Урок зарубіжної літератури у 5 класі з елементами тренінгу
Вчитель: Дудченко А.І.
Тема: Художні засоби розкриття образу Полліанни. Ідея радості життя й відкриття світу у творі
Мета: формувати предметні і ключові компетентності: літературознавчу – продовжити знайомство здобувачів освіти зі змістом твору «Полліанна»; вміти визначати елементи сюжету у творі; визначати провідні ідеї твору;
комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі в парах і групах; розуміти важливість вияву ініціативи в суспільному житті;
загальнокультурну – формувати духовно-емоційний світ здобувачів освіти, їхніх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань, а також розвивати інтерес до художньої літератури, розширювати коло їхнього читання; допомогти школярам вирішувати життєві проблеми за допомогою «гри в радість»
Методичне забезпечення: портрет письменниці, текст твору, ілюстрації до нього, малюнки дітей, фрагменти кінофільму «Полліанна» (режисер Сара Хардінг, 2003р.), презентація, проектор
Тип уроку: урок фомування вмінь та навичок з елементами тренінгу
Перебіг уроку
Епіграф:
Гра в радість – це коли в будь – якій ситуації треба знайти щось таке, з чого можна порадіти.
Е. Портер
І. Організаційний момент
Слово вчителя. «Полліанна» Елеонор Портер – одна з тих книг, яку не хочеться дочитувати до кінця, тобто хочеться читати і читати, дізнаватися, що буде далі, як складеться життя незвичайної дівчинки, що навчила всіх «грі у радість». Полліанна – звичайна дівчинка, яка без чар, без чарівної палички зуміла змінити життя людей на краще. Ось про це ми поміркуємо під час уроку і дізнаємось рецепт радості від Полліанни.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(татко, коли Полліанна отримала замість довгоочікуваної ляльки милиці)
( «А я навіть рада, що тут немає люстра! Не доведеться дивитися на моє ластовиння!»)
(Ненсі. Вона згодом полюбила своє ім’я)
Створення грона «Радість»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: В одному інтерв’ю пані Портер дорікнули, що вона занадто легковажно ставиться до життя, а гра в радість є втечею від проблем. На це вона відповіла: «Я ніколи не вважала, що слід заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Просто, як на мене, значно ліпше сприймати невідоме бадьоро й радісно».
Опитування думки
Чи погоджуєтеся ви з думкою письменниці?
ІV. Формування нових знань, умінь і навичок
Визначення жанру та сюжетних складових твору
Доведіть, що твір Е. Портер «Полліанна» - роман.
Композиція твору:
Експозиція – розмова слуг про господиню, про очікування приїзду її маленької племінниці
Зав’язка – приїзд Полліанни, її знайомство з Ненсі та тіткою.
Розвиток дії – знайомство героїні з мешканцями Белдінгсвілля, Полліанна вчить всіх «грі в радість».
Кульмінація – нещастя з Полліанною, героїня дізнається про вирок лікаря, що ходити вона більше не зможе.
Розв’язка – Полліанну відвозять на лікування, вона видужує і пише оптимістичного листа рідним
У романі «Полліанна» є й позасюжетні елементи - це портрет, пейзаж, діалоги, лист та ін.
Перегляд уривку фільму «Поллінна» (режисер Сара Хардінг, 2003р.)
Інтерв’ю з літературним персонажем
Вчитель. Сьогодні до нас завітала маленька дівчинка, Полліанна. Ми радо її зустрінемо, а наші кореспонденти (група учнів, які зазделегідь готують питання до героїні) візьмуть у неї інтерв’ю.
-Хто вас зустрів на вокзалі?
-Чи часто ви приїздили до тітоньки?
-Тітка Поллі рада вас була зустріти?
-Як виглядала кімната , де вас поселили?
-Чи очікували ви на такий прийом тітки?
-Чому саме Ненсі першою навчили «грі в радість»?
-Ви така оптимістична. А чи були випадки, коли вам хотілося поплакати? Коли саме?
-Розкажіть, як вам вдалося помирити лікаря Чілтона і тітоньку Поллі.
Робота в групах
Скласти правила гри в радість, користуючись підручником.
Правила «гри в радість»:
Кожна людина може грати в цю гру.
Щиро радій життю.
Будь вдячний за все, що дає життя.
У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.
Перетвори кожен день на маленьке свято.
Подаруй собі і людям щастя
«Снігова куля».
Що таке «радість» у розумінні Полліанни?
Діти по черзі висловлюються одним словом
( Доброта, співчуття, спостережливість, співпереживання, допомога іншим, вміти радіти чужим успіхам і т.д.)
Робота в парах
Як дівчинка змогла змінити героїв роману?
Очікувані відповіді:
Ненсі – полюбила своє ім’я.
Місіс Сноу – престала бути дратівливою, примхливою та знайшла для себе корисне заняття.
Джон Пендлтон – знайшов сенс життя, став привітним і співчутливим, усиновивши Джима.
Лікар Чілтон - знайшов сімейне щастя.
Тітка Поллі - стала люблячою тіткою, чуйною, привітною.
Священник Пол Форд – зрозумів, які проповіді треба читати прихожанам, щоб ті не сварилися і не пліткували.
VII. Підбиття підсумків уроку
Вчитель. Виявляється, що Поллінна не просто радіє, вона займає активну життєву позицію. Її радість – це величезна робота, турбота про людей. Саме спілкування з іншими людьми, допомога тим, хто її потребує, і є для Полліанни «справжнім життям».
Дівчинка не намагається подобатися всім, не пристосовується до обставин, вона відверто каже людям правду.
Природна доброта Полліанни не дає їй бути при цьому неактивною і грубою. Гра в радість рятує мешканців міста від егоїзму, нудьги й метушні. У багатьох людей з’являється мета в житті.
Рефлексія
Вчитель. Діти, а чи є у вашому житті такі люди, яких слід навчити «грі в радість»?
Які поради ви надали таким людям?
(заслуховування відповідей)
Інтерактивна вправа « Мікрофон» ( « Незавершене речення»)
На уроці мені сподобалось…
Завдяки головній героїні твору я зрозумів…
У романі «Полліанна» мене зацікавив епізод…
Оцінювання
VIII. Домашнє завдання
Скласти рекламу до твору