Тема уроку: Сапфо (VII-VI ст. до н.е.). «До Афродіти». Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.
Мета уроку: Ознайомити учнів з фактами біографії поетеси, визначити головну тему її творчості та особливості художнього втілення теми; звернути увагу на те, який вплив мала поезія Сапфо на сучасників та на подальший розвиток художнього мистецтва; закріплювати навики виразного читання поетичних творів, удосконалювати вміння висловлювати та обґрунтовувати свою думку;
розвивати творчі здібності учнів, зв’язне мовлення;
прищеплювати любов до поетичного слова.
Обладнання: репродукції картин із зображенням Сапфо, малюнки із давньогрецьких ваз, аудіозапис, поезія Г. Державіна «Сафе», вірш Лесі Українки «Сапфо», вірш Ф. Шиллера «Боги Еллади».
Хід уроку
Епоху, де б душею
відпочить, з нас
кожен має право вибирати
М. Рильський
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Звучить повільна мелодія)
Учень читає вірш Ф.Шиллера «Боги Еллади»
(Музика стихає)
Слово вчителя
Про яку цивілізацію йде мова в поезії? (Робота з епіграфом)
На землі не було, мабуть, іншої цивілізації, що вклонялась красі більше, ніж давньогрецька. Життя стародавньої Греції надихалося красою й породжувалося нею. Вона бриніла у синьому небі й шумі морського прибою, величних храмах і білосніжних мармурових скульптурах, атлетичних постатях чоловіків і дивовижній чарівності та звабливості жінок.
І сьогоднішніх людей ХХІ століття не залишає байдужим той високий загальнолюдський зміст, гуманізм, схиляння перед духовною величчю людини, що властиві всім шедеврам митців древньої і прекрасної Еллади.
На минулому уроці ми знайомились з представниками давньогрецької лірики,а ще раніше розглянули героїчний епос.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Ознайомлення з доробками учасників проекту «Пам’ятник античності» 1.Ми – журналісти (візитна картка Тіртея та Архілоха);
2.Ми – поети (сенкани про героїв Троянської війни);
3.Ми – літературознавці (літературознавчий диктант по темі);
4.Ми – художники (ілюстрації);
5.Ми – письменники (лист до Одіссея).
ІV. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми спробуємо знайти щастя. Яке воно? Хто і коли тримав у руках стовідсоткове щастя? І де воно, щастя? Може тут, поруч? А можливо на незнайомій стежині? Та хіба щастя дається людині в якомусь визначеному місці? Та й ким дається щастя? Сім’єю? Друзями? Коханням? Достатком? Владою? Саме це питання хвилювало мудру, красиву, талановиту жінку – поетесу Сапфо, яка палала сама й осявала шлях іншим Поезією, Коханням, Красою…
(Вчитель пропонує дітям самостійно сформулювати тему уроку)
V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
(Звучить музика, запалюють свічки, заходить Сапфо)
1.Інсценізація розмови Сапфо, Платона та Парфеніси
Сапфо: Над морем сходить місяць… Тиша над світом… У темних водах похитуються зірки… Безодня в небі. Безодня внизу. У серці тривожно й солодко. У такі хвилини здається, що недалеко розгадка великої, неповторної, жаданої таємниці.
Заходять двоє учнів Сапфо
Разом: Сапфо!
Сапфо: Платоне, Парфенісо, підійдіть сюди. Гляньте в небо! Чуєте?
Платон: Чую, Сапфо.
Парфеніса: Якась моторошна радість огортає душу.
Сапфо: Бережіть це відчуття. Лише небагатьом шукачам відкривається музика неба, щоб полонити їх.
Парфеніса: Як це полонити? Навіщо?
Сапфо: Красою творіння, Парфенісо. Їм відкривається мелодійна основа світу. Боги – небесні музиканти. І ті, кому чується мелодія, мусять наслідувати їй.
Платон: Сапфо,а може ти десята муза, яка спустилася з Олімпу?
Сапфо: Може і твоя правда. У мені - мудрість традиції. У тобі - мудрість серця. Можливо, твоя правда. Проте не станемо сперечатися в таку ніч. У
тиші не повинні лунати пусті людські слова. Вони - як попіл. Хай краще лунає мелодія ночі.(Музика голоснішає)
2.Робота з портретом Сапфо. Слово вчителя.
На цій фресці невідомий художник відтворив прекрасну жительку Помпеї. Дівчина показана в момент творчого натхнення. Ще хвилина – друга і на восковій поверхні з явиться нова віршована строфа. Її обличчя одухотворене, в очах світиться думка. Говорять, що саме такою була Сапфо, поетеса з острова Лесбос, яка проживала на початку 5 ст. до н. е.
3. Ознайомлення з біографією Сапфо.
(Учні по черзі розповідають відомості про поетесу)
Нажаль, з поетичної спадщини Сапфо до нас дійшло надзвичайно мало і то лише в уривках, часом зовсім незначних
4. Аналіз поезії Сапфо «До богів подібний мені здається »
Під час прослуховування учні виконують вправу «Вільне письмо». Це запис думок, які з явились під час прослуховування поезії. Асоціації зачитуються.
Бесіда за змістом вірша.
Визначте тему вірша. З яким настроєм лірична героїня Сапфо звертається до Афродіти? Поясніть зміст звертання. Які образи й думки містить кожна строфа поезії? Складіть план розвитку почуттів ліричної героїні. Які рядки свідчать про глибоке розуміння поетесою людських почуттів? Якою постає у вірші лірична героїня? Визначте її основні риси
Завдання для учнів: відновити пропущені слова у вірші.
Вправляння у виразному читанні. Визначити, хто з учнів краще зумів передати почуття поетеси.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Узагальнююча бесіда вчителя.
Поезію Сапфо високо цінували за античної доби. Пісні її співали в усіх еллінських землях. Великий вплив лірика Сапфо мала на Еврипіда, в п’єсах якого вперше в давньогрецькій драматичній поезії показано муки і шал кохання. До Сапфо звертались за доби Римської республіки. Її любовні вірші правили за взірець в усі часи. Вражений силою пристрасті, якою палахкотить поезія Сапфо, Гаврило Державін створив поезію «Сафе».
Існує легенда, що Сапфо покінчила з собою, кинувшись з Левкадської скелі в море через нерозділене кохання до прекрасного юнака Фаона. Але це, звичайно, тільки легенда, сюжет якої використала у своїй поезії Леся Українка в 13 – річному віці.
(Демонстрація фоторепродукції «Сапфо і Фаон»).Звучить поезія Л.Українки «Сапфо»
Сл. вчителя. Образ поетеси часто спостерігається у творах живописців, скульпторів, романістів, драматургів, режисерів.
(Демонстрація наочності)
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія. Чи досягли мети, поставленої на початку уроку?
Яка роль Сапфо в розвитку давньогрецької поезії?
Яка тематика творів?
Чи достатньо ми володіємо знаннями про античний світ та його культуру?
Чому необхідно вивчати цю літературу?
Чи можемо ми віднести себе до освічених людей?