Урок зарубіжної літератури у 9 класі "Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки. «Під владою краси…»

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури у 9 класі "Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки. «Під владою краси…»
Перегляд файлу

Тема: Кохання в долі та творчості Франческо Петрарки.

           «Під владою краси…»

Мета: познайомити учнів з життям Франческо Петрарки та його місцем у літературі доби Відродження; дати загальну  характеристику  «Книги пісень»;

удосконалювати навички аналізу художнього тексту; повторити відомості з теорії літератури; виховувати повагу до особистих почуттів людини.

Епіграфи:                          

Прекрасне не може бути пізнане,

його необхідно відчувати або створювати

Й. В. Гете

Право на повагу є законне право краси

М. Сервантес

Сльозою, благанням, любов’ю

будь-яке можна торкнути із сердець

Ф. Петрарка

Хід уроку:

Учитель: (біля карти)

Шановні друзі! Ми продовжуємо своє перебування в чудовій романтичній Італії, де жив і творив великий Франческо Петрарка…

Розповідь учителя перебивають Петрарка і його співвітчизник

Петрарка: Ні і ні, моє почуття глибоке

Співвітчизник: Скажи, коли тебе вразила краса цієї жінки?

Петрарка: Ніколи я цього не забуду. Я зустрів її в той час, коли за гріхи мої послана була мені кара.

Співвітчизник: Франческо, ця любов висока, чиста, але несмілива і не розділена.

Петрарка: Я розумію трагізм свого почуття, але приймаю любов без взаємності як щастя, як благо.

Співвітчизник: Ти - святий. Але пам’ятай: любов варта стільки, скільки її пам’ятають, цінують, бережуть. Подаруй свої почуття словам.

Петрарка читає сонет «Як не любов, то що це бути може…»

Учитель: Уважно слухали діалог наших героїв? А тепер скажіть, що ж стане предметом нашої розмови на уроці?

(кохання Петрарки)

Відкриваю дошку з темою в науково-діловому стилі

 «Кохання в долі і творчості Ф. Петрарки»

Учитель: Та коли мова йтиме про таке велике і піднесене почуття, хочеться і поетичної назви. Початок я пропоную: «Під владою …» Відсутнє ключове слово, в світлі якого ми намагатимемося зрозуміти світобачення поета.

Допоможе в нашому пошуку інтелектуальна розминка: з перших букв відгаданих слів ми і складемо ключове слово нашого уроку

1   К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2   Р

 

 

 

 

 

 

 

 

3   А

 

 

 

 

 

 

 

4   С

 

 

 

 

 

5   А

 

 

 

 

 

 

 

  1. Італійська назва книги Петрарки про кохання
  2. Друга назва епохи Відродження
  3. Назва давньої культури греків і римлян, яка подарувала шедеври мистецтва
  4. Один із жанрів лірики епохи Відродження, який відзначався сталою будовою і налічував 14 рядків
  5. Богиня кохання у давніх греків
  • Яке слово ми одержали?

Вписуємо «Під владою краси»

Учитель: На дошці представлені епіграфи, як своєрідна передмова до нашої бесіди. Це слова великого Й. В. Гете (чит.), Сервантеса (чит.) і самого Петрарки (чит.). Повертайтеся подумки до них протягом уроку, бо ми ще звернемося до цих слів. Отже, подумайте, що таке краса в цілому?

Краса - це гарні квіти, прекрасні будинки, гарна музика. Якщо навкруги красиво - людина почуває себе щасливою.

Краса - це гарна людина, як на обличчя, так і душею, а ще - любов, краса земного почуття.

  • А тепер давайте зберемо докупи ваші асоціації, і на основі прочитаних сонетів визначимося: яким чином краса пройшла крізь життя і творчість Петрарки?

Краса Лаури, зовнішність і душа, привела Петрарку до кохання, а кохання вилилось в красу слів, які владні над віками, в тому числі і над нами. Бо пройшли століття, а слова Петрарки звучать і сьогодні.

Учитель: вибудовуємо логічний ланцюжок - «Гронування» (учень малює під коментар учнів і вчителя)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

читель: За твердженням  Платона, «кохання - це бажання краси». Для Петрарки це бажання втілилось в образі Лаури. Хто ця жінка - розкаже нам …

  • Учениця демонструє книгу Е. Богута «Что движет солнце и светила»

Мені до рук потрапила ця книга. В ній розповідається про особисте життя великих людей. Тут я знайшла і розповідь про Петрарку і Лауру.

«В рік 1327, у квітні, о першій годині шостого дня, ввійшов я в лабіринт, де виходу немає». Так писав у 42-у річницю першої зустрічі з коханою, через 21 рік після її смерті, перший поет доби Відродження Ф. Петрарка. 6 квітня 1327 р. у житті Петрарки сталася важлива подія. У цей день в одному з авіньйонських храмів він побачив молоду жінку, піднесена любов до якої стала для нього джерелом натхнення. Звали її Лаура. Йому було 23, їй - 20. Вона була заміжньою жінкою, він - молодим вченим і поетом. В неї було світле волосся і чорні очі. Портрет її не зберігся до нашого часу. Петрарка ж красу коханої порівнює з квітами, зірками та перлами.

Учитель: (демонструє журнал «Великие художники» - Джорджоне)

Художник Джорджоне представлений в цьому номері. Історики довгий час пов’язували цей портрет з відомою Лаурою де Нове - коханою Петрарки. Але ми чули, що жінка, яку боготворив поет, була блондинкою. Жаль, звичайно, але нехай наші уявлення про Лауру будуть пов’язані з роботою великого Джорджоне.

Цей прекрасний образ залишився символом великого почуття поета Петрарки назавжди. Їй присвячено більше, ніж 300 сонетів, які ввійшли до поетичної збірки «Канцоньєре», в перекладі - «Книга пісень»

  • Чи читали ви вдома сонети?Які ваші враження?

Учні читають сонети різними мовами

Учитель: Творча група мала завдання вивчити сонет за власним  вибором напам’ять. Надамо їм слово.

Учні читають сонети, дають короткий коментар до них

Учитель: Гарні сонети, гарне виконання. Хвилюють?...

Петрарка був переконаний, що … (звертаюсь до епіграфа - слова Ф. Петрарки)

Нажаль, Петрарка за життя не зазнав визнання вищих світу, був гнаний, страждав від нерозуміння. Але, як андерсенівський соловей, ні, не штучний, пам’ятаєте?, а живий, змушував людей зупинятися, прислухатися, дивуватися.

  • Скажіть, хто і що є центральними образами сонетів?

(Петрарка, Лаура, кохання)

 

 

 

  • Вибудувався «любовний трикутник»

                                            ВОНА

ВІН

 КОХАННЯ

 

  • Якими ви бачите ці образи? …

ВІН - люблячий, вірний, страждаючий, пристрасний, шляхетний 

ВОНА - прегарна, врівноважена, скромна, добропорядна …

КОХАННЯ - почуття душі і серця, високе, безнадійне, пов’язане з муками і стражданнями, красиве.

  • Як з’єднати сторони трикутника?
  • Чому стрілочки не сходяться на слові «кохання»? (воно нерозділене, невзаємне, платонічне)

Учитель: Працюємо далі. Завдання для груп: створити розповідь-калейдоскоп на тему «Петрарка і Лаура»

І група працює з підручником і відбирає строки з сонетів Петрарки, що говорять про кохання до Лаури.

ІІ група  пише твір-мініатюру «Петрарка і Лаура»

ІІІ, ІV, V група складають сенкани, ключові слова «Лаура», «кохання», «краса»

Учитель: Нажаль, урок добігає кінця. Спробуємо підбити невеликий підсумок, хоча крапки ставити не будемо.

  • Так що ж кохання для Петрарки - джерело невгасимої краси чи страждання?

КРАСА

СТРАЖДАННЯ

Так

Ні

Так

Ні

 

 

 

 

Учениця: А мені здається, що не можна роздільно розглядати ці поняття. В житті і творчості поета вони тісно переплетені.

                              породжує                                         вилилось в красу слова

КОХАННЯ     СТРАЖДАННЯ                            СОНЕТИ

 

 

 

 

Учитель: Покажіть це графічно («Кола Вена»)

 

 

                                       краса

                                       слова

 

 

  • Звертаємось до епіграфів
  • Який, на вашу думку, найбільше віддзеркалює проблему уроку?

Дослідницька робота:

Є таке поняття «петраркізм». Про це та про сонетярів європейської поезії досліджувала …

Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Запис на зворотньому боці дошки:

Знаю … (з чим прийшов на урок)

Хочу знати … (що нового)

                                               Вивчив … (на уроці)

 

Домашнє завдання:

  • підготувати усну відповідь про життя і творчість Петрарки на тему «Під владою краси»;
  • перечитати сонети с. 108-109, виписати приклади художніх засобів, які автор використовує у своїх віршах;
  • творче завдання: можливо, власний сонет чи вірш про Петрарку, Лауру, кохання.

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку