18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок зарубіжної літератури. 5 клас. Оскар Уайльд "Хлопчик-Зірка". Еволюція образу головного героя

Про матеріал

Урок має великий виховний зміст, вчить дітей визнавати помилки та виправляти їх, цінувати внутрішню красу людини. Усвідомлення поняття "еволюція " відбувається поступово через аналіз образу головного героя. Учні вчаться характеризувати вчинки персонажа, висловлювати власну точну зору та належно її аргументувати. Для візуалізації вчитель використовує ключові слова (записуються по низхідній), які характеризують героя, його негативні вчинки, з моменту усвідомлення героя своїх помилок із початку виправлення у хороші вчинки записуються по висхідній у формі східців до моменту гармонійного поєднання зовнішньої та внутрішньої краси героя. Учитель з учнями обговорюють на схемі з опорними словами процес еволюції образу.

Перегляд файлу

Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Еволюція образу головного героя

МЕТА: усвідомити  поняття «еволюція героя», називати відмінності  фольклорної і літературної казки на  прикладі  твору О.Уайльда «Хлопчик-зірка»; познайомитися із  творами  мистецтва, у яких втілені образи й сюжети казки, повторити значення «антитези» у творі, удосконалювати вміння характеризувати персонажі, оцінювати їхні вчинки, моральні якості; визначати головну думку прочитаного, спонукати дітей задуматися над важливими проблемами буття; виховувати віру в силу добра, любові до матері, прагнення до самовдосконалення.

 

ТИП УРОКУ : урок поглибленої роботи над текстом.

ОБЛАДНАННЯ: портрет О.Уайльда; ілюстрації, мультимедійна презентація, вислови, зірочки.

Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи,

плавати у воді, як риби,

нам залишилося тільки одне –

 навчитися жити на Землі, як люди.   

Б.Шоу

ХІД УРОКУ.

І. Організація класу.

Привітання.

Місце уроку в темі

Ми завершуємо з вами вивчення теми «Казки», сьогодні на уроці ми ще раз поговоримо  про казку «Хлопчик-Зірка», можливо, відкриємо нові ідеї. 

ІІ. Мотивація та оголошення теми і завдань уроку

(Стратегія ЗХД).

 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

Казка

+

 

 

Літературна  та народна казка

+

 

 

Антитеза

+

 

 

Нарцис

 

  •  

 

Художня деталь

 

  •  

 

Еволюція

 

  •  

 

Як продовжити слова  Б.Шоу: «Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи, плавати у воді, як риби, нам залишилося тільки одне – навчитися жити на Землі, як…

 

  •  

 

Епіграф записаний на дошці (незакінчений):

Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи,

плавати у воді, як риби,

нам залишилося тільки одне –

 навчитися жити на Землі, як (люди).

Бернард Шоу

 (У ході розмови за таблицею учні повторюють поняття казка, типи казок, антитезу, виявляють, що поняття  еволюції образу не можуть пояснити. Учитель налаштовує на роботу, говорить, щоб дізнатися і зрозуміти тему уроку, потрібно повторити важливі питання по змісту,  з’ясувати значення образів-символів, тобто глибше попрацювати  з текстом казки, удосконалювати вміння характеризувати героїв. Протягом уроку більше дізнаємося, а отже дещо подорослішаєте.

 Чому автор говорив: «Мої казки призначені для дорослих дітей до 80»? (У казці О. Уайльда розсипано багато мудрих істин). Ті істини, які є у казці Уайльда, нам допоможуть,  візьмемо їх із собою на все життя, а для цього їх  треба знайти. Спробуємо відшукати їх разом.

Запис у зошитах теми. Еволюція образу головного героя

ІІІ. Робота над темою уроку (У роботі над темою вчитель використовує схему-ланцюжок, на якому протягом уроку  відмічаються  головні епізоди у вигляді цитат, малюнків, символів, ключових слів. Еволюцію образу зобразити у вигляді сходинок («сходинки до самовдосконалення, спокути»), на вершині яких «новий герой» із красивою зовнішністю та красивим внутрішнім світом).

 

Вправа «Словесне малювання за ілюстрацією». Згадаємо, за яких обставин зявився головний Хлопчик-Зірка. Картинки по запросу Бритвін ілюстрації Хлопчик зірка

Бесіда за змістом (звернути увагу на: хто говорив, що «несправедливість панує у світі: радощі вона дарує небагатьом, зате горе вділяє щедрою рукою»?  А чому вони так говорили? (Бідні) Доведіть цитатами із тексту.  («Посміявшись, вони знову посмутніли, бо згадали свої злидні» А одяг, взуття, змерзлі руки…).

Чому лісоруби так зраділи, побачивши зірку, що падає? Яке бажання штовхає їх на пошуки зірки?

 

Читання цитати: «З небес упала дуже яскрава й красива зірка. Вона зісковзнула з неба, оминаючи інші зірки на своєму шляху, і коли Дроворуби здивовано дивилися на неї, вона, здавалося, опустилася за верби, біля невеличкої кошари на відстані не більше кинутого каменя.

— Та це ж горщик золота для того, хто його знайде! — вигукнули вони й побігли, бо їм дуже хотілося золота.

 

Чи зраділи лісоруби знахідці?(“...Оце такий кінець нашим великим сподіванням...” –лісоруби розчаровані.)

Читання цитати: «…це був плащ із золотого полотна, розшитий зорями, згорнутий у багато разів. Він закричав своєму товаришеві, що знайшов скарб, який упав з неба, і коли товариш підійшов, вони сіли на сніг, розгорнули складки плаща, у яких могло бути золото. Проте там було не золото, і не срібло, і не будь-які інші коштовності, а спала маленька дитина».

 Лісоруби розчаровані. Чому? (Дитина – великий клопіт, важка робота).

 

Оскара Уайльда називали майстром деталі. Що таке художня деталь?

(Художня деталь – засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість. Художня деталь містить прихований зміст, вона здатна замінити собою розлогий опис, авторську характеристику, міркування, цілий епізод.)

Виділити роль перекладача: переклад Ілька Корунця:  У казці читаємо: “І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плащ... і почвалав з горба в село.” Чому не пішов, не помчав, а почвалав? (Мабуть, думав про свою бідність, про своїх голодних дітей, про те, як покаже дитину дружині, як прогодувати сім’ю, який він нещасний.)

Товариш лісоруба називає його вчинок “дурістю та м’якосердям”. Ви згодні з ним? А як би ви назвали вчинок Лісоруба? (Благородним.)

Характеристика Лісорубів. (Бідні, знедолені, працьовиті, терплячі, Але бідність у серці одного …А інший Лісоруб …Хто жадібний?  Рішучий,  благородний, милосердний…)

Як сприйняла знахідку Лісорубова дружина? Епізод важливий Підтвердіть свою думку текстом.

Які почуття перемогли в серці бідної жінки? (Співчуття, жалість.)

Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину? (Мали добре, щире серце.) ?  Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, Лісоруб говорить: “А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?” Як ви розумієте його слова?

 

Назвіть образ персонажа, від поцілунку якого  навіть Гірський Водоспад  ставав нерухомим? (Крижана королева)

Який опис ми бачимо на початку твору? (Опис зимової природи).Як ми називаємо опис природи в мистецтві? (Пейзаж). Тобто казка починається зимовим пейзажем.

Чи випадково автор  описує героїв саме взимку? Що за мудрість ховається в такій деталі? (холод душі одного лісоруба). Отже, в зимову пору зявився головний герой (Запис на дошці на схемі-ланцюжку руху образу: «маленька дитина»).

У головного героя цікаве імя  Хлопчик-зірка.

Бесіда:

Зорі – гарячі чи холодні? Чи бачили ви коли-небудь, як падають зорі? Кажуть, треба загадати бажання, і воно неодмінно здійсниться.

2. Словникова робота. (Учитель роздає учням символічні зірочки.)

Що таке символ?(Символ - один із поетичних тропів: умовне озна­чення якогось явища або поняття іншим на основі подібності  та з метою стисло і яскраво передати певну ідею.)

Зірка – 1. Самосвітне небесне тіло, що являє собою скупчення розжарених газів. 2. Перен. Про дуже видатну, прославлену людину. 3. Геометрична фігура з гострокінцевими, переважно п’ятьма виступами по колу; предмет такої форми… (Слайд 6).

3. «Асоціативний кущ» до слова «зірка».Які асоціації у вас викликає слово «зірка»? (Зірка – холод, сяйво, краса, блиск,  зірка естради, зірка, що падає – здійснення бажань…

По зірках навіть можна знаходити шлях. Наші зірки теж нам допоможуть… Згодом побачимо, як.

Отож, Дитя-зірка  - чому?   Аналіз зовнішності.

Читання уривку:  Щороку він ставав усе гарнішим. Односельці дивувалися, бо всі вони були смагляві й темноволосі, а він був білим і витонченим, як слонова кістка, а його кучері були подібні на пелюстки золотого нарциса. Його губи були, як червона троянда, а очі, як фіалки біля річечки з чистою водою, а його тіло було таким, як білосніжний нарцис у полі, де ще не ступала нога косаря.

 

Спільна робота вчителя та учнів, апелювання до власного досвіду учнів:

Кожна квітка має своє символічне значення.  Нарцис - самозакоханість, егоїзм, байдужість. Троянда – краса, кохання, розкіш, розніженість. Фіалка весна, скромність. Як характеризуємо героїв? (зовнішність, мова, спілкування, про героя, найголовніше – вчинки)  Тому О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.

Переказ учня легенди про Нарциса (випереджальне завдання).

           У Греції у річкового бога Цефіза  народився син, і було визначено  на його долю,  що доживе він до глибокої старості лише в тому разі, якщо ніколи не «познайомиться з собою», тобто ніколи не побачать свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже дзеркал не існувало, хіба що можна було побачити  себе в спокійній воді. Виріс Нарцис красенем.

              Одного разу Нарциса побачила німфа  Ехо і закохалася у ньог. . Але Нарцис залишався байдужим. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи  покарати Нарциса. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.

Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти від кохання – кохання до себе.

Проте милосердні боги не дали йому загинути і  перетворили на чарівну квітку, яка пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою у воді. Ця квітка нарцис. А з того часу людей, які самозакохані, егоїстичні, називають «нарцисами».  

Описание картины Микеланджело Меризи да Караваджо «Нарцисс»

Робота за репродукцією картини італійського художника Мікеланджело Мерізі да Караваджо «Нарцис». Кого ви бачите на картині? Опишіть його обличчя, постать.

 

 

 

 

 

 

Чому ж герой зявився взимку? (Холод душі, він любить лише себе).

Згадаємо інших героїв, адже в спілкуванні відкривається людина. А найкраще характеризують людину вчинки.

 Тести

1. Вони реготали, коли Зірка жбурляв каміння в людей

А) білки

Б) лісоруби

В) ровесники

Г) вовки

2. Коноплянка не допомогла Зірці знайти матір, бо

А) була зайнята  збиванням корму

Б) не знала, де її шукати

В) її ніхто не просив це зробити

Г) у неї були підрізані крила

3. Хто думав, що Зірка шукає матір, щоб вбити її

А) білочка

Б) дружина Лісоруба

В) Дочка Лісоруба

Г) Жаба

4. Він не міг бачити, бо Зірка виколов йому очі

А) змій

Б) вовк

В) лісоруб

Г) кріт

Читання епізоду «…краса обернулася злом для нього, бо він ріс гордим, жорстоким і егоїстичним. Дітей Дроворуба та дітей односельців він зневажав через їхнє низьке походження, говорив, що сам має благородне походження, адже прилетів із зірки. Хлопчик-Зірка став господарем над ними, називав їх своїми слугами. Ніякого жалю не було в нього до бідних, сліпих, покалічених і нужденних. Він кидав у них каміння, гнав їх із вулиць, наказував їм просити хліба десь в іншому місці, так що ніхто більше, крім злочинців, не приходив двічі в те село просити милостиню. Насправді Хлопчик-Зірка був ніби зачарований своєю красою й знущався над тими, хто був слабкий і хворий. Він любив лише себе. Улітку, коли не було вітру, лежав біля колодязя в саду священика, дивився на відображення власного обличчя у воді й сміявся від задоволення, милуючись собою.

Дроворуб та його дружина часто сварили його, нарікаючи:

— Ми не ставилися до тебе так, як ти ставишся до тих, кого покинули та в кого немає нікого, хто б допомагав їм. Чому ти такий жорстокий до всіх, хто потребує співчуття?

Часто його запрошував до себе старий священик і намагався навчити любові до всього живого…»

 

Усна  колективна характеристика головного героя. (Вона створюється  із речень, які придумають учні, використавши  певні слова: милувався, гордий, жорстокий, егоїстичний, зневажав, ображав, знущався. Порада: формулювати речення, уникаючи одноманітних схем).  

 

Записати 6-8 речень у зошити.

 

 Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується популярністю.

 

Суддя визначає покарання за провини. Ви в ролі судді який вчинок Хлопчика-Зірки назвали б  найганебнішим? (Зневажив матір?)

— Я не твій син, бо ти жебрачка, потворна й одягнена в лахміття. Тому вимітайся звідси, щоб я більше не бачив твого брудного обличчя. ти така огидна, що я б краще поцілував гадюку або жабу, ніж тебеЗнайдіть у тексті цей епізод.

Чому діти не захотіли гратися з ним?(Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.). Чи лише про зовнішність говорить автор? Хіба не можна гратися з некрасивими?(Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка “світить, але не гріє”, на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. І ця чорнота вбила його зовнішню красу.)

І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?

Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про змій в народі говорять: “Пригрів змію за пазухою” (невдячний).

- Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Доведіть цитатою з тексту.

- Як би ви відповіли на запитання Лісорубової доньки: “ Чи ж то найбільше горе – втратити свою вроду?” (Страшніше втрати душу. Страшніше не поважати себе. Страшніше, що від тебе відвернуться  друзі, близькі.)

 

Розкажіть, як герой шукав свою матір. Чому він “ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя?

(“Весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині”.)

Хлопчик усвідомив свій гріх, розкаявся, він сіє добро (допоміг зайченяті), добро й пожинає (зайченя допомагає знайти монети).

- Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому?

(Проявив милосердя, зрозумів, що його життя ще гірше, ніж прокаженого)

- Чому Зайченя тричі допомагає Хлопчику-зірці?

(Тому, хто робить добро, воно повертається сторицею. А ще магічне число підсилює ефект казковості).

 

- Коли й чому краса повернулась до Хлопчика-зірки?

- Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись?

(Ні, він змінився внутрішньо). Доведіть свою думку словами тексту.

- Що незвичайного побачив хлопчик у своїх очах?

(У них засвітилися доброта, любов до людей).

!!! Поясніть за тлумачним словником, Вікі-словником значення слова «еволюція».

(Еволюція - процес зміни, розвитку чого-небудь.)Запис у зошитах поняття.

Аналіз зображеного ланцюжка на дошці.

Із якого моменту починається еволюція Хлопчика-Зірки? (Визнати свої помилки – перший крок до самовдосконалення).

Наведіть приклади еволюції героїв  інших казок.

 

- Чи казка “Хлопчик-зірка” схожа на народну?

(Трикратні повтори: три роки тривали пошуки матері, три завдання отримав герой від Чаклуна, правив країною три роки.)

У народних казках зміни героя (еволюція) торкається зовнішнього вигляду: Хлопчик-мізинчик – став красенем. В казках Уайльда змінюється внутрішній світ. Отже, еволюція образу Хлопчика-Зірки у позитивних змінах внутрішнього  світу героя.

Прочитайте останній абзац твору. Чим, на вашу думку, фінал казки О.Уайльда відрізняється від фіналів народних казок? (У народних казках обов’язково перемагає добро, а в О.Уайльда фінал казки схожий на реальне життя, де, на жаль, дуже багато зла. І щоб перемогти його, треба пам’ятати: “Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло”.)

Хоч гинуть головні герої, але твори письменника вчать доброті й добродійності, а також непримиренності до будь-якого зла.  Яка ідея ховається за таким фіналом. Життя швидкоплинне… встигнути зробити добро… встигнути попросити вибачення… лиш те заслуговує поваги, що …

 

Поспішайте робити добро!!! – фінал казки

Слово вчителя. Довгий шлях довелося прой­ти Хлопчикові-Зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Коли добро йде від серця, тоді це справжня Людина, Людина з великої літери.

 

VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

Вправа «Збери слова в речення».  ( У конвертиках, діти, слова, які треба зібрати в речення. Прочитайте та поясніть.

«Краса і сила людини – у доброму, щирому серці».«Велич людини – найвища форма краси»

«Краса без доброти вмирає».

«Гляди не забудь: людиною будь» (Прислів’я).

«Не золотом цінується людина,  А розумом і серцем доброчинним».(Ш.Перро)

“В людині повинне бути все прекрасним: і лице, і одяг, і душа, і думки».( А. Чехов)

«Людина віддзеркалюється у вчинках».(Ф.Шиллер)

“Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб чинили з тобою”. (Біблія)

Виберіть одне висловлювання, яке найбільше сподобалося, напишіть на паперовій зірочці, які вчитель роздав  на початку уроку, і прикріпіть дороговказ у зошитію  (Учні прикріплюють зірки із записаними висловами.)

 

Стратегія ЗХД.  Можна до таблиці додати інші терміни, слова, наголосивши на тому, що учні дізналися набагато більше, ніж планувалося.

 

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

Нарцис – це символ-образ…

 

 

 

Художня деталь – це… (приклади)

 

 

 

Еволюція – це…(приклади)

 

 

 

Фіалка символізує…

 

 

 

Троянда символізує…

 

 

 

Мікеланджело Мерізі да Караваджо

 

 

 

Як продовжити слова  Б.Шоу: «Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи, плавати у воді, як риби, нам залишилося тільки одне – навчитися жити на Землі, як…

 

 

 

Що означає «жити на Землі, як люди»? (Висловлювання учнів).

VII. Підсумок уроку  

Слово вчителя.

О. Уайльд зазначав: «Благо, що дарує нам мистецтво, не в тому, чого ми в ньому навчи­лися, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо...».

Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло.

Виступ учнів:

Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем.
Ми ж не вічно на землі живем,
У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро спіши добром воздати,
Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало. (Микола Луків)

Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити всі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. Хлопчик-зірка зумів стати Людиною.

docx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
13168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку