завдання

 Опрацювати §47, 48, робота з таблицею, підготувати повідомлення 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку