Урок зарубіжної літератури у 5 класі на тему "О.Уайльд (1854 -1900). «Хлопчик - Зірка». Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя"

Про матеріал
МЕТА:навчальна:сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно – художніх особливостей; розвиваюча: формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, уміння розв’язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховна: виховувати найкращі людські якості,почуття справедливості, повагу до загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

ТЕМА.О.Уайльд (1854 -1900). «Хлопчик - Зірка». Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя. Слайд № 1

МЕТА:навчальна:сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно – художніх особливостей; розвиваюча: формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, уміння розв’язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховна: виховувати найкращі людські якості,почуття справедливості, повагу до загальнолюдських цінностей.

ТИП УРОКУ: урок - проект.

ОБЛАДНАННЯ: портрет О. Уайльда; ілюстрації до казки (відомих художників та виконані самими учнями),роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

 

Слайд № 1

“Чини з людьми так, як ти хотів би,                                                                щоб чинили з тобою”.

                            Біблія

ХІД  УРОКУ

 

  1. Організаційний момент

Доброго дня  всім присутнім у класі.

Діти  одна доба містить 24 години  , а 24 години  - 86 400 секунд. Отже  кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони

зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб 2 700 секунд(45 хвилин),  які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам на уроці!

        ІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант «Так» чи «Ні»

  1. Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)
  2. Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)
  3. Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)
  4. Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)
  5. Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)
  6. Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)
  7. Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)
  8. Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає,почали шукати для нього монети (Ні)
  9. Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)

Знайдіть помилку! (помилку підкресліть)

У пошуках своєї матері хлопчик звертався до Крота, Коноплянки,

Білочки , до рослин з проханням допомогти йому знайти матір.

П’ять років блукав Хлопчик – зірка по світу і ніде не зустрічав добрих

людей.

Під брамою міста хлопця продали у рабство за п’ять цехінів.

Коли хлопчик шукав для чаклуна монети в лісі, то йому прийшлось

звільнити з пастки вовченя.

- Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою, - відповів хлопчик.

Хлопчик – зірка віддав прокаженому п’ять монеток, тому що біда

прокаженого була гірша за його.

 

IІ.Оголошення теми , мети і завдань уроку

  1. Вступне слово учителя.

Отже , я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя.

Казку полюбляють всі і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».

ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

 

 ( запис дати, теми та епіграфа  уроку)

 

На минулому уроці ми з вами поринули у казковий світ, створений О. Уайльдом.  І знаємо, що десь там, на далекій – далекій планеті, народився хлопчик. Потрапивши на нашу планету, він вчинив багато поганих вчинків і пройшов складний шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою, справжньою людиною. Слайд №2

 

Коли хлопчик з’явився була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, лише двоє бідних Лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались перемерзлі гілочки. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.

І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і чоловіки кинулись на її пошуки.Кого знайшли Лісоруби, ми вже знаємо,а як склалася доля головного героя ?Як не схибити з вірного шляху ? Про це ми дізнаємось, коли проаналізуємо казку О. Уайльда “Хлопчик-зірка”.

 

  1. Робота в групах над проектами

 

Учитель. Вдома у нас працювали попарно  кожен над своїм проектом. А зараз надаємо слово Літературознавцям – аналітикам.

  1. ша пара « Літературознавці – аналітики »
  • Кого з цих казкарів ви знаєте? Слайд №3
  • Назвіть казки, які ви читали.Слайд №4
  • Як називають казку, яка має одного автора?
  • Що таке літературна казка? Слайд №5
  • Чим вона відрізняється від фольклорної казки? Складіть порівняльну таблицю.                     Слайд №5

Жанр

Казка фольклорна

Казка літературна

Автор

Народ

Письменник

Складність подій

Прості

Складні

Описи

Відсутні розлогі описи

Детальні

Роль автора

Ніби не втручається

Керує подіями

Ставлення до персонажів

Загальні образи

Індивідуалізовані персонажі

Форма

Прозова, зберігались в усній формі

Як прозова так і віршована форма,передаються письмово

Завершення

Щасливе

Може бути сумним

 

 

2 –га пара  «Дослідники»

  •  Як описує морозну ніч О.Уайльд? Знайдіть у тексті.Слайд №6 Саме в таку морозну, люту ніч сталося диво. Яке і якою була реакція лісорубів? (За текстом ст.104).
  • Чому письменник починає казку з розповіді про лютий мороз?

 

Слово вчителя

Оскара Уайльда називали майстром деталі.                                                                              Зверніть увагу на екран і запишіть до карток уроку визначення Слайд №6

 

ХУДОЖНЯ ДЕТАЛЬ – засіб словесного мистецтва, якому властива

особлива змістова наповненість. Художня деталь містить прихований

зміст, здатна замінити собою розлогий опис, авторську характеристику,

міркування, цілий епізод.

 

Художні деталі у казці : падаюча зірка; Лісоруб почвалав ( чому не

пішов , не помчав ?) із загорнутим в плащ дитинчам ; пелюстки нарциса,

червоної троянди, фіалка ; жаба, змія.

 

  • Що ви можете сказати  про Лісоруба та його дружину?
  • Отож, Дитя-зірка росло й виховувалося разом з дітьми Лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села?
  • Знайдіть портрет Хлопчика-Зірки.(с. 108) Слайд №7
  • Що принесла краса Хлопчику-зірці? Як ставився він до оточуючих?
  • Як ставився хлопчик до своїх названих батьків?
  • А які почуття мали б у нього виникнути до людей, які врятували йому життя?
  • Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-зірки найганебніший?

Слайд №8

 

Перегляд уривку з кінофільму   «УРИВОК ДЛЯ УРОКУ В 5 КЛАСІ»

 

- Які почуття охопили бідну старчиху?

  • А що відчуває Хлопчик-зірка?

Учитель: Але всі ми знаємо, що може трапитися, коли діти зрікаються своїх батьків.

Бо, хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того люди цураються

 

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють.

І не буде тому

На всій Землі безконечній

Веселого дому.

                  Т.Шевченко

 

  • Чому діти не захотіли гратися з ним?Слайд №9
  • Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Доведіть цитатою з тексту(с.111).
  • Що найцінніше втратив Хлопчик – Зірка?
  • Розкажіть, як герой шукав свою матір. Чому він “ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя?

Учитель: Він усвідомив, що поводився погано і має спокутувати свій гріх. Без любові до матері людина позбавлена справжньої краси. Саме любов до матері допомагає усвідомити герою людські цінності, подолати жорстокість і себелюбство.

 

  • Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому?
  • Коли й чому краса повернулась до Хлопчика-зірки?Слайд №10
  • Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що  Хлопчик-зірка став таким, як колись?

Доведіть свою думку словами з тексту підручника(с.117 - 118)

  • Проаналізуйте зміни в образі головного героя.Слайд №11 - 12

Висновок,якого дійшли учні у процесі дослідження :

Висновок: Страшний гріх скоїв Хлопчик-зірка. Він відмовився від матері, принизив, зганьбив її. Кожна людина приречена на страждання, якщо вона не усвідомить, що любов до матері-це одна з визначальних цінностей життя. Саме це хотів сказати своїм читачам О.Уайльд, який любов до своєї матері проніс крізь усе життя.

 

 ………

3 – тя група «Художники»

А зараз ми відвідаємо нашу картинну галерею. Ви бачите ілюстрації до казки талановитого художника та не менш талановитих учнів. Уважно роздивіться їх та прокоментуйте.

  • Який епізод зображено на малюнку? Слайд №13 - 14
  • Слайд №15 ( Караваджо. Нарцис.1596р.) НА СТОР с..119

 

 

 

РОБОТА З КАРТИНОЮ

  • Караваджо. Нарцис. 1596р.

 

 

ВІДЕО «НАРЦИС»

 

Учитель А тепер запитання до всіх вас . Що означає слово «зірка»?

 

  • Поясніть значення слова «зірка». Слайд №16
  • Яке значення О.Уайльд вклав в назву казки
  • Яка головна думка твору? - Визначте тему, ідею казки. (Будь добрим, милосердним, і добро повернеться до тебе. До старших, до близьких потрібно ставитися з повагою, із вдячністю за їх піклування. Злі вчинки не залишаються безкарні.)

 

  • Поясніть епіграф уроку. “Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб чинили з тобою”. (Біблія)

Висновок: Оскар Уайльд був людиною дуже набожною. Він вірив у Добро, у Бога. І тому часто звертався до біблійної істини: «Кожному воздасться по справах його!». Тому і хлопчику ніхто не допоміг у біді. Він отримав по справах своїх.

 

IV. Узагальнення вивченого.

  1. Рефлексія. ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ (після виконання діти обмінюються роботами і проводять взаємоперевірку)

Слайд №18

  1. «Мікрофон»

Які думки ви винесете для себе з цього уроку?

  1. Заключне слово учителя. Слайд №19

  Тільки від самої людини залежить, що переможе в її  серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба творити добро.

 

Відео «Дорогою добра»

 

  Учитель. Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: «Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця і втома. Умій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя. Якщо люди вважають тебе поганою людиною – це велике горе для твоїх Матері й Батька. По-справжньому любити своїх батьків означає приносити в дім мир і спокій».

Не будьте байдужими до своїх батьків. Будьте гідними своїх батьків і не губіть своєї  «зірки»!

4.Оцінювання.

Завдання: створити і подарувати «сонце» найкращих слів-побажань своїй мамі. (Учні на аркушах - «променях» записують власні побажання мамі).

V. Домашнє завдання: підготуватись до письмової характеристики

головного героя казки О. Уайльда (підібрати

цитати).Слайд №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 березня 2020
Переглядів
1138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку