Тема: Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки.
«Під владою краси…»
Мета: познайомити учнів з життям Франческо Петрарки та його місцем у літературі доби Відродження; дати загальну характеристику «Книги пісень»;
удосконалювати навички аналізу художнього тексту; повторити відомості з теорії літератури; виховувати повагу до особистих почуттів людини.
Епіграфи:
Прекрасне не може бути пізнане,
його необхідно відчувати або створювати
Й. В. Гете
Право на повагу є законне право краси
М. Сервантес
Сльозою, благанням, любов’ю
будь-яке можна торкнути із сердець
Ф. Петрарка
Хід уроку:
Учитель: (біля карти)
Шановні друзі! Ми продовжуємо своє перебування в чудовій романтичній Італії, де жив і творив великий Франческо Петрарка…
Розповідь учителя перебивають Петрарка і його співвітчизник
Петрарка: Ні і ні, моє почуття глибоке
Співвітчизник: Скажи, коли тебе вразила краса цієї жінки?
Петрарка: Ніколи я цього не забуду. Я зустрів її в той час, коли за гріхи мої послана була мені кара.
Співвітчизник: Франческо, ця любов висока, чиста, але несмілива і не розділена.
Петрарка: Я розумію трагізм свого почуття, але приймаю любов без взаємності як щастя, як благо.
Співвітчизник: Ти - святий. Але пам’ятай: любов варта стільки, скільки її пам’ятають, цінують, бережуть. Подаруй свої почуття словам.
Петрарка читає сонет «Як не любов, то що це бути може…»
Учитель: Уважно слухали діалог наших героїв? А тепер скажіть, що ж стане предметом нашої розмови на уроці?
(кохання Петрарки)
Відкриваю дошку з темою в науково-діловому стилі
«Кохання в долі і творчості Ф. Петрарки»
Учитель: Та коли мова йтиме про таке велике і піднесене почуття, хочеться і поетичної назви. Початок я пропоную: «Під владою …» Відсутнє ключове слово, в світлі якого ми намагатимемося зрозуміти світобачення поета.
Допоможе в нашому пошуку інтелектуальна розминка: з перших букв відгаданих слів ми і складемо ключове слово нашого уроку
1 К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 А |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 С |
|
|
|
|
|
||||
5 А |
|
|
|
|
|
|
|
||
Вписуємо «Під владою краси»
Учитель: На дошці представлені епіграфи, як своєрідна передмова до нашої бесіди. Це слова великого Й. В. Гете (чит.), Сервантеса (чит.) і самого Петрарки (чит.). Повертайтеся подумки до них протягом уроку, бо ми ще звернемося до цих слів. Отже, подумайте, що таке краса в цілому?
Краса - це гарні квіти, прекрасні будинки, гарна музика. Якщо навкруги красиво - людина почуває себе щасливою.
Краса - це гарна людина, як на обличчя, так і душею, а ще - любов, краса земного почуття.
Краса Лаури, зовнішність і душа, привела Петрарку до кохання, а кохання вилилось в красу слів, які владні над віками, в тому числі і над нами. Бо пройшли століття, а слова Петрарки звучать і сьогодні.
Учитель: вибудовуємо логічний ланцюжок - «Гронування» (учень малює під коментар учнів і вчителя)
читель: За твердженням Платона, «кохання - це бажання краси». Для Петрарки це бажання втілилось в образі Лаури. Хто ця жінка - розкаже нам …
Мені до рук потрапила ця книга. В ній розповідається про особисте життя великих людей. Тут я знайшла і розповідь про Петрарку і Лауру.
«В рік 1327, у квітні, о першій годині шостого дня, ввійшов я в лабіринт, де виходу немає». Так писав у 42-у річницю першої зустрічі з коханою, через 21 рік після її смерті, перший поет доби Відродження Ф. Петрарка. 6 квітня 1327 р. у житті Петрарки сталася важлива подія. У цей день в одному з авіньйонських храмів він побачив молоду жінку, піднесена любов до якої стала для нього джерелом натхнення. Звали її Лаура. Йому було 23, їй - 20. Вона була заміжньою жінкою, він - молодим вченим і поетом. В неї було світле волосся і чорні очі. Портрет її не зберігся до нашого часу. Петрарка ж красу коханої порівнює з квітами, зірками та перлами.
Учитель: (демонструє журнал «Великие художники» - Джорджоне)
Художник Джорджоне представлений в цьому номері. Історики довгий час пов’язували цей портрет з відомою Лаурою де Нове - коханою Петрарки. Але ми чули, що жінка, яку боготворив поет, була блондинкою. Жаль, звичайно, але нехай наші уявлення про Лауру будуть пов’язані з роботою великого Джорджоне.
Цей прекрасний образ залишився символом великого почуття поета Петрарки назавжди. Їй присвячено більше, ніж 300 сонетів, які ввійшли до поетичної збірки «Канцоньєре», в перекладі - «Книга пісень»
Учні читають сонети різними мовами
Учитель: Творча група мала завдання вивчити сонет за власним вибором напам’ять. Надамо їм слово.
Учні читають сонети, дають короткий коментар до них
Учитель: Гарні сонети, гарне виконання. Хвилюють?...
Петрарка був переконаний, що … (звертаюсь до епіграфа - слова Ф. Петрарки)
Нажаль, Петрарка за життя не зазнав визнання вищих світу, був гнаний, страждав від нерозуміння. Але, як андерсенівський соловей, ні, не штучний, пам’ятаєте?, а живий, змушував людей зупинятися, прислухатися, дивуватися.
(Петрарка, Лаура, кохання)
ВОНА
ВІН
КОХАННЯ
ВІН - люблячий, вірний, страждаючий, пристрасний, шляхетний …
ВОНА - прегарна, врівноважена, скромна, добропорядна …
КОХАННЯ - почуття душі і серця, високе, безнадійне, пов’язане з муками і стражданнями, красиве.
Учитель: Працюємо далі. Завдання для груп: створити розповідь-калейдоскоп на тему «Петрарка і Лаура»
І група працює з підручником і відбирає строки з сонетів Петрарки, що говорять про кохання до Лаури.
ІІ група пише твір-мініатюру «Петрарка і Лаура»
ІІІ, ІV, V група складають сенкани, ключові слова «Лаура», «кохання», «краса»
Учитель: Нажаль, урок добігає кінця. Спробуємо підбити невеликий підсумок, хоча крапки ставити не будемо.
КРАСА |
СТРАЖДАННЯ |
||
Так |
Ні |
Так |
Ні |
|
|
Учениця: А мені здається, що не можна роздільно розглядати ці поняття. В житті і творчості поета вони тісно переплетені.
породжує вилилось в красу слова
КОХАННЯ СТРАЖДАННЯ СОНЕТИ
Учитель: Покажіть це графічно («Кола Вена»)
краса
слова
Дослідницька робота:
Є таке поняття «петраркізм». Про це та про сонетярів європейської поезії досліджувала …
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Запис на зворотньому боці дошки:
Знаю … (з чим прийшов на урок)
Хочу знати … (що нового)
Вивчив … (на уроці)
Домашнє завдання: