«Любов, ... що таке вона?» (Підсумковий урок за романом Віктора Гюго «Собор Паризької Богоматері»)
ТИП УРОКУ: урок-дослідження з елементами диспуту
ТЕМА: «Любов, ... що таке вона?» (Підсумковий урок за романом Віктора Гюго «Собор Паризької Богоматері»)
МЕТА:
ТИП УРОКУ: урок-дослідження з елементами диспуту
ОБЛАДНАННЯ: портрет В. Гюго, текст роману В. Гюго «Собор Паризької Богоматері», виставка книг В. Гюго, учнівські малюнки, фотознімки Собору, тематичні питання, записані на плакати
ЕПІГРАФ:
«Кохання подібне до дерева, що виростає само по собі глибоко пускає в нас своє коріння й нерідко продовжує зеленіти навіть на руїнах нашого серця »
Віктор Гюго
ХІД УРОКУ
«Кохання подібне до дерева, що виростає само по собі,глибоко пускає в нас своє коріння й нерідко продовжує зеленіти навіть на руїнах нашого серця »,- таким уявлялося кохання В. Гюго. Це художнє визначення кохання відображає дві, на мій погляд, дуже важливі особливості цього почуття.
( Кохання «виростає само по собі» - це почуття, яке виникає незалежно від бажання людини. Воно «глибоко пускає в нас своє коріння»- від цього почуття не можна відмовитися, втекти. Навіть якщо це нещасливе кохання, воно все одно « продовжує зеленіти навіть на руїнах нашого серця»).
Яке це щастя, якщо «глибоко пускає в нас своє коріння» справжнє велике кохання. А якщо «само по собі» приходить почуття, яке зруйнує наше серце, сповнить життя стражданням і розчаруванням? Чи можна якось уникнути цього, «зачинити» своє серце для почуття, що руйнує його?
Можливо, історія кохання головних героїв роману В. Гюго «Собор Паризької Богоматері» комусь із нас допоможуть уникнути фатальних помилок.
Сьогодні предметом нашого дослідження є КОХАННЯ.
КОХАННЯ- ЦЕ ДОБРО ЧИ ЗЛО? (ключове питання)
Це питання завжди хвилювало людство. Пригадаймо відомий 132 сонет Франческо Петрарки:
Як не любов, то що це бути може?
А як любов,то що таке вона?
Добро?- Та в ній скорбота нищівна.
Зло?- Але ж муки ці солодкі, Боже!
Ключове питання: КОХАННЯ- ЦЕ ДОБРО ЧИ ЗЛО?
Тематичні питання:
IV. Формування нових знань, умінь, навичок
Визначення типу кохання
1-й тип кохання
«Сліпе кохання» Есмеральди до Феба
(Учитель демонструє вази: кришталеву та глиняну)
Бесіда:
Робота з цитатою:
«Мій коханий Фебе!.. Це я, поглянь на мене, це я, та дівчина, якої ти не захочеш відштовхнути від себе. Яка сама. Сама шукає тебе. Серце моє, життя моє, моє тіло, я сама- усе належить вам, мій рицарю»
Організація роботи групи «психологів»
Обговорення питань
Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)
2-й тип кохання
«Псевдокохання» у потворному серці Феба
Учитель цитує
1. «-Ви кохаєте мене? Я хочу, щоб ви мені сказали, чи ви мене кохаєте.
-Чи кохаю я тебе, ангеле мого життя!- вигукнув ротмістр, стаючи навколішки. - Моє тіло, моя кров, душа моя- все твоє, все для тебе! Я кохаю тебе, я ніколи нікого не кохав, крім тебе.»
2. « Не дивись на обличчя, дівчино, а заглядай у серце, Серце прекрасного юнака часто буває потворним. Є серця, в яких кохання не живе...»
Бесіда:
Організація роботи групи «журналістів»
Проведемо «журналістське розслідування»
Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)
3-й тип кохання
«Кохання-ненависть» Клода Фролло до Есмеральди
Учитель цитує
«Я кохаю тебе! Я нещасний!.. Ти не знаєш, що таке нещастя! Кохати жінку! Бути священиком! Кохати з усією пристрастю душі; відчувати, що за одну її посмішку віддав би свою кров, своє серце, своє добре ім`я... Коли б ви знали, як я кохаю вас!»
Слово вчителя
Так зізнається у коханні до Есмеральди Клод Фролло. Але під сутаною він носить кинджал. Як ви гадаєте, яке кохання символізує цей предмет?
Організація роботи групи «філософів»
Обговорення питань
Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)
4-й тип кохання
«Піднесене кохання» Квазімодо до Есмеральди
Бесіда:
Про своє кохання він лише співає сумну пісню:
«Не дивись на обличчя,
Дівчино, а заглядай у серце.
Те, що негарне, нехай гине.
Краса любить лише красу...
Тільки вдень літає ворон,
Пугачі вилітають уночі.
А вдень і вночі літає лебідь.»
2. З яким із трьох птахів у вас асоціюється кохання Квазімодо?
3.Яке кохання символізує цей птах?
Організація роботи групи «експертів»
Обговорення питань
Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)
V. Підсумок уроку
Слово вчителя
Ми розглянули 4 типи кохання.
«Дух, який жив у цьому недоладному тілі, був такий же недовершений і убогий».
Квазімодо сам обирає свою долю- помирає біля коханої Есмеральди.
Так, кохання, за законом романтичного твору, зіграло фатальну роль у житті головних героїв роману. Юну, прекрасну Есмеральду воно привело на шибеницю, священика Клода Фролло зробило вбивцею, а життя Квазімодо сповнило добром і світлом, не знаним раніше.
VI.Домашнє завдання
Написати твір-роздум на одну із тем:
Індивідуальні завдання- виготовити листівки: