Тема. Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса.
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю поета, проаналізувати поезію "Моє серце в верховині", вчити учнів визначати особливості розвитку сюжету (ліричного – не тільки перебіг зовнішніх подій, а передовсім плин образів, почуттів, емоцій, думок); вчити характеризувати образ ліричного героя, простежувати зміни його внутрішнього стану, знаходити відповідні цитати в тексті; виявляти окремі особливості художньої мови у творах письменників; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, уміння висловлювати свою думку та відстоювати її; прищеплювати інтерес до духовних надбань людства, любов до читання; формувати полікультурну компетенцію; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: ілюстрації, дидактичний матеріал, презентація, відеопрезентація
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Безсмертя достойний лиш той на землі,
Хто любить свою Батьківщину.
В.Сосюра
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Психологічний настрій.
- Здрастуйте діти! Сьогодні у нас незвичайний урок - на ньому присутні гості.
Діти! В народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Тож, давайте привітаємося:
– Раді вітати вас в нашій оселі!
Зичимо щастя, здоров’я, добра!
Діти ! Давайте посміхнемося один одному. Я рада бачити ваші обличчя, ваші посмішки і думаю, сьогоднішній урок принесе всім нам радість спілкування один з одним.
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, спливає день , і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули
недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів і удачі вам!
ІІ. Мотивація навчальних знань
(Приблизні приклади:Природа, будинок, мати, щастя, хата, родина, батьки, ніжність, вірність, вічність, краса, любов, пісня, відданість, воля.)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
(Учні записують до зошитів число та тему уроку)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
1.Робота з портретом.
Висновок. Людиною з високими моральними якостями можна назвати Роберта Бернса, шотландського поета.
Український кобзар Тарас Шевченко назвав Роберта Бернса «поетом народним і великим». А заслужив він таку високу похвалу тому, що писав про найважливіше для кожного народу — про свободу, любов до Батьківщини, людську гідність, що не залежить ні від матеріального стану, ні від походження.
2.. Екскурсія по Батьківщині Бернса - Шотландії.
— А що вам відомо про Шотландію? (учні показують на карті)
Мультимедійна презентація.
— Маленька Шотландія, яка є частиною Великого Об’єднаного Королівства Великобританії й Північної Ірландії, була силою приєднана до Англії, потерпала від гніту, мріяла про визволення. Шотландія – це країна на півночі Великобританії. Столиця Шотландії – Едінбург, відомий своїми замками.
На гербі Шотландії зображено червоного геральдичного лева на золотому полі в оточенні червоної подвійної облямівки пророслої ліліями.
Волинка - національний музичний інструмент, неофіційний символ Шотландії.
Кілт (англ. кilt) — предмет національного шотландського чоловічого одягу у вигляді спіднички, традиційний одяг Шотландських горян.
Квітка чортополоху є напівофіційним національним символом Шотландії і зображується, зокрема, на грошових знаках. Згідно переказу, в XIII столітті прибережні поселення скоттів страждали від набігів вікінгів. Одного разу вдалося уникнути несподіваного нічного нападу завдяки тому, що вікінги босоніж зайшли в зарослі шотландського чортополоху, чим видали себе.
Гольф - шотландська національна гра, яка була винайдена у цій країні.
Шотландія також країна міфів та загадок; у кожному замку є свій привид. Кажуть, що в замку Глеміс їх дев'ять. Та, зрозуміло, усі знають про Лох-Несське Чудовисько.
Характер шотландського народу і його спосіб життя складалися під впливом природного оточення. У цій країні широко поширені скелясті пагорби і болота, а в її центральних і західних районах переважають гори. А шотландці - це гірський народ, що відрізнявся гордістю, доблестю, хоробрістю.
****А зараз послухайте повідомлення про життя та творчість Р.Бернса . слухаючи мою розповідь , запишіть до зошитів дату та місце народження Р.Бернса, основні твори Бернса , дату смерті .
3.Розповідь учителя про життя Р.Бернса (з презентації)
Роберт Бернс народився 25 січня 1759 р. у селищі Аллоуей у Шотландії. Його батько, Уїльям Бернс, був селянином. Дитинство майбутнього поета не було веселим, адже йому доводилося працювати на рівні з дорослими, зазнавши голоду і нестатків. Хлопець любив слухати народні пісні, балади, легенди, казки з уст простих робітників, пліч-о-пліч з якими він працював. Єдиною його втіхою у вільний час було читання. Юнак читав усе, що потрапляло під руку.
Як говорять біографи поета, з 1783 р. Роберт почав записувати в окремий зошит власні вірші та прозу. Писав він на шотландському діалекті.
У 1784 р. в родині Бернсів сталося нещастя: помер батько. Сини вирішили перевезти сім’ю до ферми Моссґіл біля селища Мохлін. Перебування Роберта на цій фермі виявилося надзвичайно плідним. Саме тут були створені його найкращі ліричні твори: «Польовій миші», «Гірській маргаритці», «Молитва священика Віллі».
У 1786 р. вийшла друком перша збірка віршів Р. Бернса, до поета прийшла слава.
Читачі цінували його за патріотизм. Бернс був чудовим співцем своєї батьківщини — Шотландії. Він із захопленням описував красу її природи, традиції та звичаї народу, оспівував «чесну бідність» простих людей.
У 1787 р. Бернс здійснив подорож гірською Шотландією і прикордонним краєм, записуючи мелодії і слова пісень, які потім включив у видання «Вибраних шотландських мелодій» (1792). Вважаючи своїм патріотичним обов’язком пропагування шотландських народних пісень, щоб зберегти їх для нащадків, Бернс відмовився від гонорару за цю збірку.
У 1788 р. Бернс оселився на занепалій фермі в Елісленді. Гроші з гонорарів за книги поет спробував вкладати в ферму, але тільки втратив свій капітал. Основним джерелом прибутку з 1791 р. для нього стала служба збирача податків. Вірші Бернс писав у перервах між службою. У 1789 р. він написав поезію «Моє серце в верховині…».
Із 1795 р. поет почав тяжко хворіти: ревматизм позначився на ослабленому ще в молодих роках серці. Помер Бернс 21 липня 1796 р.
1 пара Повідомлення учнів «День народження Р. Бернса в Шотландії»
Національне свято День народження Р. Бернса 25 січня широко відзначається на його батьківщині в Шотландії. Шотландці дуже пишаються своїм знаменитим співвітчизником і шанують його пам’ять. Свято проводиться не тільки в Шотландії, але і в багатьох інших областях Великої Британії.
День народження Р. Бернса прийнято святкувати у формі вечері, проведеної за певним сценарієм. Спочатку — невелике сценічне дійство з віршами, піснями та народними танцями, а потім смачна трапеза. У цей день шотландці дістають з гардеробів національні костюми — кілти.
Святкове частування в День народження Бернса складається виключно зі страв шотландської кухні. Обов’язковим є хагіс, який традиційно готується з дрібно посіченої печінки барана з додаванням вівсянки і спецій. Разом з хагісом на святковий стіл подається варена картопля і ріпа. На десерт господині готують краніхен — збиті вершки з малиною і підсмаженими вівсяними пластівцями.
І, звичайно, на столі в цей день — знаменитий шотландський віскі. Усі страви заносять до кімнати під звуки шотландської волинки. У процесі свята читають вірші Р. Бернса.
2 пара Повідомлення учнів «Українські митці про творчість Р. Бернса»
Творчість Р. Бернса була досить популярною і в Україні.
Т. Шевченко назвав Бернса «поетом народним і великим».
І. Франко проводив паралель між Шевченком і Бернсом.
Леся Українка радила братові Михайлові включити твори знаменитого шотландця в антологію найкращих зразків світової поезії українською мовою.
П. Грабовський у листах до І. Франка із заслання відзначав, що пісні Бернса «щиро народолюбні».
Українською мовою твори Бернса вперше з’явилися у 70-х рр. XIX ст. у перекладах І. Франка, П. Грабовського та ін.
Серед сучасних перекладачів поезії Р. Бернса — В. Мисик, М. Лукаш, С.Голованівський, В. Колодій та ін.
Вчитель: - Діти , ви втомилися ?Давайте відпочинемо .
Підніміться , розведіть руки в сторони , закрийте очі.
Уявіть собі , що ви знаходитесь на найвищій вершині Карпатських гір – горі Говерлі .
Уявіть, що з висоти цієї гори ви бачите неосяжну , прекрасну, нашу неповторну державу – Україну;з її безкраїми полями , чистими дзеркальними озерами, синім-синім Чорним морем, зеленими лісами, квітучими містами і селами.
Уявіть себе птахом , який летить над вашим рідним краєм, над вашим найулюбленішим куточком на всій Землі .
Вам добре, ви – спокійні і задоволені життям.
Відкриваємо очі.
З таким же добрим настроєм продовжуємо наш урок.
Вступне слово вчителя
Лірика Р.Бернса глибоко патріотична. Гарячим почуттям любові до рідної Шотландії пройнятий вірш «Моє серце в верховині…». Кожен шотландець знає його напам'ять. У вірші "Моє серце в верховині" поет зображує любов до рідного краю. Сила його почуття така, що де б не був поет, думкою він завжди лине на батьківщину. Всі його мрії про рідні гори. Любій верховині належать його серце і душа.
Найголовнішою темою поезій Р.Бернса була тема зображення краси природи рідної Шотландії. Поняття "батьківщина" і "природа" були злиті для нього в єдине ціле. Він чув "музику землі", і вона надихала його на створення чудових картин природи. Для поета природа - це джерело натхнення до творчості.
АНАЛІЗ ВІРША Р.БЕРНСА "МОЄ СЕРЦЕ В ВЕРХОВИНІ"
7.Словникова робота
Верховина - верхня, найвища частина чого-небудь (переважно гори, дерева). Верховиною також називають високогірну місцевість в Українських Карпатах.
8. Бесіда
- Прочитайте назву вірша. Чи можна по його назві визначити ставлення поета до своєї Батьківщини? (Він серце своє "віддав" горам Шотландії, отже, він дуже любить свою Батьківщину)
- Подумайте, чому ж верховина, чому саме їй поет "віддає" своє серце? (припущення дітей)
9.Виразне читання вчителем вірша «Моє серце в верховині…».
10. З'ясування первинного сприйняття учнями твору
— Вам сподобався вірш? Поділіться своїми думками, почуттями.
— Який пейзаж ви уявили, коли я читала вірш? (Природу українського карпатського краю)
ЗВЕРНЕННЯ ДО МАЛЮНКІВ ДІТЕЙ.
Подивіться яка чудова картинна галерея гірських пейзажів сторена завдяки вашим малюнкам.
10 . Опрацювання теорії літератури
Учитель: Читаючи вірші Роберта Бернса та інших поетів, складається враження, що з тобою спілкується сам автор. У ліричних творах автор живе своїм життям у новій художній дійсності — у світі ідей, думок, образів, переживань, створених ним самим. Тут виявляється ніби друге ліричне «Я» поета. У літературознавстві це друге ліричне «Я» називають ліричним героєм.
Завдання. Знайти і зачитати, хто такий ліричний герой.
Варіант учнівської відповіді
Ліричний герой — це особа, думки й почуття якої виражаються в ліричних творах.
Ліричний герой — це умовне літературознавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його осяянь, думок, переживань. Ліричний герой не ототожнюється з поетом, з його душевним станом, як було сказано вище, він живе своїм життям у новій художній дійсності.
(Учні записують у зошит визначення).
Ліричний герой — образ автора в ліриці, його поетичне «я». Ліричний герой багато в чому схожий на автора, але, як і будь-який персонаж, містить елементи художньої вигадки. Тому не слід ототожнювати його із самим поетом.
11. Бесіда за змістом поезії
— Від імені кого ведеться розповідь у вірші? (Від імені ліричного героя)
Завдання. Прочитайте першу строфу вірша.
Моє серце в верховині і душа моя,
Моя дума в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,
Моє серце в верховині, де б не був я сам.
— Поясніть, як ви розумієте вислів "дума... соколом буя"? (Дума ліричного героя про свободу, волю).
— Ким постає перед нами ліричний герой? (Він добре знає свій край, гуляючи відомими стежками високих гір, мріє про визволення рідного краю, любов до рідного краю переповнює серце героя і самого поета почуттям вольності, свободи, патріотизму)
Завдання. Прочитайте другу строфу вірша.
Будь здорова, верховино, любий рідний край,
Честі й слави батьківщино, вольності розмай!
Хоч іду я на чужину, повернуся знов,
Моє серце в верховині і моя любов.
— Чому присвячені ці строфи? (Ліричний герой прощається з рідним краєм. Залишаючи його, він залишається сином своєї Вітчизни).
— Як він називає свою батьківщину? ("Честі й слави батьківщино, вольності розмай").
— Які слова доводять, що герой понад усе любить свою батьківщину? ("Хоч іду я на чужину, повернуся знов").
Завдання. Прочитайте третю строфу вірша.
Прощавайте, сині гори, білії сніги,
Прощавайте, темні звори й світлії луги!
Прощавайте, пущі дикі й тіняві гаї,
Прощавайте, буйні ріки й бистрі ручаї!
— Як описує Р.Бернс свій рідний край? (Сині гори, темні звори — ущелини, світлії луги, пущі дикі, тіняві гаї, буйні ріки, бистрі ручаї).
— Чому кожен рядок третьої строфи починається словом "прощавайте"? (Повторення слова підсилює тугу та смуток ліричного героя від прощання з дорогим серцю краєм).
Завдання. Прочитайте останню строфу.
Моє серце в верховині і душа моя,
Моя дума в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,
Моє серце в верховині, де б не був я сам.
— Що ви помітили? (Остання строфа повторює першу.)
— Подумайте, навіщо автор повторює цілу строфу? (Цим поет ще раз підкреслює свою любов до Батьківщини, щирість почуттів ліричного героя, адже його душа знаходить спокій тільки в рідних просторах).
12. Робота в парах
Завдання для першої пари. Прочитайте вірш. Подумайте, які почуття викликає у героя спогад про Батьківщину. Складіть словник почуттів ліричного героя. (Захоплення волелюбним народом, гордість; глибока відданість Батьківщині; відчуття болю і туги, сум за краєм, з яким він у розлуці).
Завдання для другої пари. Прочитайте вірш. Подумайте, чи змінюється настрій у вірші. Якщо так, то як? Складіть словник настроїв ліричного героя (Змінюється. Радість — гордість — печаль — туга).
Завдання для третьої пари. Визначте , яким є ліричний герой Р.Бернса?
Ліричний герой Бернса — син свого народу. Звичайне селянське життя приносить йому і втіху, і сум. Він уміє посміятися над прикрими життєвими ситуаціями й над самим собою. Водночас цей герой наділений проникливим ліризмом, характерним для задушевних фольклорних пісень.
13. Аналіз художньої канви твору
— Скільки строф у цьому вірші? (4 строфи)
— А якби не було поділу на строфи, як можна було б поділити його?
— Який сенс ви бачите в такій композиції? (Вірш є піднесеним прощанням з улюбленим північним краєм (це 2-а і 3-я строфи), освідченням у любові до рідного краю (це 1-а і 4-а строфи)).
— За допомогою яких речень передається сила почуттів та емоційність поета? (За допомогою окличних речень).
Виразне читання учнями поезії
IV. Підсумки уроку
— Сформулюйте тему вірша Р. Бернса? (Любов і відданість ліричного героя (і самого поета) своїй землі, рідній природі).
— Яка головна ідея поезії? (Вічний зв'язок людини з природою та батьківщиною.)
— Як ви думаєте, чи пов'язана ця поезія з біографією поета? (Роберт Берне — поет, який "ходив за плугом" і "не залежав ні від кого", завжди був вірний свої рідній землі; він оспівав батьківщину своїх предків, прославив волелюбний характер гірського народу Шотландії).
Слово вчителя. Поезія шотландського класика Роберта Бернса про відданість рідній землі, про тугу людини, яка до кінця лишилася вірною покликанню серця, ось уже кілька десятиліть бринить у перекладі Миколи Лукаша.
А нещодавно Леся і Галя Тельнюк окрилили "Верховину" своєю музикоюПерегляд відеоролика пісні "Моє серце в верховині" у виконанні сестер Тельнюк
Україна – Шотландія, дві країни - одна краса! Як Україна, так і Шотландія, вражають не лише своїми неповторними краєвидами, а й схожою історією боротьби за незалежність, подібним менталітетом українського і шотландського працелюбних народів. Та все ж узагальненим символом України й Шотландії по праву вважаються генії слова - український Тарас Шевченко та шотландський Роберт Бернс.
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
VІ. Оцінювання
Діти , а зараз зверніть увагу на дошку . Перед вами дерево плодів ваших знань.
Вам потрібно оцінити свою роботу на уроці.
Хто вважає , що він працював на уроці на середньому рівні, бере бруньку і прикріпляє її до дерева.
Хто вважає , що він працював на уроці на достатньому рівні , кріпить квітку, а високий рівень обирає плоди.
VІІ. Домашнє завдання. Читати статтю підручника про Р. Бернса , вивчити визначення «ліричний герой». Повторити теорію літератури (епітет , метафора), вивчити вірш «Моє серце в верховині…» напам’ять.