Урок "Замкнена та незамкнена кровоносна система"

Про матеріал
Мета: узагальнити знання учнів про транспорт речовин у тварин, порівняти будову кровоносної системи хребетних тварин, закріпити знання про кровоносну систему. Продовжити розвивати абстрактне мислення, увагу та уяву учнів, вміння висловлювати власну думку, встановлювати взаємозв’язки, порівнювати та узагальнювати матеріал, генерувати власні ідеї, вчити мислити творчо та креативно, виявляти ініціативу та працювати практично. Продовжувати виховувати почуття прекрасного та бережливе ставлення до природи, вміння спілкуватися в колективі і відстоювати власну думку, бути толерантними один до одного.
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Верховинської Держадміністрації

Красноїльська ЗОШ ӏ-ӏӏӏ ступенів

 

 

 

 

 

План-конспект уроку біології

7 клас

Замкнена та незамкнена кровоносна системи.

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель біології та екології

Кочерган Н. М.

2020

 

Тема: Замкнена та незамкнена кровоносна системи. «Практична робота №4. Порівняння кровоносних систем у хребетних тварин.»

Мета: узагальнити знання учнів про транспорт речовин у тварин, порівняти будову кровоносної системи хребетних тварин, закріпити знання про кровоносну систему. Продовжити розвивати абстрактне мислення, увагу та уяву учнів, вміння висловлювати власну думку, встановлювати взаємозв’язки, порівнювати та узагальнювати матеріал, генерувати власні ідеї, вчити мислити творчо та креативно, виявляти ініціативу та працювати практично. Продовжувати виховувати почуття прекрасного та бережливе ставлення до природи, вміння спілкуватися в колективі і відстоювати власну думку, бути толерантними один до одного.

Тип уроку: узагальнення знань.

Методи і форми проведення: бесіда з елементами розповіді, вирішення проблемних питань та виконання практичної роботи.

Наочність та обладнання: підручники, робочі та практичні зошити, роздатковий матеріал.

 

 

 

Хід уроку

Епіграф

Успіх приходить до того, хто його прагне.

Г.Сковорода

І етап. Організаційний.

Вчитель вітається з учнями, налаштовує їх плідно працювати. Діти сидять по групах.

ІІ етап. Актуалізація опорних знань учнів.

Діти, давайте пригадаємо деякі опорні терміни, які ми вивчали раніше.

Вправи на критичне мислення: «Незавершені фрази» та «Реверсивна мозкова атака». Для цього розберемо питання, які є у вас на столах.

  1.                           Кров циркулює по неперервній сітці судин у ….. системі.(Незамкнена)
  2.                           У жаби кров з шлуночка тече артеріями в усі органи й тканини, а з них венами повертається в праве передсердя — це … коло кровообігу.(велике)
  3.                           ЗНАЙДІТЬ ПОМИЛКУ. Кровоносна система крокодилів досконаліша, ніж у інших сучасних плазунів. Серце чотирикамерне: має два передсердя і шлуночок, повністю розділених перегородкою.
  4.                           ЗНАЙДІТЬ ПОМИЛКУ. У птахів повністю роз’єднані великий і малий круги кровообігу: венозні та артеріальні потоки крові змішуються. Серце чотирикамерне, з двох передсердь і двох шлуночків.
  5.                           Чи згідні ви з цим твердженням?

Унікальна кровоносна система жирафи. Оскільки мозок жирафи підноситься над власним тілом на висоту 5 метрів, постає проблема кровопостачання мозку. Виявляється, аби доставити кров на таку висоту, у жирафа серце, вдвічі сильніше, ніж, наприклад, у корів; специфічна будова вен запобігає різкому приливу крові при опусканні голови вниз. Аби кров не застоювалася в ногах, у жирафа шкіра на ногах незвичайно натягнута. Ось природа постаралася! (Так.)

  1.                           Чи згідні ви з цим твердженням?

У ссавців різних видів серце б’ється з однаковою частотою.

(Ні. Чим дрібніша тваринка, тим частіше в неї серцебиття, а у великих звірів серце б’ється повільно. Наприклад, у бика відбувається 40—45 серцевих скорочень за хвилину, у собаки — 100—130, а в миші — 500 -600. Серце кажана під час зимової сплячки скорочується лише 1—2 рази за хвилину.)

Діти відповідають.

ІІІ етап. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Сьогодні я хочу поставити перед вами проблемне питання, на яке ви зможете відповісти наприкінці уроку, коли ми систематизуємо ваші знання:

«В яких напрямках рухалася еволюція кровоносної системи?»

ІY етап. Узагальнення знань.

Питання до всього класу.

Давайте пригадаємо, які ми знаємо рідини організму?

(Кров, лімфа і тканинна рідина).

Далі ми продовжимо працювати в групах.

Вправа «Сніговий ком».

Діти, сформулюйте визначення термінів «транспорт речовин» та «кровоносна система».

1 група. Транспорт речовин – сукупність процесів в організмі, які відповідають за перенесення різних сполук для забезпечення життєдіяльності.

2 група. Кровоносна система – сукупність органів, які забезпечують транспорт речовин в організмі.

Питання до всього класу.

Давайте пригадаємо, які існують типи кровоносної системи? Замкнена та незамкнена.

Давайте сформулюємо визначення даних термінів.

Вправа «Мозковий штурм».

3 група. Незамкнена кровоносна система – система, судини якої перериваються щілиноподібними просторами порожнини.

4 група. Замкнена кровоносна система – система, у якій кров циркулює по неперервній сітці судин.

5 група. Наведіть приклади тварин із замкненою та незамкненою кровоносною системами. (Діти наводять приклади).

6 група. А за рахунок якого процесу здійснюється транспорт речовин у губок, кишковопорожнинних тварин та червів?

Підказую вам – в цьому приймає участь фізичне явище? Діти відповідають – дифузія. А що це за явище? Дифузія – процес проникнення одної речовини між молекулами іншої речовини для урівноваження їхніх концентрацій.

Виконання практичної частини. А тепер ми з вами перейдемо до виконання практичної роботи. Перед вами на партах є роздатковий матеріал, де зображені різні типи кровоносної системи тварин. Вам необхідно за малюнками встановити, яким типам або класам тварин вона належать та заповнити таблицю у практичному зошиті.(с. )

Діти заповнюють таблицю та характеризують кровоносні системи різних тварин, використовуючи підручники та презентацію (на слайді кровоносні системи представників хребетних).

http://files.school-collection.edu.ru/dlrstore/6e13cc29-db92-45d2-b78c-eb71f8b91d26/%5bBIO8_02-08%5d_%5bPT_01%5d_files/2.gif

Кровеносная система позвоночных животных - пример

http://files.school-collection.edu.ru/dlrstore/6e13cc29-db92-45d2-b78c-eb71f8b91d26/%5bBIO8_02-08%5d_%5bPT_01%5d_files/1.gif

http://files.school-collection.edu.ru/dlrstore/6e13cc29-db92-45d2-b78c-eb71f8b91d26/%5bBIO8_02-08%5d_%5bPT_01%5d_files/4.gif

http://files.school-collection.edu.ru/dlrstore/6e13cc29-db92-45d2-b78c-eb71f8b91d26/%5bBIO8_02-08%5d_%5bPT_01%5d_files/5.gif

 

Y етап. Підведення підсумків уроку.

Діти, пригадайте наше проблемне питання, яке я поставила вам на початку уроку і дайте на нього відповідь.

Еволюція рухалася у таких напрямках:

  1.                           Незамкнена кровоносна система перетворилася на замкнену.
  2.                           Поява серця, як органа, який забезпечує рух крові по судинам.
  3.                           Розмежування артеріальної та венозної крові.
  4.                           Поява двох кіл кровообігу.
  5.                           4-камерність серця.

Всі ці ароморфози надали досконалості кровоносній системі, її здатності швидко транспортувати речовини в організмі тварин.

Діти здають практичні зошити.

Гра «Ланцюжок».

Перший учень називає тварину, другий — тип кровоносної системи, який їй притаманний, третій — дає коротку характеристику будові серця, четвертий — наводить приклади інших тварин, які мають таку ж будову кровоносної системи.

 

YI.Повідомлення домашнього завдання:

  1.                           Опрацювати параграф 37, запитання після параграфу.
  2.                           підготувати міні-проект «Чому кров антарктичних риб не замерзає при мінусовій температурі?»

1

 

doc
Додано
14 лютого
Переглядів
9
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку