Реалізація методичних прийомів технології розвитку (ТРКМ)критичного мислення на уроці зарубіжної літератури Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма із зарубіжної літератури для 5–9 класів забезпечує розвиток ключових компетентностей (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної), а також спрямована на формування літературної компетентності, яка передбачає формування якостей творчого читача та розвиток читацького досвіду.
Методика розвитку критичного мислення включає три етапи або стадії«Виклик» «Осмислення» «Рефлексія»Викликати стійкий інтерес до теми, мотивувати учня до навчальної діяльностіБезпосередній контакт з новою інформацією (текст, фільм, лекція, матеріал параграфа) Цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації
«Кластер» («гроно, пучок») Кластер - це спосіб графічної організації матеріалу, що дозволяє зробити наочними ті розумові процеси, які відбуваються при зануренні в ту чи іншу тему. На першому етапі посередині чистого аркуша (класної дошки) пишеться ключове слово або словосполучення, яке є «серцем» ідеї, теми. На другому етапі учні записують все те, що знають з приводу даної теми. На третьому етапі здійснюється систематизація. Хаотичні записи об'єднуються в групи,поняття, факт (модель «планета і її супутники»). На четвертому етапі слова з'єднуються прямими лініями з ключовим поняттям. У підсумку виходить структура, яка графічно відображає роздуми, визначає інформаційне поле даної теми. Не боятися записувати все, що приходить на розум. Дати волю уяві і інтуїції.
«Інсерт» – інтерактивна система запису для ефективного читання Прийом здійснюється в кілька етапів. Система маркування тексту, щоб поділити інформацію наступним чином:- знаком «мінус» позначається те, що суперечить їх поданням;+ Знаком «плюс» позначається те, що є для них цікавим і несподіваним;? «Знак питання» ставиться, якщо щось неясно, виникло бажання дізнатися більше. На другому етапі, читаючи текст, учні позначають відповідним значком на полях окремі абзаци і пропозиції.
Практична частина (робота над фрагментами роману Елеонори Портер “Полліанна”)Три групи отримують завдання. Графічно відображають на окремих листах свої знахідки ( вирізають або записують). Зачитують свої характеристики-кластери. Обмінюються питаннями. Дописують свої особисті думки та демонструють свої роботи.
“Гвоздика у волоссі”Її щастя складалося з прогулянок по вулицях, спостереження за перехожими “Я просто обожнюю людей”. “Я рада, що ви зупинилися”. Вона з радістю іде до місіс Сноу, хоча ніхто вже не хоче до неї ходити. Їй подобаються люди, які відрізняються від інших. Місіс Сноу називає ії найдивовижнішою дитиною з усіх, кого вона знала. Поліанна робить зачіску місіс для того, щоб вона швидше побачила, яка вона гарна. Дівчинка дає пораду місіс Сноу – радіти, не зважаючи на те, що вона хвора, і говорить, що вона чудово провела з нею час. Донька Мілі дивується змінам вигляду матері “Гвоздика у волоссі”. У місіс Сноу з’явилося бажання жити і бути гарною, і вона захотіла надягнути нові сорочки. Зразки роботи з текстом
Містер Пендлтон любив слухати розповіді Поліанни. Вона любила говорити. Одного разу Поліанна помітила на подушці хворого містера Пендлтона яскраві веселкові смужки, і вона йому сказала, що до нього завітали малесенькі веселки і радісно заплескала у долоні. Це все сонце. Пендлтон засміявся і зацікавленно дивився на щасливе обличчя Поліанни. Потім вона розповіла йому про “гру в радість“. Але Пендлтон сказав, що найкраща з усіх призм – сама Поліанна. А тітонька Полі сказала, що Поліанні не можна бути довго на сонці, бо його стане ще більше.“Веселка”
До хворої Поліанни, після аварії, прикованої до ліжка, стали приходити люди та говорити, як вони змінилися після “гри в радість”. Треба радіти своїм рукам. Всі були раді знайомству з нею, бо вона багато значить для кожного. Тітка Полі була здивована, бо що це за абсурдна гра, про яку говорить все місто. Усе місто грає у гру Поліанни, і всі мешканці стали щасливішими. Усе завдяки одній маленькій дівчинці, яка розповіла про гру та навчила грати в неї.. І коли це почула Поліанна, її обличчя осяяла щаслива посмішка “Щаслива усмішка”
«Фантастична добавка». «Есе» «Фантастична добавка». Завдання: Уявіть, що ви можете зустрітися з героєм твору. Що б ви сказали їм? Спробуйте передбачити їхню реакцію на ваші аргументи. Можна розіграти бесіду за ролями.«Есе» – цей вид письмового завдання зазвичай застосовується в кінці заняття, щоб допомогти учням підсумувати свої знання з вивченої теми. Для вчителя - це можливість отримати зворотній зв'язок.
Висновок. Прийоми ТРКМ (технологія критичного мислення) допомагають зробити роботу учнів діяльнісною, ефективною, цікавою. ТРКМ спрямована на розвиток мовлення учнів, уміння вести бесіду, вступати в дискусії, відстоювати свою точку зору. Багато учнів з цікавістю вчаться співпраці, працюючи в групах. Прийоми технології критичного мислення сприяють самореалізації учнів та вдосконалення професійного рівня вчителя.