ТЕМА.О.Уайльд (1854 -1900). «Хлопчик - Зірка». Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя. Слайд № 1
МЕТА:навчальна:сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно – художніх особливостей; розвиваюча: формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, уміння розв’язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховна: виховувати найкращі людські якості,почуття справедливості, повагу до загальнолюдських цінностей.
ТИП УРОКУ: урок - проект.
ОБЛАДНАННЯ: портрет О. Уайльда; ілюстрації до казки (відомих художників та виконані самими учнями),роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Біблія
ХІД УРОКУ
Доброго дня всім присутнім у класі.
Діти одна доба містить 24 години , а 24 години - 86 400 секунд. Отже кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони
зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд(45 хвилин), які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам на уроці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Літературний диктант «Так» чи «Ні»
Знайдіть помилку! (помилку підкресліть)
У пошуках своєї матері хлопчик звертався до Крота, Коноплянки,
Білочки , до рослин з проханням допомогти йому знайти матір.
П’ять років блукав Хлопчик – зірка по світу і ніде не зустрічав добрих
людей.
Під брамою міста хлопця продали у рабство за п’ять цехінів.
Коли хлопчик шукав для чаклуна монети в лісі, то йому прийшлось
звільнити з пастки вовченя.
- Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою, - відповів хлопчик.
Хлопчик – зірка віддав прокаженому п’ять монеток, тому що біда
прокаженого була гірша за його.
IІ.Оголошення теми , мети і завдань уроку
Отже , я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя.
Казку полюбляють всі і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».
ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
( запис дати, теми та епіграфа уроку)
На минулому уроці ми з вами поринули у казковий світ, створений О. Уайльдом. І знаємо, що десь там, на далекій – далекій планеті, народився хлопчик. Потрапивши на нашу планету, він вчинив багато поганих вчинків і пройшов складний шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою, справжньою людиною. Слайд №2
Коли хлопчик з’явився була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, лише двоє бідних Лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались перемерзлі гілочки. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і чоловіки кинулись на її пошуки.Кого знайшли Лісоруби, ми вже знаємо,а як склалася доля головного героя ?Як не схибити з вірного шляху ? Про це ми дізнаємось, коли проаналізуємо казку О. Уайльда “Хлопчик-зірка”.
Учитель. Вдома у нас працювали попарно кожен над своїм проектом. А зараз надаємо слово Літературознавцям – аналітикам.
Жанр |
Казка фольклорна |
Казка літературна |
Автор |
Народ |
Письменник |
Складність подій |
Прості |
Складні |
Описи |
Відсутні розлогі описи |
Детальні |
Роль автора |
Ніби не втручається |
Керує подіями |
Ставлення до персонажів |
Загальні образи |
Індивідуалізовані персонажі |
Форма |
Прозова, зберігались в усній формі |
Як прозова так і віршована форма,передаються письмово |
Завершення |
Щасливе |
Може бути сумним |
2 –га пара «Дослідники»
Слово вчителя
Оскара Уайльда називали майстром деталі. Зверніть увагу на екран і запишіть до карток уроку визначення Слайд №6
ХУДОЖНЯ ДЕТАЛЬ – засіб словесного мистецтва, якому властива
особлива змістова наповненість. Художня деталь містить прихований
зміст, здатна замінити собою розлогий опис, авторську характеристику,
міркування, цілий епізод.
Художні деталі у казці : падаюча зірка; Лісоруб почвалав ( чому не
пішов , не помчав ?) із загорнутим в плащ дитинчам ; пелюстки нарциса,
червоної троянди, фіалка ; жаба, змія.
Слайд №8
Перегляд уривку з кінофільму «УРИВОК ДЛЯ УРОКУ В 5 КЛАСІ»
- Які почуття охопили бідну старчиху?
Учитель: Але всі ми знаємо, що може трапитися, коли діти зрікаються своїх батьків.
Бо, хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того люди цураються
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють.
І не буде тому
На всій Землі безконечній
Веселого дому.
Т.Шевченко
Учитель: Він усвідомив, що поводився погано і має спокутувати свій гріх. Без любові до матері людина позбавлена справжньої краси. Саме любов до матері допомагає усвідомити герою людські цінності, подолати жорстокість і себелюбство.
Доведіть свою думку словами з тексту підручника(с.117 - 118)
Висновок,якого дійшли учні у процесі дослідження :
Висновок: Страшний гріх скоїв Хлопчик-зірка. Він відмовився від матері, принизив, зганьбив її. Кожна людина приречена на страждання, якщо вона не усвідомить, що любов до матері-це одна з визначальних цінностей життя. Саме це хотів сказати своїм читачам О.Уайльд, який любов до своєї матері проніс крізь усе життя.
………
3 – тя група «Художники»
А зараз ми відвідаємо нашу картинну галерею. Ви бачите ілюстрації до казки талановитого художника та не менш талановитих учнів. Уважно роздивіться їх та прокоментуйте.
РОБОТА З КАРТИНОЮ
ВІДЕО «НАРЦИС»
Учитель А тепер запитання до всіх вас . Що означає слово «зірка»?
Висновок: Оскар Уайльд був людиною дуже набожною. Він вірив у Добро, у Бога. І тому часто звертався до біблійної істини: «Кожному воздасться по справах його!». Тому і хлопчику ніхто не допоміг у біді. Він отримав по справах своїх.
IV. Узагальнення вивченого.
Слайд №18
Які думки ви винесете для себе з цього уроку?
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба творити добро.
Відео «Дорогою добра»
Учитель. Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: «Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця і втома. Умій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя. Якщо люди вважають тебе поганою людиною – це велике горе для твоїх Матері й Батька. По-справжньому любити своїх батьків означає приносити в дім мир і спокій».
Не будьте байдужими до своїх батьків. Будьте гідними своїх батьків і не губіть своєї «зірки»!
4.Оцінювання.
Завдання: створити і подарувати «сонце» найкращих слів-побажань своїй мамі. (Учні на аркушах - «променях» записують власні побажання мамі).
V. Домашнє завдання: підготуватись до письмової характеристики
головного героя казки О. Уайльда (підібрати
цитати).Слайд №2