Урок зарубіжної літератури "Любов... таке вона"(урок за романом Віктора Гюго "Собор Паризької Богоматері")

Про матеріал

«Любов, ... що таке вона?» (Підсумковий урок за романом Віктора Гюго «Собор Паризької Богоматері»)

ТИП УРОКУ: урок-дослідження з елементами диспуту

Перегляд файлу

 

ТЕМА:  «Любов, ... що таке вона?» (Підсумковий урок за романом  Віктора Гюго  «Собор Паризької Богоматері»)

 

 

МЕТА:

 

  • навчити проводити самостійні спостереження над текстом твору, робити висновки; коментувати особливості стосунків головних героїв роману; складати порівняльні характеристики героїв; колективно працювати у дослідницьких групах;висловлювати своє ставлення до проявів почуттів кохання у різних героїв;

 

  • розвивати зв`язне мовлення учнів; навички вдумливого читання ,образне мислення ; проводити паралель-порівняння з раніше вивченими творами;

 

  • виховувати високі почуття гуманізму, людяності; усвідомити і зрозуміти внутрішню красу Квазімодо, велич його вчинків, щоб потім самому піднятися до вершин людської досконалості

 

 

ТИП УРОКУ:  урок-дослідження з елементами диспуту

 

ОБЛАДНАННЯ:  портрет  В. Гюго, текст роману В. Гюго «Собор Паризької Богоматері»,  виставка книг  В. Гюго, учнівські малюнки, фотознімки Собору, тематичні питання, записані на плакати

 

 

ЕПІГРАФ: 

     «Кохання подібне до дерева, що виростає само по собі глибоко пускає в нас своє коріння й нерідко продовжує зеленіти навіть на руїнах нашого серця »

 

           Віктор Гюго

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Вступне слово вчителя

 

«Кохання подібне до дерева, що виростає само по собі,глибоко пускає в нас своє коріння й нерідко продовжує зеленіти навіть на руїнах нашого серця »,- таким уявлялося кохання В. Гюго. Це художнє визначення кохання відображає дві, на мій погляд, дуже важливі особливості цього почуття.

  • Як ви думаєте, які саме?

( Кохання «виростає само по собі» - це почуття, яке виникає незалежно від бажання людини. Воно  «глибоко пускає в нас своє коріння»- від цього почуття не можна відмовитися, втекти. Навіть якщо це нещасливе кохання, воно все одно « продовжує зеленіти навіть на руїнах нашого серця»).

Яке це щастя, якщо «глибоко пускає в нас своє коріння» справжнє велике кохання. А якщо «само по собі» приходить почуття, яке зруйнує наше серце, сповнить життя стражданням і розчаруванням? Чи можна якось уникнути цього, «зачинити» своє серце для почуття, що руйнує його?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

Можливо, історія кохання головних героїв роману В. Гюго «Собор Паризької Богоматері» комусь із нас допоможуть уникнути фатальних помилок.

 

Сьогодні предметом нашого дослідження є КОХАННЯ.

 

КОХАННЯ- ЦЕ ДОБРО ЧИ ЗЛО? (ключове питання)

 

Це питання завжди хвилювало людство. Пригадаймо відомий 132 сонет Франческо Петрарки:

 

Як не любов, то що це бути може?

А як любов,то що таке вона?

Добро?- Та в ній скорбота нищівна.

Зло?- Але ж муки ці солодкі, Боже!

 

  1.    Оголошення теми уроку, ключового та тематичних питань

 

Ключове питання: КОХАННЯ- ЦЕ ДОБРО ЧИ ЗЛО?

 

Тематичні питання:

  • Як історія Есмеральди допоможе мені не впустити в серце «сліпе» кохання?
  • Чи переконає мене Клод Фролло, що егоїстичне кохання «руйнує серце»?
  • Як історія Квазімодо може зробити мене щасливим у коханні?

 

 

     IV. Формування нових знань, умінь, навичок

 

 

Визначення типу кохання

 

1-й тип кохання

«Сліпе кохання» Есмеральди до Феба

 

(Учитель демонструє вази: кришталеву та глиняну)

 

Бесіда:

  1. Як ці дві вази допомагають зрозуміти природу кохання Есмеральди? (розділ «Глина і кришталь»)
  2. Чому Есмеральда обирає кришталеву вазу? (Кришталева ваза символізує кохання до прекрасного Феба)
  3. Чи помічає  Есмеральда, що ваза тріснута? (Не помічає. Дівчина засліплена коханням до  Феба. Її кохання «сліпе»)

 

Робота з цитатою:

«Мій коханий Фебе!.. Це я, поглянь на мене, це я, та дівчина, якої ти не захочеш відштовхнути від себе. Яка сама. Сама шукає тебе. Серце моє, життя моє, моє тіло, я сама- усе належить вам, мій рицарю»

 

Організація роботи групи «психологів»

Обговорення питань

  1. За яких обставин у душі Есмеральди народжується кохання до Феба?
  2. Яким уявляється Есмеральді Феб? Яким він є насправді?
  3. Чому Есмеральда не бачить справжньої сутності Феба?
  4. На які жертви вона ладна піти заради свого кохання?

 

Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)

 

2-й тип кохання

«Псевдокохання» у потворному серці Феба

 

Учитель цитує

1. «-Ви кохаєте мене? Я хочу, щоб ви мені сказали, чи ви мене кохаєте.

-Чи кохаю я тебе, ангеле мого життя!- вигукнув ротмістр, стаючи навколішки. - Моє тіло, моя кров, душа моя- все твоє, все для тебе! Я кохаю тебе, я ніколи нікого не кохав, крім тебе.»

 

2. « Не дивись на обличчя, дівчино, а заглядай у серце, Серце прекрасного юнака часто буває потворним. Є серця, в яких кохання не живе...»

 

Бесіда:

  1. Кому ви повірили : Фебу, який клянеться Есмеральді у своєму коханні до неї, чи Квазімодо, який стверджує, що в серці прекрасного Феба «кохання не живе»?

 

Організація роботи групи «журналістів»

Проведемо «журналістське розслідування»

  1. Чи серйозним було ставлення Феба до Есмеральди?
  2. Що у поведінці Феба на побаченні з Есмеральдою свідчить про те, що він не кохає дівчину?
  3. Чи хвилювала Феба доля Есмеральди після трагічного побачення?
  4. Чи міг він врятувати дівчину від покарання? Як саме і за яких обставин? Чому він не зробив цього?
  5. Я к склалася доля після страти дівчини?

 

Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)

 

 

3-й тип кохання

«Кохання-ненависть» Клода Фролло до Есмеральди

 

Учитель цитує

«Я кохаю тебе! Я нещасний!.. Ти не знаєш, що таке нещастя! Кохати жінку! Бути священиком! Кохати з усією пристрастю душі; відчувати, що за одну її посмішку віддав би свою кров, своє серце, своє  добре ім`я... Коли б ви знали, як я кохаю вас!»

 

Слово вчителя

Так зізнається у коханні до Есмеральди Клод Фролло. Але під сутаною він носить кинджал. Як ви гадаєте, яке кохання символізує цей предмет?

 

Організація роботи групи «філософів»

Обговорення питань

  1. Чому священик Клод Фролло вважає свої почуття до Есмеральди «пасткою диявола»?
  2. Чи зізнається  Клод Фролло у своєму коханні Есмеральді? Як він пояснює їй свої почуття?
  3. Чи можна назвати  Клод Фролло вбивцею Есмеральди?
  4. Чи міг  Клод Фролло врятувати дівчину? За яких обставин? Які умови він при цьому ставив?
  5. Доведіть, що кохання священика егоїстичне і злочинне?

 

Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)

 

 

4-й тип кохання

«Піднесене кохання» Квазімодо до Есмеральди

 

Бесіда:

  1. Чи зізнається Квазімодо у коханні Есмеральді?

Про своє кохання він лише співає сумну пісню:

«Не дивись на обличчя,

Дівчино, а заглядай у серце.

Те, що негарне, нехай гине.

Краса любить лише красу...

Тільки вдень літає ворон,

Пугачі вилітають уночі.

А вдень і вночі літає лебідь.»

         2. З яким із трьох птахів у вас асоціюється кохання Квазімодо?

3.Яке кохання символізує цей птах?

 

Організація роботи групи «експертів»

Обговорення питань

  1. Як зародилося кохання Квазімодо?
  2. У яких випадках горбань ризикує життям заради Есмеральди?
  3. Чи виконав Квазімодо прохання Есмеральди покликати до неї Феба?
  4. Чому він  збрехав дівчині, що не дочекався його?
  5.  Про що свідчить помста Квазімодо священику?
  6. Як склалася доля героя після страти Есмеральди?

 

Узагальнення спостережень (пояснити малюнок – випереджальне домашнє завдання)

 

 

V. Підсумок уроку

 

 

Слово вчителя

 

Ми розглянули 4 типи кохання.

 

  • Яке із них, на вашу думку, гідне людини? (Кохання Квазімодо).

 

«Дух, який жив у цьому недоладному тілі, був такий же недовершений і убогий».

 

  • Таким ми бачили Квазімодо на початку твору. Чи змінився його дух? (Під впливом кохання він стає людиною багатої і щирої душі, Він звільняється від внутрішнього і зовнішнього рабства- убиває свого господаря- клода Фролло).

Квазімодо сам обирає свою долю- помирає біля коханої Есмеральди.

 Так, кохання, за законом романтичного твору, зіграло фатальну роль у житті головних героїв роману. Юну, прекрасну Есмеральду воно привело на шибеницю, священика Клода Фролло зробило вбивцею, а життя Квазімодо сповнило добром і світлом, не знаним раніше.

 

 

  • То що ж воно, КОХАННЯ- ЦЕ ДОБРО ЧИ ЗЛО?

 

 

VI.Домашнє завдання

 

 

Написати твір-роздум на одну із тем:

  • «Боротьба добра і зла в романі В.Гюго «Собор Паризької Богоматері»
  • «Троє чоловічих сердець, по-різному створених»
  • «Як Квазімодо піднісся дна крилах кохання?»

 

Індивідуальні завдання- виготовити листівки:

  • для «психологів»: напишіть 5 порад однокласникам «Як не впустити в своє серце «сліпе кохання»?»;
  • для «журналістів»: напишіть звернення до однокласників «Увага! 5 ознак «несправжнього кохання»;
  • для «філософів»:  напишіть пам`ятку одноліткам «3 ознаки «егоїстичного кохання»;
  • для «експертів»:  напишіть звернення до однокласників «Виховай у собі 5 якостей, які допоможуть «справжнє ідеальне кохання»!»
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Matveeva Olga
    Величезне дякую - за творчість і натхнення!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
23 липня 2018
Переглядів
5960
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку