Урок для учнів 8 класу на тему «Лівобережна та Правобережна Гетьманщини наприкінці 60-х – на початку 70-х рр. XVII ст.»

Про матеріал

Головною метою даного уроку є охарактеризувати діяльність гетьмана Петра Дорошенка, його спроби об'єднати українські землі; проаналізувати становище українських земель; розвивати в учнів увагу, пам'ять, мислення, вміння висловлювати власну думку, аналізувати та робити висновки. Розробка уроку містить тести для перевірки засвоєних знань учнів з попередніх тем.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Розробка уроку

для учнів 8 класу

на тему

«Лівобережна та Правобережна Гетьманщини наприкінці 60-х – на початку 70-х рр. XVII ст.»

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Першотравневої ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

2017 рік

 

Тема. Лівобережна та Правобережна Гетьманщини наприкінці 60-х – на початку 70-х рр. XVII століття

Мета: охарактеризувати діяльність гетьмана Петра Дорошенка, його спроби об’єднати українські землі; проаналізувати становище українських земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння висловлювати власну думку, аналізувати та робити висновки; сприяти розвитку патріотичних почуттів.

Обладнання: підручник «Історія України : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.С. Власов. – Київ : Генеза, 2016. – 256 с. : іл.»

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Установіть хронологічну послідовність правління гетьманів.

Б. Хмельницький

І. Брюховецький

Ю. Хмельницький

П. Сагайдачний

І. Виговський

  1. Тести.
  1. Проти панування якої держави була спрямована Національно-визвольна війна?

E:\Гетьманщина за І. Виговського\Іван Богун.jpgА) Московія; Б) Польща; В) Османська імперія; Г) Кримське ханство

  1. На ілюстрації зображено

А) М.Кривоноса;   Б)Я.Вишнивецький; В) І.Богун; Г) Ю. Хмельницький

  1. Який договір, укладений Україною у 1658 р. призвів до громадянської війни в країні?

А) Андрусівське пермиря; Б)Переяславські статті; В)  Гадяцький договір; Г) Бахчисарайський договір

  1. Позначте варіант, в якому визначено суть Слободищенської угоди 1660 р.

А) угода про долю України, яка була укладена без узгодження нею;

Б) угода, розроблена на основі Гадяцького договору, згідно з якою Україна ставала тільки автономною частиною Речі Посполитої;

В) угода, розроблена на основі українсько-московського договору 1654 р., згідно з якою Україна ставала частиною Московії;

Г) угода, що значно обмежувала владу гетьманів Лівобережжя.

  1. Позначте місце, де в 1659 р. війська гетьмана І.Виговського розбили російські війська.

А) на Дрижиполі;  Б) під Конотопом;  В) під Чудновим;  Г) під Чигирином.

  1. Позначте назву договірних статей, які були підписані Ю.Хмельницьким.

А) Переяславські; Б) Чуднівські; В) Глухівські; Г) Московські;

  1. Позначте період гетьманування І.Виговського.

А) 1657 – 1659;   Б) 1663 – 1668;    

В) 1669 – 1672;   Г) 1656 – 1660.

  1. Позначте рік підписання Андрусівського перемиря.

А) 1657;   Б) 1666;   В) 1667;   Г) 1672.

  1. Позначте, якій події був присвячений роман П.Куліша «Чорна рада».

А) обранню гетьманом І.Брюховецького;

Б) обранню гетьманом І. Мазепи;

В) правлінню Ю. Хмельницького;

Г) правлінню І. Виговського.

  1. Позначте 3 твердження, що характеризують причини московсько-української війни 1658-1659 рр.

1) прагнення України підпорядкувати собі московські землі;

2) прагнення Московії стати наймогутнішою країною на сході Європи, загарбати Україну;

3) намагання Московії знищити Запорізьку Січ;

4) невдоволення України зовнішньою політикою Московії;

5) прагнення України зміцнити власну державність;

6) несумісність підходів гетьманського та московського урядів щодо подальшого розвитку двосторонніх відносин.

  1. Взаємоперевірка.
  1. Б;  2) В;  3) В;  4) Б;  5) Б;   6) А;   7) А;   8) В;  9) А;   10) 3, 4, 6.
  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте зображення.

Картинки по запросу Солнце картинки   Картинки по запросу Руїна

  • Що може пов’язувати ці зображення?
  • Кого можуть називати «Сонце Руїни»?
  • Сьогодні ми дізнаємося, який період в історії України отримав назву «Руїна» та кого називають «Сонце Руїни».
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.
  • Пригадайте, за умовами якої угоди Гетьманщина поділилася на 2 частини. Коли це відбулося?
  • Хто став гетьманом Лівобережної Гетьманщини?

З того моменту, як Україна розділилася, для неї настала лиха година. Було таке безладдя, що кожен робив, що хотів. З заходу шарпали Україну польські війська; з півночі й сходу – московські, а з півдня набігали турки і татари. На Лівобережній Україні вибрали одного гетьмана, на Правобережній другого. Доходило до того, що гетьмани воювали між собою. І так брати билися з братами. Україна спливала кров’ю і щораз більше занепадала. Саме ті часи увійшли в історію під назвою «Руїна». Правобережний гетьман П. Тетеря був у змові з Польщею і воював з Брюховецьким.

У 1665 р. гетьманом Правобережної Гетьманщини став П. Дорошенко. Він виявився дуже здібним та хоробрим полководцем, а також розумним політиком. П. Дорошенко прагнув навести лад в державі та оборонити її від ворогів.

Для цього він створив постійне наймане військо, яке налічувало близько 20 тисяч сердюків.

Сердюки – наймані піхотні козацькі полки утримувані гетьманським коштом.

П. Дорошенко вважав, що найкращим буде укласти союз з Туреччиною та з їх допомогою звільнити Україну.

У грудні 1666 р. козаки разом із загонами татар знищили 6-тисячний польський загін на Брацлавщині.

1668 р. Лівобережну Україну охопило антимоскальське повстання, яке очолив І. Брюховецький.

  1. Робота з історичним документом (с. 158 підручника)
  • Уважно прочитайте документ.
  • Навіщо І. Брюховецький розсилає листи до міщан і козаків, повідомляючи про розрив із Росією в лютому 1668 р. ?
  • Як гетьман пояснює свою прихильність до пропозиції П. Дорошенка розпочати підготовку повстання проти московських залог, щоб розірвати Московський договір 1665 р. й об’єднати дві Гетьманщини?
  1. Розповідь учителя.

Більшу частину московських заломів було вигнано з Лівобережжя та Слобожанщини. 8 червня 1668 р. козаки під Опішнею вбили Брюховецького і обрали гетьманом обох берегів Дніпра П. Дорошенка. Але Московія не давала йому закріпитися на Лівобережжі. Запорожці висунули кандидатуру Петра Суховія. Дорошенко повернувся на Правобережну Україну, а на Лівобережній наказним гетьманом залишився Дем’ян Многогрішний.

  1. Самостійне читання тексту підручника (с. 160 – 161).
  • Прочитайте текст підручника та дайте відповіді на запитання.
  • Що передбачали нові Глухівські статті?
  • Хто такі компанійці?
  • Чого прагнув Дем’ян Многогрішний?
  • Що обурювало оточення Д. Многогрішного?
  • За що заарештували Д. Многогрішного?
  1. Слово вчителя.

Петро Дорошенко сподівався за допомогою Туреччини скасувати умови Андрусівського перемир’я та об’єднати країну.

У березні 1669 р. було ухвалено рішення прийняти турецький протекторат. Та таке рішення сподобалось далеко не всім. Кілька правобережних полків і Січ обрали собі нового гетьмана Михайла Ханенка. Український поет Юрій Шкрумеляка так писав про П. Дорошенка.

Щирий сину України,

Хочеш неньку закріпити,

Але бачиш, що з Північчю

І Заходом важко жити.

То турецького султана

Просиш на спільну згоду –

Й він же поміч буде мати

Від вкраїнського народу.

Але впав проклін на тебе

Від любимого народу.

Він не знав, що в добрій вірі

З бусурманом робиш згоду.

  • То як же український народ сприйняв таке рішення?

У серпні 1671 р. польська армія розпочала воєнні дії в Україні. На Правобережжі офіційно затвердили гетьманом М. Ханенка.

Наприкінці травня 1672 р. на Правобережжі розпочалася ще одна війна. Дорошенко воював на боці Туреччини, М. Ханенко – на боці Польщі. В результаті 18 жовтня 1872 р. Польща підписала в Бучачі мирний договір з турками. Польща визнала незалежність «Української держави» П. Дорошенка.

16 – 17 червня 1672 р. в Козацькій Діброві Генеральна військова рада обрала гетьманом Лівобережної України І. Самойловича та уклали Конотопські статті.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

Обрання гетьманом Лівобережної України І. Самойловича;

Андрусівське перемир’я;

Обрання гетьманом Лівобережної України Д. Многогрішний.

  1. Розподіліть твердження у дві колонки.

Лівобережна Гетьманщина

Правобережна Гетьманщина

1, 4, 5, 7

2, 3, 6

  1. Знаходилась під Московським протекторатом.
  2. З 1665 р гетьманом був П. Дорошенко.
  3. Знаходилась під владою Речі Посполитої.
  4. Була охоплена повстанням у 1668 р.
  5. З 1669 р. гетьманував Д. Многогрішний.
  6. Було сформовано загони з сердюків.
  7. Підписання Глухівських статей.
  1. Підсумки уроку.
  • То кого ж, на вашу думку пізніше стануть називати «Сонце Руїни»?
  • Чому саме його?
  1. Домашнє завдання.

Опрацювати § 24 підручника.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Срібняк Олена Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Цибульська Анастасія Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Устименко Ірина Cергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лукаш Інна Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
7 січня 2018
Переглядів
16902
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку