Урок . Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма, освітлення, тоновий малюнок

Про матеріал
Інтегрований урок з використанням комп’ютера має на меті закріпити знання учнів про основні засоби виразності графіки, розвивати навики роботи з різними графічними матеріалами, навчити розуміти зміст та засоби художньої виразності, уміння аналізувати, збагачувати словниковий запас учнів, формувати емоційно-естетичне ставлення до зображуваної дійсності, виховувати вміння бачити прекрасне
Перегляд файлу

 

Тема. Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма, освітлення, тоновий малюнок. Виявлення характеру форм. Замальовки квітів, фруктів, овочів

Мета: Засвоїти засоби виразності графіки; закріпити   навички роботи графічними матеріалами, удосконалення вміння передавати характер зображуваних предметів, їх об’ємність, тональні співвідношення. Виховувати старанність та ретельність у роботі.

Обладнання: зразки графічних мистецьких творів, дитячі роботи, пастель, крейда чи кольорові олівці, папір.  

Поняття та терміни: графіка, штрих, пляма, крапка, натюрморт

Методи та прийоми, що використовуються вчителем на уроці: бесіда, розповідь; демонстрація наочності: організація сприймання, стимулювання творчої діяльності учнів.

Тип уроку: комбінований

Техніка виконання: графіка

 Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів

Інтерактивна вправа

«Ти мені - я тобі»

Діти діляться на команди.

Одна команда задає іншій команді запитання, які стосуються графіки.( На дошці записаний вид мистецтва «графіка»). Приблизний перелік питань:

  •            Що таке графіка?
  •            Які виражальні засоби графіки?
  •            Чи існує в графіці жанр портрету, натюрморту?
  •            Які ви знаєте види графіки?
  •            Що означає в перекладі слово «графо»?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

IV. Повідомлення теми і завдання уроку

Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про засоби виразності графіки і спробуємо зобразити  фрукти, овочі графічними матеріалами.

V. Робота над темою уроку

   1. Слово вчителя

Ми вже знаємо, що у графічному малюнку художник може обмежитися тільки лінійними контурами, може заповнити їх усередині й одержати силует, може за допомогою ліній створити ілюзію об’єму, а може доповнити малюнок кольором.

Основа графіки, її головний засіб виразності — це малюнок. У більшості зображувальних видів мистецтва він — лише по­чаток, підхід до зображення, у графіці ж він усе — і початок, і кінець. Графічний малюнок — тонка річ. Малюнок створюють розумом та почуттями, його лише реалізують, утілюють руками.

Найбільш звичні для нас графічні малюнки, створені з ліній і плям,— чорних на білому фоні або білих на чорному. Образотворча мова графіки дуже проста і стримана, але ми з вами знаємо, що часом декількома  влучними словами можна описати ситуацію кра­ще, ніж під час довгої і нудної розповіді. Графіка — «наймовчазні­ший» з усіх видів образотворчого мистецтва.

2. Перегляд демонстраційного матеріалу

( З коментарем учителя)

Якщо різні плоди саду і городу розкласти на скатертині чи на тарелі, а поряд постелити рушничок, то вийде композиція. В образотворчому мистецтві її називають натюрмортом. У перекладі з французької це слово означає «нежива натура», тобто нерухома. Крім овочів, фруктів можна зобразити і різні предмети домашнього вжитку (чашки, тарілки тощо). Малюючи натюрморти, художники розповідали глядачу про предмети, які належали людям їхньої епохи, про духовний рівень своїх сучасників, їх заняття, майновий стан. Минуло два століття, поки натюрморти виділили в окрему групу картин. Так народився новий жанр мистецтва.

 3. Організація сприйняття творів мистецтва

 Олекса Новаківський "Натюрморт"

Вдивіться уважно в твір українського художника Олекси Новаківського Натюрморт". Як багато він може розповісти ... Про яку пору року розповідає нам ця картина?

Так, автор представляє осінь в усій її пишній красі. Ми бачимо осінні квіти — хризантеми і фрукти, що достигають восени. Які саме? Так, яблука і груші. Давайте розглянемо ці чудові, достиглі плоди. Якого вони кольору? Жовті, оранжеві, червонобокі яблука та зеленкувато-жовті груші лежать у гарній вазі. Так і хочеться їх скуштувати. Чи не так? Ми не бачимо на картині людей, господарів помешкання, але дещо можемо дізнатися про них. По-перше, ці люди люблять квіти: щоб рослини не померзли на дворі і ще довго цвіли, вони пересадили їх у горщики. Кожний горщик акуратно обгорнули у гарний білий папір, щоб було красиво.

А якого дня — похмурого чи ясного писав художник свій натюрморт?

Так, день був сонячний, ясний, радісний, чистий. У кімнаті багато світла, тому падають тіні від квітів, фруктів і посуду. Натюрморт яскравий і радісний.

 Юрій Краснов «Натрморт з флоксами»

. (Учні діляться своїми враженнями.)

- Що об'єднує ці дві картини?

(Зображені овочі, фрукти, предмети побуту тощо.)

- Уважно розгляньте малюнки. Які засоби виразності (лінії, пля­ми) використали художники?

-Який настрій викликає кожен із малюнків?

-Поясніть, як характер ліній та плям пов’язаний із зображенням.

-Складіть невеличку розповідь за малюнком, що сподобався вам найбільше.

4. Словникова робота

Натюрморткартина, на якій зображено групу неживих предметів (квіти, овочі, фрукти, предмети домашнього вжитку, риба, дичина тощо).

5. Дидактична гра "Чарівна торбинка"

Беремо невелику торбинку та овочі і фрукти, які відрізняються за формою і величиною. Вчитель кладе овочі і фрукти в торбинку і пропонує комусь із дітей, не заглядаючи у неї, намацати якийсь предмет, назвати його і показати дітям. Вчитель може запропонувати знайти те, що він назве. По черзі завдання виконують декілька учнів.

6. Продовження бесіди

-Скажіть мені, діти, які рослини ростуть на городі? які — в полі? які — на баштані? які — в саду? Назвіть овочі, які ви знаєте. А тепер назвіть фрукти.

7. Відгадування загадок

— Відгадавши загадки, ви дізнаєтесь, які овочі та фрукти ми зможемо використати для нашого натюрморту.

Я гірка і завжди свіжа,                                              Я кругленька, червоненька,

Всім подобаюсь. Одначе                                           3 хвостиком тоненьким.

Хто мене ножем уріже,                                              На городі мене рвуть

Неодмінно сам заплаче. (Цибуля)                         І до столу подають. (Редиска)

 

Хвостиком прив'язаний,                                            Я кругленький хлопчик,

Довгий і зелений,                                                       Як у мишки — хвостик,

Гарбузові він синок,                                                   Червоненький я на вроду,

Дуже добрий ... (Огірок)                                  Хочу в борщик із городу.(Буряк)

 

Я червоний, я гіркий.                                                   Я росла в темній темниці, 

Відгадайте, хто такий? (Перець)                               Як зросла, взяли в світлиці.

                                                                                        З мене шкуру всі деруть

 Зелений чуб, червоний бік,                                        Мене варять, мене труть.
Смачний із нього чавлять сік.                                     Пироги з мене печуть.
Ґадзині варять з ним борщі,                                         Відгадайте, хто ж я є?
Росте в городі на кущі. (Помідор)                        Чи ви знаєте мене?(Картопля)             

8.  Творче завдання

Сьогодні ми малюватимемо натюрморт, але, звичайно, не такий складний, як у художників. У нас є різні овочі і фрукти. Давайте складемо з них натюрморт, згрупувавши  декілька предметів.

9. Перегляд таблиці з методичними розробками малювання натюрморту

Вираження опуклості, об'ємності предметів художники в своїх роботах досягають умілою передачею контрастів освітлених і затінених сторін. Поєднання світлого і темного в образотворчому мистецтві називається світлотінню. Всякий предмет наше око сприймає тільки в умовах світла, проте, якщо світло сильно і рівномірно освітлює предмет з усіх боків, тоді рельєф буде нечіткий, і предмет здаватиметься безформним і плоским.

10. Поетапне виконання композиції вчителем

1. Щоб малюнок не здавався надто малим або надто великим на аркуші таперу, треба правильно встановити відношення розмірів аркуша зображення, а також знайти місце розташування композиції на аркуші. Годі ваш малюнок буде вдало скомпонованим.

2. Коли ви визначите розташування предметів, намітьте загальну їх форму.

3. Порівняйте малюнок з натурою і, уточнивши його, переходьте до деталізації (плями, корінці, стебла, листя та ін.).

4. Компонуйте натюрморт так, щоб предмети, які ви зображаєте, частково загороджували один одного — це надасть груші більшої природності.

5. Не забувайте, що малюючи предмети, які знаходяться ближче до вас, їх зображують нижче від тих, які знаходяться дальше від вас.

6. Всі предмети об’ємні, тому світло на кулеподібній формі розподіляється нерівномірно. Тінь на плодах повторює їх округлу форму і плавно переходить у світло через півтінь. На округлих предметах власна тінь біля краю трохи світліша. Це – рефлекс, тобто відсвіт від оточення. Рефлекс завжди темніший за освітлену частину. На опуклій частині поверхні, оберненій до світла, найяскравіше місце – блік, а інші віддалені від нього частини темніші.

        Пальчикова гімнастика

Вправа «Тюльпан»
1.Зімкнути долоні у форму бутона тюльпана.
2.Повільно розправляти напружені пальці.
3.Закінчити різким розкриттям пелюсток тюльпана і розслабити руки

 . Практична робота учнів

Учитель надає індивідуальну консультацію дітям в процесі роботи.

 VІІ. Підсумок уроку

       1. Оцінювання робіт

2. Аналіз дитячих малюнків

3. Прибирання робочих місць

Літературна світлиця

І. Коваленко «Осінній натюрморт»

Простенький горщик, спадок давніх літ,
А в нім – осінні буйні хризантеми –
Для роздумів глибоких вічні теми,
Бо квіт і горщик – це мистецтва плід.

 

Г.Шевчук «Дари осені»

Восени врожай збирають
На городах і в садках.
Груші, яблука звисають
На тонесеньких гілках.

В лісі білочка руденька
Під пеньком знайшла грибок.
Ухопила — та хутенько
Заховала в теремок.

 

Список використаних джерел

Література:

1.  Ластовенятко: Вірші, оповідання, казки/ Упор.: Н. Кир’ян.– К.: Веселка, 1995

2. Масол Л. Методика навчання мистецтва в основній школі: методичний посібник для вчителів – К.: Шкільний світ, 2012.

3. Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва. – К.: Освіта України, 2010.

4. Самоцвіти: Вірші педагогів України. У 2–х кн. Кн.1. –К. :Молодь, 1996

5. Уроки образотворчого мистецтва: 5 – 7 класи/ упорядник: Л. Шелестова, О.Гайдамака. – К.: Шк. Світ, 2010.

6. Шкільний світ. –2001.–№ 21.

Інтернет-ресурси:

           http://uk.wikipedia.org/wiki

          http://sasl.at.ua/publ/16-1-0-35
          http://www.skarby.org.ua

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кобренюк Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 серпня 2019
Переглядів
15313
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку