20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок зарубіжної літератури у 9 класі за поемою Гомера «Іліада» Тема уроку: «Переможений плаче,переможець гине». Урок-вирок усім учасникам Троянської війни - богам і героям.

Про матеріал

форма проведення уроку - нестандартна. Це урок-вирок учасникам Троянської війни, в якій немає переможців. Учні пересвідчаться в закономірністі падіння Трої, ролі богів у долі героії "Іліади", удосконалять навички творчої інтерпретації літературного твору з використанням різних видів художньої діяльності. Інтерактивні методи допоможуть учням краще зрозуміти трагедію війни, дати оцінку вчинкам героїв.

Перегляд файлу

Міністерство освіти та науки України

Відділ освіти Словянської РДА

Навчально-методичний кабінет КЗ «ЦОЗО»

Сергіївська ЗОШ І-ІІІ ст.

 

 

 

 

 

 

Урок зарубіжної літератури у 9 класі за поемою Гомера «Іліада»

Тема уроку:  «Переможений плаче,переможець гине».

Урок-вирок усім учасникам Троянської війни - богам і героям.

Вчитель зарубіжної літератури

Малихіна Валентина Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розкрити закономірність падіння Трої, продовжити формувати навички творчої інтерпретації літературного твору з використанням різних видів художньої діяльності, розвивати акторські здібності, творче мислення, виховувати інтерес до читання, удосконалювати естетичну культуру школярів.

Обладнання: репродукції картин Ж.Л.Давіда «Андромаха, яка оплакує смерть Гектора», О.Іванова «Пріам просить в Ахіллеса тіло Гектора», М.Ге

« Ахілл, який оплакує  Патрокла», фільм В.Петерсена «Троя».

Тип уроку: урок-вирок.

                                                    Епіграф: «Війна-це тир, де цілий світ мішені»

                                                                                                         Ліна Костенко

                                                  Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя.

     Протягом кількох уроків ми з вами ведемо мову про Троянську війну.

  • Як ви гадаєте,чи вагомим був привід її початку? І якби ви мали змогу разом з богами допомагати ворогуючим,на чиєму боці ви виступили б? - Чому?
  • Погодьтесь, відповісти на це запитання важко, адже воїни,які належать до різних ворогуючих сторін,не поступалися одне одному ні у вмінні воювати,ні у вірності своїй батьківщині, сім’ї, ні в доблесті,честі і благородстві. Прикладом цьому є образи Ахілла і Гектора.

   Вчитель.  Задумане Зевсом напередодні Троянської війни здійснюється: під стінами Трої гинуть практично всі герої - і ахейці, і троянці. По суті,це кінець героїчного століття. Під стінами Трої немає переможців і немає переможених…

 

http://maysterni.com/uploads/c19331208615084.jpgЗупинися,благаю,сторонній,на мить –

 Я тобі розповім,чому серце болить,

 Завмирає в словах тих далеких часів…

 Ми за свідків візьмем олімпійських богів,

 

                                   І згадає аед драматичніший міф,

                                   Як боровся із долею хитрий Сізіф,

                                   Як   під Троєю гинули славні сини…       

                                   Ти почуєш від них голоси давнини!

- Що принесла 10-річна війна людям? Давайте подивимось.

* Віртуальна екскурсія у часи Троянської війни.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

     Тема нашого уроку: «Переможені плачуть, переможці гинуть». Це урок-вирок усім учасникам Троянської війни: і богам, і героям.

  1.Перегляд кадрів кінофільму « Двобій Ахілла і Гектор

  2.Бесіда.

- Чи можна перемогу Ахілла вважати чесною? Чи були інші варіанти закінчення бою, ніж перемога Ахілла?

- Як поводиться улюбленець Афіни після перемоги над Гектором? (Ахілл розлючений, охоплений почуттям гніву і помсти, в його серці немає жалю і співчуття. Він діє як хижак, котрий переслідує свою жертву. Відчувається, що симпатія Гомера на боці Гектора, адже Гектор ­– захисник своєї Батьківщини).

 

 

 3.Інсценізація «Пріам у Ахілла». Викуп Пріамом тіла Гектора»

Пріам:
Рук убивці синів моїх я доторкаюсь губами!

Ахілл:
Не допоможуть нічого найревніші сльози й ридання.
Долю таку вже богове нам, смертним, напряли, нещасним —
Жити весь вік у журбі, самі лиш вони безпечальні.

 

Ахілл:
Я й нині
Старості не доглядаю його (батька) й од вітчизни далеко
В Трої сиджу — і тобі, і дітям твоїм лиш на горе.

Ахілл — Пріаму:
Та як наслали на тебе це лихо богове небесні,
Вічно під містом твоїм лише січі та людоубивства.

  • Чому Пріам прийшов до Ахілла? (Щоб викупити тіло свого сина Гектора)

В дім непомітно ввійшов великий Пріам, і, схилившись,
Став обнімати коліна Ахіллові, ще й цілувати
Руки страшні, що в нього численних синів повбивали.

(Цар Пріам йде на все заради того, щоб побачити ще хоч раз свого сина та поховати його, як заведено за звичаєм; батьківська любов сильніша над усе.)

  • Виразне читання уривку від слів «Батька свого спогадай, до богів подібний Ахілле!» до слів «Рук убивці синів своїх я доторкаюсь губами!»
  • Як реагує на слова Пріама Ахілл? Наведіть цитати. (Ахіллу була відома воля Зевса, який бажав, щоб Гектора поховали за звичаєм; велике значення мали й слова царя Пріама, який забуває про почуття власної гідності через любов до сина та примушує Ахілла відчути біль,  співчуття, силу їхньої спільної трагедії, спричинену  війною.)

  4.Репортаж із Трої. (випереджальне завдання)

Учениця. Я веду репортаж із Трої. Ось з тілом Гектора повернувся цар Пріам. Важко передати словами що  відбувається в місті. Біля брами зібрався величезний натовп. Ридають  всі  і намагаються ближче підійти до воза, на якому лежить  убитий Гектор. Страшно дивитись на Андромаху, яка рве на собі коси, гірко ридає, бо  знає: впаде Троя, страшна смерть чекає малого сина,  всіх троянок - тяжка неволя. 

Послухайте плач Андромахи  (читання учнем уривку). Потоки сліз проливає Гекаба, немає більше її улюбленого сина.Заливається сльозами і  прекрасна Єлена . Ніколи не чула вона і слова докори від Гектора. Він завжди заступався за неї, був єдиним другом у Трої, де всі ненавиділи  її.

А ось на площі за наказом Пріама готують похоронне багаття для Гектора.  По – людськи шкода героя, він – втілення кращих рис воїна. Шкода, що його життя виявилося таким коротким.

5.Сюжетний коментар до картини Ж.Л. Давіда «Андромаха, яка оплакує Гектора».

         * Які почуття ви переживали під час читання уривка?

* Чи справдились страшні сподівання Андромахи щодо майбутнього Трої? (Так, Троя була спалена ахейцями, знищена дощенту.)

- А як склалася доля Ахілла?

6.Інсценізація» «Смерть Ахілла».

      Фетіда.

                           Улюблений Ахілл, мій син безстрашний,

                           І тілом, і душею ти прекрасний!

                           Скажи,чому лице твоє спотворене?

                           Втіш серденько моє згорьоване.

                                      (Ахілл заперечливо хитає головою)

                           Благаю(піднімає руки до неба),хай боги за свідків,

                           Твоє мовчання вісточка нізвідки,

                           Твоє мовчання - скам 'янілі квіти…

                           Чому мені не хочеш розповісти

                           Про гріх чужий?

                                       (Прихиляє голову до грудей)

Ахілл

                           Не довго буду жити -

                           До Аїда я піду в полон.

                           Паріс не винен, вбивця - А…(Аполлон)

Вчитель. Війна несе лише сльози і смерть. тисячі людей прагнуть знищити один одного. І знищують.

 - А яке ставлення самого Гомера до війни? Кому симпатизує автор?

 - Чи згодні ви із думкою римського поета Вергілія, який стверджував: «Обираючи богів, ми обираємо свою долю»?

 - Яке враження справили на вас криваві сцени війни? Чи хотіли б ви жити у ті часи?

 - Як би ви могли врятувати від смерті когось із героїв «Іліади»,  кого б врятували?

    7. Завдання.  Із перелічених понять виберіть ті, які характерні для Ахілла і Гектора:

Честь, благородство, мужність, сумління, слава, багатство, імпульсивність, самопожертва, любов, миролюбивість, почуття обов’язку, мстивість.

     8.Творча робота.

        І група. Пошук відповіді на питання: «Як в образі Ахілла уживаються благородство і жорстокість?»

           ІІ група. Пошук аргументів до тези: « Гектор людина, яка діє, як підказує сумління, перемагаючи себе».

Вчитель.

  Дія поеми передає душевну драму Ахілла. Щит,на якому зображені життєрадісні картини з піснями та танцями – в руках того, кому судилася передчасна смерть, несе смерть іншим.

 Під стінами Трої немає переможців і немає переможених. Програли всі.

( Перегляд кадрів кінофільму про взяття Трої ).

  • Робота з епіграфом.

 9. Прийом «Мікрофон».

  •    Які «відкриття» зробили ви, познайомившись із окремими сторінками поеми «Іліада»?
  •   Мій вирок…

ІІІ. Підсумок.

  • Незважаючи на прикрі жорстокості, непримиренність, ворожнечу, розбрат залишається очевидним факт величезного впливу творів Гомера на розвиток людства, його культуру та мистецтво.

                           Не загине ніколи Еллада, країна славетних героїв,

                           Навіки вогонь Прометея осяє безсмертне ім'я.

                           Їх справи великі щораз надихатимуть людство,

                           І воля богів – олімпійців тому запорука.

ІУ.  Виставлення оцінок. Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку