Урок "Запліднення та внутрішньоутробний розвиток людини

Про матеріал
Обрана тема уроку має на меті сформувати у підлітків свідоме відношення до зачаття і вагітності, відповідальність за життя, яке не народилось; усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Перегляд файлу

Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.

Мета: створити умови для:

  • усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;
  • розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;
  • формування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;
  • усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.

Обладнання: презентація, відеофільм

Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.

Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивна вправа «Мікрофон».

Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.

Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, плацента.

Хід уроку

І.Мотивація начальної діяльності

Вчитель читає «казку»:

Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.

Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.

Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт.  А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.

Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком. Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти. І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала: «Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш, не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.»

Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив перший крок...

Його прийняв величезний і прекрасний світ, чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...

Вправа «Мікрофон»

Чи здогадалися ви, про що сьогодні йтиметься мова? (1-й слайд)

Які питання вас цікавлять?

Якби ви мали можливість поспілкуватися із ембріоном, яке б було ваше перше питання?

Проблемне питання “Чи є ненароджена дитина людським життям?”

Епіграф уроку (2-й слайд)

Що є благо? Знання.

Що є зло? Незнання.

Хто розумний, той,

виходячи з обставин,

одне заперечить, а інше обере.

Сенека

ІІ. Сприймання нового матеріалу

Учитель. Таємниця зачаття та розвитку нового організму привертала увагу давно. Але через брак знань, припущення були дуже наївні. В Індії вважали, що у зачатті беруть участь, крім батьків, земля, вогонь і вода. А що до того, як росте плід було сказано, що плід схожий на завиток, він споживає кров своєї матері.

Коли починається людське життя? А й справді коли? У хвилини народження? З першим ворушінням дитини, яке відчуває вагітна жінка? А, можливо, у мить зачаття? Та чи можна крихітну запліднену яйцеклітину назвати живим організмом?

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо дати відповідь на ці запитання. А для цього ми вивчимо, яких змін зазнає зародок із перших днів свого існування до народження.

(3-й слайд) Питання для розгляду і осмислення.

Індивідуальний розвиток організму із моменту запліднення до природної смерті називається онтогенезом.

Періоди онтогенезу(4-й слайд)

                                                                                                                                                                             

     Передембріональний            Ембріональний              Постембріональний (утворення гамет,               (із моменту запліднення і        ( від народження    запліднення)                           до народження)                         до  смерті)

За традицією ми відмічаємо свій день народження, як дату, коли вперше залишили лоно матері, зробили свій перший вдих і сповістили присутніх про свій прихід на землю голосним плачем. Звичайно, це дуже важлива і знаменна мить. З цього моменту починається наше земне життя. А що ж відбувається із маленькою крихітною істотою до цього моменту?

Ще в IV столітті до нашої ери Василь Великий стверджував, що наше біологічне життя починається саме з тієї благословенної миті зачаття, коли тільки один з мільйона сперматозоїдів потрапляє до яйцеклітини і в матковій трубі зливається з нею. У цій малесенькій клітині, яку можна побачити тільки під мікроскопом, міститься вся інформація про майбутній організм: її стать, зріст, колір шкіри, очей і волосся, група крові і темперамент, її уподобання, здібності і таланти.

«Момент народження людини»

Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.

(5-й слайд.)Яйцеклітина – гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!

Сперматозоїди – гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.

(6-й слайд). Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину – видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.

(7-й слайд.) ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота – перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини. Отже, відбувається запліднення – процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя – неповторного, індивідуального і такого таємничого. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.

Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці) (8-й слайд)

Ембріональний розвиток людини

 

Запліднення (злиття)

  Яйцеклітина (23п) +     Сперматозоїд (23п)

 

Зигота (46п)

1 доба – поділ зиготи навпіл, (слайд 9)

2-3 доба – поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться.

Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів. Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. (слайд 10)

До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї.

(11-й слайд.) До кінця другого місяця розвитку ембріона утворюється позазародковий орган – плацента (дитяче місце) від грец. «корж» - орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів - матері і плоду. Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників – плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають – плід.

Що ж відбувається із маленькою людиною в утробі матері?

2. Рольова гра « Розвиток зародка» (звучить Лакримоза В.А.Моцарта)

Автор. 5 травня.

Зародок. Сьогодні почалося моє життя. Мої батьки про це ще не знають. Я менша ніж яблучне зернятко. Але я вже я. І хоч я ще не сформувалася , але я знаю, що буду дівчинкою.

Автор. Минуло два тижні.

Зародок. Я трішки підросла, але ще дуже крихітна, щоб робити щось самій. Мама робить за мене все сама. Подумати тільки, приблизно через рік я буду сміятися, а пізніше розмовляти. Я знаю, яке перше слово я вимовлю: «Мама». Хто сказав, що я несправжня людина? Я уже людина, так як крихта хліба є справжнім хлібом.

Автор. 27 травня (4тижні).

Зародок. Серце моє почало битися самостійно. Із цього часу воно буде стукати протягом усього мого життя. Потім після багатьох років мого життя воно втомиться, зупиниться і я помру. Але зараз не кінець, а тільки початок мого життя.

Автор. 12 червня. Минуло 6 тижнів.

Зародок. Починають формуватися мої ручки. Які вони маленькі! Навіть дивно – колись вони, може, будуть грати на фортепіано , або намалюють картину.

Автор. Як почуває себе наша крихітка через два місяці?

Зародок. Моє обличчя повністю сформувалося. Я думаю, що буду схожа на маму. Тепер я можу трохи бачити, але ще кругом так темно. А скоро мої очі побачать світ, залитий сонцем. А який вигляд ти маєш, мамо? Мамо, я чую як стукає моє серце. Цікаво, чи чуєш ти, як стукає моє? Я ніяк не можу дочекатися того часу, коли лежатиму на твоїх руках і зможу дивитися й торкатися твого обличчя, заглядати в твої очі. Ти чекаєш мене так, як я чекаю тебе?

Автор. 28 червня ( 3 місяці)

Зародок Мамо, чому ти дозволила їм вбити мене?! Нам було так добре разом.(12-й слайд)

Автор. Американський хірург Натсон розповідає: «Хочу сказати, чим насправді є переривання вагітності. Особисто я винен у 75 тисячах операцій аборту, виконаних у клініці, якою керував. Немає жодної різниці між 12-тижневим і 28-тижневим плодом. Аборт є дітовбивством. Під час операції плід зазнає таких же мук, як доросла людина.

Монолог ненародженої  дівчинки

 «Не убий»  (Із Божих заповідей)

Мама з татом покохались…  Буду птахою літати.

Я з’явилася у них.   Буду  квіткою цвісти.

Я в утробі мами гралась  Схочу вірно покохати.

Бачила чарівні сни.    Схочу діточок зростить.

 

Буде падати, як манна.   Відгукнусь на горе   людське

Тепле сонце із вікна   Як на горенько людське.

Першим словом буде: мама.  Добротою битись буде

З кожним поглядом-вона.                 Щире серденько моє.

 

Синьоокою я буду,   Вдачу матиму привітну.

Із косою до колін    Не боятимусь біди.

Буду бігати по лугу   І свою матусю рідну

Сонцю й вітру навздогін.  Доглядатиму  завжди.

 

Буду плакати , сміятись  Я  хотіла світ обняти.

Слухать добрі казочки.   Що створив для мене Бог.

Маму з татом цілувати.   Та убила мене мати

В небі рахувать зірки   Смертним вироком - аборт.

(Перегляд відеоролика «Не вбивай мене, мамо!»)

Обговорення проблемного питання «Чи є ненароджена дитина людським життям?»

Автор. На щастя, не завжди справа закінчується так трагічно, інакше рід людський на Землі припинив би своє існування. Давайте поспостерігаємо за життям іншого організму. (Розповідь зародка супроводжується показом слайдів із зображенням плоду у різні періоди існування).

Зародок. Поки що я дуже крихітний, мені 12 днів, а моя довжина 2 міліметри.

Автор. Минуло три тижні.

Зародок. Виріс до 2,5 мм. Починає битися серце. Кров циркулює в окремій від матері системі. Формується головний і спинний мозок. Утворюються зачатки кінцівок. У шийній частині є зяброві мішки. На кінці тіла добре помітний хвостик.

Автор. Як почуває себе зародок у 4 тижні?

Зародок. Виріс до 0.5 см. Вже маю голівку, тулуб, формуються очі, вушка, ротик. Зв’язок з мамою підтримую за допомогою пуповини. Продовжує формуватися хребет і головний мозок. Мама пройшла тест і дізналася, що вагітна, дуже зраділа.

Автор. Минуло 2 місяці.

Зародок. Я досяг 2 сантиметрів. Зробився мініатюрною людинкою. Мої риси обличчя з очима, вушками, носиком, язичком. У яснах з’являється зав’язь молочних зубів. Ручки не більші від друкованого знаку оклику, мають долоньки і пальчики. Мене величають вже більш солідно - ембріоном.

У три місяці мама може дізнатися, що в неї буде синочок.

Автор. Подальший розвиток заключається у збільшенні та вдосконаленні існуючих органів.

Ембріон. Між 18-им і 22-м тижнями мама відчула, що я рухаюся. В період з 7 до 9 місяців росту найшвидше. Під кінець 7 місяця важу 1 кг. Я складаюся з 200 мільйонів клітин. Збільшився у 6. млн. раз. За медичною термінологією я вже «здатен до життя.» Це означає, що органи сформувались настільки, що можна жити поза лоном матері. Готуюся до народження. Для цього смокчу свій пальчик. І ось настала довгоочікувана мить - почались пологи. Дякую тобі, мамо, що мене не вбили, і я народився.

Автор. Цей шлях проходив кожен з нас, хто бачить зараз сонце, відчуває радість життя. Цей шлях може пройти кожна дитина.

ІІІ. Підведення підсумків уроку

ІV Надання і пояснення домашнього завдання.

( До матеріалів уроку додається презентація, відеоролик та аудіозапис)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. тв Клубничка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
532
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку