25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Урок зарубіжної літератури у 9 класі "Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки. «Під владою краси…»

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури у 9 класі "Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки. «Під владою краси…»
Перегляд файлу

Тема: Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки.

           «Під владою краси…»

Мета: познайомити учнів з життям Франческо Петрарки та його місцем у літературі доби Відродження; дати загальну  характеристику  «Книги пісень»;

удосконалювати навички аналізу художнього тексту; повторити відомості з теорії літератури; виховувати повагу до особистих почуттів людини.

Епіграфи:                          

Прекрасне не може бути пізнане,

його необхідно відчувати або створювати

Й. В. Гете

Право на повагу є законне право краси

М. Сервантес

Сльозою, благанням, любов’ю

будь-яке можна торкнути із сердець

Ф. Петрарка

Хід уроку:

Учитель: (біля карти)

Шановні друзі! Ми продовжуємо своє перебування в чудовій романтичній Італії, де жив і творив великий Франческо Петрарка…

Розповідь учителя перебивають Петрарка і його співвітчизник

Петрарка: Ні і ні, моє почуття глибоке

Співвітчизник: Скажи, коли тебе вразила краса цієї жінки?

Петрарка: Ніколи я цього не забуду. Я зустрів її в той час, коли за гріхи мої послана була мені кара.

Співвітчизник: Франческо, ця любов висока, чиста, але несмілива і не розділена.

Петрарка: Я розумію трагізм свого почуття, але приймаю любов без взаємності як щастя, як благо.

Співвітчизник: Ти - святий. Але пам’ятай: любов варта стільки, скільки її пам’ятають, цінують, бережуть. Подаруй свої почуття словам.

Петрарка читає сонет «Як не любов, то що це бути може…»

Учитель: Уважно слухали діалог наших героїв? А тепер скажіть, що ж стане предметом нашої розмови на уроці?

(кохання Петрарки)

Відкриваю дошку з темою в науково-діловому стилі

 «Кохання в долі і творчості Ф. Петрарки»

Учитель: Та коли мова йтиме про таке велике і піднесене почуття, хочеться і поетичної назви. Початок я пропоную: «Під владою …» Відсутнє ключове слово, в світлі якого ми намагатимемося зрозуміти світобачення поета.

Допоможе в нашому пошуку інтелектуальна розминка: з перших букв відгаданих слів ми і складемо ключове слово нашого уроку

1   К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2   Р

 

 

 

 

 

 

 

 

3   А

 

 

 

 

 

 

 

4   С

 

 

 

 

 

5   А

 

 

 

 

 

 

 

  1. Італійська назва книги Петрарки про кохання
  2. Друга назва епохи Відродження
  3. Назва давньої культури греків і римлян, яка подарувала шедеври мистецтва
  4. Один із жанрів лірики епохи Відродження, який відзначався сталою будовою і налічував 14 рядків
  5. Богиня кохання у давніх греків
  • Яке слово ми одержали?

Вписуємо «Під владою краси»

Учитель: На дошці представлені епіграфи, як своєрідна передмова до нашої бесіди. Це слова великого Й. В. Гете (чит.), Сервантеса (чит.) і самого Петрарки (чит.). Повертайтеся подумки до них протягом уроку, бо ми ще звернемося до цих слів. Отже, подумайте, що таке краса в цілому?

Краса - це гарні квіти, прекрасні будинки, гарна музика. Якщо навкруги красиво - людина почуває себе щасливою.

Краса - це гарна людина, як на обличчя, так і душею, а ще - любов, краса земного почуття.

  • А тепер давайте зберемо докупи ваші асоціації, і на основі прочитаних сонетів визначимося: яким чином краса пройшла крізь життя і творчість Петрарки?

Краса Лаури, зовнішність і душа, привела Петрарку до кохання, а кохання вилилось в красу слів, які владні над віками, в тому числі і над нами. Бо пройшли століття, а слова Петрарки звучать і сьогодні.

Учитель: вибудовуємо логічний ланцюжок - «Гронування» (учень малює під коментар учнів і вчителя)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

читель: За твердженням  Платона, «кохання - це бажання краси». Для Петрарки це бажання втілилось в образі Лаури. Хто ця жінка - розкаже нам …

  • Учениця демонструє книгу Е. Богута «Что движет солнце и светила»

Мені до рук потрапила ця книга. В ній розповідається про особисте життя великих людей. Тут я знайшла і розповідь про Петрарку і Лауру.

«В рік 1327, у квітні, о першій годині шостого дня, ввійшов я в лабіринт, де виходу немає». Так писав у 42-у річницю першої зустрічі з коханою, через 21 рік після її смерті, перший поет доби Відродження Ф. Петрарка. 6 квітня 1327 р. у житті Петрарки сталася важлива подія. У цей день в одному з авіньйонських храмів він побачив молоду жінку, піднесена любов до якої стала для нього джерелом натхнення. Звали її Лаура. Йому було 23, їй - 20. Вона була заміжньою жінкою, він - молодим вченим і поетом. В неї було світле волосся і чорні очі. Портрет її не зберігся до нашого часу. Петрарка ж красу коханої порівнює з квітами, зірками та перлами.

Учитель: (демонструє журнал «Великие художники» - Джорджоне)

Художник Джорджоне представлений в цьому номері. Історики довгий час пов’язували цей портрет з відомою Лаурою де Нове - коханою Петрарки. Але ми чули, що жінка, яку боготворив поет, була блондинкою. Жаль, звичайно, але нехай наші уявлення про Лауру будуть пов’язані з роботою великого Джорджоне.

Цей прекрасний образ залишився символом великого почуття поета Петрарки назавжди. Їй присвячено більше, ніж 300 сонетів, які ввійшли до поетичної збірки «Канцоньєре», в перекладі - «Книга пісень»

  • Чи читали ви вдома сонети?Які ваші враження?

Учні читають сонети різними мовами

Учитель: Творча група мала завдання вивчити сонет за власним  вибором напам’ять. Надамо їм слово.

Учні читають сонети, дають короткий коментар до них

Учитель: Гарні сонети, гарне виконання. Хвилюють?...

Петрарка був переконаний, що … (звертаюсь до епіграфа - слова Ф. Петрарки)

Нажаль, Петрарка за життя не зазнав визнання вищих світу, був гнаний, страждав від нерозуміння. Але, як андерсенівський соловей, ні, не штучний, пам’ятаєте?, а живий, змушував людей зупинятися, прислухатися, дивуватися.

  • Скажіть, хто і що є центральними образами сонетів?

(Петрарка, Лаура, кохання)

 

 

 

  • Вибудувався «любовний трикутник»

                                            ВОНА

ВІН

 КОХАННЯ

 

  • Якими ви бачите ці образи? …

ВІН - люблячий, вірний, страждаючий, пристрасний, шляхетний 

ВОНА - прегарна, врівноважена, скромна, добропорядна …

КОХАННЯ - почуття душі і серця, високе, безнадійне, пов’язане з муками і стражданнями, красиве.

  • Як з’єднати сторони трикутника?
  • Чому стрілочки не сходяться на слові «кохання»? (воно нерозділене, невзаємне, платонічне)

Учитель: Працюємо далі. Завдання для груп: створити розповідь-калейдоскоп на тему «Петрарка і Лаура»

І група працює з підручником і відбирає строки з сонетів Петрарки, що говорять про кохання до Лаури.

ІІ група  пише твір-мініатюру «Петрарка і Лаура»

ІІІ, ІV, V група складають сенкани, ключові слова «Лаура», «кохання», «краса»

Учитель: Нажаль, урок добігає кінця. Спробуємо підбити невеликий підсумок, хоча крапки ставити не будемо.

  • Так що ж кохання для Петрарки - джерело невгасимої краси чи страждання?

КРАСА

СТРАЖДАННЯ

Так

Ні

Так

Ні

 

 

 

 

Учениця: А мені здається, що не можна роздільно розглядати ці поняття. В житті і творчості поета вони тісно переплетені.

                              породжує                                         вилилось в красу слова

КОХАННЯ     СТРАЖДАННЯ                            СОНЕТИ

 

 

 

 

Учитель: Покажіть це графічно («Кола Вена»)

 

 

                                       краса

                                       слова

 

 

  • Звертаємось до епіграфів
  • Який, на вашу думку, найбільше віддзеркалює проблему уроку?

Дослідницька робота:

Є таке поняття «петраркізм». Про це та про сонетярів європейської поезії досліджувала …

Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Запис на зворотньому боці дошки:

Знаю … (з чим прийшов на урок)

Хочу знати … (що нового)

                                               Вивчив … (на уроці)

 

Домашнє завдання:

  • підготувати усну відповідь про життя і творчість Петрарки на тему «Під владою краси»;
  • перечитати сонети с. 108-109, виписати приклади художніх засобів, які автор використовує у своїх віршах;
  • творче завдання: можливо, власний сонет чи вірш про Петрарку, Лауру, кохання.

 

docx
Додано
27 березня
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку