Комунальний заклад «Харківський ліцей № 119
Харківської міської\ради»
Урок зарубіжної літератури
в 5 класі
за темою «Е. Сетон-Томпсон (1860-1946). Оповідання «Снап». Авторські спостереження за світом природи»
Вчитель: Савіна Ю.І.,
Урок №25
Тема. Е. Сетон-Томпсон (1860-1946). Оповідання «Снап». Авторські спостереження за світом природи
Мета: ознайомити учнів зі сторінками життя і творчості Е. Сетона-Томпсона; розкрити авторське ставлення до світу природи; дати теоретичне уявлення про оповідання як малу форму епосу (прозовий твір); опрацювати перший розділ оповідання «Снап»; розвивати навички виразного читання та усного мовлення, вміння давати письмову розгорнуту відповідь на питання; вчити учнів вдумливо читати й розуміти прочитане, робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.
Обладнання: портрет письменника, карта світу, фото бультер’єра, краєвидів природи Канади, репродукції анімалістичних картин Е.Сетона –Томпсона, виставка його книг.
Тип уроку: урок - знайомство з письменником та початок вивчення художнього твору (читання та сприйняття).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Діти, я пропоную вам зараз згадати свого домашнього улюбленця – чотирилапого, крилатого, вухастого, пухнастого чи з колючками… Уявіть його. Які емоції викликають у вас ці спогади? А чи добре ви знаєте ваших друзів? Що вам дає спілкування з ними? А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що відчуває ваш друг? Коли він сумує, радіє? Ображається чи пробачає? І взагалі – який у нього характер?
А ось знаменитий письменник Ернест Сетон-Томпсон, портрет якого ви бачите на дошці, майже все своє життя (а прожив він 86 років) присвятив вивченню тварин. Талановитий художник, письменник, науковець не тільки спостерігав за тваринами, але й записував, замальовував усе побачене й почуте.
ІІІ. Оголошення теми уроку
Вчитель. Сьогодні ми познайомимося з творчістю Ернеста Сетона-Томпсона та його оповіданням про маленького, але відважного собаку. А епіграфом до нашого уроку будуть слова самого письменника: «Ми – діти ще однієї матері – Природи».
Запис у зошити теми уроку та епіграфу.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Де народився Ернест Сетон-Томпсон?
- Що вам відомо про родину письменника?
- Як Е. Сетон-Томпсон спостерігав і вивчав природу?
- Яке ще захоплення мав Е. Сетон-Томпсон? (Одним із захоплень Е. Сетона-Томпсона було малювання. Уже в Торонто він отримав перші уроки живопису. У 19 років він подав заявку на навчання до Королівської академії мистецтв в Англії. Е. Сетон-Томпсон вивчав образотворче мистецтво також в Парижі та Нью-Йорку. Коли він досяг повноліття, батько більше не міг утримувати його, і молодий митець мусив сам заробляти на життя. Оскільки він дуже любив тварин, замальовки з них виходили дуже точними і місткими. Кількома штрихами він умів передати поведінку і характер тварини. Спочатку полотна Е. Сетона-Томпсона ніхто не купував, але згодом він почав брати участь у виставках і став досить відомим художником-анімалістом. До речі, тодішній президент США Теодор Рузвельт захоплювався його картинами, особливо малюнками вовків.
Ернест Сетон-Томпсон зробив майже 1000 малюнків в Американському музеї природознавства (м. Нью-Йорк, США) для словника фауни, Також написав дуже багато наукових статей із проблем збереження та історії природи, одним із перших розпочав обмін науковими працями з іншими натуралістами в Канаді і США. У 1907 р. Е. Сетон-Томпсон здійснив велику подорож на каное Північною Канадою. Під час мандрівки він склав карти місцевості за допомогою лише компаса – вони вважаються навдивовижу точними й використовувалися протягом кількох десятиліть.
Знаменитий як у Європі, так і в Північній Америці, Е. Сетон-Томпсон отримав почесний ступінь магістра гуманітарних наук у коледжі Спрінгфілд (штат Массачусетс). Уряд канадської провінції Манітоба (столиця Вінніпег) присвоїв йому почесне звання офіційного натураліста.)
- Розгляньте картини Е. Сетона-Томпсона на с. 135. Яке враження вони на вас справили?
- Назвіть відомі вам художні твори письменника. («Лобо – володар Курумпо», «Доміно», «Маленькі дикуни», «Ведмежа Джонні», «Снап» та інші).
- Сьогодні ми познайомимося з одним із найвідоміших творів Ернеста Сетона-Томпсона про маленького, але дуже сміливого собаку.
4. Теорія літератури
- За жанром твір «Снап» – оповідання. До цього часу ми читали казки, вірші. В чому особливість оповідання? Дізнаємося про це із статті підручника: с. 135. (Учні зачитують визначення і основні ознаки оповідання в підручнику, виписують у зошит визначення поняття.)
5. Знайомство з історєю створення оповідання «Снап»: виразне читання рубрики підручника «Історія створення» (варіант: розповідь учителя). Відповідь на питання:
- Що вам відомо про породу собак – бультер’єр? (Повідомлення учня (орієнтовне)
Прародичами бультер'єра були древні бойові бульдоги, яких здавна використовували в боях з биками та іншими великими тваринами.
Бультер’єр – порода собак, що буквально перекладається як «тер’єр –кулька»
Бультер'єр – це міцний, сильний собака, у якому поєдналися ознаки декількох порід собак. Від бульдога у бультер'єра важкий кістяк і потужна щелепа. Ознаки білого англійського тер'єра - довгий хвіст, прямі кінцівки, невеликі темні очі й біле забарвлення, а довгоногість і рухливість він одержав у спадщину від далматина.
В 1917 році в Англії був отриманий Eng Ch. Jaksford Гладіатор, який був описаний як "перший бультер'єр з помітно опущеною мордою". З тих пір опущена, або, як говорять, яйцеподібна, морда стала емблемою породи.
Собака мускулистий, рухливий, розумний та рішучий. Абсолютно безстрашний, урівноважений. Має дещо загрозливий вигляд, проте насправді лагідний, і до дітей також. Вірний друг і захисник. Причому в бій кинеться не роздумуючи. Симпатичний, хоча й не красень. Відданий назавжди.)
6. Виразне читання «ланцюжком» по два речення 1 розділу твору: с. 136-138. (13-15 хв.)
7. З’ясування первинного сприйняття художнього твору
- Ви ознайомилися із змістом першого розділу оповідання. Поділіться, будь ласка, враженнями. Що ви відчували, коли читали? Що вас здивувало, збентежило, схвилювало?
Вчитель. Як бачимо, оповідання не залишило нікого байдужим. Спробуємо зрозуміти: що так привабило автора в його маленькому другові?
8. Робота з текстом І розділу
Ідейно-художній аналіз І розділу твору
- Коли друг автора прислав йому цуценя бультер`єра на свято Хеллоуїна – що б це мало означати? (Частина І. Виразне читання учнями уривку «Був Хеллоуїн…Гарчання цього тер`єра належало до останнього виду».)
- З яким настроєм автор розповідає про цуценя? Як і з чим (ким) він порівнює його? Прокоментуйте «ланцюжок» висловів про собаку: «чудове цуценя» – «пекельна машина» – «лютий скунс» – «маленький білий бультер`єр».
- Певно, після того, як ми побачили поведінку собаки, слово «чудовий» потрібно взяти в лапки? Це означатиме, що насправді автор має на увазі протилежне…
- Доведіть цитатами з тексту, що цуценя виявилося не таким вже й «чудовим». (Виразне читання учнями уривку «Він був маленьким, лютим і грізно гарчав…… і спробував знайти спільну мову з ним».)
- Попри те, що цуценя виявилося, м`яко кажучи, недоброзичливим, як ставиться до нього автор? (Автор доброзичливий у ставленні до собаки, тому й описує все, що відбувається, з гумором).
- Про що свідчить наступний епізод? (Учитель виразно читає уривок «Я завжди вірив у те, що з тварин можна»…)
Висновок. Між автором і цуценям виникає суперечка, проте це не ворожнеча, автор з симпатією ставиться до собаки, і той невдовзі відчуває це.
Завдання. Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти («песик» – «маленький тиран» – «чудове цуценя» – «мій подарунок на Хеллоуїн»)
Словникова робота. Тиран.
Учні близько до тексту переказують епізод «Через годину він більше не стрибав…… що його міг дратувати й мій храп»
Примітка. Варто звернути увагу на слова «..а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостиком. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся…» Можна процитувати учням вислів Макса Істмана: «Собаки теж сміються, тільки вони сміються хвостом».
Словникова робота.
Снап (snap ) - означає «хапати».
Джинджерснап (gingersnap) – «хрусткий пряник», «імбирне печиво».
(На дошці – фото бультер`єра, схожого на Снапа).
V. Підсумок уроку
- Тож яким виявився подарунок на Хеллоуїн? Чому жарт друга не вдався? Що ми дізналися про характер бультер`єра за спостереженнями Е. Сетона-Томпсона?
- Що ви дізналися нового для себе на уроці? Чого навчилися?
- Де можуть знадобитися ці знання та вміння?
- Чи з’явилися у вас нові почуття до тварин? Які?
- Чи повинна людина захищати тварин? Як?
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання. Дочитати оповідання, усно відповідати на питання після твору, вивчити визначення поняття «оповідання». За бажанням - намалювати ілюстрації.
Дякую за увагу!
1