Зарубіжна література 7 клас,2 семестр,березень
Тема: Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка»
Мета: формувати предметні компетентності учнів: ознайомити учнів з особливостями японської культури та художньої літератури на прикладі творчості Рюноске Акутагави; розпочати аналітичне дослідження тексту Р.Акутагави «Павутинка»; розширити знання про притчу як літературний жанр; розвивати вміння виявляти основні моральні та філософські проблеми твору, їх художнє втілення в подіях, образах, символах, що є однією з ознак філософської новели; розвивати навички виразного читання; сприяти вихованню кращих моральних якостей учнів.
Формувати ключові компетентності:опановувати моделі толерантної поведінки та співпраці в навчальних групах; уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів,формувати здатність ставити життєві цілі та вміння розв’язувати проблеми, які виникають на шляху до їх здійснення; провідну думку про вищу моральну справедливість як плату за свої вчинки; розвивати емоційний інтелект; виховувати читацьку культуру.
Формувати загальнокультурну грамотність: виховувати творчу особистість,яка розуміє власну національну ідентичність як підґрунтя для відкритого ставлення та поваги до культури інших.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Портрет Рюноске Акутагави, підручник «Зарубіжна література» 7 клас О.М. Ніколенко, Т.М. Конєва, О.В. Орлова (2015 рік) , відеофільм про Рюнеско Акутагаву, тексти твору, мультимедійний екран, проектор.
Епіграф до уроку: Хто людям добра бажає, той і собі має.
Народне прислів’я
У чому сенс життя?
Служити іншим і робити добро.
Аристотель
Хід уроку.
І. Вступна частина.
1.Організаційно-психологічний момент.
Вправа « Скажи про себе та своїх однокласників щось гарне».
(Кожен учень витягує зі стосу картку, на якій записане незакінчене речення. Його треба закінчити вголос). Я поважаю своїх однокласників за те,що…У мене є гарна риса…іт.п.
Вчитель. Людина приходить у цей світ, щоб зробити його кращим. Життя її залежить від того, в яких умовах вона народилася, в який час, у якій країні, як її виховали батьки, як вплинуло на неї оточення. Але головне - вона має дотримуватися чеснот, творити добро.
Асоціативне гроно. Створити асоціативне гроно до слова доброта.
Асоціативний кущ «Ваші життєві цінності»
Бесіда.- Чи повинна людина нести відповідальність за свої вчинки?
2.. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, цілепокладання
Вчитель. Тема нашого уроку « Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка».
Вправа «Незакінчені речення» (учням пропонується самостійно визначити навчальні завдання уроку, продовживши речення: «Сьогодні я хочу дізнатися…», «Сьогодні я хочу навчитися…», «Мене цікавить….».
Бесіда:
- Який епічний жанр ми називаємо новелою? Назвіть характерні ознаки новели. (Новела – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.)
-З якими видами новели ви вже знайомі? (психологічна, фантастична)
Вчитель. Про людський егоїзм, марноту життя писав новеліст Акутагава Рюноске . Щоб познайомитися з цим письменником краще його зрозуміти, потрібно помандрувати до країни, де він жив.
Отож наша сьогоднішня подорож до таємничої країни Ніхон, що в перекладі означає «Країна Вранішнього Сонця» - до Японії. А називають її так тому,що вона першою зустрічає світло вранішнього сонця. Підчас подорожі ви дізнаєтеся про прекрасну країну з її самобутньою культурою, літературою, релігією, навчитеся вирізняти її серед інших культур. На сьогодні групи географів, культурознавців, істориків та соціологів отримали випереджувальні завдання.
Завдання для класу. Слухаючи виступ однокласників створити сенкан (Створити сенкан на тему «Японія») .
Правила написання сенкана(синквейна).
На першому рядку записується одне слово - іменник, це є тема сенкана ( синквейна).
На другому рядку - 2 прикметника, що розкривають дану тему.
На третьому - 3 дієслова, що описують дії, що розкривають тему.
На четвертому рядку розміщується ціла фраза, речення, що складається з декількох слів, за допомогою якого людина характеризує тему в цілому, висловлює своє відношення до неї. Таким реченням може бути крилатий вираз, цитата, прислів’я чи приказка або створена самою людиною фраза у контексті з темою.
П’ятий рядок - це слово-резюме, яке виконує інтерпретацію теми, висловлює до неї особисте ставлення.
Схема написання сенкану (синквейна)
Перший рядок - Хто? Що? (1 іменник)
Другий рядок - Який? (2 прикметника)
Третій рядок - Що робить? (3 дієслова)
Четвертий рядок - Що автор думає про тему? ( фраза з 4х слів)
П’ятий рядок - Хто? Що? (нове звучання теми, 1 іменник)
1. Виступ географів.
Японія розташована на Сході, на 4 тисячах островів у Тихому океані. Велика частина всієї площі японських островів зайнята високими горами, які вкриті лісами. Найвища гора Японії – потухлий вулкан Фудзі (3776м). Ця гора вважається у японців священною. В Японії багато діючих вулканів, гарячих лікувальних джерел. У цій державі постійно відбуваються землетруси (4поштовхи на день),10-15 разів на рік - цунамі. Землетруси, зазвичай несильні, але іноді, приблизно в 100 років, вони приносять катастрофічні наслідки.
Повідомлення історика.
Японія є унітарною демократичною національною державою з парламентською конституційною монархією. Її основний закон — Конституція 1947 року. Вона базується на недоторканності прав людини. Влада в Японії поділяється на три гілки — законодавчу, виконавчу і судову. Першу представлено Парламентом, другу — Кабінетом Міністрів і місцевими органами виконавчої влади, третю — Верховним і регіональними судами.
Формальним головою держави є Імператор Японії . Але він позбавлений права керувати країною й виконує лише церемоніальні функції. Фактично головою держави виступає прем’єр-міністр, голова Кабінету Міністрів.
Повідомлення соціолога.
Японія – одна із найбільших індустріальних країн світу з високорозвиненою промисловістю. Японці виробляють величезну кількість товарів, які продаються в усьому світі. Крім того країна займає перше місце у світі по вилову риби та продуктів моря. Промислові підприємства, банки, концерни зосереджені у великих містах. Тут проживає 4/5 населення країни. Один за одним тягнуться міста вздовж морського побережжя, часто зливаючись одне з одним. Японія— провідна країна в галузі наукових досліджень. 15 науковців країни отримали Нобелівські премії в галузі фізики, хімії та медицини. Японія є світовим лідером із виробництва та використання робототехніки, володіє половиною (402 200) промислових роботів у світі.
2. Виступ культурознавців.
Культура Японії є унікальною. При цьому вона завжди сприймала досягнення інших цивілізацій, надаючи їм нових елементів, та вони поступово ставали складовою частиною японської традиції. Але при цьому Японія завжди зберігала своєрідність. Це проявляється в дбайливому, уважному ставленні до мистецтва, історії країни, її природи, традицій та особливостей побуту.
Японія — батьківщина класичного, найконсервативнішого театру у світі — Кабукі. До його трупи входять тільки чоловіки.
Одним із "найвідоміших й одночасно наймолодших видів японських бойових мистецтв (йому немає й 150 років) є дзюдо. Його прообразом уважається найдавніший вид бойового єдиноборства в обладунках. Сьогодні це олімпійський вид спорту.
Дуже цікавою є національна японська кухня. Вона ввібрала в себе масу інгредієнтів, синтезуючи їх, готують унікальні, неповторні Страви. У японців є такий вислів: «У кожній страві має бути щось із і гір і щось із моря». «Гірська» складова — це численні овочі за сезоном і рис, у значно меншій мірі м'ясо. «Морську» складову не можна полічити. У їжу тут ідуть практично всі види морської риби, китоподібні, молюски (аж до медуз), водорості, морська капуста. Дуже популярною стравою є сусі (суші) — страва з відварного підкисленого рису зі скибочками овочів або сирих морепродуктів. Усе це загортається у вимочену в сої й висушену морську капусту.
3. Культурознавці про основні релігії японців.
Японці багато працюють уже починаючи зі шкільних років. Закінчивши школу вони продовжують багато працювати, дотримуючись найсуворішої дисципліни й ніколи не відступаючи від норм ввічливості. Правила поведінки вимагають від них на всі прохання чи накази відповідати згодою і негайно виконувати їх. Основні релігії місцевих жителів — синтоїзм і буддизм. Дивна віротерпимість японців і їхня здатність синтезувати віру привели до мирного співіснування синтоїзму з буддизмом, що з'явився пізніше. Багато жителів Країни вранішнього сонця вважають себе прихильниками обох релігій. У цьому разі синтоїзм «відповідає» за земне життя, а буддизм — за потойбічне. Так, якщо обряд одруження в основному здійснюють синтоїстські священики, то церемонія з нагоди похорону відбувається в буддистському храмі.
Культурознавці. Культура Японії має велику кількість культурних надбань. Серед них прекрасні зразки образотворчого мистецтва давнини, шедеври архітектури і скульптури.
- Це країна орігамі – традиційного японського мистецтва рукоділля: з квадратного аркуша паперу шляхом простого складання виготовляють різні предмети.
- Це країна ікебани – прикладного мистецтва компонування квітів та гілок у вазі. Дослівно це слово означає «квіти, які живуть». Частий елемент ікебани — хризантеми, оскільки ці квіти є символом Японії.
- Це країна мистецтва бонсай – вирощування карликових дерев у горщиках.
- Це країна чайної церемонії – мистецтва приготування та пиття чаю.
- Це країна боротьби сумо, де борці відзначаються могутньою статурою.
- Це країна, у якій біля трьох століть тому з’явилась нова поетична форма – японський трирядний хоку.
(Заслухати сенкани,які створили учні)
ІІІ. Цілереалізація. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Вчитель. В Японії живуть талановиті люди, і один із них – класик японської літератури – Рюноске Акутагава, який сьогодні завітав до нас.
Які ваші очікування від цієї зустрічі?
Завдання класу. Створити досьє Рюноске Акутагави, використовуючи отриману з інтерв’ю інформацію.
Рольова гра «Діалог з письменником»
Учень. Пане Акутагава, вітаю Вас! Дуже дякую, що знайшли час поспілкуватися з нами! У вас дуже цікаве ім’я. Скажіть,коли і де ви народилися?
Письменник. Я народився 1 березня 1892 р. в Токіо в годину Дракона дня Дракона року Дракона, і тому мене назвали Рюноске (перший ієрогліф означає «дракон»). Учень. Ким були ваші батьки?
Письменник. Батько був торговцем молоком, який мав у власності пасовища на околиці Токіо. Мати належала до сімї Акутагава. Я народився, коли батькові було 42, а матері — 33роки. Дотримуючись старовинного звичаю, батьки зробили вигляд, ніби мене їм підкинули, та віддали мене на виховання в сім’ю старшої сестри матері, котра хоч і була одружена, але дітей не мала. Згодом мати тяжко захворіла, втративши глузд через смерть старшої дочки, тому мене виховували у домі дядька матері, де згодом всиновили.
Учень. Розкажіть, будь ласка, про своє дитинство і юність.
Письменник. Я навчався «на відмінно» в токійській школі, вже в 11 років видавав шкільний рукописний журнал, а згодом вступив до коледжу вивчати англійську літературу. Після закінчення коледжу - на англійське відділення Токійського університету. З 1916 року викладав англійську мову в Морському механічному училищі. Це були найбільш плідні роки в моєму житті – за дев’ять місяців я створив близько двадцяти новел, есе та статей. У цей час працював у газеті.
Учень. Розкажіть про свою творчість.
Письменник. Я став неперевершеним майстром короткого оповідання, традиції якого мають в Японії глибокі і давні корені. У моїх творах прослідковується проблема егоїзму як гостра проблема суспільства в цілому.
Учень. Я знаю,що останні роки вашого життя були досить складними. Розкажіть про них.
Письменник. Я все життя страждав галюцинаціями і безсонням, це передалося у спадок від матері, яка страждала психічним розладом. У 1927 році покінчив із собою, прийнявши смертельну дозу вероналу.
Учень. Дякую вам, шановний Акутагава, за цікаву розповідь.
Вчитель Нам невідомо, як склалося б життя Рюноске Акутагави, якби не передчасна смерть. Можливо,він написав би ще багато прекрасних творів. А може навпаки, передчуваючи, що муза більше не повернеться до нього,він і покінчив життя самогубством.
-Чи збулися ваші очікування від зустрічі з письменником?А зараз потрібно дати коротку відповідь на запитання.
Метод «БАТОГИ» (Використайте умовний батіг, щоб отримати швидку відповідь від кожного з них. Це може бути кидання м’яча, визначення наступного виступаючого вказівною паличкою, рукою або інше. ) Перевірка ,створених учнями, досьє Рюноске Акутагави.
-Рюнеско Акутагава народився в…….(Японії)
- Після навчання в університеті став викладачем……мови (англійської)
- Неперевершеним майстром чого вважають письменника?( неперевершеним майстром короткого оповідання)
- Що стало причиною смерті митця ?(самогубство)
Психофізіологічна підготовка. Займіть зручне положення. Закрийте очі. Розслабтесь. Згадайте місце, де ви відчуваєте себе спокійним, щасливим. Уявіть себе у цьому місці: як ви виглядаєте, який у вас настрій, коли ви відпочили. Звільніться від негативних думок. Будьте щирі із собою.
Перегляд фрагменту документального фільму про Акутагаву(4хв)
Вчитель. Мені дуже подобається вислів: «Шукай друзів, розмова з якими варта була би читання хорошої книги, і книг, читання яких варте було би розмови з філософом». І сьогодні в нас саме така книга – книга, яка здатна схвилювати, заставити задуматися і осмислити сенс життя взагалі. Це новела Рюноске Акутагави «Павутинка».
3. Аналітико-інтерпретаційна діяльність над новелою «Павутинка».
1) Етап передрозуміння.
- Яке враження залишила у вас новела «Павутинка»?
- Що здалося для вас незрозумілим? Незнайомим?
- Які питання у вас виникли під час прочитання тексту?
- Які почуття охоплювали вас під час читання?
Вчитель. Наше завдання: зрозуміти, який насправді зміст криється у такому невеликому тексті і заради чого його варто прочитати.
2) Словникова робота .
Голкова гора – згідно з японською міфологією, гора в пеклі.
Ріка Сандзу - згідно з японською міфологією, ріка, яку переходять грішники, до того,як потрапити до пекла.
Будда – буквально «осяяний». Стан Будди - вищий стан святості. Будда не був богом, він був людиною. Вивчав філософію і шукав остаточну істину. Справжнє ім’я його -Сіддхартха Гаутамі, жив приблизно у 567-488 роках до н.е. Проповідував учення про спасіння.
Лотос – рослина, традиційний символ чистоти. Народжується в мутній болотяній воді, однак з’являється на світ незаплямованою і чистою.
Р і - міра довжини, дорівнює 3,9 км.
Мораль – система правил поведінки в ставленні людей одне до одного й до суспільства.
Моральні цінності – це моральні норми, принципи, ідеали, які людина вважає для себе значущими та важливими в своєму ставленні до інших.
3) Аналіз новели.
- Де і коли відбуваються події, змальовані у творі? Який час доби? Чому саме ранок?
( У раю, вранці, час пробудження, оновлення)
- Виразно прочитайте перший абзац твору. Яким чином читач розуміє, що потрапив у міфологічний світ? (Йдеться про рай, про Будду)
- Якими кольорами зображений рай? (світлими) Яка квітка панує в раю? (лотос)
- Чому саме лотоси? (символ чистоти)
- Чому саме товща води розділяє рай і пекло? Яке порівняння використовує автор? (товща води , «як кришталь», очищення, «можна розгледіти, як в стереоскопі» - детально, до дрібниць)
- Що дізналися про Буду із тексту? (Зачитати цитати).
«Будда зупинився в роздумах». «Будда пригадав, що розбійник Кандата подарував одного разу життя павучкові, і захотів, якщо це можливо, спасти грішника за одну лише цю добру справу». «На щастя, на очі потрапив павучок,..». «Обережно взяв у руки найтоншу павутинку й опустив її кінець у воду між перлинно - білими лотосами». «Стоячи на березі лотосового ставу, Будда бачив усе, що сталося…». «…Із засмученим лицем продовжив свою прогулянку».
- Як ці слова характеризують Будду?
- Куди спрямований погляд Будди? Кого він побачив? (В пекло на великого грішника Кандату)
- Зачитайте виразно опис пекла. Які кольори переважають в описі? (темні «тьма кромішня», темрява, пітьма, тьмяний блиск шпилястої гори»,червоний «Криваве озеро»).
- Чому Будда вирішив допомогти Кандаті? Чому не комусь іншому?
( Випадково: «трапилось так». Така авторська воля – спробувати допомогти Кандаті і показати, що і для нього можливе спасіння ).
- За які гріхи Кандата опинився у пеклі? («Він учинив багато злочинів: убивав, грабував, підпалював»).
- А хіба так буває, щоб людина тільки грішила? Які добрі справи є на його рахунку? ( Тільки одна: не задавив павучка у лісі, хоч уже приготувався це зробити. Є і пояснення цього вчинку самим Кандатою: « Ні, він хоч і маленький, а, що не кажи, живе створіння. Шкода вбивати його даремно»).
- Як ми називаємо вчинки, де проглядається співчуття, розуміння інших? (Гуманними, що означає по – справжньому людськими).
- Зверніть увагу на епіграф: Хто людям добра бажає, той і собі має. У чому сенс життя? Служити іншим і робити добро. Як можна розцінити дії і Будди, і Кандати з цієї точки зору? (Рішення Будди завжди гуманні, він прагне до досконалості і в людях вміє побачити їх кращі риси. Кандата знає, що таке добрі вчинки, але випадок із павучком – єдина справа, за яку його можна назвати людиною).
- А як у тексті говориться про Кандату і чому так? ( Порівнюється із здихаючою жабою, бо він , як і всі інші «злочинні душі, кинуті після багатьох мук у самісінькі глибини підземного царства», що не знаходили сили стогнати і плакати, були огидними, як, в принципі, і їх дії в земному житті. А ще тому, що справжня краса людини –в душі, в добрих справах, а лиходії – бридкі, як жаби).
- Яке спасіння пропонує Будда Кандаті? (Павутинку райського павучка).
- Чому – павутинку, причому найтоншу? (Мабуть, аналогія з доброю справою Кандати, яка ще й єдина, або - як соломинку в українському фольклорі: «Утопаючий за соломинку хватається». Тобто, пропонується не просте спасіння, а надія на порятунок, віра в можливість спасіння і випробовування героя).
- Коли Кандата отримав надію на спасіння? ( Коли підвів голову і почав углядатися в темряву, що нависла над Озером крові, тобто, коли поглядом звернувся до високого – до неба, шукаючи там надію).
- В чому особливість цієї павутинки? (З’єднує світи - рай і пекло, інакше - гіперпростір, вона здатна витримати неймовірну вагу – Кандату і тисячі грішників).
- Чи змінився Кандата? Чи є його погляд вверх дійсно пошуком високого, світлого? Доведіть текстом.(Не змінився. Про це свідчать його мова, спосіб мислення, дії).
- Кандата не зміг покинути підземне царство, не використав можливість спасіння. Чому його шлях обірвався на середині? (Погляд Кандати вниз – закричав, щоби грішники злізли з ЙОГО павутинки, проявив егоїзм. Тобто, Кандата не змінився, він не той, кого можна врятувати).
- А чому павутинка обірвалася не там, де за неї чіплялися багато тисяч грішників, а там, де за неї вчепився Кандата? (Павутинка – срібна. А срібло – благородний метал, темніє від великої кількості негативних емоцій і вчинків. Темніє – значить, псується, тому сам Кандата винен у тому, що повернувся в пекло).
- Де знаходиться середина шляху від пекла до неба і чому саме туди зміг добратися Кандата? (Він повернувся Туди, звідки починався його шлях).
- Як Будда сприйняв все, що відбулося в глибині Лотосового ставу? Чому не врятував, як подав надію? (Ймовірно, він знав, що так станеться, але його серце, на відміну від серця Кандати, вміло співчувати. І ще врятувати можна тоді, коли це призведе до добра. А просте милосердя – не кращий вихід).
- Доведіть, що твір Рюноске Акутогава «Павутинка» - новела. (Невеликий за обсягом прозовий твір,незвичайна подія, несподіваний фінал; присутній лаконізм, яскравість,напружений сюжет; чітка композиція, мінімум персонажів, несподівана розв’язка).
- А фінал твору дійсно неочікуваний? До якого жанру можна ще віднести текст? (Притча – є повчальний висновок).
- Зверніть увагу на побудову тексту. Яку особливість помітили? (Текст має 3 частини: 1 і 3 розповідають про Будду і про рай, 2 - про Кандату і про пекло. Використано прийом обрамлення).
- Чому так побудовано текст? Це має якесь додаткове значення? (Ідея торжество добра і справедливості втілена в архітектоніці твору також).
- На початку твору біля ніг Будди стеляться лотоси, в кінці вони також є. Це випадково, чи має якесь значення?(Лотос насамперед є символом світового дерева, що зв’язує 3 рівні світобудови,оскільки його корінь знаходиться в мулі, стебло – у воді, а листя і квіти – зернені до неба)
- То чому «лотоси залишилися байдужими»? (У них корені – у пеклі, тому їм істина про неможливість спасіння Кандати була відома давно).
- Чи завжди лотоси залишаються байдужими? (Ні, вони стеляться біля ніг Будди, розливаючи «незбагненно солодкі пахощі», А в кінці твору –«невимовно солодкі пахощі». Отже, вони – як вищі судді).
- Чи можна говорити про те, що лотоси – також герої новели? (Ні, але вони важливі для кращого розуміння тексту. Знаючи символіку лотоса, краще розумієш, чому героям уготовано саме таке майбутнє: Будда стверджує свою високу моральність, а Кандата – не переродився, не здатний до співчуття, для нього важливим є тільки те, що йде йому на користь, тобто, він егоїст).
- Рюноске Акутагава був учнем відомого японського письменника Нацуме Совекі. Тому в навелах Акутагави, як і в творах його учителя,показано егоїзм як гостру проблему в цілому в суспільстві, як «державний егоїзм Японії».
Літературне спостереження
Деякі японські літератори небезпідставно вважають, що сюжет новели "Павутинка" нагадує епізод з "Братів Карамазових" Ф.М.Достоєвського. Буддійської легенди про павутинку немає. Ії створив Акутагава. Виразне читання епізоду з роману Ф.Достоєвського"Брати Карамазови" (мовою оригіналу)
Луковка
Жила - была одна баба, злющая - презлющая, и померла. И не осталось после неё ни одной добродетели. Схватили её черти и кинули в огненное озеро. А ангел - хранитель её стоит и думает: какую бы мне такую добродетель её припомнить, чтобы Богу сказать. Вспомнил и говорит ему: она, говорит в огороде луковку выдернула и нищенке подала. И отвечает ему Бог: возьми ж ты, говорит, эту самую луковку, протяни ей в озеро, пусть ухватится и тянется, и коли вытянешь её вон из озера, то пусть в рай идёт, а оборвётся луковка, то там и оставаться бабе, где теперь. Побежал ангел к бабе, протянул ей луковку: на, говорит, баба, схватись и тянись. И стал он её осторожно тянуть, и уж всю было вытянул, да грешники прочие в озере как увидали, что её тянут вон, и стали все за неё хвататься, чтоб и их вместе с нею вытянули. А баба - то была злющая - презлющая, и начала она их ногами брыкать:" Меня тянут, а не вас, моя луковка, а не ваша". Только что она это выговорила, луковка - то и порвалась. И упала баба в озеро, и горит по сей день. А ангел заплакал и отошёл.
4. Етап рефлексії.
- Яка головна думка твору? ( Кожен повинен відповідати за свої вчинки. Існує вища справедливість, і за все прийде розплата).
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Чи на всі запитання, які у вас виникли, ви отримали відповіді?
Вправа «Обери позицію»
- Так чи достатньо однієї «дрібниці», щоб урятуватися з пекла? (так, і обґрунтовують свою відповідь; ні, і обґрунтовують свою відповідь)
Висновки.
- Чому людина в своєму житті має орієнтуватися на моральні цінності? (Коли в житті орієнтуватися на моральні цінності (добро,любов, справедливість, милосердя, порядність), життя наповнюється змістом, а душа людини збагачується. Життю, орієнтованому на добро, не загрожує знищення всього людського в людині).
«Вільне письмо» Розкажіть про свої враження від знайомства з новелою «Павутинка» використовуючи техніку «вільне письмо»
Підбиття підсумків уроку. Самооцінка та аргументація оцінок вчителем.
Домашнє завдання:
1) Вищий рівень: написати твір-мініатюру «Сенс назви новели Рюноске Акутагави «Павутинка».
2) Середній і достатній рівні – скласти порівняльну характеристику Будди і Кандати.
Література:
1 Гнідан Ю.В.Концепти добра і зла в творчості Акутагава Рюноске (на матеріалі новел письменника)(Електронний ресурс)
2.Бусел С.В. Методична скарбничка // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 3.
3. Демчук О.В. Життєпис письменника: Конспекти нестандартних уроків. – К.: Педагогічна преса, 2002. – 192 с.
4.Мєркунова Н.О. Лотоси залишилися байдужими. Втілення ідеї моральної справедливості в новелі Рюноске Акутагави «Павутинка»(Електронний ресурс)
1