Поглибити та систематизувати знання учнів про бароко як художній напрям; ознайомити їх з особистістю іспанського поета і драматурга Педро Кальдерона де ла Барки , його світоглядом і творчою спадщиною, зокрема філософською драмою “Життя – це сон”, звернути особливу увагу школярів на те, що цей твір є вираженням світоглядних і художніх принципів епохи бароко; розвивати навички аналізу художнього твору, образне мислення та зв'язне мовлення, формувати вміння характеризувати принципи бароко, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати почуття власної гідності, розуміння цінності людського життя та повагу до оточуючих людей.
Урок
зарубіжної літератури
у 9 класі
з теми:
Учительки
зарубіжної літератури
Михайлівської СЗШ І-ІІІ ст.
Шаргородського району
Вінницької області
Гарматюк Наталії Юріївни
Мета. Поглибити та систематизувати знання учнів про бароко як художній
напрям; ознайомити їх з особистістю іспанського поета і драматурга
Педро Кальдерона де ла Барки , його світоглядом і творчою
спадщиною, зокрема філософською драмою “Життя – це сон”,
звернути особливу увагу школярів на те, що цей твір є вираженням
світоглядних і художніх принципів епохи бароко;
розвивати навички аналізу художнього твору, образне мислення та
зв’язне мовлення, формувати вміння характеризувати
принципи бароко, збагачувати словниковий запас школярів;
виховувати почуття власної гідності, розуміння цінності людського
життя та повагу до оточуючих людей .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Педро Кальдерона, ілюстрація палацу в стилі
бароко, аудіозапис іспанської музики ХVІІ ст., ілюстрації до
драми “Життя – це сон”, морська мушля та перлина.
Епіграф: Що таке життя? Омана!
Що таке життя? Це сон.
Це ілюзій всіх полон,
Чорна тінь і страховіття;
Все життя – це лиш сновиддя,
А сновиддя – тільки сон.
Педро Кальдерон
Хід уроку
І. Мотивація навчання
Мабуть, ви чули вислів:”Найбільша перемога – це перемога над самим собою”. Я думаю, кожен з нас з цим погодиться, адже легко давати поради стороннім людям чи критикувати їхні вади, а побороти власні недоліки, визнати свої помилки куди складніше. Проте мало хто знає, що ці крилаті слова належать відомому іспанському драматургові Педро Кальдерону
де ла Барці і стосуються насамперед його самого, а також головного героя драми Кальдерона “Життя – це сон” принца Сехісмундо . Пропоную у
цьому пересвідчитись, познайомившись із біографією письменника та його відомим твором.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Учитель. Оскільки Педро Кальдерона вважають метром іспанської драматургії в стилі бароко, то пропоную згадати характерні особливості
цього періоду.
(Учитель бере до рук велику мушлю та перлинку).
Пропоную скласти палац з характерними рисами цього стилю.
(Гра-пазл “Побудуй палац”).
ІІІ. Опрацювання теми уроку
План уроку
Педро Кальдерона де ла Барки Енао де ла Барреда -і- Ріаньо
(1600 – 1681)
2. Ознайомлення із біографією Педро Кальдерона.
(Інтерв’ю з письменником).
Учитель. Сьогодні до нас на урок завітав сам Педро Кальдерон, тому
маємо нагоду з ним поспілкуватись. Проте, забігаючи наперед, хочу розповісти, що ім’я Кальдерон в родині драматурга з’явилось ще у ХІІІ ст. після того, як завчасно народженого хлопчика , який не подавав ознак
життя, опустили в кальдерон (казан) з гарячою водою. Хлопчик ожив, а оскільки пізніше став ще шанованою в місті людиною, його прізвисько перетворилося на почесне ім’я, і з того часу п’ять казанів було включено до фамільного герба Кальдеронів. Ім’я Барка було взяте пізніше від назви маєтку, що належав одному із загиблих у битві з маврами членів родини.
Ця подія спричинила появу на гербі Кальдеронів фортеці, бойової рукавиці
і гасла: “Померти за віру”.
Кальдерон. Здрастуйте, шановні читачі, радий зустрічі з вами і готовий відповісти на всі запитання.
Кореспондент. Скажіть, будь ласка, шановний, коли і де Ви народились?
Кальдерон. Я з’явився на світ в Мадриді 17 січня 1600 року в родині незаможного дворянина і належу до давнього, але збіднілого роду. Батько мій працював у Раді (міністерстві) фінансистом.
Кореспондент. Де Ви здобували освіту, метре?
Кальдерон. Спочатку я навчався у єзуїтській колегії у Мадриді. Після її
закінчення продовжив здобувати освіту в університетах Алькала та Саламанки, де вивчав богослов’я, схоластику, філософію і право. Проте схоластичні вправи не викликали у мене особливого захоплення, тому, закинувши навчання, у 1619 році повернувся до Мадрида, щоб знайти справжнє покликання, яким, починаючи з того часу і на все життя, став для мене театр.
Учитель. Юнак не на жарт захопився на той час літературними
змаганнями, у яких брали участь знані і шановані майстри сцени, що були неабияк популярними як серед простих, так і серед вельможних іспанців.
У 1622 році Кальдерон узяв участь у змаганні поетів на честь святого
Ісідора. Там його помітив і похвалив відомий іспанський драматург Лопе де
Вега. Через рік з’явилась перша п’єса Кальдерона – “Кохання, честь і
влада”.
Кореспондент. Скажіть, будь ласка, коли прийшло до Вас визнання як до
відомого драматурга?
Кальдерон. З 1625 року я став головним постачальником п’єс для придворного театру й ауто (одноактних драм релігійно-дидактичного характеру) для церковних вистав.
У 1635 році помер Лопе де Вега , і я отримав звання придворного драматурга.
Кореспондент. Кажуть, Ви володіли шпагою не гірше, ніж пером, і брали участь у війні Іспанії проти Франції. В архівах зберігся документ, що засвідчує Вашу мужність і хоробрість.
Кальдерон. Однак мій запальний характер призвів до непорозумінь з єзуїтами. Привід відчути себе ображеним знаходив швидко, тому дуелям, у яких брав участь я та мої брати не було краю. Під час однієї сутички було важко поранено брата, і я, переслідуючи кривдників, разом з друзями увірвався до одного з католицьких монастирів, таким чином порушив право церковної недоторканості. Не знаю, чим би все скінчилось, якби не вступилися мої високопоставлені покровителі.
Учитель. На щастя, в Іспанії в той час було чимало освічених і впливових осіб, які розуміли справжню ціну Вашого таланту. Відомо, що сам король Іспанії Філіп ІV на знак високої уваги подарував Вам звання рицаря та
Орден Сант-Яго.
Кореспондент. Відомо, що паралельно до церковної Ви зробили ще й театральну кар’єру.
Кальдерон. У 1651 році я прийняв сан священика і згодом отримав посаду почесного капелана (духівника) короля Філіпа ІV. Проте особисте знайомство з монархом не давало мені пільг. Філіп ІV змушений був прислухатися до вимог церковної верхівки.
Учитель. Ми знаємо, що у 1644 – 1649 роках в Іспанії були закриті всі
театри , на 25 років було призупинено видання Ваших творів.
Кальдерон. Подібні гоніння та нападки я пережив ще двічі: в 1665 і в
1672 роках . На схилі своїх літ я писав переважно для релігійної сцени, на якій ставилися вистави під час різних церковних свят.
Кореспондент. Шановний Кальдероне, дякуємо Вам за цікаву розповідь про власне життя, були раді зустрічі з Вами.
Кальдерон. Дякую за увагу та цікаві запитання. До зустрічі на сторінках
моїх творів.
Учитель. Глибокий знавець метафізики, історії, римського права,
моральної та догматичної теології, Кальдерон в останні роки життя жив усамітнено. Помер він 25 травня 1681 року.
3.Крилаті вислови Педро Кальдерона
Робота з підручником
Учитель. Багато висловів драматурга пережили віки, стали крилатими й
актуальні донині. Давайте познайомимося з ними на сторінці 20 вашого
підручника.
(Учні виразно читають вислови Кальдерона, що стали крилатими).
4. Історія написання п’єси “Життя – це сон” (1632 – 1635).
На сцені вона була вперше поставлена в Мадриді в 1635 році.
Дія п’єси відбувається у католицькій Польщі, жодного реального
уявлення про яку тогочасний іспанець не мав. Перенісши дію у Польщу і зробивши одного з персонажів герцогом Московським, Кальдерон звільнив себе від потреби бути історично достовірним.
ІV. Застосування набутих знань, умінь і навичок
Учитель. Дома ви повинні були самостійно прочитати драму
“Життя – це сон” та підготувати театралізоване представлення її головних героїв, тому ми зараз перенесемось у театр юного актора.
Театралізоване представлення героїв драми
“Життя – це сон”
Король Басиліо.
Принц Сехісмундо.
Астольфо.
Росаура.
Естрелья.
Що таке життя? Омана!
Що таке життя? Це сон.
Це ілюзій всіх полон,
Чорна тінь і страховіття;
Все життя – це лиш сновиддя,
А сновиддя – тільки сон.
Педро Кальдерон
V. Підсумок уроку
Драма Кальдерона “Життя – це сон” – втілення світоглядних
художніх принципів бароко:
VІ. Домашнє завдання
Сформулювати основний конфлікт драми.
Намалювати ілюстрації до твору.
1