Урок зарубіжної літератури у 9 класі з теми: "Педро Кальдерон де ла Барка - видатний драматург і поет істанського бароко.

Про матеріал

Поглибити та систематизувати знання учнів про бароко як художній напрям; ознайомити їх з особистістю іспанського поета і драматурга Педро Кальдерона де ла Барки , його світоглядом і творчою спадщиною, зокрема філософською драмою “Життя – це сон”, звернути особливу увагу школярів на те, що цей твір є вираженням світоглядних і художніх принципів епохи бароко; розвивати навички аналізу художнього твору, образне мислення та зв'язне мовлення, формувати вміння характеризувати принципи бароко, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати почуття власної гідності, розуміння цінності людського життя та повагу до оточуючих людей.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

зарубіжної літератури

у 9 класі

з теми:

 

 

                                                                          Учительки

                                                             зарубіжної літератури

                                                 Михайлівської СЗШ І-ІІІ ст.

                                                    Шаргородського району 

                                                            Вінницької області

                                               Гарматюк Наталії Юріївни

 

 

 

Мета. Поглибити та систематизувати знання учнів про бароко як художній

             напрям; ознайомити їх з особистістю іспанського поета і драматурга

             Педро Кальдерона де ла Барки , його світоглядом і творчою    

             спадщиною, зокрема філософською драмою “Життя – це сон”,   

             звернути особливу увагу школярів на те, що цей твір є вираженням 

             світоглядних і художніх принципів епохи бароко;

             розвивати навички аналізу художнього твору, образне мислення та

             звязне мовлення, формувати вміння характеризувати    

             принципи бароко, збагачувати словниковий запас школярів;     

             виховувати почуття власної гідності, розуміння цінності людського

             життя та повагу до оточуючих людей .

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: портрет Педро Кальдерона, ілюстрація палацу в стилі

                            бароко, аудіозапис іспанської музики ХVІІ ст., ілюстрації до

                            драми “Життя – це сон”, морська мушля та перлина.

 

Епіграф: Що таке життя? Омана!

                   Що таке життя? Це сон.

                   Це ілюзій всіх полон,

                  Чорна тінь і страховіття;

                   Все життя – це лиш сновиддя,

                   А сновиддя – тільки сон.

                                                    Педро Кальдерон

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Мотивація навчання

    Мабуть, ви чули вислів:”Найбільша перемога – це перемога над самим собою. Я думаю, кожен з нас з цим погодиться, адже легко давати поради стороннім людям чи критикувати їхні вади, а побороти власні недоліки, визнати свої помилки куди складніше. Проте мало хто знає, що ці крилаті слова належать відомому іспанському драматургові Педро Кальдерону

де ла Барці і стосуються насамперед його самого, а також головного героя драми Кальдерона “Життя – це сон” принца Сехісмундо . Пропоную у

цьому пересвідчитись, познайомившись із біографією письменника та його відомим твором.

 

ІІ. Актуалізація знань учнів

     Учитель. Оскільки Педро Кальдерона вважають метром іспанської драматургії в стилі бароко, то пропоную згадати характерні особливості

цього періоду.

 (Учитель бере до рук велику мушлю та перлинку).

  • Що спільного між мушлею, перлинкою та епохою бароко?
  • Дайте визначення бароко як літературного та загально- мистецького напряму.
  • Де і коли зародився стиль бароко?
  • Звідки походить його назва ?
  • На яких дві епохи припадає розквіт європейського літературного бароко?
  • Назвіть течії та школи бароко.
  • У нас є зображення частин палацу у стилі бароко. На цих елементах фасаду вказані характерні риси бароко.

Пропоную скласти палац з характерними рисами цього стилю.

(Гра-пазл Побудуй палац).

  • Назвіть представників українського літературного бароко.

 

ІІІ. Опрацювання теми уроку

  1. Робота в зошитах

План уроку

  1. Життя та творчість

        Педро Кальдерона де ла Барки Енао де ла Барреда -і- Ріаньо

(1600 – 1681)

  1. Крилаті вислови Кальдерона.
  2. Творча спадщина Педро Кальдерона:
  •  120 світських пєс;
  • 78 ауто (одноактних драм релігійно-дидактичного характеру);
  • 200 пєс малих жанрів, інтермедій (сценок, переважно комічного характеру, які виконували між окремими діями драми).
  1. Історія написання п’єси “Життя – це сон”.
  2. Ідея драми “Життя – це сон” – гірке розчарування в житті.

2. Ознайомлення із біографією Педро Кальдерона.

    (Інтерв’ю з письменником).

Учитель. Сьогодні до нас на урок завітав сам Педро Кальдерон, тому

маємо нагоду з ним поспілкуватись. Проте, забігаючи наперед, хочу розповісти, що імя Кальдерон в родині драматурга зявилось ще у ХІІІ ст. після того, як завчасно народженого хлопчика , який не подавав ознак

життя, опустили в кальдерон (казан) з гарячою водою. Хлопчик ожив, а оскільки пізніше став ще шанованою в місті людиною, його прізвисько перетворилося на почесне імя, і з того часу пять казанів було включено до фамільного герба Кальдеронів. Імя Барка було взяте пізніше від назви маєтку, що належав одному із загиблих у битві з маврами членів родини.

Ця подія спричинила появу на гербі Кальдеронів фортеці, бойової рукавиці

і гасла: “Померти за віру.

Кальдерон. Здрастуйте, шановні читачі, радий зустрічі з вами  і готовий відповісти на всі запитання.

Кореспондент. Скажіть, будь ласка, шановний, коли і де Ви народились?

Кальдерон. Я зявився на світ в Мадриді 17 січня 1600 року в родині незаможного дворянина і належу до давнього, але збіднілого роду. Батько мій працював у Раді (міністерстві) фінансистом.

Кореспондент. Де Ви здобували освіту, метре?

Кальдерон. Спочатку я навчався у єзуїтській колегії у Мадриді. Після її

закінчення продовжив здобувати освіту в університетах Алькала та Саламанки, де вивчав богослов’я, схоластику, філософію і право. Проте схоластичні вправи не викликали у мене особливого захоплення, тому, закинувши навчання, у 1619 році повернувся до Мадрида, щоб знайти справжнє покликання, яким, починаючи з того часу і на все життя, став для мене театр.

Учитель. Юнак не на жарт захопився на той час літературними

змаганнями, у яких брали участь знані і шановані майстри сцени, що були неабияк популярними як серед простих, так і серед вельможних іспанців.

У 1622 році Кальдерон узяв участь у змаганні поетів на честь святого

Ісідора. Там його помітив і похвалив відомий іспанський драматург Лопе де

Вега. Через рік зявилась перша пєса Кальдерона  Кохання, честь і

влада.

Кореспондент. Скажіть, будь ласка, коли прийшло до Вас визнання як до

відомого драматурга?

Кальдерон. З 1625 року я став головним постачальником пєс для придворного театру й ауто (одноактних драм релігійно-дидактичного характеру) для церковних вистав.

        У 1635 році помер Лопе де Вега , і я отримав звання придворного драматурга.

Кореспондент. Кажуть, Ви володіли шпагою не гірше, ніж пером, і брали участь у війні Іспанії проти Франції. В архівах зберігся документ, що засвідчує Вашу мужність і хоробрість.

Кальдерон. Однак мій запальний характер призвів до непорозумінь з єзуїтами. Привід відчути себе ображеним знаходив швидко, тому дуелям, у яких брав участь я та мої брати не було краю. Під час однієї сутички було важко поранено брата, і я, переслідуючи кривдників, разом з друзями увірвався до одного з католицьких монастирів, таким чином порушив право церковної недоторканості. Не знаю, чим би все скінчилось, якби не вступилися мої високопоставлені покровителі.

Учитель. На щастя, в Іспанії в той час було чимало освічених і впливових осіб, які розуміли справжню ціну Вашого таланту. Відомо, що сам король Іспанії Філіп ІV на знак високої уваги подарував Вам звання рицаря та

Орден Сант-Яго.

Кореспондент. Відомо, що паралельно до церковної Ви зробили ще й театральну карєру.

Кальдерон. У 1651 році я прийняв сан священика і згодом отримав посаду почесного капелана (духівника) короля Філіпа ІV. Проте особисте знайомство з монархом не давало мені пільг. Філіп ІV змушений був прислухатися до вимог церковної верхівки.

Учитель. Ми знаємо, що у 1644 – 1649 роках в Іспанії були закриті всі

театри , на 25 років було призупинено видання Ваших творів.

 Кальдерон. Подібні гоніння та нападки я пережив ще двічі: в 1665 і в

1672 роках . На схилі своїх літ я писав переважно для релігійної сцени, на якій ставилися вистави під час різних церковних свят.

Кореспондент. Шановний Кальдероне, дякуємо Вам за цікаву розповідь про власне життя, були раді зустрічі з Вами.

Кальдерон. Дякую за увагу та цікаві запитання. До зустрічі на сторінках

моїх творів.

Учитель. Глибокий знавець метафізики, історії, римського права,

моральної та догматичної теології, Кальдерон в останні роки життя жив усамітнено. Помер він 25 травня 1681 року.

 

3.Крилаті вислови Педро Кальдерона

    Робота з підручником

    Учитель. Багато висловів драматурга пережили віки, стали крилатими й

    актуальні донині. Давайте познайомимося з ними на сторінці 20 вашого 

    підручника.

(Учні виразно читають вислови Кальдерона, що стали крилатими).

 

4. Історія написання пєси Життя – це сон (1632 – 1635).

    На сцені вона була вперше поставлена в Мадриді в 1635 році.

    Дія пєси відбувається у католицькій Польщі, жодного реального

уявлення про яку тогочасний іспанець не мав. Перенісши дію у Польщу і зробивши одного з персонажів герцогом Московським, Кальдерон звільнив себе від потреби бути історично достовірним. 

 

ІV. Застосування набутих знань, умінь і навичок

  1. Робота над змістом повісті

Учитель. Дома ви повинні були самостійно прочитати драму

Життя – це сон та підготувати театралізоване представлення її головних героїв, тому ми зараз перенесемось у театр юного актора.

Театралізоване представлення героїв драми

Життя – це сон

Король Басиліо.

Принц Сехісмундо.

Астольфо.

Росаура.

Естрелья.

  1. Робота з епіграфом уроку
  • Кому з героїв драми належать слідуючі слова?
  • Коли герой їх промовляє?
  • Що є тому причиною?

Що таке життя? Омана!

          Що таке життя? Це сон.

         Це ілюзій всіх полон,

        Чорна тінь і страховіття;

        Все життя – це лиш сновиддя,

       А сновиддя – тільки сон.

                                         Педро Кальдерон

 

 

V. Підсумок уроку

      Драма Кальдерона Життя – це сон – втілення світоглядних  

      художніх принципів бароко:

  1. Незвичайний сюжет, в основі якого міститься легенда про принца-в’язня.
  2. Песимістичний настрій твору(мотив розчарування у житті).
  3. Зображення залежності людини від вищих сил.
  4. Трагічна напруженість твору.

 

VІ. Домашнє завдання

      Сформулювати основний конфлікт драми.

       Намалювати ілюстрації до твору.

 

 

1

 

docx
Додано
29 квітня 2018
Переглядів
1302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку