Урок зарубіжної літератури. " Гуманістичний зміст і висока людяність твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі…»

Про матеріал

Урок зарубіжної літератури. 6 клас

Тема." Гуманістичний зміст і висока людяність твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі…» Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури. 6 клас

Тема. Гуманістичний зміст і висока людяність твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі…»

Мета: розкрити гуманістичний зміст повісті; розвивати навички роботи з цитатним матеріалом, зв’язне мовлення; виховувати людяність, співчуття, бажання творити добро і прощати.

Очікувані результати: учень:

- пояснює значення поняття «гуманізм»;

- висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у творі, аргументуючи свою точку зору цитатами з тексту, прикладами із життя.

Тип уроку: урок узагальнення вивченого

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, , фрагмент мультфільму «Різдвяна історія», картки, контрольні аркуші для самооцінки, мультимедійна презентація.

Перебіг уроку

Хочу залишитися на землі…

Ч.Діккенс

                                                                                                                                     Воскресайте камінні душі,

Розчиняйте серця і чоло,

Щоб не сказали про вас грядущі

- Їх на землі не було.

                                                                                                             В.Симоненко

I. Оргмомент. Встановлення психологічного клімату. На дверях одного з офісів ви прочитаєте такий надпис: «Без посмішки не заходити».

- Що мав на увазі керівник фірми? Як ви думаєте, приємно працювати в такому колективі? Чому?

Ми теж спробуємо створити таку атмосферу на уроці, щоб нам було приємно працювати.

II. Актуалізація опорних знань.

1.Слово вчителя. Пригадайте, як називається загальна тема, над якою ми працюємо. («Література і моральне вдосконалення людини») Слайд №1

-Які твори ми вже вивчили?

-Чому вони відносяться саме до цієї теми?

Наша Різдвяна подорож разом із Чарльзом Діккенсом та його героями завершується. Про повість Діккенса сказано: «Повість співає від початку і до кінця…». Чи згодні ви з таким висловом, і що мається на увазі?

2. Робота в парах. «Знайди адресата».

- Поштар Пєчкін розгубився, бо не може зрозуміти, кому треба надіслати листи зі словами Скруджа. Допоможіть, діти, йому. (Робота виконується на контрольному аркуші. Кожна правильна відповідь – 1 бал). Протягом уроку учні виставляють зароблені бали на аркуші.

Учень працює за карткою №1

Завдання. Розв’яжи кросворд. Встав ключове слово у вислів. Поясни зміст вислову.

3. Самоперевірка. Слайд №2

III. Мотивація навчальної діяльності.

1. Проблемна ситуація. - Хто з однокласників виявився справжнім другом?

У класі всі давно вважали Сашка та Андрія кращими друзями. Одного разу діти пішли на екскурсію.

Вчителька попередила, щоб вони взяли із собою бутерброди, щоб перекусити. Коли діти почали їсти, Сашко зрозумів, що його бутерброд так і залишився вдома на столі.

- Чому ти не їси? – спитав Андрій.

- Я забув бутерброд.

- А! Ну нічого, скоро будемо вдома, не вмреш з голоду, - сказав друг.

Василько був свідком цієї розмови. Він підійшов до Сашка, відламав половину бутерброда і подав хлопчикові.

- На, їж. мама завжди робить такі великі бутерброди, що я не можу їх з’їсти, - поскаржився Василько.

- Так хто ж з однокласників виявився справжнім другом?

- Як ви розумієте слова: «У Василька був великим не бутерброд, а його серце»? Як називають добре, чуйне ставлення до людей?

2.Словникова робота. Слайд №3

Гуманізм – ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.

IV.Оголошення теми, мети (визначають учні), очікуваних результатів, епіграфів уроку. Слайди №4, №5.№6

V. Робота за темою.

1. Перевірка роботи за карткою №1

2. Зустріч поза межами твору. «У літературному кафе Матінки Гуски» Слайд №7

Господарка кафе. Добрий вечір, мої маленькі друзі! Я завжди так хвилююся, коли до мене завітають гості, бо вони незвичайні: це літературні герої та письменники, які їх вигадали. Пам’ятаєте, минулого разу у нас були герої казок Ш.Перро, начебто все пройшло дуже гарно.

- Ви вже здогадалися, що сьогодні за вечір і хто до нас прийде? (Різдвяний вечір, Ч.Діккенс і герої його «Різдвяної пісні в прозі»)

- Правильно, але кожного ви впізнаєте самі. Сподіваюся, що сьогодні теж будуть всі задоволені. Скоро почнуть сходитися гості, а в мене ще не все готово, тому я попрошу вас мені допомогти.

.

Учитель. Об’єднайтесь у 4-ки та пригадайте, як святкували Різдво у творі Ч.Діккенса. Завдання  ви отримали на картках. На сніжинках, запишіть, все, що стосується вашого питання, а потім ми прикрасимо ними нашу новорічну ялинку. Слайд №8

( Учні звітують та прикрашають ялинку сніжинками)

Господарка .От тепер все готове.

(Дзвенить дзвоник).

Господарка От і перший гість. Слухайте уважно, любі діти, хто перший його впізнає, той отримає бонус, який коштує 1 бал.

Тінь Марлея. О, горе мені! Моя душа засуджена тинятися по світові й бачити те, до чого вже не може прилучитися.

Господарка. Хто ж це так страждає, діти, навіть після смерті?

Доброго вечора, проходьте, будь ласка.

(Входить Скрудж)

Господарка Як ся маєте, пан? Як погода?

Скрудж. Надвірний холод і тепло не впливають на мене. Ніяка спека не може зігріти мене, ніякий холод не морозе мене.

Господарка. Доброго вечора, проходьте, будь ласка.

(Входять Боб Кретчіит, дружина, син Тім, вітаються.)

Боб. Як у вас тут тепло та гарно. Я весь час на роботі мерзну, зігрітися біля свічки, знаєте, важка справа. Дозвольте представити, це моя дружина та синок, дякувати Богові, він тепер здоровий.

Племінник. Добрий вечір, бажаю всім гарного настрою. Зі Святим вечором усіх, з веселим Різдвом!

Господарка. Доброго вечора, проходьте, будь ласка.

( Входять три духи)

Дух. Добрий вечір, чи сюди ми потрапили?

Господарка. Доброго вечора, а хто ви такі будете?

Дух Минулого Різдва. Ну, якщо ви забули, коли останній раз святкували Різдво, то я швидко вас туди відведу, бо вмію ходити крізь стіни.

Дух Теперішнього Різдва. А я можу показати вам сучасне місто. Та якщо хочете дізнатися, що про вас думають ваші близькі та друзі у цей святий вечір, - мершій за мною.

Дух Минулого  Різдва. А тим, хто любить ходити до ворожок та дізнаватися, що їх очікує в майбутньому, пропоную, зразу скажу відверто, не дуже приємну подорож зі мною.

Господарка. Доброго вечора, проходьте, будь ласка.

Діккенс. Доброго вечора. Дозвольте до вашого столу, мої любі діти. Я не помилився, це дійсно мої діти.

А ви, дорогі школярики, здогадалися, чому я назвав присутніх своїми дітьми?

(Учні відповідають)

Правильно! ( звучить пісня «Добрий вечір»). Тихо, ви чуєте, Різдво вже на порозі… Слухайте уважно. Чому присвячена ця пісня?

(Відповіді учнів)

Господарка. Я запрошую всіх до столу.(Запалює свічку). Пропоную різдвяне меню. Діти, а чи знаєте ви, скільки страв я пропоную нашим гостям і чому саме?

Господарка. З вашого дозволу, я покину вас ненадовго та довідаюся, як справи на кухні.

Діккенс. Любі мої, я бажаю всім щастя у цей Святий вечір і сподіваюся, що ніщо не зіпсує нам чудовий настрій.

(Входить схвильована господарка.)

Господарка. Вибачте, пане Діккенсе, мені дуже шкода, але мабуть Ви помилилися.

Я розумію, що вихована людина не повинна читати чужій щоденник, але тут лише клаптик та і прізвища немає. Ось послухайте, яка жахлива людина тут описана, і як тільки земля таких носить.

… справжній «жмикрут»: він умів міцно схопити людину як кліщами, придушити, скрутити, згребти. Це був старий грішник – заздрий, жадний, твердий і гострий, як кремінь. але ніяке кресало не могло викресати з нього іскри, скритний, потайний та самостійний, як той слимак.

Ви таке чули? Хіба може бути такою людина? А може це й не про людину йдеться?

Діккенс. Про людину, пані, про людину. Більш того, ця людина знаходиться серед нас.

Господарка. Ні, пан, Ви жартуєте.

Скрудж. Ні, пані, нажаль він не жартує, це про мене йдеться , я підозрюю, що це може бути сторінка щоденника моєї колишньої нареченої, я так її образив, що вона навіть викинула і щоденник.

Господарка. Та що Ви таке говорите, пане Скрудж? Вас же всі знають як найблагороднішу людину. Це ж про Вас кажуть: «Хто-хто, а Скрудж уміє шанувати Різдво!»

Скрудж. Зараз кажуть, а раніше… Та ось хоч спитайте у школярів, вони знають про мене все. Знаєте, які почуття вони відчували до мене на початку твору?

Господарка. Діти, невже це правда? (Учні висловлюють свої думки)

Господарка. Не можу в це повірити, Діти є діти, вони й вигадати щось можуть.

Діккенс. Ну тоді спитайте у героїв, які живуть у творі поруч із Скруджем

Боб. Так, так, пані. Це було таке створіння, що і людиною не назвеш. Вибачте пан Скрудж. Як би він не змінився, я б точно замерз у вашій  конторі.

Дружина Боба. Я ненавиділа Вас , пане Скрудж, усім серцем, але я пробачила Вам усе: це вашими молитвами Господь врятував життя нашому хлопчикові. І зараз я прошу у Вас вибачення, хай Бог благословить Вас.

Племінник. Так, дядечко вмів отруїти життя. Його питання: «навіщо ти одружився?» дуже довго не давало мені спокою. Я уявляв, що у мене немає родини, і жах охоплював мене. Навіщо тоді жити? Для кого? Для чого?

Скрудж. Тепер і я розумію це. Я проміняв би всі гроші, які маю на веселий дитячий сміх у моєму великому будинку, але нажаль, цього змінити я не можу.

Дух минулого Різдва. Знаєте, коли Скрудж потрапив у дитинство, я зрозумів, що не такий він вже і поганий, просто дитинство в нього було важким.

Дух теперішнього Різдва. А як він хвилювався, коли побачив хворого Тіма! Серце його все м’якшало і м’якшало.

Дух майбутнього Різдва. Коли я почув слова: «Я знаю, що ти хочеш робити мені добро, я готовий терпіти, я вирішив стати іншим чоловіком», я зрозумів, що ця людина дійсно здатна змінитися. Але в мене питання до Марлея: «Пан Марлей, про Вас казали, що Ви людина без серця, то чому ж Ви згадали про Скруджа?»

Марлей. Подивіться на цей тягар, (показує цепки) це мої гріхи, а спокутувати їх треба, поки живеш, бо тоді буде пізно. І я вирішив врятувати свого колишнього компаньйона. Я знову повторю слова, що тоді сказав Скруджеві: «У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших». Це спрацювало. Подивіться на власні очі. (Фрагмент мультфільму «Різдвяна історія»)

Господарка. (Витирає сльози) Отакої! Та хіба можуть статися такі дива?

Діккенс. В житті багато чого трапляється, особливо в Різдвяну ніч. Та й учні це можуть довести. А ну ж бо , діти, може з вас хто займе моє місце письменника, і ваша країна буде пишатися вами, як моя Англія мною?

(Учні зачитують міні-твори «Різдвяні дива», отримують призи від письменника)

Господарка. От здивували, так здивували. Правду кажуть Різдвяна ніч-казкова ніч, треба в це тільки вірити. Ну, що ж, наше кафе зачиняється.  Бажаємо всім веселих Різдвяних свят! До нових зустрічей!

VI.Підсумок.

1. Робота за варіантами.

На дошці прикріплено 3 паперові янголи. Учні виконують завдання на окремих папірцях, потім зачитують їх та прикріплюють на паперових янголів.

1в. Пригадати свої проступки, вибачитися.

2в. Побажання в теперішнє Різдво.

3в. Уявити, як здійсниться якась мрія в майбутньому.

2. Метод ПРЕС Слайд №9

Висловіть свою думку, та обґрунтуйте її, використовуючи приклади з повісті Діккенса та свій життєвий досвід.

Чи може людина стати зразком для інших, змінитися в кращу сторону, якщо вона вже зарекомендувала себе з негативної сторони?

1. Я вважаю, що …

2. Тому що…

3. Наприклад,…

4. Таким чином…

3. Робота з епіграфами.

4. Рефлексія. Аналіз діяльності учнів. Повернення до очікуваних результатів.

5. Самооцінка. Підрахування балів на контрольних аркушах.

VII. Домашнє завдання.

1. Розповідь учителя про Діккенса - читця своїх творів.

«Минулого понеділка ввечері, - писав Діккенс своєму другові,- я з великим успіхом закінчив серію з п’ятдесяти читань. Я вирішив зробити їх кращими, і тому вивчив напам’ять. …Я ще раз перевірив себе на передачі сильних почуттів; зробив смішні місця ще смішнішими; виправив вимову деяких слів; знову, і знову читав текст самому собі. Особливо люблю «Різдвяну пісню в прозі». Скрегочущий голос Скруджа, нічні появи духів, радість ранку, коли егоїст і скнара вперше відчув себе людиною, - всі ці добре відомі слухачам деталі і події, всі ці зміни настрою я передавав досконало. Вони набували нового життя,»

2. Пам’ятка «Як виразно прочитати твір»

3. Вивчити напам’ять уривок твору Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», проілюструвати його (за бажанням)

 

Картка №1

Завдання. Розв’яжи кросворд. Ключове слово впиши у вислів, Як ти розумієш його зміст?

Вогнище істинної радості освітлює і зігріває усіх героїв повісті,

 і вогнище це - ……….Діккенса. (серце)

                                                           Г.Честертон, англійський письменник

1.Яке почуття охоплює людей під час святкування Різдва?

2. Що відбулося із Скруджем після зустрічі з трьома духами?

3. Ім’я компаньйона Скруджа, тінь якого відвідує героя.

4. Негативні зміни в характері Скруджа, що привели до огрубіння душі героя.

5. Як звали Скруджа?

 

 

 

Додаток до уроку за темою: Гуманістичний зміст і висока людяність твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі…» (6 клас)

 

Зразки учнівських робот. Твори – мініатюри «Різдвяні дива»

Картинка 118 из 64000

Я прокинулась Різдвяним ранком і пішла до вітальні, але раптом зупинилась.

Я почула, як іграшки розмовляють між собою. Раніше я в це не вірила, зараз я теж не розуміла, як таке може відбуватися. «Чи це правда? Може я сплю?», - запитувала я себе. За вікном починався сонячний, морозний день. Щічки ялинкових іграшок виблискували на сонці. Побачивши мене, іграшки звсім не злякалися, а запросили з ними співати, Дід Мороз зі Снігуронькою – до танцю. Різнокольорові кульки на ялинці підтанцьовували нам в такт.

Але раптом мене покликала мама. І вмить всі іграшки завмерли, бажаючи мені щасливого Різдва. На цьому сюрпризи не скінчилися. Тато з мамою подарували мені великого рожевого ведмедя, про якого я давно вже мріяла.

Кожного наступного ранку я бігла до ялинки, щоб знову побачити, як розмовляють та всміхаються іграшки. Але такого дива більше не сталося. Це було чарівне Різдво, я ніколи його не забуду.

Еременко Анна, 6–А клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На Різдво щастить усім!

 

Картинка 56 из 64000

 

Я дуже люблю Різдво та вірю, що в цю ніч трапляються справжні дива, бо одного разу це сталося і зі мною.

Кажуть, на Різдво Бог дає тваринам мову, щоб вони теж могли йому подякувати .

Я не вірила в це, думала: «Якісь дурниці!»Та згодом я переконалася, що це не так.

Різдвяного вечора батьки пішли привітати бабусю, а мене залишили вдома. Я спочатку засмутилася, що зосталася насамоті, але потім була цьому рада. І ось чому.

Через деякий час я почула якийсь гомін. Думала – батьки повернулися, але часу пройшло зовсім мало. Я прислухалася і завмерла. Хто це міг бути?

Виглянувши у вікно, я побачила на порозі свого собаку Кузьку та кота Мурчика. Вони розмовляли! Невже та історія про Різдвяні розмови тварин правда?

Та ось повернулися батьки. Почувши їх голос Кузька та Мурчик притихли.

Я побігла до мами й тата, розповіла їм все, що чула. Та навряд чи вони мені повірили. А для себе я зрозуміла одне, що такого дива я не забуду ніколи!

 

Карпичко Настя, 6-А клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Різдвяна гостя

 

Картинка 12 из 64000

 

 

 

В одному місті жив хлопчина. Одного дня він зі своєю родиною переїхав до нового будинку.

У Різдвяну ніч до нього прийшла дівчинка – привид. Вона була такою доброю і щирою, що хлопчик зовсім її не злякався. Але розповідати про себе вона відмовилась. Дівчинка стала з’являтися дуже часто, і це почало хвилювати батьків.

  Щоб дізнатися про неї більше, дівчинку – привида запросили на Святий вечір. Нарешті, таємницю було відкрито: це була Кутя. Вона з’являється у кожній новій оселі у Різдвяний вечір, щоб принести родині добробут, щастя і любов.

Кайдаш Дмитро, 6–А клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
1792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку