Урок зарубіжної літератури в 5 класі за темою «Е. Сетон-Томпсон (1860-1946). Оповідання «Снап». Авторські спостереження за світом природи»

Про матеріал
Конспект уроку за темою «Е. Сетон-Томпсон (1860-1946). Оповідання «Снап». Авторські спостереження за світом природи» містить поетапний виклад матеріалу, ідейно-художній аналіз першої частини оповідання, словникову роботу, обмін враженнями від прочитаного.
Перегляд файлу

        Комунальний заклад  «Харківський ліцей № 119

Харківської міської\ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  зарубіжної літератури

в 5 класі

за темою «Е. Сетон-Томпсон (1860-1946). Оповідання «Снап». Авторські спостереження за світом природи»

 

 

Вчитель: Савіна Ю.І.,

 

                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №25

Тема. Е. Сетон-Томпсон (1860-1946). Оповідання  «Снап». Авторські спостереження за світом природи

Мета: ознайомити учнів зі сторінками життя і творчості Е. Сетона-Томпсона; розкрити авторське ставлення до світу природи; дати теоретичне уявлення про оповідання як малу форму епосу (прозовий твір); опрацювати перший розділ оповідання «Снап»; розвивати навички виразного читання та усного мовлення, вміння давати письмову розгорнуту відповідь на  питання; вчити учнів вдумливо читати й розуміти прочитане, робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.

Обладнання: портрет письменника, карта світу, фото бультер’єра, краєвидів природи Канади, репродукції анімалістичних картин Е.Сетона –Томпсона, виставка його книг.

Тип уроку: урок -  знайомство з письменником та початок вивчення художнього твору (читання та сприйняття).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Діти, я пропоную вам зараз згадати свого домашнього улюбленця – чотирилапого, крилатого, вухастого, пухнастого чи з колючками… Уявіть його. Які емоції викликають у вас ці спогади? А чи добре ви знаєте ваших друзів? Що вам дає спілкування з ними?  А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що відчуває ваш друг? Коли він сумує, радіє? Ображається чи пробачає? І взагалі – який у нього характер?

А ось знаменитий письменник Ернест Сетон-Томпсон, портрет якого ви бачите на дошці, майже все своє життя (а прожив він 86 років) присвятив вивченню тварин. Талановитий художник, письменник, науковець не тільки спостерігав за тваринами, але й записував, замальовував усе побачене й почуте. 

ІІІ. Оголошення теми уроку

Вчитель. Сьогодні ми познайомимося з творчістю Ернеста Сетона-Томпсона та його оповіданням про маленького, але відважного собаку. А епіграфом до нашого уроку будуть слова самого письменника: «Ми – діти ще однієї матері – Природи».

 Запис у зошити теми уроку та епіграфу.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1.              Робота з картою світу: Англія, Канада, Сполучені Штати Америки.
  2.              Виразне читання розділу підручника «Е. Сетон-Томпсон. Сторінки життя і творчості» (с. 136-137).
  3.              Бесіда за прочитаним текстом:

- Де народився Ернест Сетон-Томпсон?

- Що вам відомо про родину письменника?

- Як Е. Сетон-Томпсон спостерігав і вивчав природу?

- Яке ще захоплення мав Е. Сетон-Томпсон? (Одним із захоплень Е. Сетона-Томпсона було малювання. Уже в Торонто він отримав перші уроки живопису. У 19 років він подав заявку на навчання до Королівської академії мистецтв в Англії. Е. Сетон-Томпсон вивчав образотворче мистецтво також в Парижі та Нью-Йорку. Коли він досяг повноліття, батько більше не міг утримувати його, і молодий митець мусив сам заробляти на життя. Оскільки він дуже любив тварин, замальовки з них виходили дуже точними і місткими. Кількома штрихами він умів передати поведінку і характер тварини. Спочатку полотна Е. Сетона-Томпсона ніхто не купував, але згодом він почав брати участь у виставках і став досить відомим художником-анімалістом. До речі, тодішній президент США Теодор Рузвельт захоплювався його картинами, особливо малюнками вовків.

      Ернест Сетон-Томпсон зробив майже 1000 малюнків в Американському музеї природознавства (м. Нью-Йорк, США) для словника фауни, Також написав дуже багато наукових статей із проблем збереження та історії природи, одним із перших розпочав обмін науковими працями з іншими натуралістами в Канаді і США. У 1907 р.  Е. Сетон-Томпсон здійснив велику подорож на каное Північною Канадою. Під час мандрівки він склав карти місцевості за допомогою лише компаса – вони вважаються навдивовижу точними й використовувалися протягом кількох десятиліть.

     Знаменитий як у Європі, так і в Північній Америці, Е. Сетон-Томпсон отримав почесний ступінь магістра гуманітарних наук у коледжі Спрінгфілд  (штат Массачусетс).  Уряд канадської провінції Манітоба (столиця Вінніпег) присвоїв йому почесне звання офіційного натураліста.)

- Розгляньте картини Е. Сетона-Томпсона на с. 135. Яке враження вони на вас справили?

- Назвіть відомі вам художні твори письменника. («Лобо – володар Курумпо», «Доміно», «Маленькі дикуни», «Ведмежа Джонні», «Снап» та інші).

- Сьогодні ми познайомимося з одним із найвідоміших творів Ернеста Сетона-Томпсона про маленького, але дуже сміливого собаку.

     4. Теорія літератури

- За жанром твір «Снап» – оповідання. До цього часу ми читали казки, вірші. В чому особливість оповідання? Дізнаємося про це із статті підручника: с. 135. (Учні зачитують визначення і основні ознаки оповідання в підручнику, виписують у зошит визначення поняття.)

     5. Знайомство з історєю створення оповідання «Снап»: виразне читання рубрики підручника «Історія створення» (варіант: розповідь учителя). Відповідь на питання:

- Що вам відомо про породу собак – бультер’єр?                              (Повідомлення учня (орієнтовне)

Прародичами бультер'єра були древні бойові бульдоги, яких здавна використовували в боях з биками та іншими великими тваринами.

Бультер’єр – порода собак, що буквально перекладається як «тер’єр –кулька»

        Бультер'єр – це міцний, сильний собака, у якому поєдналися ознаки декількох порід собак. Від бульдога у бультер'єра важкий кістяк і потужна щелепа. Ознаки білого англійського тер'єра - довгий хвіст, прямі кінцівки, невеликі темні очі й біле забарвлення, а довгоногість і рухливість він одержав у спадщину від далматина.

В 1917 році в Англії був отриманий Eng Ch. Jaksford Гладіатор, який був описаний як "перший бультер'єр з помітно опущеною мордою". З тих пір опущена, або, як говорять, яйцеподібна, морда стала емблемою породи.

Собака мускулистий, рухливий,  розумний та рішучий. Абсолютно безстрашний, урівноважений. Має дещо загрозливий вигляд, проте насправді лагідний, і до дітей також. Вірний друг і захисник. Причому в бій кинеться не роздумуючи.  Симпатичний, хоча й не красень. Відданий назавжди.) 

 

6. Виразне читання «ланцюжком» по два речення 1 розділу твору:                с. 136-138. (13-15 хв.)

7. З’ясування первинного сприйняття художнього твору

- Ви ознайомилися із змістом першого розділу оповідання. Поділіться, будь ласка, враженнями. Що ви відчували, коли читали? Що вас здивувало, збентежило, схвилювало?

Вчитель. Як бачимо, оповідання не залишило нікого байдужим.  Спробуємо зрозуміти: що так привабило автора в його маленькому другові?     

8. Робота з текстом І розділу

Ідейно-художній аналіз І розділу твору

-  Коли  друг автора прислав йому цуценя бультер`єра на свято Хеллоуїна – що б це мало означати? (Частина І. Виразне читання учнями уривку «Був Хеллоуїн…Гарчання цього тер`єра належало до останнього виду».)

- З яким настроєм автор розповідає про цуценя? Як і з чим (ким) він порівнює його? Прокоментуйте «ланцюжок» висловів про собаку: «чудове цуценя» – «пекельна машина» – «лютий скунс» – «маленький білий бультер`єр».

- Певно, після того, як ми побачили поведінку собаки, слово «чудовий» потрібно взяти в лапки? Це означатиме, що насправді автор має на увазі протилежне… 

- Доведіть  цитатами з тексту, що цуценя виявилося не таким вже й «чудовим». (Виразне читання учнями уривку «Він був маленьким, лютим і грізно гарчав…… і спробував знайти спільну мову з ним».)

- Попри те, що цуценя виявилося, м`яко кажучи, недоброзичливим, як ставиться до нього автор? (Автор доброзичливий у ставленні до собаки, тому й описує все, що відбувається, з гумором).

- Про що свідчить наступний епізод?  (Учитель виразно читає уривок «Я завжди вірив у те, що з тварин можна»…)

Висновок. Між автором і цуценям виникає суперечка,  проте  це не ворожнеча, автор з симпатією ставиться до собаки, і той невдовзі відчуває це.

Завдання. Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти («песик» – «маленький тиран» – «чудове цуценя» – «мій подарунок на Хеллоуїн»)

Словникова робота. Тиран.

  •                       Як змінюється поведінка цуценяти?

Учні близько до тексту переказують епізод «Через годину він більше не стрибав…… що його міг дратувати й мій храп»

  •                       Які вирази, слова використані автором для змалювання нової поведінки цуценяти? Яка вона? (Подибав, слідкував одним оком, позіхнув, потягнувся, тихе шкряботіння, «туп»-«туп» по ліжку, скрутився біля моїх ніг»).

Примітка. Варто звернути увагу на слова «..а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостиком. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся…»  Можна процитувати   учням вислів  Макса Істмана: «Собаки теж сміються, тільки вони сміються хвостом».

  •                      Як же звати нашого героя?

Словникова робота. 

Снап (snap ) - означає «хапати».

Джинджерснап (gingersnap) – «хрусткий пряник», «імбирне печиво».

 

  •                      То про що свідчить ім`я героя? Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти. (Снап-Джинджерснап)
  •                      Які методи виховання собаки обрав автор? Чи вплинуло це на поведінку собаки? (Учні зачитують уривок «Виходячи з кімнати, щоб приготувати сніданок…. Цілком виправдано був названий чудовим цуценям»)
  •          Яку ще особливість собаки помітив автор? («.. у нього відібрали почуття страху». Вчитель виразно зачитує уривок «Здавлося, тільки я та кур`єр … мого маленького собаки Снапа». Ключове слово – «дружба»).

(На дошці – фото бультер`єра, схожого на Снапа).

  •          Чи змінилося ваше ставлення до собаки від початку оповідання? Яким чином? Хто вплинув на це? Собака? Автор?

V. Підсумок уроку

- Тож яким виявився подарунок на Хеллоуїн? Чому жарт друга не вдався? Що ми дізналися про характер бультер`єра за спостереженнями                  Е. Сетона-Томпсона?

- Що ви дізналися нового для себе на уроці? Чого навчилися?

- Де можуть знадобитися ці знання та вміння?

- Чи з’явилися у вас нові почуття до тварин? Які?

- Чи повинна людина захищати тварин? Як?

 Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІ. Домашнє завдання. Дочитати оповідання, усно відповідати на питання після твору, вивчити визначення поняття «оповідання». За бажанням - намалювати ілюстрації.

Дякую за увагу!

 

 

1

 

docx
Додано
16 жовтня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку